Wat zijn volgens jullie de voor en nadelen van het inleiden? Zouden jullie er nogmaals voor kiezen? Waarom ik dit vraag is omdat ik misschien de keuze krijg om ingeleid te worden met 39 weken met een ruggenprik. En vind het dus fijn om te weten hoe andere dames dit hebben ervaren.
Ik werd ingeleid met 40+6 omdat ze hier niet willen wachten tot 42. Voordelen: * Ik mocht kiezen welke dag. Dus hebben vrijdagavond gekozen. Dan hoefde mijn man niet meteen verlof op te nemen want het zou dan in het weekend geboren worden. * je kunt ergens naar toe leven (later dan dat wordt het niet) Ik had al vanaf 32 weken weeën dus heb lang gewacht * inleiden gebeurt hier in het ziekenhuis, en dan heb je alles bij de hand. In mijn geval erg prettig want de baarmoeder kwam er niet volledig uit dus moest meteen geopereerd worden. Ik was dus blij dat ik al in het ziekenhuis was. Nadelen: * het schijnt heftiger te kunnen zijn dan wanneer het spontaan komt. Gezien het mijn eerste was kan ik hier niet over oordelen maar kan wel aangeven dat het bij mij allemaal erg snel ging toen eenmaal de vliezen gebroken werden (na een half uur kreeg ik al persweeën maar te weinig ontsluitging dus erg zwaar maar er zijn nog veel zwaardere en langere bevallingen dus ik ben zeer tevreden!
Voordelen: je weet wanneer het gaat beginnen, je doet alles in het ziekenhuis (hoeft dus niet met weeen in de auto naar het ziekenhuis), het gaat gecontroleerd. kleine nadelen: Ik kreeg veel weeen achter elkaar door de oxyticine (weeenopwekker), dus die hebben ze snel weer op de laagste stand gezet. Het was allemaal goed uit te houden, en heb geen pijnstilling nodig gehad. Was wel helemaal geconcentreerd en in mn eigen wereldje bezig om alles weg te puffen. Als je eerst nog een ballon catheter krijgt om te zorgen dat je wat ontsluiting krijgt, ben je langer bezig dan alleen met vliezen breken en weeenopwekker via infuus. (Ik had geen balloncathter nodig omdat ik zelf al 3 cm ontsluiting had door harde buiken/voorweeen een week daarvoor) Was dus in een paar uurtjes klaar met inleiden en bevallen. Ik zou er voor de 2e zo weer voor kiezen. Vond het 100% meevallen. Ook omdat ik niet bang was en me ingesteld had van ik zie wel hoe het gaat lopen. Het kan lang duren, maar het kan ook snel gaan. Succes met je naderende bevalling...
Voordelen: - Planbaar - Je bent al in het ziekenhuis, dus niet met weeën in een ambulance/de auto. - Alle medische zorg om je heen. - Mogelijkheden tot pijnstilling enz. (want ziekenhuis) - Je zwangerschap duurt dan sowieso geen 42 weken, dus kans dat je gewoon eerder herstelt van datgene waar je last van hebt (in mijn geval, bekkeninstabiliteit). Nadelen: - Toeters en bellen, heel klinisch dus naalden en monitoren en zo... Erg gemoedelijk is het niet. - Het kan heel snel gaan - Het is niet 'de natuurlijke manier' waar veel mensen toch gevoelsmatig de voorkeur voor hebben. - Als het niet goed gaat, kunnen ze niet meer terug dus kansje dat het alsnog een spoedkeizersnede wordt.
Voordelen: - toepassing wanneer het beter voor het kindje is buiten de baarmoeder dan binnen. - Niet mee weeen in de auto - je hebt een datum - veel vrouwen hebben de voorkeur om eerder te bevallen Nadelen: - Je hebt een datum, echter geen garantie dat het niet spontaan begin voor die datum - Inleiding is als het goed is niet zonder zonder, dus hoe blij je er mee moet zijn vraag ik me serieus af - Meestal is de reden van inleiding ook reden voor meer monitoring tijdens de bevalling, dus minder vrijheid - Kans op hyperstimulatie van de baarmoeder, ofwel weeenstorm (met name bij gelinleiding). Hier kan het kindje last van hebben (zuurstoftekort, daling hartslag). Soms is een spoedkeizersnede nodig. - Hogere kans op kunstingrepen met als uiterste een keizersnede - Kans op langdurige bevalling. Ik heb een inleiding gehad met medische indicatie, had dus echt geen keuze meer. Ik moet er echt niet aan denken dat mensen voor een inleiding kiezen puur omdat ze het zat zijn. Ik hoop bij de volgende ook echt geen inleiding nodig te hebben.
Ik vond het erg prettig om veilig in het ziekenhuis te zijn maar vond de inleiding niks. Binnen een uur geen pauze meer tussen de weeën ( nou moest het allemaal wel snel vanwege poepen in vruchtwater). En wat ik echt heel vervelend vond was dat ik vast lag op dat bed en niet eens naar de wc mocht. Maar goed, als ik volgende keer weer over tijd ga en mijn kindje minder voel ga ik er toch wel weer voor.
Ik vond poliklinisch bevallen (1e) wel 'prettig'. De klinische bevalling (2e) vond ik vervelend. Of het echt zwaarder was, kan ik niet zeggen. De eerste bevalling vond ik ook pittig en de tweede was nog erger. Maar dat was ook een sterrenkijker en dat schijnt sowieso moeilijker te zijn. Dus welk deel nu daar aan lag en wat door het inleiden kwam weet je natuurlijk nooit. Wat ik wel kan vergelijken is de manier waarop er voor me gezorgd werd. Bij de poliklinische bevalling bleef de verloskundige gewoon bij me vanaf het moment dat ik persweeën had. Iets eerder al zelfs. En daarna mocht ik gewoon naar huis. De kraamverzorgster ging even mee en verder was mijn man natuurlijk gewoon bij ons om me 's nachts te helpen. Je zou denken dat er bij een medische bevalling beter op je wordt gelet, maar niets is minder waar. Ik heb zeker een half uur persweeën weg liggen puffen omdat er geen vk was. Het laatste kwartier was er wel een kraamverpleegkundige, maar die was alleen bezig spullen klaar te leggen en bemoeide zich niet met mij. Ik vond dat echt heel erg, ik wist ondanks de ruggenprik gewoon niet waar ik het zoeken moest. Ook eerder op de dag met het aanleggen van infuus, vliezen breken en dergelijke waren ze me gewoon een paar keer vergeten. En 's nachts kwam niemand een kruikje brengen, waardoor onze zoon 's ochtends nog maar 35 graden was. Dan was ik liever gewoon thuis geweest met de zorgen van mijn man! Ik ben dus totaal niet tevreden over de zorg, maar dat zal vast per ziekenhuis anders zijn. Ik snap nu wel beter waarom ze de verloskundige zorg bij ons ziekenhuis willen weghalen. Ik sta trouwens nog steeds achter het inleiden met 41+6. De risico's van langer doorlopen zijn, voor zover ik als leek uit de literatuur kan opmaken, toch groter. Onze zoon was duidelijk helemaal klaar om geboren te worden. Bijna 4 kg, erg sterk en alert. Wie weet kwam het wel door zijn ligging dat de bevalling niet vanzelf op gang kwam. Ik ben dus wel blij dat ze hem gehaald hebben.
Als t even kan wil ik geen inleiding meer! Ik werd ingeleid op 38.1 ivm zw diabetes. Weeenstorm van 5 uur en zoontje dipte door het infuus. Het werd bijna een spoed ks..... Deze x hoop ik op een spontane bevalling.
Zo te lezen zit er meer nadelen aan ipv voordelen. Hoor iedereen over inleiden dat het heftig is. Oef.... Dat word het dus niet.
Hier ook ingeleid bij 38+6 helaas wegens zwangerschapsvergiftiging... Als ik het maar even over kon doen, nooit meer! Kwam in een weeenstorm terecht met buik en rugweeen tegelijk. Mocht mijn bed niet uit ivm de hartslag van de baby, ging niet helemaal lekker als ik ging staan of zitten. voordelen: -Het was voor ons beide qua gezondheid beter ivm de zwangerschapsvergiftiging -Bij mij ook een voordeel omdat ik thuis wilde bevallen en achteraf lag zijn hoofdje ook niet goed dus in het ziekenhuis waren we op het goede adres.
Als ik mocht kiezen: nooit meer!!! Het is niet duidelijk of mijn helse bevalling door de inleiding kwam, maar het wilde echt niet. het was verschrikkelijk en de nasleep enorm heftig. mijn gevoel zegt dat mijn lijf er niet klaar voor was.
ingeleid met 40+0, vanwege hoge bloeddruk, had al 2cm ontsluiting: voordelen: - fijn om te weten wanneer het gaat gebeuren, nog het huis opgeruimd, babyspulletjes e.d. nagelopen. alvast de versiering klaargelegd en zo wat gerommeld in huis. - ik wilde toch al in het ziekenhuis bevallen, nu konden we er op ons gemak naar toe. - vlotte bevalling gehad van in totaal 5.5 uur. Wel een weeenstorm gehad, maar kijk er erg positief op terug! Vond het wel prettig dat het vlot verliep. - Toen ik aankwam op de verloskamer, eerst kort de gang van zaken besproken, welke stappen er genomen gingen worden enzo. Ik kon nog vragen stellen e.d., nog naar de wc geweest en omgekleed. Zelfs nog besproken wat ik eventueel die avond wilde eten (menu ziekenhuis). - Daarna vliezen gebroken en gestart met de bevalling opwekken. - Assistente bleef vrijwel de gehele bevalling in de buurt. Vond het fijn om een aanspreekpunt erbij te hebben. Verloskundige (onder toezicht van gynaecoloog) kwam alleen af en toe even kijken en toucheren. nadelen: - weeenstorm gehad - op het bed moeten blijven liggen omdat ik aan het infuus en andere apparaten vast zat. Even lopen/ staan of douchen was misschien wel fijn geweest.
ik ben 2x ingeleid vanwege hoge bloeddruk, 1e met 39.3 2e met 38.2 Toch waren het 2 totaal verschillende bevallingen! Eerste keer was zwaar, lang, pijnlijk.. eerst gebeurde er heel lang niks, waardoor ze het infuus steeds verder openzetten.. toen raakte ik in een enorme weeenstorm die me helemaal uitputte maar nauwelijks voor ontsluiting zorgde.. ruggeprik die niet werkte, toeters en bellen, vast liggen op bed aan apparatuur... veel vreemde gezichten aan mn bed gehad. Tweede keer was zoooo anders! Ik had vantevoren aangegeven dat ik niet meer wou dat zomaar dat infuus steeds hoger gezet werd en kon dit goed bespreken met de klinische vk. Dit was ook een fijn persoon met wie ik een goede klik had.. ik heb alleen haar erbij gehad en 1 aardige verpleegkundige. 2,5 uur goede weeen gehad die ik prima weg kon puffen en toen 15 min persen en toen was de baby er al! Dus moraal van het verhaal... het kan alle kanten op met een inleiding! Als ze je goed in de gaten houden en niet te scheutig zijn met dat infuus, kun je een hele fijne bevalling hebben! oh de tweede keer mocht ik trouwens gewoon rondlopen met het infuus en ik mocht ook gewoon douchen. Alleen de bevalling ging zo snel dat het er niet van gekomen is
Ik heb er 3x zelf voor gekozen.... Wel vanwege overtijd lopen (alle drie de keren voorbij de 41 weken) maar het was dus niet per se nodig. Ik zou het zo weer doen, moest ik weer voor de keuze staan. Pittige bevallingen, maar goed, volgens mij is geen enkele bevalling pijnloos toch? Voor de rest ben ik het met de voor- en nadelen van eerdere reacties eens
Hier ook ingeleid, met 38wkn, en het is mij ontzettend meegevallen. Voordeel bij mij was dat ik al ontsluiting had, waardoor ik niet geprimed hoefde te worden. De weeënstorm die vrijwel direct startte na aansluiten op het infuus vond ik heftig, maar na de ruggenprik geen problemen meer mee gehad. Ik had al snel volledige ontsluiting en voelde de persweeën door de ruggenprik heen maar ook dat was goed te doen. Al met al is het mij 100% meegevallen; bevallen zou ik zo nog een x doen
Hier 2 keer ingeleid bij 42 weken. Ben het eens met de meeste reactie, behalve dat ik niet kan beoordelen of het pijnlijker is. Ik vond het heerlijk (controlefreak) om een datum te hebben, bij de 2e hoopte ik zelfs niet dat het alsnog spontaan kwam, was zo ingesteld op die 42 weken. Zo konden we mooi (bij 2e) zoon naar opa en oma brengen, huis aan kant, schoon bed, koelkast vol, versiering klaar etc. Zoals eerder gezegd, een bevalling doet pijn, denk niet dat het heel veel uitmaakt op welke manier.....
Ik zeg je eerlijk, ik hoop het nooit meer te hoeven laten doen.. en raad het ook echt af als er geen medische reden voor is. Het is gewoon tegen de natuur in, zodra ze me vliezen braken kreeg ik een weeenstorm waar zelfs de VK van schrok, en maar extra wee opwekkers toevoegen. Vreselijk. Uiteindelijk toch vrij snel gebeurt voor een eerste en met weinig complicaties (begon om 12uur en om 7u savonds bevallen) maar ik zou er niet zo snel voor kiezen. Voordeel was wel dat ik zelf al 2cm had dus er was geen ballonkatheter nodig. Maar daar in tegen ik was 41 weken en ze zagen al wel dat mn placenta aan het "opraken" was, dus wat dat betreft natuurlijk alleen maar goed. Vriendin van me is met 39 weken ingeleid, wegens HELLP. Haar lichaam was er absoluut nog niet klaar voor en het duurde, en het duurde. Uiteindelijk na een helse bevalling is haar kindje gehaald met een vacuumpomp, en dat is gelukkig goed afgelopen. Niet inleiden betekend niet per definitie dat je bevalling vlekkenloos verloopt, maar dan is je lichaam (en de baby) er wel klaar voor.
Wat Meysa hiervoor al stelt, je lichaam moet toch klaar zijn voor de bevalling. Als de ontsluiting niet komt, dan kunnen ze alles proberen en doen tot je een ons weegt (en met dat smerige ziekenhuisvoedsel doe je dat al snel ) maar dan schiet het niet op. Ik zou voor een natuurlijke bevalling gaan als ik zou mogen kiezen. Het lijkt me zo mooi als spontaan je vliezen breken, in plaats van constant getoucheerd te worden, weer een andere ballon/hormoonveter of wat dan ook ingebracht te krijgen. Dat heeft lang de charme niet.