afvegen na het plassen bij meisje

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Caithlin79, 5 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Ik had het er vandaag over met een vriendin, het blijkt dat we beiden verschillende ideeën hebben over hoe een meisje haar plassertje schoonveegt na het plassen.

Ik laat mijn dochters zelf naar voren vegen, en dan alleen bij haar plasser. Bij het poepen moeten ze via de achterkant naar achteren vegen (al doe ik dat nu nog bij hun).

M'n vriendin dacht dat je ze ook bij een plasje van voren naar achteren moet laten vegen via de achterkant.

Hoe doen jullie dat?

2. babyhope

babyhope VIP lid

23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    ikzelf doe ook van achter naar voor bij het plassen dus hoe jij het zegt tegen je dochtertje..
    maar eigenlijk moet je wel naar achteren vegen ja vraag me af of dat nou wel makkelijk is hahaha

3. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Ja het lijkt mij ook zo'n gedoe. Maar 1 van m'n dochtertjes loopt al tijden met een schimmeltje van onderen waarvoor ze binnenkort naar de kinderarts moet (wil niet overgaan).
    Dus misschien dat het toch met het afvegen te maken kan hebben?

4. shai

shai Actief lid

16 sep 2008
    119
    0
    0
    conductrice
    vleuten
    volgens mij is het beste van voor naar achter doe ik zelf ook en bij mijn dochter ook

5. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    ik vraag me altijd af..hoe veeg je van voor naar achter bij je vagina idd....mij lukt het bijna niet hahaha. Ik veeg niet naar voren, ik dep....

En bij ontlasting, van voor naar achteren.....

Bij ons meisje veeg ik bij elke luier van voor naar achter wel met plasluier, en met poep gewoon damage control! probeer er wel voor te zorgen niet meer in haar vagina te vegen...maar daar zit het wel altijd al als er gepoept is hahaha dus maakt niet zoveel uit.

6. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Ik ben bij mezelf ook meer een depper volgens mij haha. Veeg zelf iig ook niet van voren naar achteren en ik was in de overtuiging dat niemand dat deed na het plassen.
    Er gaat een wereld voor me open :D

7. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    altijd van voren naar achteren. toch is het vaak gewoon wat droog deppen na mijn idee en doet ze vaak eerst voor vegen en daarna achter.

8. Tinusje

Tinusje Bekend lid

Van achter naar voor is niet goed omdat je daarmee bacterieen vanuit je darmen naar je vagina kunt brengen, deze kunnen dan zorgen voor vervelende schimmelinfecties. Dus altijd van voren naar achteren en dus ook als je alleen geplast hebt, want deze bacterieen zijn altijd aanwezig rond de anus. Deppen is natuurlijk ook prima.

Ik had als tiener vaak schimmelinfecties, tot de dokter me een keer vroeg hoe ik na het plassen veegde :). Sindsdien heb ik geen schimmelinfecties meer gehad.

9. knor

knor Fanatiek lid

4 mrt 2007
    2.392
    0
    0
    Groningen
    Van voren naar achteren, anders komen poepertjes-bacterien richting de plasbuis. En omdat de plasbuis bij meisjes kleiner is ontstaat er dan eerder een infectie.

10. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Als je het als ouder doet, is het anders omdat je goed kunt zien wat je doet en precies kan plaatsen. Als een kind het zelf doet: altijd van voren naar achteren.

11. Lief

Lief VIP lid

26 sep 2007
    5.040
    2.851
    113
    Altijd van voren naar achter ivm urineweg infectie, ik dacht dat dat wel algemeen bekend was? Eerste wat ze vroegen toen ik blaasontsteking had: veeg je wel van voren naar achter? Ook al heb je geen ontlasting volgens mij zitten er toch wel bacteriën die bij je plasbuis kunnen komen anders.. en alles zit nogal dicht bij elkaar dus als je dan ietsjes te ver naar achter gaat zit je er al ;)

12. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Even voor de duidelijkheid. Ik laat ze niet vanaf de kont naar voren vegen hoor. Echt alleen vooraan?
    Naar mijn idee komen ze niet bij eventuele bacterien bij hun anus.

13. Lief

Lief VIP lid

26 sep 2007
    5.040
    2.851
    113
    Ja nja.. ik weet niet maar tussen mijn anus en plasbuis zit niet zo heel veel cm, kan me voorstellen dat kindjes wel eens wat uitschieten?

In elk geval, de huisarts zei mij: altijd afvegen van voren naar achteren dus ook bij plassen. En zo heb ik het ook altijd geleerd en zal ik het mijn evt dochters ook leren, beter maar zo aanleren dan gaat t nooit fout :)

Maar prima natuurlijk als andere daar andere mening over hebben hoor, sommige meiden krijgen ook nooit een schimmelinfectie of blaasontsteking wat ze ook doen.

14. Lief

Lief VIP lid

26 sep 2007
    5.040
    2.851
    113
    ps kan me voorstellen als je alleen even dept dat dat wel prima van voren kan :) Nooit bij nagedacht haha.

15. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Nou het stomme is dat het voor mij gewoon helemaal nieuw is!
    Ik ken dit echt niet zo en is me ook niet zo aangeleerd, vind het zwaar irritant om er zo achter te komen terwijl ik me kinderen het al aangeleerd heb op een andere manier en het zelf ook al zo doe zolang ik het me herinner.

En ben ook niet de enige, in m'n vriendenkring zijn er ook meerdere die het verkeerd doen of deden. Vreemd, zouden er oude en nieuwe normen zijn ofzo?

Maar van voor naar achteren vegen bedoelen jullie dus ook dat ze met hun hand tussen hun billen moeten en dan helemaal van daaruit van voor naar achteren moeten vegen?
    Het lijkt me erg lastig voor kleine kinderen.

16. Lief

Lief VIP lid

26 sep 2007
    5.040
    2.851
    113
    Haha zou best kunnen! Ik vind het zelf niet moeilijk maarja ik ben het natuurlijk simpelweg zo gewend. Ook geen idee of het lastig is voor kleine meisjes.. je kunt ze het eens laten proberen ;) ik wist eerlijk waar niet dat mensen het zegmaar anders deden :D

Zo kom je nog eens ergens achter haha.

17. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    Nee hoor hoef je je hand niet voor tussen de billen te doen. Kan gewoon voor langs, alleen dan wel van voor richting poepert, zeg maar. Altijd doen ivm infectiegevaar idd. Ik dacht ook dat dat algemeen bekend was. Is heel belangrijk!
    Zelfs deppen zou ik niet doen, maar dat is persoonlijk misschien.

18. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Je niet stom voelen, hoor... Ik veeg ook al jaren van achter naar voren (Krijg spontaan de neiging om verder te zingen: van links naar rehechts :D ). En ik weet ook zeker dat een heleboel mensen dat doen. Ik werk in de ouderenzorg en help nogal eens wat mensen naar het toilet en die doen het bijna allemaal zo... Edit: Misschien zijn dat dan idd die oude en nieuwe normen waar je het overhebt, intussen zal er vast wel een dure proffessor zijn die dat onderzocht heeft... ;)

Jitte is nog lang niet zindelijk, maar haar wil ik wel proberen het goed aan te leren. Dus van voor naar achter of deppen. Jelle laat ik nu staan en dan zijn plasser droogmaken, hoe ik dat bij Jitte ha doen moet ik nog bedenken. Ik denk ook maar staan en dan vegen, dat lijkt me het handigst als ze het aan het leren is.

19. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik leer Eva van voor naar achteren af te vegen. Als ze nog op de wc zit, wc papiertje erlangs en die kan ze dan meteen in de pot laten vallen. Alleen wil ze liever eerst staan en dan vegen, ik laat haar nu maar even (ze is net een paar weken zindelijk), maar leer het haar dus wel goed aan.

20. mikos

mikos Bekend lid

7 dec 2010
    944
    0
    0
    niet vegen, maar met water spoelen (dmv een flesje of klein watergietertje) beetje droog deppen en heerlijk schoon ook bij de grote behoefte. Heb dan wel geen dochter maar 2 zoontjes maar doe dat altijd na elke toilet gang de oudste van bijna 4 kan het bijna helemaal zelf

Deel Deze Pagina