Zonnepanelen

Discussion in 'De lounge' started by tupp, Aug 13, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,771
    18,916
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Wij gaan zonnepanelen laten plaatsen en nu wil ik een aantal bedrijven laten komen voor een offerte. Is er iemand die een bedrijf kan aanraden? Afraden mag natuurlijk ook, maar doe dat dan maar via pb. ;)

Wij wonen in de regio zuid-west Nederland. En, zoals de meeste mensen, vind ik het belangrijk dat er gewoon goed, persoonlijk contact is met een heldere uitleg. Iemand die meekijkt en meedenkt. En uiteraard z'n afspraken nakomt.

Verder denken we nog na over een zonneboiler / hotpipes. Maar ik ben een beetje aan het twijfelen gebracht door een kennis, die zei dat het dan verstandiger is om extra zonnepanelen te leggen en een elektrische boiler te nemen. Als je dan geen warm water verbruikt (bijv. in de zomermaanden als je op vakantie bent), dan wordt de overtollige energie tenminste nog gebruikt. Ook zou in de winter het rendement van een zonneboiler lager liggen dan van zonnepanelen i.c.m. elektrische boiler. Zijn er nog verstandige mensen die hier een intelligente mening over hebben?

2. rums

rums Niet meer actief

Ik raad zonnemarkt uit Almere af. Prima bedrijf als er niets aan de hand is. Maar gaat het om schade o.i.d. dan geven ze niet thuis. Ze hebben zelfs gedreigd dat ze onze zonnepanelen weer van het dak af zouden halen.

3. Hagelslagmetkaas

Hagelslagmetkaas Actief lid

Aug 4, 2018
    222
    125
    43
    Female
    Ook zuid west Nederland hier, *zwaait*

Geen ervaring mee, maar lees graag mee. Ik kan wel eens rondvragen in mijn omgeving.

4. tuc

tuc Niet meer actief

Aangezien ik in dezelfde regio woon en wat mensen ken met zonnepanelen zal ik eens voor je rondvragen.

5. Rundeeprunwild

Rundeeprunwild Fanatiek lid

Apr 1, 2011
    1,612
    38
    48
    Zonneplan (www.zonneplan.nl) is een echte aanrader!
    Geven heel goed advies en een gedetailleerde offerte. Ook vragen ze voor jou de btw terug, i.p.v. dat je dat zelf moet doen.
    Kwamen bij ons leggen op een dag dat het stormde en onverantwoord om de panelen op het dak te leggen. Evengoed voorbereidend werk gedaan en 3 dagen later kwamen ze weer om de panelen erop te leggen.

1 tip: laat je niet alleen adviseren maar lees je zelf ook in! Geen ervaring met een zonneboiler hier :)

6. Rizzoli

Rizzoli Fanatiek lid

Aug 21, 2013
    2,515
    966
    113
    Stuur je een pb

7. Prj

Prj Niet meer actief

Wij hebben ze ook van Zonneplan en ook zeer tevreden over!

8. Coortje88

Coortje88 Actief lid

Nov 10, 2012
    281
    193
    43
    Zuid-Holland
    Wij hebben ze van Saman. Top bedrijf, en btw teruggave wordt voor je geregeld.
    Zonneplan ook top, alleen omdat wij een schuin dak met bitumen dakbedekking hebben doen ze het niet. Te veel risico ofzo.

9. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,771
    18,916
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Bedankt voor jullie reacties alvast! Het is een flinke uitgave en we hebben er zelf al behoorlijk wat over gelezen. Maar uiteindelijk is het toch niet iets waar je zelf net zoveel van kunt weten als een ervaren installateur. Ik vind het dus wel heel belangrijk om een betrouwbaar bedrijf te hebben. Maar dat blijft lastig. Het is 'booming business' en er zijn zoveel bedrijfjes... waarvan de meeste vast de komende 20 jaar niet gaan overleven.

10. mam1991

mam1991 VIP lid

Jan 17, 2013
    10,071
    2,096
    113
    Leuk! Vandaag stond de afspraak gepland om bij ons te komen leggen. Ivm omstandigheden is het vanmiddag geworden en wordt het woensdag afgemaakt. Alles staat hier al en de elektricien heeft de meterkast vast klaargemaakt. Woensdag liggen ze op het dak.

Belangrijk is gewoon info inwinnen bij verschillende bedrijven, kijken wat iedereen te zeggen heeft en dan zelf bepalen waar je je het fijnste bij voelt. Wij komen uit het noorden, bespaarpartner legt het aan bij ons.

Wilden ook iemand uit het dorp hier langs laten komen (installatiebedrijf) om te bespreken voor zonnepanelen, hij zei.. weet je wat je moet doen: Gewoon naar hun gaan daar kopen wij ze ook gewoon in als een klant panelen wilt.
    Was een fijn en verhelderend gesprek en zijn daar mee in zee gegaan.

11. rums

rums Niet meer actief

Ik zou de btw niet terugvragen zeker niet als je een domme meter hebt. Over een paar jaar willen ze zonnepanelen gaan belasten en zolang jouw zonnepanelen niet geregistreerd staan kan het dus ook niet belast worden.

12. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Wij hebben ze laten installeren door zon&zo http://zonenzo.nl en zijn daar geel tevreden over. Fijn bedrijf dat meedenkt!

13. Leo85

Leo85 Niet meer actief

Wij hebben ze via Zelfstroom.. Gehuurd ipv gekocht, met gunstige regeling mocht je verhuizen of toch willen overnemen. Hier goede ervaringen mee dus :)

14. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Dit lijkt me heel slecht advies. Het energiebedrijf kan dat toch zien. En als je een beetje wat op je dak hebt zul je altijd gaan terugleveren en dan moet je wel aan de slimme meter.

15. rums

rums Niet meer actief

Nee, wij hebben een domme meter en die houden wij zo lang mogelijk.
    En inderdaad het energiebedrijf kan wel nagaan dat er zonnepanelen zijn maar tot nu toe hebben wij er niets van gehoord terwijl wij net de meterstanden hebben doorgegeven.
    Daarbij het slaat nergens op. Alleen omdat ze minder inkomsten krijgen willen ze dit invoeren. Zo worden groene alternatieven de nek omgedraaid.

16. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Als je dit leest valt het allemaal wel mee https://www.gaslicht.com/energiebesparing/terugleveren Het gaat overigens om de saldeerregeling die wordt aangepast. Dat kun je niet voorkomen door je zonnepanelen niet op te geven voor de btw teruggave. Als je die teruggave niet vraagt ben je eigenlijk alleen maar een dief van je portemonnee...

17. mam1991

mam1991 VIP lid

Jan 17, 2013
    10,071
    2,096
    113
    Het zijn inderdaad speculaties en niks is zeker. Mocht het.. ooit gebeuren zal er zeker nog wat jaren overheen gaan. Maar wat ik zeg, er is echt nog niks zeker. Hier daarom ook gewoon laten registreren.

18. Coortje88

Coortje88 Actief lid

Nov 10, 2012
    281
    193
    43
    Zuid-Holland
    Wij hebben 26 panelen. Krijgen 1300 btw terug, als je het goed doet betaal je het eerste jaar wel iets (ins ons geval 140€, wordt ingehouden van het btw bedrag) en voor de jaren erna moet je jezelf aanmelden als niet btw plichtige als ondernemer. En dan hoef je dus niet meer te betalen.
    Of je moet zzp er zijn, dan is het een ander verhaal.

Share This Page