Ik heb het gedaan hoor! Gisteren die enorm dure mixer besteld... vakantie ging immers niet door, kinderopvang hoef ik niet te betalen en de iack is net binnen dus ik dacht: moet kunnen! Maar nu zit ik mij te verdiepen in brood bakken, lijkt me leuk als ik toch zo'n prachtig apparaat heb staan, en nu lees ik dat de bijgeleverde deeghaak niet geschikt is! Dat je eigenlijk een spiraal moet hebben... Van een eerder topic herinner ik mij dat er meerdere dames zijn die zo'n ding hebben staan. Bakken jullie er brood mee? Doe je dat met de standaard deeghaak? Of moet ik ergens een spiraal bijkopen? Ik geloof niet dat KitchenAid ze zelf maakt voor de Artisan maar ik ben door de bomen het bos een beetje kwijt.
Ik gebruik de kitchenaid vooral voor kloppen en mengen, maar heb de deeghaak ook gebruikt voor deeg voor pizza en kaneelbroodjes. Werd een heel mooi zacht, soepel en elastisch deeg. Volgens mij kan het prima hoor... maar ligt er wellicht ook aan welke versie van de kitchenaid je hebt. Met de kleinste kan het wellicht niet omdat die niet krachtig genoeg is. Ik heb zelf de artisan. Gewoon eens proberen!
WoW wat een verschil zeg. Ben alleen bang dat die haal heel duur is. Machine zelf is al een enorme aanschaf, maar de onderdelen zijn ook echt heel duur.
Ik heb totaal geen verstand van brood bakken of van keukenmachines, maar de conclusie die ik uit het filmpje trek, is niet dat het niet gaat werken met de meegeleverde deeghaak. Als je zeg maar kijkt hoe de superhaak op een eerder moment in het filmpje kneed, dan is mijn conclusie dat de standaardhaak gewoon langer nodig gaat hebben, want die doorloopt dezelfde fases, alleen veel trager. Maar ik weet natuurlijk niet wat er gebeurt als je die standaard haak nog wat langer laat kneden, want dat laten ze niet zien (logisch, want dit lijkt me een promo-filmpje voor de superhaak, die inderdaad het beter doet, maar dat is niet hetzelfde als onmisbaar).
Ik bak mn eigen brood en gebruik voor het deeg mijn KitchenAid. Heb wel een zwaardere uitvoering. Ik heb de 5KSM7990XEWH (type) in het wit. Daarbij zat een mengspiraal (en verder allerlei andere attributen) die gebruik ik voor het deeg. Voor brooddeeg iig. Voor lichter deeg zoals kaneelbroodjes of witte bolletjes ed gebruik in de gewone deeghaak. Voor cakemix ed gebruik in de bisschopshaak en voor opkloppen van meringue of slagroom of botercreme ed gebruik ik de garde.
Ik maak ook vaak zelf brood, ik doe dat gewoon met de meegeleverde deeghaak. Moet wel zeggen dat ik een kitchenaid heb die wat zwaarder is, weet niet of dat verschil maakt.
Nee ook nooit geprobeerd eerlijk gezegd. Een vriendin van mij wel. Die heeft de classic KitchenAid. Haar apparaat heeft echt moeite met het deeg. Maar of dat aan de haak of het vermogen van haar apparaat ligt weet ik niet met zekerheid. Zij bakt iig geen brood meer. Alleen lichte broodjes. Wij bakken meerdere broden per week. Gaat prima. Maar mijn uitvoering is ook redelijk aan de prijs. Voor soms zomaar een broodje zou ik hem nooit aangeschaft hebben.
Ik heb wel die andere geprobeerd. Het gaat wel, maar kost tijd. Ik kneed ook altijd nog goed door met de hand.
Ik maak er ook brood mee, pizza, quichedeeg. Eigenlijk van alles en werkt prima met de bijgeleverde haak.
Ook hier is hij van de week gearriveerd. Ik lees wel even mee. Zelf brood bakken lijkt me erg leuk en lekker vooral.
Ik heb het filmpje gekeken, nooit geweten dat er een spiraal nodig was voor het kneden van deeg. Heb hem meteen besteld , ben benieuwd..
Ik ook! Laat je het nog een keer weten hier? Mijn machine wordt vanmiddag bezorgd! Yeey! Ik leg de boter vast uit de koelkast om op temperatuur te komen .
M'n eerste brood uit de Kitchenaid . Een vliesje trekken lukte niet dus ik heb het vast niet goed gedaan maar hij ziet er best aardig uit! Bekijk bijlage 650616
Voor een echt soepel deeg kneed ik ook altijd nog ca 10 min met de hand. Daar wordt het deeg echt veel beter van. Maar een heel dun vliesje trekken lukt mij ook nog niet. Daar moet je misschien meel met een hoger eiwitgehalte voor hebben.
Even een schaamteloze echo-kick voor dit topic, ben zo trots op brood 3 en 4 ! Ik gebruik nu patent bloem wat ik online besteld heb en ook met de standaard deeghaak kan ik na 10-15 minuten een vliesje trekken van het deeg. Het eerste brood was nog behoorlijk compact, gisteren eentje die heerlijk was maar er niet uit zag. Vanmorgen kwam dit uit de oven. Ben er helemaal trots op! Bekijk bijlage 651261