Hond in de schuur. Is dat normaal?

Discussie in 'De lounge' gestart door Tavsan, 17 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tavsan

Tavsan Actief lid

30 apr 2012
    377
    0
    0
    Deventer
    Ja een rare vraag, maar ik heb een paar dagen vrij dus denk nu na over dingen waar ik anders niet over na denk :).

Ik woon in een volksbuurt. Heb heel weinig contact met de buren om ons heen.
    Gewoon hallo en heel af en toe een praatje, met sommige buren.

Nu woont er al een tijdje een gezin achter ons (onze achtertuinen grenzen aan elkaar, hier zit nog een klein gangetje tussen).
    Opzich geen last van, alleen hebben ze sinds een tijd een hond.
    Volgens mij hebben de buren naast ze er ook 1, want ik zie steeds 2 verschillende beesten. Ze hebben de schutting uit hun tuin gehaald waardoor ze 1 gezamelijke tuin hebben.

Ook prima, maar nu word ik snachts helemaal gek van het continu geblaf van die beesten. Ze wonen namelijk in de schuur, (die honden dus, niet de buren zelf:p).
    Schuurdeur staat dag en nacht open, dus die honden lopen wanneer het ze uitkomt in de tuin en gaan de schuur in wanneer ze willen.
    Ik weet niet of ze uitgelaten worden, heb het nog nooit gezien in elk geval.

Een keer blaffen, oke daar is het een hond voor.
    Maar ik vraag me echt af of het normaal is dat een hond (of meerdere) in een schuur wonen en continu aan het blaffen zijn.
    Buiten dat ik het snachts gewoon irritant vind, vind ik het ook zielig voor die honden. Ze zijn altijd buiten/in de schuur. Niet echt een 'we hebben een leuke hond als huisdier' idee...

Gezien de buurt is het niet zo'n geweldig idee als ik naar de buren toega om vriendelijk te vragen waarom die hond zo vaak blaft.
    Het zijn gewoon tokkies en ik heb geen zin in gezeur.

Maar in hoeverre is dit normaal?

2. Manuk

Manuk Fanatiek lid

19 okt 2010
    2.751
    62
    48
    Vrouw
    Groningen
    Continue blaffen zou ik ook niet heel gelukkig mee zijn, maar dat ze in de schuur wonen. Tja, als ze eten en drinken hebben kan je daar weinig aan doen ben ik bang.

3. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Ik vind het niet normaal, maar het hangt ook een beetje van het type hond af. Sommige honden zouden namelijk niet anders willen. Als het trouwens koud is in de winter dan zou ik het wel vreselijk zielig vinden als ze dan ook buiten/in de schuur wonen..
    Het is trouwens niet verboden om je hond in de schuur/tuin te houden. Wel is de overlast van het blaffen verboden en daar kan je dus wel de politie voor bellen...

4. me83

me83 Niet meer actief

met de dierenbescherming kom je niet verder als ze een droog onderkomen hebben en eten en drinken krijgen.. voor het geblaf kan je wel bij de woningbouw/gemeente een klacht indienen..

5. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Continue blaffen is niet normaal voor honden. Dat gedrag moet ergens vandaan komen, of het komt doordat ze in een schuur wonen weet ik niet. In het buitenland zie je vaak honden die in een hondenhok wonen, maar die zien er dan nog redelijk gelukkig uit.

Als ik jou was zou ik wel gewoon aanbellen (desnoods samen met je vent) om te vragen of ze iets kunnen doen aan het geblaf van de honden omdat je hier 's nachts wakker van wordt. De meeste mensen in een volksbuurt zien er vaak niet uit maar zijn wel sociaal (op hun niveau als je begrijpt wat ik bedoel). Vaak hebben ze zelf het probleem niet door maar willen ze best meewerken om het op te lossen.

6. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.025
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    Misschien hebben ze de honden als waakhonden?
    Ik vind het verder niet zielig dat ze niet in huis komen, ze zijn dit waarschijnlijk ook niet gewend.
    Het blaffen zou ik wel heel irritant vinden.
    Misschien toch een keer vragen of ze daar wat aan kunnen doen?

7. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    In schuur wonen? Ja kan prima... onze honden zitten ook in een kennel.
    Continu blaffen? Nee, da's niet lekker of normaal. Ik zou de buren daar toch eens over aanspreken. In eerste instantie uiteraard vriendelijk vragen of ze er wat aan kunnen doen, in een later stadium is het een optie om woningbouw en/of gemeente in te schakelen.

8. Woefje85

Woefje85 Fanatiek lid

3 feb 2011
    3.396
    0
    0
    OV
    In een schuur vind ik ook prima! Dan denk ik meteen aan een waakhond...
    Maar continue blaffen vind ik ook niet normaal! Keertje aanbellen ? Je kan altijd aangeven dat je er last van hebt!

9. chantal26

chantal26 Fanatiek lid

25 jun 2007
    4.181
    0
    36
    Onze hond kan niet blaffen :) dus daar hebben ze hier in de buurt geen last.
    savonds en snachts doen we hem gewoon binnen.
    Maar ze is eigelijk het liefste buiten, we hebben een overkapping en daar gaat ze dan onder liggen.
    Ik vindt het eigelijk gezelliger als hij binnen ligt, maar dan wordt ze helemaal zenuwachtig en gaat ze bij de deur zitten piepen dat ze naar buiten wilt.
    Dus onze hond is meer buiten dan binnen.

We gaan 3 of 4 keer per dag met haar wandelen

Sommige honden zijn nu eenmaal liever buiten.

Maar dat ze dag en nacht blaffen vindt ik niet normaal, sterker nog het is vreselijk irritant.
    Want wij hebben achter ons ook mensen wonen waar hun hond de hele dag van buiten is.
    En die blaft de hele dag en nacht door.
    Vreselijk gewoon.

10. teigetje1

teigetje1 Fanatiek lid

18 jun 2009
    2.299
    116
    63
    Zuid-oost brabant
    Ik zou idd ook voor het blaffen toch even naar de buren gaan, en het er over hebben. Dat s'nachts blaffen kan echt irritant zijn. gewoon het er rustig over hebben dat jullie het vervelend vinden dat de honden zoveel blaffen en of hun er iets aan kunnen doen in de zin van misschien de schuur dicht maken s'nachts oid.

En ook ik vind het niet echt zielig als de honden 24/7 buiten zijn. Zolang ze onderdak, eten en drinken krijgen, dan is het toch prima. Wij hebben 2 buitenhonden en die zijn nog nooit binnen geweest, ze hebben een eigen berging en krijgen meer dan genoeg aandacht van ons en de kids.

11. Marjolente

Marjolente Bekend lid

13 jul 2011
    969
    0
    0
    Secretaresse
    Leiden
    Je bent volgens mij verplicht de honden beschut onderdak te geven en als ze die in de schuur vinden, kun je er weinig van zeggen.
    Ik zou wel gewoon eens kijken welke buren het zijn en dan eens een praatje met ze aan gaan. (begin eerst eens met voorstellen).

Geef aan dat je minder goed kan slapen en dat je het fijn zou vinden als ze iets aan het geblaf kunnen doen. geef dan ook aan dat je snapt dat het honden zijn en dat ze nou eenmaal blaffen maar de hele nacht door is wel heel vervelend.

Doen ze er niets mee en blaffen ze 2 weken nog zo erg dan misschien even een gesprekje met de wijkagent?

12. chantal26

chantal26 Fanatiek lid

25 jun 2007
    4.181
    0
    36
    Onze buren hadden aan onze achter buren gevraagd of ze in iedergeval de honden snachts binnen willen leggen, maar dat zagen ze niet zo zitten.

13. Nenanena

Nenanena Actief lid

5 jun 2011
    260
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nee, continu blaffen is niet normaal, dat hoeft ook niet. Behalve als er een reden voor is natuurlijk. Mijn ouders hebben een Duitse herder, woont wel binnen maar ligt graag hele dagen buiten. Toen ze 10 maanden was blafte ze een aantal nachten, ik denk wel 2 weken, elke nacht. Buren werden gek en klaagden, politie aan de deur, bla bla. We kregen haar niet stil, dus een blafband om, erg zielig. Uiteindelijk kwam de aap uit de mouw, 7 woning/auto inbraken in 2 nachten, alle huizen om oins heen. Behalve de onze. Tja, ze blafte dus niet voor niets. Nooit meer een blafband omgedaan, alsof word straks 6 en als ze weer blaft, kunnen ze beter de politie bellen voor extra surviance.

Dat ze in een schuur leven, tja als het er droog n beschut is, water staat n eten, is het in principe een goede plek. Kennelhonden hebben het niet per definitie slecht.

14. Tavsan

Tavsan Actief lid

30 apr 2012
    377
    0
    0
    Deventer
    Wat een snelle reacties :).

Oke, qua zieligheid valt het dus mee. Ik heb geen verstand van honden en weet dus niet in hoeverre zoiets (die schuur) normaal is.

De buren zelf zijn niet echt van het kaliber 'daar ga ik even langs'.
    Als mensen hun eigen kinderen al k***erkind noemen en de kinderen onderling als standaardwoord vieze K...homo gebruiken (zijn kinderen van een jaar of 6) heb ik niet echt het idee dat ze mij vriendelijk te woord gaan staan.

Oja, de honden zijn van die Jack russel achtige dieren.

Ik ga wel eens met mijn man overleggen.

15. mamv1

mamv1 Niet meer actief

#15 mamv1, 17 jul 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 jul 2012
    Dat de honden in een schuur wonen vind ik op zich wel kunnen, ze kunnen bijvoorbeeld met slecht weer dan wel droog zitten.
    (Er zijn ook honden die in een kennel zitten)
    En zolang ze eten en drinken krijgen, kun je daar vrij weinig van zeggen denk ik

Maar als ze de hele dag door blijven blaffen ging ik toch wel even langs!

Onze 1 hond was een Samojeed (sledehond!), en die wilde echt niet binnen zijn.. Veels te warm voor haar. Zodra ze binnen was, wilde ze zo snel mogelijk weer naar buiten! Ze zat altijd in de bijkeuken met de deur naar buiten en die de hele dag open stond ('s avonds wel dicht!)

Wij hebben nu een Stafford en een Boxer, en liggen graag buiten! Dat vinden ze heerlijk!! Maar ik corrigeer ze wel als ze teveel blaffen..

16. Kimm87

Kimm87 Niet meer actief

Onze hond (husky/malamute) is nergens naar binnen te krijgen, dierenwinkel niet maar ook bij ons thuis niet. Hij vindt het heerlijk buiten en slaapt bovenop zijn hok ipv in zijn hok :p. Aandacht krijgt hij genoeg. Blaffen doet hij overigens niet.

Wat betreft het blaffen zou ik eerst eens bij hun langs gaan en daarna contact opnemen met gemeente/wijkagent oid. Dat ze zoveel blaffen vind ik in ieder geval niet normaal.

17. Helise

Helise Fanatiek lid

4 mrt 2012
    1.785
    0
    36
    Ik kan mij voorstellen dat je helemaal gek word van dat geblaf s' nachts, dat zou ik ook worden. Dat een hond een keer blaft, prima. Doen onze buurhonden ook wel eens maar dat is een of twee keer en dan is het klaar.

Ondanks dat het Tokkies zijn zou ik toch naar die mensen toe gaan. Mocht het zo zijn dat er geen fatsoenlijk gesprek mee te voeren valt zou ik gewoon de politie bellen.

18. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    Haha, nou daar zou ik ook niet snel langs durven, wat een niveau zeg!

Persoonlijk zou ik mijn hond niet buiten in een schuur houden, dat zou ik echt zielig vinden. Ik ga nu al bijna kapot van de warmte in mijn schuur, laat staan mijn hond met zn dikke vacht.:(

19. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Je zou een melding kunnen doen bij meldpunt overlast.

20. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    De honden van onze buren leven ook veel buiten (in een grote tuin) en liggen 's nachts of als het regent ook in de schuur, ze komen zelden in huis.

Prima die honden weten niet beter. Ze blaffen gelukkig niet de hele nacht, als die blaffen is er echt wat aan de hand ;)

Deel Deze Pagina