Ik ben bezig met mijn 1e ICSI-behandeling. Twee weken geleden ben ik begonnen met spuiten, ik zit nu op dag 15. Bij de eerste echo waren rechts 7 follikels te zien, waarvan 1 grote en links 5 follikels. Ze waren allemaal nog erg klein, waarna mijn dosis van 100 naar 150 verhoogd werd. Bij de tweede echo bleken rechts 3 follikels te zijn doorgegroeid, links niets, maar de dosis bleef hetzelfde. Vandaag heb ik de derde echo gehad, er waren rechts 4 follikels te zien waarvan de grootste 19 mm is en de kleinste 11. Aankomende donderdag heb ik weer een echo, om te kijken of de vierde ook mee gaat doen in de race. Dan moeten we een beslissing gaan maken, doen we de punctie of niet? De arts die we vanochtend hadden, was heel positief en zei dat je er maar 1 nodig hebt in principe. Bij mij ziet alles er goed uit, mijn baarmoeder is er bij wijze van spreken al helemaal klaar voor. Onze eigen arts was aan de telefoon iets minder enthousiast, ze vindt wel dat we er echt achter moeten staan. Als we geen punctie doen, moet ik de volgende keer met 200 beginnen, maar ze kunnen me niet garanderen dat mijn follikels dan wel gaan groeien. Het frustrerende is dat ze er wel zitten, maar niet voldoende reageren op de dosis. Waarom links helemaal niets deed konden ze niet zeggen, ze denken toch door de te lage dosis. Nu vroeg ik me af of er hier meiden zijn die hiermee ervaring hebben of in een soortgelijke situatie hebben gezeten. Waar hebben jullie uiteindelijk voor gekozen en hoe heeft dat uitgepakt? Ik neig er heel erg naar om de punctie door te laten gaan, want wie niet waagt wie niet wint. Maar aan de andere kant is dat wel een kostbare gok... Wat zouden jullie doen in mijn situatie?
Goh mijn eerste gedachte was om het niet te laten doorgaan omdat het inderdaad een heel kostbare gok kan worden. Maar ik weet niet wat ik zou doen moest ik echt in je schoenen staan. Het al vaak zo lang wachten eer je kan starten en je wil eindelijk een echte kans. Moeilijke keuze... . Veel succes in elk geval!
Had zo voor je gehoopt dat je deze keuze niet zou hoeven maken. Wat een rotnieuws! Heel nuchter bekeken zou ik het niet doen. Er is in principe maar 1 nodig maar met nog wat emmy's in de vriezer heb je natuurlijk meer kans in je 1ste poging. Als je het hierop gokt, en je poging mislukt dan denk ik dat je spijt krijgt. Maar ja in deze situatie ben je nou eenmaal niet alleen maar nuchter. Je wilt het zo graag, je hebt er zo naar toe geleefd, en afbreken betekend dat je geduld opnieuw voor de zoveelste keer op de proef wordt gesteld. Dat maakt de keuze lastig, en ik kan dus niet zeggen wat ik zou doen. Maar puur als buitenstaander zou ik zeggen niet doen. Dikke knuffel meid!
Van mijn 7 pogingen zijn er maar liefst 4 voor de punctie afgebroken. En als ik zo jouw verhaal lees zou ik als ervaringsdeskundige in het hebben van afgebroken pogingen zeggen: cancellen!! 100 IE is erg weinig. De volgende keer met 150 (is vrij standaard) of nog beter 200 IE starten klinkt een stuk beter. Het is zonde om een punctie te doen en dus een poging kwijt te zijn terwijl je veel beter zou kunnen scoren. Weet niet hoe het met het zaad is gesteld, maar misschien is 1 of 2 eicellen wegprikken en met die andere 2 of 3 IUI doen een optie? Ik zeg dus: geen poging doen met zo weinig eicellen als je niet vervroegd in de overgang zit.
Maartje, hoe weet je dat je vervroegd in de overgang zit? Bij mij zijn er verder geen symptomen die hierop duiden, maar ik maak me wel een beetje zorgen nu ik zo lastig te stimuleren blijk. Er is nooit een waarde geprikt, maar op de echo's die ik in november en maart heb gehad zag alles er goed uit en leken er voldoende eiblaasjes klaar te liggen. IUI is helaas geen optie, daarvoor is het zaad van mijn vriend echt te slecht.
Lieve meid, Vervroegde overgang hoef je gezien deze stimulatie niet voor te vrezen hoor Ik bedoelde alleen: als je vervroegd in de overgang zit, zou een opbrengst van 4 follikels netjes kunnen zijn. Maar als je slechts 1 keer een poging hebt gedaan met slechts 100 IE (ophogen heeft vaak weinig nut) hoef je echt nog niet voor vervroegde overgang te vrezen. Kijk, als je 450 IE per dag had gespoten dan mag je angstig worden met slechts 4 follikels, maar niet bij 100 IE hoor!! Ik snap dat je het afbreken van een poging heel moeilijk vind, vond ik ook!! Maar bij zo weinig eicellen terwijl je blijkbaar nog geen reden is om vervroegde overgang te gaan vrezen zou ik geen poging willen verspillen. Btw, antwoord op je vraag: uit bloedonderzoeken kan blijken dat iemand vervroegd in de overgang zit. Ook het teken dat er slechts weinig eiblaasjes klaar liggen bij een uitgangsecho kan blijken dat iemand een lage eicelreserve heeft, maar dit was bij jou dus niet het geval
Ik zou ook afbreken helaas. Ik vind het verschil tussen 19mm en 11 ook te groot. De kans is groot dat die kleine niet mee gaat doen. Dan blijven er 3 over. Tuurlijk heb je kans dat van die (hopelijk) 3 eitjes er 1 hele mooie emmy ontstaat, maar ik vind het wel erg minimaal. Verder vind ik een dosis van 100 ook erg laag. Ik vind het wel erg moeilijk beslissen voor een ander. Als je eigen cyclus normaal prima is (dus de ICSI enkel vanwege slecht zaad), dan zou ik zeker afbreken en een volgende ronde met een hogere dosis starten. Als je eigen cyclus ook hangen en wurgen is, dan is het misschien een ander verhaal en mag je blij wezen met 3 follikels. Als je begrijpt wat ik bedoel. Bij ons in het ziekenhuis is 6 follikels zeg maar het minimum. Bij 5/6 krijg je de keuze. Daaronder gaat het feest gewoon niet door (uitgaande van een redelijk normale cyclus van de vrouw). Sterkte met dit moeilijke besluit!
Dankjewel voor jullie reacties! Ik was gisteren heel stellig; afbreken en dan eind juni weer opnieuw starten. Maar onze arts was vanochtend zo positief, dan is het ineens lastig om bij je standpunt te blijven. En ja, we willen het ook zo graag natuurlijk... Mijn vriend heeft echt zoiets van; 'Doen', dat is ook wel lastig... Mijn cyclus duurt altijd 31 dagen en is heel regelmatig, daarom was het ook wel een flinke domper toen ik zo moeilijk te stimuleren bleek. Beetje arrogant misschien, maar ik dacht dat dit wel goed zou zitten... In de kliniek doen ze overkomen alsof 150 al heel wat is, laat staan 200. De arts vanochtend zei dat ik daar een evt. volgende keer waarschijnlijk mee moet beginnen. Ik wist niet eens dat je meer dan 300 kon spuiten, dat was het hoogste wat een vrouw op de info-avond moest spuiten haha! Ben blijkbaar toch nog behoorlijk groen in ICSI-land, en ik dacht nog wel me goed ingelezen te hebben hihi!
De meeste ZHen doen idd niet 450, terwijl de ZHen die dat wel doen, daar veel succes mee boeken. Ik heb trouwens zelf de laatste keer 375 IE gespoten. 150 IE is ook heel wat maar behalve heel wat is het ook een normale gemiddelde dosering voor IVF/ICSI!! Eigenlijk iedereen spuit bij een eerste poging 150 IE, mits er geen vervroegde overgang of sprake van PCOS is. Laat je niet overhalen door een arts als iets niet goed voelt, jouw lichaam, jij bent de baas. Probeer nog wat meer info te verzamelen, bijv. op de site van Freya ook info vragen en dan zelf samen met je vriend een besluit nemen. Een mooie gemiddelde score is een stuk of 10 a 15 eicellen. En nee, niet in elke follikel zit altijd een eicel. Niet om je panisch te maken, maar de kans bestaat dat je met je 4 follikels slechts 2 eicellen zult verkrijgen. Wil jij daar een poging aan kwijtraken?
Maartje, dankjewel voor al je goede tips elke keer weer! Echt super, ben zo blij dat er een forum zoals dit is! Ik heb mijn berichtje ook al op het Freya-forum gezet, ben benieuwd naar de reacties die ik daar krijg. Ik lees me scheel meis, maar soms zie ik door de bomen het bos niet meer. Er gaat zoveel in me om, doen we hier goed aan, doen we daar goed aan en wat als het een volgende keer weer zo gaat? Ik denk dat we de poging zullen gaan afbreken. Ze kan het heel mooi vertellen van die 3, mogelijk 4, follikels, maar het is inderdaad maar de vraag of er wel in alle vier een eicel zit. Ze zei heel mooi dat je er maar eentje nodig hebt en tweederde bevrucht wordt, maar ik denk niet dat ik het erop durf te wagen. Het is me veel te kostbaar, dan nog liever anderhalve maand wachten en met een hogere dosis opnieuw beginnen. Zijn het er dan weer zo weinig, dan zouden we het er altijd nog op kunnen wagen...
Een poging start toch met de injecties en niet met de punctie of is dat wel zo? Ik had 5 follikels en maar 3 eicellen. Ze vonden het niet veel maar hebben niet tegen mij benoemd dat ik een kans had om er vanaf te zien.. ik ben ook niet nagekeken op vervroegde overgang oid. Ik meende dat het ziekenhuis zei dat een poging begon wanneer je op nieuw hormonen gaat spuiten. Ik vind het nogal wat als je dan je eerste poging voorbij laat schieten en je dan nog maar 2 over hebt.. je weet niet wat je in die 2 andere pogingen nog te wachten staat.. ik zou het wel proberen in dit geval..
heb net even gezocht en voor veel zorgverzekeraars geld een onderbroken poging tussen de hormoombehandeling en een zwangerschap als 1 poging en heb je die dus "verspild".. dan mag je nog maar 2 keer.. Je moet even nakijken hoe dat bij jou zv is geregeld.
Muppet, een behandeling telt pas vanaf de punctie, dus als je de punctie niet laat doen wordt het nog niet als 1 volledige behandeling gezien. Er is een tijd geweest dat dit veranderd was, maar naar mijn weten is dit teruggedraaid, dat is mij in ieder geval verteld door mijn arts. Dit is juist waarom de keuze zo lastig is, doe je het wel en riskeer je de kans op het 'vergooien' van een vergoede poging of breek je het voortijdig af zodat je je vergoede poging behoudt, terwijl er ook een kans is dat het wel op een zwangerschap uitloopt.
Van de site van mijn zorgverzekeraar: (IVF = ICSI in mijn geval, zij maken daar geen onderscheid in) "U hebt uitsluitend recht op de eerste, tweede en derde IVF-poging per te realiseren doorgaande zwangerschap. Er is sprake van een IVF-poging vanaf het moment dat een follikelpunctie is geslaagd tot het moment dat er sprake is van een doorgaande zwangerschap. De terugplaatsing van de bij een poging verkregen embryos (al dan niet tussentijds gecryopreserveerd) wordt niet beschouwd als een nieuwe poging, maar maakt deel uit van de poging waarmee de embryos verkregen zijn. Van een doorgaande zwangerschap is sprake vanaf 10 weken na de geslaagde follikelpunctie en als de implantatie van gecryopreserveerde embryos heeft geleid tot een doorgaande zwangerschap van negen weken en drie dagen te rekenen vanaf de implantatie. Na de eerste, tweede en derde IVF- poging hebt u geen recht meer op een vierde of volgende poging per te realiseren doorgaande zwangerschap, waaronder begrepen de kosten van de in dat verband benodigde geneesmiddelen" Als ik het goed begrijp is het in mijn geval zo dat een poging telt bij de punctie. Als ik deze voortijdig afbreek zou dat qua tekst gezien mij dan geen poging kosten.. Want er staat: als de punctie is geslaagd.. dus als een punctie niet slaagt kost dat je ook geen poging.. Zou dus echt even op de site van je zorgverzekeraar kijken en desnoods even bellen.
Dit heb ik van de Freya-website: Met ingang van 1 januari 2010 is de definitie van een ivf-behandeling bijgesteld. Een ivf of icsi behandeling wordt dan pas geteld nadat een geslaagde follikelpunctie heeft plaatsgevonden. En jij schrijft eigenlijk hetzelfde: Er is sprake van een IVF-poging vanaf het moment dat een follikelpunctie is geslaagd tot het moment dat er sprake is van een doorgaande zwangerschap. Dus als je voor de punctie afbreekt, is het nog geen geldige ivf-poging.
Klopt, vanaf de punctie geldt het als een poging. Maar dus ook als de punctie geen eicellen (of niet genoeg) oplevert. Als je dus tijdens of na stimulatie stopt, hou je gewoon recht op de volledige 3 behandelingen.
Poging is pas een poging wanneer je een punctie hebt gehad!! Dit was tot 1 januari 2010 anders, dan was idd een poging en poging zodra je de 1e spuit had gezet. Maar vele ziekenhuizen declareerden dan een IVF gewoon als iui, dus dan dacht de verzekering gewoon dat je de hormonen voor een iui had gezet Zorgverzekeraars mogen pas een poging als een poging zien als je een geslaagde punctie hebt gehad!!! 'geslaagd' in de zin van dat er in je follikels is gepoerd bij de punctie, 'geslaagd' heeft er niets mee te maken of er überhaupt eicellen worden gevonden. Ben je er al over uit?
Diep in mijn hart zou ik het zo graag willen, stel je voor dat het lukt! Maar die kans is zo minimaal dat ik wel zoiets heb van; afbreken en over anderhalve maand op opnieuw beginnen. Maar mijn vriend wil wel graag de punctie doen, al moet hij uiteindelijk een behandeling zelf betalen, hij denkt echt dat iets kan opleveren... Ik heb al 100 keer gezegd, 3 follikels betekent niet 3 eicellen en al helemaal niet 3 bevruchtingen, maarja hij zegt dan weer dat je er maar 1 nodig hebt. Hij kan het niet goed objectief en reëel bekijken, hij heeft zo naar die punctie toegeleefd. Ik ook wel, maar na de 2e fm wist ik al dat er een grote kans was op afbreken. Het is hier dus nog een discussiepunt. Op zo'n moment zou ik willen dat de kliniek gewoon had gezegd dat het niet haalbaar was, maar die was juist positief, dus dat heeft hij dan ook weer in zijn achterhoofd. Lastig dus!
Idd lastig.. van de 5 follikels hadden wij dus 3 eicellen waarvan maar 1 bevrucht.. wel goed om te weten dat wanneer ik ook dit keer wer te weinig follikkels aanmaak je de keuze hebt om te stoppen.. Zal het voor mijzelf nu ook meenemen in mijn achterhoofd! Succes met beslissen meid.. lastig hoor.
Muppet, wat stom dat ze je dat niet verteld hebben op het ziekenhuis. In jouw geval vind ik eigenlijk ook dat ze je de keuze hadden moeten geven, alhoewel die heel lastig is hoor! Mijn hart zegt doorgaan en mijn verstand zegt afbreken. Vind het heel moeilijk, vooral ook omdat de arts zo positief was. Als zij had gezegd dat de kans klein was, dan had ik er niet over hoeven nadenken, maar zij denkt dat we toch een goede kans maken. Mijn vriend wil daarom doorgaan, maar ik twijfel door alles wat ik inmiddels gelezen heb... Moeilijk dus nog!