Mijn zoontje is bijna 2 en het nog nooit onder een dekentje geslapen. Ik was altijd veel te bang dat hij eronder zou komen. Hij was super bewegelijk in bed. Nu vind ik het tijd worden om het hem aan te leren. Ook met oog op de toekomst. Dat hij in een gewoon bed gaat slapen. Het iemand tips hoe dat aan te wennen, want hij vind het helemaal niets. Tot welke leeftijd lagen jullie kindjes in een slaapzak?
Nog even wachten dan... in een groot bed kan ie ook in zijn slaapzaak slapen. Mijn zoon was 2,5 en wij lieten hem een tijdje in een slaapzaak met een deken slapen, daarna zijn slaapzaak weggelaten. Het ging allemaal prima.
Onze dochter heeft een groter bed sinds ze 19 maanden is. Ze heeft een maand of 2 met alleen een slaapzak aan in bed gelegen. Als ik dan 's avonds nog even bij haar ging kijken, lag ze vaak aan de andere kant in haar bed. Ze kroop hem helemaal rond. Toch begon ze steeds vaker om een dekentje te vragen en ging ze bij ons op bed ook altijd gelijk onder de deken liggen. Dus ik heb vorige week een dekbed aangeschaft. Ik vond het ook best even spannend maar sinds ze het dekbedje heeft kruipt ze niet meer haar hele bed rond. De eerste 2 nachten met slaapzak aan erin gelegd maar de 3e avond liet ze duidelijk weten dat ze de slaapzak niet meer wilde. Dus alleen in pyjama onder het dekbed. Ze blijft er netjes onder liggen en kruipt in haar slaap niet meer heel haar bedje door. Het gaat dus boven verwachting goed!
Mijn zoontje ligt gewoon nog steeds in zijn slaapzak, ik vind het geen probleem, anders ligt hij inderdaad steeds bloot. Over een paar weken gaat hij naar een groter bed en dan gaat hij in principe onder een dekbed, ik verwacht dat hij daar beter onder blijft liggen. En als dat niet zo is, dan gaat ie gewoon alsnog een tijdje in een slaapzakje. Op een gegeven moment gaat dat er wel vanzelf af.
Mijn dochter heeft tot 3 jaar in een slaapzak geslapen. Laatste halfjaar of paar maanden, geloof ik, daarbij ook wel onder een dekentje om te oefenen. Toen ze jonger was, trapte ze t altijd van zich af. Vanaf 2jr ging ze pas goed slapen en de eerste tijd durfde ik daarom nog niets te veranderen Met 3 jr kreeg ze pas een peuterbed, dus vanaf toen zonder slaapzak en in pyjama. Ging direct goed
:Mijn dochtertje van 3 slaap nog in een ledikant en heeft al die tijd in een slaapzak gelegen. Nu sinds een paar weken geeft ze de voorkeur aan een deken, nadat ze zag dat haar broertje een lakentje over zn slaapzak heen (inmiddels ook niet meer hoor) kreeg wou zij dit ook. Uiteindelijk wou ze de slaapzak uit en werd het een deken. Vind het wel leuk, want vind een deken zoveel gezelliger staan. Maar hier regelde dat zich dus vanzelf.. Persoonlijk zou het verhuizen naar een groter bed voor mij juist een reden zijn nog even lekker de slaapzak aan te houden (eventueel met dekentje eroverheen) omdat het al zo'n verandering is.. grote kans dat ze in het grotere bed, juist weer meer gaan woelen en zich vrij maken van de dekens.. maargoed.. ik zou mn kleintje hierin volgen.. wat wilt hij zelf?
Slaapzak in 'groot' bed heb ik expres niet meer gedaan, ivm zelf uit bed kunnen (en er evt uit vallen in de slaap).
Mijn jongste is met 2,3 jaar onder een dekbed gaan slapen en dat ging meteen goed. Mijn oudste is met ruim 2,5 onder een dekbed gaan slapen en is nu ruim 4,5 en die ligt vaak niet goed onder zijn dekbed. Die heeft een hele dikke pyjama aan in de hoop dat hij het toch warm houdt. Als wij naar bed gaan, leg ik hem altijd goed en het dekbed stop ik helemaal om hem heen. Met slaapzak kon hij niet in zijn bed komen en hij was eruit gegroeit.
Ik zou dan wachten tot na de winter. Mijn dreumes zoon loopt overigens prima en super snel met zijn slaapzak aan hoor, maar ook de oudste heeft in haar peuterbed wel met slaapzak geslapen ivm woelen. In de zomer, als het niet zo koud is als je uk onder de deken uit kruipt, beginnen met de slaapzak uit, lange pyjama aan en met een dekbed toedekken ( Blijft makkelijker liggen als een deken vind ik ) Mn oudste dekte ik altijd toe als ze eenmaal sliep, nu trekt ze zelf de deken hoog op als ze zich omdraait.
Hier ook een deken ipv slaapzak toen ze overging in een peuterbed (met 15 mnd). Ze wilde eerst niks van de deken weten, maar na een weekje kroop ze er vrijwillig onder en was ze volledig gewend.
Mijn dochter ligt nu in een zomerslaapzak onder een peuterdekbed in haar ledikant. Dekentjes vond ze niks, dekbedje vind ze heerlijk.