Wel of niet naar Curacao met kids

Discussie in 'De lounge' gestart door Poemi, 29 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Poemi

Poemi Fanatiek lid

2 feb 2011
    2.367
    0
    36
    Zuid-Holland
    Hoi allemaal,

Zit al een tijdje met een dilemma en kom er zelf maar niet uit. Misschien dat de kijk van anderen erop me misschien verder kunnen helpen, en misschien zijn er ook bij met dezelfde ervaring :)

Mijn man heeft de mogelijkheid om bij zijn huidige werkgever (defensie..) op een functie te solliciteren op Curacao. Dit is voor 3 jaar, 2x te verlengen met één jaar. Nu twijfel ik er zo aan wat nu verstandig is... Wij hebben 2 kindjes, van 3,5 jaar en 1 jaar. Er komt een hoop bij kijken, mocht hij uitgekozen worden. Zo zullen wij hier bijvoorbeeld ons huis moeten verkopen, wat niet heel makkelijk is in deze tijd waarschijnlijk.

Maar wat voor mij eigenlijk het belangrijkste is, zijn de kids. De kindjes zullen daar dan ook naar school moeten, en wat ik daar tot nu toe over gevonden heb is dat er bij de meeste scholen wachtlijsten zijn, en de particuliere, Nederlandse, scholen zijn ook duurder, maar vind onderwijs wel erg belangrijk. Ook vraag ik mij erg af wat dit voor invloed heeft op de kids, uit hun vertrouwde omgeving, ver weg van familie.

Zijn er hier meiden die hier ervaring mee hebben? Ofwel met het feit voor defensie naar Curacao, ben namelijk ook wel erg benieuwd hoe dat allemaal zou gaan dan, danwel met het feit om met (jonge) kids voor langere tijd naar het buitenland te gaan.

Groetjes,
    Poemi

2. Desert

Desert Fanatiek lid

18 jul 2008
    3.216
    0
    0
    Whaaa ik had er al gezeten hahaha

Zonder gekheid, mijn man werkt als beveiliger in een groot hotelketen en we hopen dat ie volgend jaar een 'snuffelstage' mag gaan doen van een aantal maanden..

3. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Jeetje wat een heeeeeeeerlijk idee!! Maar ik begrijp je dilemma, zit in hetzelfde soort schuitje momenteel (Amerika) dus lees graag mee. Ik weet wel dat je je niet al te veel zorgen moet maken om de kinderen, ze passen zich makkelijker aan dan je denkt maar inderdaad de mogelijkheid voor een goede school voor je kind is wel belangrijk. Je huis zou je ook kunnen verhuren, spulletjes mee en/of in opslag. Komt wel veel bij kijken qua regelen maar jeej, wel spannend en een ervaring!! Zo veel verschillende gedachtes dan hè?

Hopelijk komen er wat ervaringen van anderen hier.

Groetjes, Charlie

4. mh81

mh81 Bekend lid

29 jan 2009
    748
    11
    18
    Doen! Wij hebben voor defensie op Aruba gewoond. Defensie regelt zoveel voor je dus over schooltjes hoef je je echt geen zorgen te maken. Je mag me gerust pb'en.

5. Kimkommer

Kimkommer Bekend lid

15 mei 2011
    511
    63
    28
    NULL
    Een oud klasgenootje van mij zit ook op Curaçao (defensie ook) en daar is echt superveel voor geregeld. Denk dat ze ook wel een speciale school zullen hebben.

6. Zonnestraal89

Zonnestraal89 Actief lid

25 mei 2013
    177
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik zou het wel doen.
    Een geweldige ervaring voor je man en op zeker ook voor je kinderen.

Als het kon zou ik er zo naar toe verhuizen

7. Korsou

Korsou Lid

28 dec 2008
    58
    13
    8
    Julianadorp
    Heb er samen met mijn man 3 jaar gezeten, allebei defensie en mijn dochter is daar geboren. kijk uit met die toezegging van verlengen, eerst zien dan geloven. school word betaald door defensie, meeste kinderen zitten op de schröderschool in julianadorp, een aantal andere scholen zijn ook toegestaan, maar moeten goedgekeurd worden door defensie. houd hier ook rekening mee met de wijk waar je wilt gaan wonen, 2 keer per dag op en neer rijden ging een hoop vrouwen tegenzitten die te ver weg woonden. Waarom je huis verkopen, je kan het ook verhuren gedurende je term in de west, let dan wel op dat je een goede terugkeerclausule in het huurcontract heb, er kan altijd iets gebeuren waardoor je eerder terug moet/wilt.
    Als wij de kans kregen zouden we meteen weer in het vliegtuig stappen. We zijn nu iets meer als 2 jaar terug en missen het nog bijna dagelijks. Wat ik hoorde van kennissen die na mij nog zaten is dat ze wat veranderingen aan het doorvoeren zijn op de scholen, door naast nederlands ook in het Papiaments te onderwijzen, maar daar heb ik zelf geen ervaringen mee. Mijn dochter heeft daar bijna 2 jaar op een lokaal kinderdagverblijf gezeten vlakbij de schröderschool. Mocht je voor de rest nog vragen hebben dan hoor ik het wel, zal proberen dit onderwerp te volgen.

8. Poemi

Poemi Fanatiek lid

2 feb 2011
    2.367
    0
    36
    Zuid-Holland
    bedankt voor jullie reacties tot dusver! reageren gaat nu even iets lastiger, via m'n telefoon, dus sorry alvast voor het gebrek aan hoofdletters en eventueel taalfouten ;)

fijn om te lezen dat er meiden met ervaring zijn hier! ga morgen als ik weer een computer ter beschikking heb even voor de pb'tjes zitten!

nog even een klein beetje meer achtergrond. mijn man werkt als beveiliger bij defensie, als burgermedewerker. collega van hem heeft er inmiddels al 2x 5 jaar gezeten, dus misschien is dat net iets anders als bij militairen? dat is ook gelijk de reden dat we van ons huis af willen als het even kan, hij kan wel in Drenthe ofzo geplaats worden als hij terug komt, dan hebben we niet zoveel aan ons huis hier. maar mochten we het niet verkocht krijgen zou verhuren nog een optie zijn.

goed trouwens om te lezen dat school betaald wordt door defensie. kwam namelijk al bedragen tegen van 500,- per maand/per kind :$

hij zit sowieso nu nog maar in het sollicitatietraject, maar wil wel graag weten waar we aan toe zijn en wat we kunnen verwachten voor we een beslissing nemen. heeft iets te maken met graag goed voorbereid zijn :) ;)

9. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Als jullie dit beiden willen zou ik zeggen doen!!

De kids zijn nu nog jong en flexibel, als je het zou willen zou het nu de beste tijd zijn.
    Ik denk dat ik het heerlijk zou vinden alhoewel het natuurlijk ook spannend is!

10. Korsou

Korsou Lid

28 dec 2008
    58
    13
    8
    Julianadorp
    Goed voorbereid, weet er alles van ;). Het klopt inderdaad dat de mensen van dbbo daar wat meer blijven hangen, komt door de aanpassing in rang die ze krijgen voor de functie op curacao, en in die rang zijn er weinig functies in nederland. Als je meer informatie wilt, zal je je man aan het werk moeten "schoppen". Op het intranet bij je man op zijn werk moet hij dan voor je naar de pagina van het dciod (diensten centrum internationale ondersteuning) en daar op zoek gaan naar de voorlichtingspapieren van de west, meestal als pdf binnen te halen, ff uitprinten en je hebt een hoop informatie, ook handige tips staan erin waar je allemaal aan moet denken.
    Kijk ook of je man in contact kan komen met collega's die er nu zitten of net hebben gezeten, zij kunnen vaak een hoop tips gevenen informatie verschaffen, altijd handig om te weten waar zij tegenaan zijn gelopen.
    Succes

11. Poemi

Poemi Fanatiek lid

2 feb 2011
    2.367
    0
    36
    Zuid-Holland
    dat van dciod was een erg handige tip Korsou! hij kan ook thuis op intranet, dus vanavond alles eens door zitten lezen. wat een info zeg! denk dat ie nu eerst maar eens z'n sollicitatie de deur uit moet doen, en mochten we verder komen, duik ik er wel dieper in.

mochten er trouwens meer meiden ervaring hebben met het (tijdelijk) emigreren met kids, hoor ik ook graag jullie ervaringen, en dan met name hoe de kids het opgepakt hebben.

12. Mauw

Mauw Fanatiek lid

4 sep 2012
    1.626
    0
    0
    Amsterdam
    Mijn ouders stonden bijna 26 jaar voor dezelfde keuze en hebben het gedaan. Wij hebben 5 jaar op Curaçao gewoond. Kindjes wennen snel, dat is het probleem niet. Mijn moeder voelde zich wel eenzaam, zo ver van haar familie. Maar tegenwoordig heb je skype, mail, facebook, etc. Het is geweldig! En je bent een ervaring rijker. Wat is nou zoveel jaar op een mensenleven ;)

Een vriendenstel zijn 2 jaar geleden vertrokken, zelfde reden via defensie. Zij hebben een kindje van 1 en 3. Zij verhuren hun koophuis in NL. Overigens is het heel goed geregeld. Verblijf is daar geregeld, vrouw krijgt ook een inkomen om zich te vermaken, zo zegt zij het zelf. (In NL is zij ook thuismama, zonder inkomen) Het is daar Nederlands, wat natuurlijk ook scheelt.

Ik zeg doen. (al is het wel wat makkelijker wanneer jezelf niet voor zo'n keuze staat) Als ik wat meer informatie voor je moet opvragen, wil dit uiteraard doen :)

13. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Ik heb het hier een tijdje geleden met een iets oudere collega over gehad (douane). Ik weet niet meer of hij nu naar Aruba of Curaçao is geweest. Maar hij en zijn hele gezin hebben die periode echt als een aanwinst voor de ontwikkeling gezien. Zijn kinderen zijn heel bewust naar een reguliere school gegaan, al is dat al een tijd geleden en was dat toen al niet gebruikelijk. Qua taal en ontwikkeling hebben zijn kinderen het altijd erg makkelijk gehad. Ze zijn bij terugkomst wel een jaar blijven zitten, dat kwam vooral door een achterstand in geschiedenis en aardrijkskunde.
    Voor jou jongste kindje zal dat denk ik niet van toepassing zijn.
    Ik ben benieuwd wat jullie gaan beslissen!

14. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Mijn man werkt ook voor mindef. Wij hebben hier al wel eens over nagedacht, ook al is de kans vrijwel nihil ;) Ik zou het zo doen. Hoef ik niet lang over na te denken. Onze kids zijn 1 en 4.

15. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Om de kinderen zou ik mij niet druk maken. Die wennen wel en kennelijk zorgt defensie ook voor jullie qua onderwijs.

Ik zou het eerder moeilijk hebben met de immense afstand tot familie en vrienden. En ik weet echt niet of ik dat voor jaren zou aankunnen.
    Een half jaar bijvoorbeeld wel, da's nog "kort genoeg". Maar op voorhand al weten dat ik ze 5 jaar niet of nauwelijks ga zien ...

Bovendien zijn mijn schoonouders bijna 80 en hulpbehoevend. Die laat ik dus niet zomaar achter.

Daarnaast zou ik mijn job dan moeten opgeven en zit ik mij daar dan steendood te vervelen (terwijl mijn man aan 't werk zou zijn en dus maar beperkt thuis is). En heb ik als ik ooit terugkom geen job meer. Ik heb lang genoeg moeten zoeken naar een job die matchte met mijn gezondheid en handicap, dat geef ik niet zomaar op.

Ik zou dus echt niet vertrekken. Maar "gelukkig" heeft mijn man een job die dat niet vereist.

16. Poemi

Poemi Fanatiek lid

2 feb 2011
    2.367
    0
    36
    Zuid-Holland
    Voornamelijk positieve verhalen dus, goed om te lezen!

De sollicitaties zijn de deur uit gegaan, nu maar afwachten ;)

17. Amare

Amare Niet meer actief

Spannend, succes!!

Deel Deze Pagina