Ik ben druk bezig met de uitzet, maar nou blijf ik stuk lopen op de spullen die ik moet hebben voor het ledikant en de baby om te slapen. Wat heb je nodig? Ik ben uitgerekend voor half juli, maar dan kan het soms ook fris zijn. Bovendien lees ik hier en daar dat lakens en dekens de voorkeur heeft boven een dekbedje. Maar een dekbed lijkt me handiger/prettiger. Bovendien wat trek je de baby aan? Doe je ook een slaapzakje aan of alleen een rompertje?? Ik zie door de bomen het bos niet meer en heb ook geen idee wat je allemaal nodig hebt bij het slapen. Dus, help! Graag hoor ik jullie ervaring/mening.
Voor het slapen heb je nodig. - Hoeslakentjes stuk of 3/4 - Molton stuk of 3/4 - Katoene dekentje (die goed ademt) - Lakentjes - Hyprofiele luiers (die kan je onder kleine zn hoofdje vouwen voor het spugen) Als ik jou was zal ik gewoon een slaapzakje aanschaven, maar dan wel een dunnere voor de zomer! Wees niet benauwd dat je dingentje vergeet, als de kleine er eenmaal is kan je nog genoeg bijkopen en op internet zijn uitzetlijsten te vinden waar ALLES opstaat! Succes meid
Dekbedje wordt voor de eerste twee jaar zelfs streng afgeraden. (Uiteraard mag je wel een dekentje in een overtrek doen) De eerste periode heb je niet per sé een slaapzakje nodig, maar bij woelwaters is het wel weer fijn... hier dus na een paar dagen een ieniemienie slaapzakje gekocht (aprilkindje) gewoon een "dunne" katoenen. Verder altijd een lakentje met een dekentje gebruik voor "over" en er onder heb ik altijd twee hoeslakens en daaronder een "molton" (tegen doorlekken) En aangezien ik in principe alles "dubbel" of driedubbel" heb (1 op bed, 1 in de was en 1 in de kast....) behalve de dekentjes die heb ik gewoon van alles 1.
Voor op het matras: Molton- daarop een hoeslaken (minimaal 2: 1 in de was en 1 op bed, sommige hebben er nog 1 extra in de kast voor ongelukjes) Je hebt ook nog aerosleep opleggers die beschermen het matras tegen vloeibare ongelukjes en is ademend. Als je aerosleep gebruikt heb je nodig: matras-aerosleep- aerosleep hoeslakens. Voor het onder dekken heb je nodig: minimaal 2 lakentjes of meer. Katoenen deken 1 of 2. (in het begin vouw je deze deken dubbel met kort opmaken van het bedje. Maar dat doet de kraamhulp meestal al zelf) Of als je overtrekjes wilt gebruiken: minimaal 2 overtrekjes een duo deken voor erin: deze deken is van katoen en kan dubbel of enkel gebruikt worden. Gebruik geen donzen dekbed, maar als je naar een goede babywinkel gaat zul je daar ook geen synthetische dekbedden meer vinden. Wat aan doen in bed: Ik zou bij voorbaat nog geen slaapzak aanschaffen. Want zolang je kindje nog gewoon stil blijft liggen onder de dekentjes is een slaapak niet nodig. Pas als je kindje zich omhoog begint te wurmen zou ik er pas 1 kopen. Ik zou overdag gewoon lekker laten slapen in de kleertjes die het aan heeft. De meeste pakjes in de kleine maatjes zijn lekker zacht. Voor 's avonds zou je een klein pyjamatje kunnen aanschaffen.
Ik had al vrij snel wél een slaapzakje nodig, want ze lag -eenmaal in haar eigen ledikant- op de 3e ochtend al huilend boven de dekens. Bij Prenatal heb ik toen zo'n heel klein katoenen slaapzakje gekocht. Dat gebruikte ik toen nog gewoon onder het dekentje, want het was een september kind. Ik heb van alles (moltons, hoeslakens) minstens 4 en als ze wat groter worden of vaak spugen, is dat al meermalen héél handig gebleken. Pas nog tot 3 x toe het bed moeten verschonen omdat ze overgaf en dan ben je toch blij als je net wat meer hebt gekocht! Gewoon bij de Hema gekocht, prima spul, blijft keurig netjes.
Ik maakte het bedje zo op: molton hoeslaken (2 stuks gekocht) molton onderlegger (pak van 6 stuks) hoeslaken (3 stuks) laken (3 stuks) dekentjes (3 stuks, geen dekbed) En ons jochie had in het begin gewoon zijn overdagpakjes aan. Dat waren zachte pakjes, en prima om mee te slapen. vanaf 4-5 weken gaven we hem 's avonds een pyjama (trui+broek) aan over zijn romper. Pas vanaf 10 weken zijn we begonnen met een slaapzak, toen was het eind oktober en echt frisser aan het worden in huis. in de slaapzak had hij dan een pyjamatrui &romper aan. En middenwinter deed ik een deken dubbel op het bedje voor nog iets extra warmte. We hebben eerder ook een slaapzak geprobeerd, maar ons jochie had het er te warm in. Echt dikke winterslaapzakken hebben we ook niet gebruikt. Wel iets gevoerde voor de koudste maanden.
Dekbed: Daar kun je erg warm onder worden. Die kleintjes kunnen nog niet altijd het dekbed aan de kant schuiven als het te warm wordt. En als kindjes te warm worden, raken ze dieper in slaap ipv huilen. Het ergste dat kan gebeuren is een kindje dan overlijd door oververhitting.. Daarnaast is het ook moeilijk om door te ademen als ze eronder kruipen (sommigen doen dat al met een paar weken, al wiebelend). Ook zo'n gevaar.. Een deken is toch dunner. Zowel voor de ademhaling, als voor de warmte afgift.