Je leest het zoveel...de horrorverhalen van het cb. En dat ze vreselijk ouderwets zijn. Ik wil toch een pluim geven aan mijn cb hier in het oosten. Er zijn echt wel fijne bureaus! Na de geboorte van de jongste zat ik icm verbouwing slecht in mn vel en vond het allemaal best tegenvallen.. Heb veel steun gekregen en vonden het doodnormaal in mijn situatie. En ze vonden het sterk dat ik zo eerlijk kon zijn over mijn gevoel. Fijne gesprekken. Bij oudste pas met 6 maanden begonnen met rapley. Werd juist geprezen. Heb ze nog nooit gehoord over bijvoeding met 4 maanden of over potjes en papjes. Als laten huilen niks voor je is...vooral niet doen! Hier wordt juist gepleit voor je baby dicht bij je houden. Onze jongste (4mnd) slaapt overdag niet boven in haar bedje maar vaak bij ons...in de kinderwagen buiten ed. En 's nachts naast ons bed. Alles op verzoek eigenlijk. Hier werd ook zo positief op gereageerd. Ook onz vermoedens van KMA werden meteen serieus opgepakt. Ze nemen de tijd en kijken echt wat past bij de kindjes. Ik dacht altijd...ohnee dat cb...dat wordt wat...maar gelukkig zijn het echt niet allemaal vreselijke mensen. Een positief verhaal mag ook wel eens toch?
Hier ook alleen maar positieve verhalen hoor de verpleegkundige die kwam voor de intake was zelf groot voorstander van dragen ( werd absoluut niet opgedrongen) en de kinderarts was ook heel nuchter. Bij ons op CB is heel erg; als het werkt voor jullie en je kindje, perfect. Pas als je aangeeft dat iets niet werkt gaan ze meekijken en adviezen geven , op zoek naar een oplossing die goed voelt. Tot nu toe dus ook alleen maar positief
Ik ben ook blij met ons CB. Na de geboorte van onze jongste zoon ging het met mij niet goed, maar mijn huisarts vond dat ik gewoon even moest 'wennen aan de nieuwe situatie'. Dankzij ons CB heb ik de noodzakelijke zorg gekregen voor de depressie die ik wel degelijk had. Daarnaast vind ik het prettig dat adviezen van ons CB ook echt adviezen zijn, geen verplichting. Ze denken met ons mee, maar laten de uiteindelijke keuze aan ons.
Hier ligt het heel erg aan de arts/verpleegkundige. Er is 1 kinderarts die de boel absoluut niet goed aanpakt vind ik, maar de rest is gelukkig wel top. Zowel de receptioniste als verpleegkundigen als de andere kinderartsen. Ze geven goede adviezen, dus ik ga ook naar de 18 maanden bijeenkomst. De ka wist precies het (moeilijke) slaapproces te omschrijven van onze dochter, dus blijkbaar was het niet zo abnormaal. Toch prettig om zo'n bevestiging te krijgen
Dus omdat ze met 6 maanden rapley prijzen is het een beter cb dan een cb dat t met 4 maanden over hapjes heeft? Wat een onzin. Het recente advies in Nederland is trouwens dat na 6 maanden te laat is om met bijvoeding te beginnen met oog op allergien. 6 maanden is achterhaald en wordt alleen nog geadviseerd voor derdewereldlanden ivm voedselinfecties Ik vind een Cb fijn, iedereen die erover zeikt is toch uitgenodigd om er niet heen te gaan. Het is geen verplichting ofzo en ze geven slechts adviezen, altijd zelf na blijven denken
O het niet laten huilen lijkt me trouwens wel erg fijn! Lees hier veel op t forum dat ouders dat advies krijgen terwijl ze dat helemaal niet willen en tegen hun gevoel in is
Ik ben ook erg positief over ons cb! Er werken hele fijne, lieve mensen. Ze denken echt met je mee en geven altijd advies (vrijblijvend) in het belang van het kind. Ook promoten ze het ergonomisch dragen.
Ik heb het niet over hapjes maar over potjes. Ik vind het wel lovend dat een cb zo open staat voor rapley ipv dat je zo vaak hoort dat met 4 maanden standaard de potjes en papflessen geadviseerd/opgedrongen krijgt. Ik zeg nergens dat je voor 6mnd nooit een hapje moet geven of niet adviseren.
Wij hebben hier ook leuke bureau's. Dringen niks op en ik vind ze hartstikke meedenkend en meelevend. Nog nooit met een rotgevoel de deur uitgestapt. Zijn net verhuisd. Had ik de arts van ons nieuwe bureau aan de lijn. Vroeg of we behoefte hadden aan een kennismaking thuis of dat we elkaar wel zagen op het 14 mnd consult. Vond het echt super!
Ik zit opzich ook bij een prima CB, maar er zit een kinderarts uit Indonesië en ik versta haar niet. Het is ook vervelend om elke keer te vragen wat zegt u? Wat ik wel een punt vind is dat na dat het kind 12 maanden is geweest en het gezin draait goed, dat je weer pas wordt gezien wanneer het kind 24 maanden is,omdat ze het te druk hebben met gezinnen die niet goed gaan. De prikken worden dan even snel tussendoor gedaan.
Ik ben ook erg positief over het cb! Hier word echt naar elk kindje anders gekeken en niet vanuit het boekje. Dochter wilde bijv met 6 maanden echt geen 4 flessen meer, eerste kindje dus was nogal onzeker wat te doen. Even gemaild en dezelfde dag mailde ze terug dat als ze niet meer wilt we niet moeten pushe dus kregen we een ander schema dat we dan konden proberen. Lukte dat niet moesten we weer even mailen en gingen we verder kijken wat ze dan wel zou accepteren. Zo gaat het hier gelukkig altijd
Ik ben ook positief over 'ons' consultatiebureau. Ze zijn heel aardig en helemaal niet dwingend. Ze geven een advies en het is dan aan jou als ouder om daar wel of niet wat mee te doen. Als je iets vraagt en je krijgt niet het gewenste antwoord dan ligt dat toch niet meteen aan zo'n arts/verpleegkundige. Ik krijg vaak het idee dat je bij voorbaat al tegen het CB moet zijn en dat het allemaal onzin is. Maar dat is vaak gewoon denk ik omdat er iets gezegd wordt wat niet in het juiste straatje valt.
Nou, die ene kinderarts waar ik bij ons niet mee op kon schieten was heel verwijtend over van alles terwijl ik het achteraf helemaal niet verkeerd deed. Gelukkig kon de verpleegster mij bij het bezoek er na heel goed helpen en kregen we gewoon goede tips, net als van de andere kinderartsen daar. Die ene kinderarts bevestigde eerst wel mijn vooroordeel, maar gelukkig is die teniet gedaan door de verpleegsters en andere kinderartsen
Ik ben ook tevreden over ons consultatiebureau. Ik heb hun nooit echt nodig gehad maar ze waren altijd tevreden. en nu we hulp nodig hebben helpen ze ons op de manier die ons ook het beste lijkt.
Hier ook een fijn CB, vooral de verpleegkundige is een prettige vrouw. Maar ook de arts vind ik relaxt.
Ik ben altijd met plezier heen gegaan. Vriendin van me ging naar hetzelfde cb en ging altijd met tegenzin. De stroeve verhoudingen tussen ouders&cb's liggen denk ik ook eerlijk gezegd niet altijd aan het cb...
Hier heb je ook nog de mogelijkheid om met 18 maanden deel te nemen aan een groepsconsult. Heb ik niet gedaan, had er geen behoefte aan, maar dan heb je dus nog een extra mogelijkheid als je dat graag wilt. Hier is het dus 11, 14, 18 en dan met 24 maanden weer. Als je meer 'controle' wilt kun je altijd extra binnen lopen toch?! Hier vind ik het juist wel prettig dat we niet zo vaak meer hoeven, al ben ik nu wel weer benieuwd naar de controle met 2 jaar.
Ik ben nog maar 1 keer geweest, maar die ervaring was positief. Sowieso erg aardige mensen. Aan het begin vroeg ze wat voor voeding ik gaf en antwoordde ik dat hij borstvoeding krijgt. "Oh, dan hoef ik niet verder te vragen naar het aantal voedingen want dat maakt bij borstvoeding niet uit, hij mag drinken zo vaak hij wil, dat weet je hè?" Zoveel beter dan al die adviezen van 3 uur ertussen, voedingen rekken etc. die ik van andere CB's hoor komen. Verder fijn gesprek gehad, ze stelde vragen en alles wat ik deed was gewoon goed, ook als dat afweek van de richtlijnen. Zo slaapt hij bijvoorbeeld bij mij in bed. Was prima. Ze wees me wel nog even op de dingen waar ik dan op moet letten (geen dekbed bijvoorbeeld). En toen ze aan het eind zei dat hij de volgende afspraak zijn vaccinaties zou krijgen en ik aangaf dat ik hem niet laat vaccineren zei ze: "Prima, zet ik dat in het systeem zodat ze de volgende keer weten dat ze ze niet uit de koeling hoeven te halen voor je." Gewoon heerlijk dus. Geen discussie, maar gewoon een houding van: ik ben zijn moeder dus ik beslis hoe hij opgroeit, zij geven alleen tips en beantwoorden vragen maar dringen niets op en verpakken niets als een "je moet...". Nu benieuwd of dat de volgende afspraken zo blijft, het is namelijk niet steeds dezelfde persoon die ik voor me heb.