Dames, ik heb het idee dat wij in 2015 teveel geld van de belastingdienst hebben gekregen (per maand uitgekeerd). Ik ben in 2015 meer gaan verdienen en dit hebben we ook doorgegeven maar volgens mij klopte de voorlopige aangifte nog niet. Ik ben nu van plan om 1 maart te kijken op de ingevulde aangifte die de belastingdienst klaarzet hoeveel we terug moeten betalen en dan is het voor 2015 klaar. Maar ook in 2016 krijgen we maandelijks geld en ook dit is volgens mij teveel. Om te voorkomen dat we in 2017 weer terug moeten betalen, dacht ik dat het misschien handig is om de voorlopige teruggave 2016 stop te zetten zodra ik 1 maart zie wat we over 2015 terug moeten betalen. Is dit slim? Of zijn er andere handige tips?
Als je zeker wilt weten dat je over 2016 geen geld terug hoeft te betalen, is het wel slim inderdaad. Wij hebben een heel groot bedrag terug moeten betalen maar dat kwam juist omdat mn partner minder is gaan verdienen... Dan heb je uiteindelijk minder belasting betaald dan dat ze je hebben ingeschat. Maar.... vind t erg ingewikkeld allemaal, dus kan zo maar zijn dat ik het mis heb. Wij hebben onze teruggave toen gehalveerd. Financieel trokken we het niet om maandelijks geen teruggave te krijgen. 1 mrt zal blijken of dat een verstandige zet is geweest Vind t zo'n gedoe, die belastingdienst....
Wij weten dat we straks teveel aan toeslagen gaan krijgen. We weten dat nu sinds kort, Daarvoor was niet duidelijk wat het nieuwe loon van mij man zou worden. Nu hebben we ongeveer uit kunnen rekenen via de site van de belastingdienst wat we teveel gaan ontvangen. Dat leggen we apart. Ook omdat ik bang ben dat als we het door gaan geven het heel lang gaat duren en we niks gaan ontvangen. Of gaat het snel en ontvang je in de tussentijd wel gewoon toeslagen?
Het gaat niet om kinderopvangtoeslag maar om de maandelijkse toeslag die we ontvangen vanwege eigen huis en aanrechtsubsidie. Ik weet van voorgaande jaren dat ze eerst je definitieve berekening over een jaar klaarmaken en daarna pas de definitieve KOT over een jaar. De KOT vul ik altijd zo in dat we een heel hoog salaris hebben en dus altijd geld terugkrijgen. Maar bij de voorlopige aangifte vind ik dat veel lastiger; salaris wisselt, hypotheek wisselt, aftrekposten wisselen. Moeilijker in te schatten dus
Gewoon wijziging in je inkomen doorgeven, verwerken ze snel hoor. Tot het verwerkt is ontvang je je huidige bedrag.
Als je het maandelijks kunt missen kan het natuurlijk. Maar ik ga met alles gewoon altijd ruim aan de veilige kant zitten qua inschatting, dan krijg ik altijd achteraf nog wat terug ipv te moeten betalen.