spaarloon

Discussie in 'De lounge' gestart door happybaby, 7 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. happybaby

    happybaby Lid

    27 jul 2007
    98
    0
    0
    zuid holland
    wie weet er hoe je kan beginnen met spaarloon en hoe dat in zijn werk gaat?
     
  2. Niet meer actief

    lijkt me niet zo verstandig......weet niet meer hoe het zit, maar je kunt beter gaan sparen op een bank, daar hou je meer aan over dan met spaarloon merkte ik wel bij mijn ex en zijn vader...
     
  3. Elfje Arwin

    Elfje Arwin Actief lid

    9 jan 2007
    237
    0
    0
    achterhoek
    Ik heb juist wel een spaarloon, ze houden een bedrag van je bruto loon in waardoor dit eh "voordeliger"is.

    Ik heb het toen bij mijn werkgever aan gegeven, en ze toen alles in zijn werk gezet.
     
  4. Josien

    Josien VIP lid

    27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Nix mis mee hoor met de spaarloonregeling. In ieder geval fiscaal gezien verstandiger dan de levensloopregeling (of je moet die laatste willen gaan gebruiken voor ouderschapsverlof).

    Om op je vraag terug te komen: je kunt bij iedere werkgever waar je de loonheffingskorting toe laat passen (normaal gesproken altijd het geval, maar je ziet dat ook terug op je loonstrookje) deelnemen. Er geldt één beperking: stel je komt nu op 1 september in dienst bij je nieuwe werkgever en bij je oude werkgever deed je ook mee met de spaarloon, dan mag je alleen je maximum jaarbedrag van € 613 volstorten bij je oude werkgever. Vanaf 1 januari 2008 mag je dan gaan deelnemen bij je nieuwe werkgever. Maar stel dat je al langer bij je werkgever werkt, dan kun je gewoon aan de personeelsmedewerker doorgeven dat je mee wilt gaan doen. Je kunt maximaal dus € 613 per jaar sparen (€ 51,08 per maand), maar er geldt geen minimuminleg. Je kunt dus zelf beslissen welk bedrag je wilt gaan sparen.

    Vraag meteen bij je personeelsmedewerker op het werk even naar het spaarloonreglement. Dan heb je zelf altijd een kopietje. Je spaarloon staat in principe voor vijf jaar vast. Er zijn omstandigheden waarbij je toch aan je spaarloon kunt komen (bijv. bij huwelijk of de aanschaf van een nieuw huis), maar dat staat dus allemaal in het reglement.

    Veel succes en ik hoor het wel als je nog meer vragen hebt!

    Groetjes,
    Josien
     
  5. Beastie

    Beastie VIP lid

    9 jul 2007
    10.314
    1
    0
    Tekenaarster
    Zuurkoolcity
    spaarloon opstarten via je werkgever....vraag daar bij personeels zaken! ;)
     
  6. wannabe

    wannabe Fanatiek lid

    17 dec 2006
    1.493
    1
    0
    accountmanager
    Deventer
    Huh. hoe kom je daarbij Deeltjuh.

    Spaarloon vraag je bij je werkgever aan. Je betaalt dan zelf een bedag maar van je BRUTO salaris. Afhankelijk van de belastingschijf waar je in valt he je dus gelijk 52% extra ten opzichte van gewoon sparen.
    Na vier jaar sparne komt het geld vrij, of als je een speciaal bestedingdoel hebt kan het ook eerder ( en zin een aantal vaststaandedoelen waarvoor jhe het op mag nemen).

    Hier meer info

    linkje
    Google maar eens dan vind je ook veel info.

    Wat wel handig is om naar te kijken, is of levensloop niet voordeliger is voor jou.

    Maar je vraag was hoe aan te vragen : gewoon bij je werkgever. Soms meot je zelf een spaarloonrekening openen bij de bank en stort je werkgever het daarop, soms doet de werkgever alle administratieve zaken.
     
  7. wannabe

    wannabe Fanatiek lid

    17 dec 2006
    1.493
    1
    0
    accountmanager
    Deventer
    extra info

    Spaarloonregeling
    Fiscaal aantrekkelijk sparen van het brutosalaris.
    Met de Spaarloonregeling kunt u uw personeel fiscaal aantrekkelijk laten sparen van het brutosalaris. En voor u als werkgever kan deze regeling bovendien een verlaging van de loonkosten betekenen.

    Hoe werkt de Spaarloonregeling?
    U stort als werkgever maandelijks of jaarlijks een gedeelte van het brutosalaris op de Spaarloon Rekening van uw medewerker. Over dit bedrag worden geen belasting en sociale premies berekend. Er is daardoor een direct fiscaal voordeel.

    Iedere medewerker is vrij om aan de Spaarloonregeling deel te nemen. Het te sparen bedrag kan door de medewerker zelf worden bepaald. Het maximale spaarloonbedrag is vastgesteld op € 51,08 (maximaal € 613,- per jaar). Periodiek ontvangt u van Centraal Beheer Achmea een overzicht van uw medewerkers die deelnemen aan de Spaarloonregeling.

    De Spaarloon Rekening van Centraal Beheer Achmea
    Het spaarbedrag is voor een termijn van 4 kalenderjaren geblokkeerd. Na 4 kalenderjaren komt in het vijfde jaar de inleg van het eerste jaar vrij ter beschikking. Het saldo wordt dan in de maand januari overgeboekt naar de tegenrekening van uw medewerker. Uw medewerker ontvangt op zijn Spaarloon Rekening een aantrekkelijke rente die jaarlijks wordt bijgeschreven.

    Bestedingsdoelen
    In een aantal gevallen is het wettelijk toegestaan tussentijds geld op te nemen van de Spaarloon Rekening. Hierbij blijft het belastingvoordeel behouden. Deze erkende bestedingsdoelen zijn in het kort:
    Aankoop van een eigen woning
    Deelname in de Beleggingsfondsen van Centraal Beheer Achmea
    Betaling premie voor bepaalde levensverzekeringen en pensioenregelingen
    Studie
    Starten van een eigen bedrijf
    Opnemen van verlof
     
  8. Niet meer actief

    Nu weet ik t ook nie meer, maar ik weet wel dat mijn ex en zijn vader er weinig aan over hielden, dat ze zeiden; was ik er maar nooit aan begonnen....hoe het zat weet ik alleen nie meer........ :(
     
  9. droomwens79

    droomwens79 Niet meer actief

    wij hebben ook spaarloon via werkgever

    xx Maria
     
  10. marina99

    marina99 Bekend lid

    12 sep 2006
    913
    0
    0
    ik spaar ook het maximale per maand(51 euro)
     
  11. BeertjeY

    BeertjeY Bekend lid

    9 mei 2006
    889
    0
    0
    Utrecht e.o.
    het enigste nadeel wat ik kan bedenken...als je in de wia terecht komt...dan krijgt je dat uitkeringspercentage over je brutosalaris...en dat is dus je brutosalaris min dat bedrag wat je spaart als zijnde spaarloon....

    en dan heeft sparen geen zin....want dan kost het je alleen maar geld....
     
  12. Josien

    Josien VIP lid

    27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Inderdaad BeertjeY... dat klopt... hieronder de uitleg:

    Gevolgen voor uitkering

    Heeft het spaarloon gevolgen voor de hoogte van mijn uitkering?

    Over het loon dat u spaart met de spaarloonregeling hoeft u geen belasting te betalen. Maar dat is niet het enige: u betaalt er namelijk ook geen werknemerspremies (WW, WAO/WIA) en inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet (ZVW) over. Dat heeft ook een nadeel.
    Het spaarloon telt ook niet mee voor het bepalen van de hoogte van een eventuele WW-, Ziektewet- of WIA-uitkering. Neemt u deel aan de spaarloonregeling, dan vallen deze uitkeringen dus lager uit.

    N.B. In de levensloopregeling leidt het opzij zetten van loon niet tot een lagere uitkering.


    Dus ja... je WIA-uitkering (die toch al zo lastig te krijgen is hier in Nederland) zou wel lager zijn, maar alle voorliggende jaren heb je ook minder premies betaald... dus... ik denk lood om oud ijzer.

    Groetjes,
    Josien
     

Deel Deze Pagina