Babboe bakfiets of Fietskar?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Mus, 12 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mus

Mus Bekend lid

13 sep 2008
    870
    11
    18
    Vrouw
    Arnhem
    Ik weet even niet waar dit te plaatsen.. maar ben op zoek naar ervaringen!

Ik twijfel enorm over een bakfiets of dat ik beter een afkoppelbare fietskar kan nemen?

Ik heb straks twee kinderen die ik erin zal moeten vervoeren. Een baby dus en een kleintje van 2,5 jaar..

Wie helpt me!!

2. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

1 jun 2011
    3.016
    2
    38
    Een normale babboe bakfiets is heel zwaar trappen. Een fietskar is dan wat makkelijker fietsen. Wat je jezelf af moet vragen is of jij je kindjes achter je en dus uit je zicht wil hebben. Persoonlijk wilde ik dit niet en daarom voor een bakfiets gekozen.

Een fietskar is qua aanschaf natuurlijk veel goedkoper. Wellicht dat dat ook iets is wat meespeelt in je overweging.

3. Mus

Mus Bekend lid

13 sep 2008
    870
    11
    18
    Vrouw
    Arnhem
    Heb jij eentje met trapondersteuning? Of een x-aantal versnellingen?
    Mijn overweging is inderdaad het financiële, maar ook hoe ver ik max. fiets.. Dat is niet heel ver weg zeg maar. Het centrum zit hier op de hoek. Het idee met een fietskar is dat het praktischer is.. je koppelt hem los en neemt hem met kinderen en al de winkel in.. lijkt mij? En bij een bakfiets heb ik altijd iets nodig om ze de winkel in te vervoeren..

4. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Oh absoluut een bakfiets!

5. Klavrtje4

Klavrtje4 Bekend lid

15 mrt 2016
    756
    1
    0
    Een fietskar kun je echt niet een winkel in nemen.

6. Mus

Mus Bekend lid

13 sep 2008
    870
    11
    18
    Vrouw
    Arnhem
    En.....waarom niet? Het zijn precies rolstoelen...

7. Klavrtje4

Klavrtje4 Bekend lid

15 mrt 2016
    756
    1
    0
    #7 Klavrtje4, 13 sep 2016
    Laatst bewerkt: 13 sep 2016
    Dan moet je wel er eentje aanschaffen waar je een extra draaiwiel voorop aan kunt zetten. Want meestal hebben ze standaard alleen twee grote zijwielen en dat draait niet. En dan inderdaad niet breder dan een rolstoel, maar die zijn wel weer instabieler in gebruik.
    De Consumentenbond heeft ze een paar jaar geleden getest, misschien kun je dat onderzoek nog opvragen?

8. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

13 nov 2012
    3.695
    2
    0
    Ik zou zeker gaan voor een fietskar..

Zelf heb ik er nu ook eentje. Heb er wel een gekocht die ik ook kan 'afkoppelen' zodat ik de kar ook als wandelwagen kan gebruiken. Zo kan ik nog eens ergens naartoe.

Met een bakfiets kan je ook wel ergens naartoe natuurlijk, maar vervolgens zit je met een 'probleem' als je een stuk wil/moet lopen.

9. Maritiem

Maritiem Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.394
    1.285
    113
    Hier hebben we ook een bakfiets en ik zou hem niet meer willen missen. Als ik ergens geen ga waar ik ook een eindje moet lopen neem ik gewoon de buggy mee in de bak. Wil prima!

10. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

13 nov 2012
    3.695
    2
    0
    Ja met 2 is het misschien weer anders.. Ik heb een tweeling en een kleuter :)

11. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.018
    5.227
    113
    Absoluut een bakfiets! Een fietskar lijkt heel handig. Maar ze zijn lang niet zo veilig. Jij hebt geen zicht op de kinderen omdat ze achter je zitten. Zeker als er 2 kleine kinderen inzitten zou ik ze wel willen zien! Daarnaast zijn ze soms bijna onzichtbaar voor andere weggebruikers (zoals auto's). Ook viel mij het trappen met zo'n kar erg tegen. Je sleept als het ware het gewicht achter je aan (moet echt even op gang komen. En in de bochten zijn ze veel minder stabiel dan een bakfiets. Zo'n fietskar klapt veel makkelijker om. Zeker als ze zwaar beladen zijn.

En even afkoppelen is in de praktijk veel meer gedoe. Ik liet hem vaak aan de fiets zitten. Dat je met zo'n grote logge kar kunt gaan winkelen is echt ondenkbaar. Totaal niet handig in de gemiddelde winkelstraat. En door de gangen van de Kruidvat passen ze ook niet!

Ik zou dus altijd voor een bakfiets kiezen. Maar dan wel een elektrische. Er kunnen veel meer kinderen mee en daardoor langer te gebruiken (denk ook aan het vervoer van een vriendje dat komt spelen. Ook kan je er meer spullen in kwijt (onder de zitjes of voor de kinderen). Bij een fietskar is de ruimte voor kinderen EN boodschappen heel erg beperkt. Een kleine buggy of loopfiets kan prima mee in de bak. Ook kunnen kinderen veel langer in de bakfiets zitten. Zo'n kleine fietskar is al snel te krap (er zit immers een kap op). Een bakfiets geeft zoveel meer ruimte.

12. Stier86

Stier86 Niet meer actief

Wij hebben net een babboe city-e gekocht. Nog niet geleverd dus nog geen ervaringen. Maar gekozen voor een bakfiets omdat je er veel in mee kunt nemen en je hem lang kunt gebruiken. Fietskar leek ons niet prettig omdat je geen zicht op ze hebt. We gaan onze dochter nu eerst vervoeren in de maxicosi in de bakfiets. Als we dan gaan winkelen ofzo doen we haar in de draagzak. Maxicosi (goedkope tweedehands) laten we dan met een slot aan de bakfiets en dan de kap er over. Kan me niet voorstellen dat iemand die dan zal proberen te jatten.
    Voor je kindje van 2,5 zou je een buggy achterop aan de bagagedrager kunnen vervoeren.

13. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

16 feb 2015
    4.272
    3.239
    113
    Vrouw
    Wij hadden een bakfiets maar die hebben we weer verkocht, vond het totaal niet handig. Deden ook de maxicosi in de bak maar pffff eerder dat ik alles een keer in de fiets had zitten was ik zo een half uur verder. Vond het totaal niet praktisch, hadden ook een vrij grote bakfiets en die kon ik altijd maar met moeite kwijt.

Mocht je voor een fietskar gaan, ik heb nog een splinternieuwe babyschaal voor je te koop (zacht prijsje) want die bleek dus ook niet in de bakfiets te passen...

14. Flachilles

7 aug 2013
    77
    5
    8
    Wij hebben een Chariot Corsaire fietskar en zijn daar heel tevreden over.

Over een aantal punten die hiervoor werden genoemd als nadeel wil ik graag mijn ervaring delen:
    - bagageruimte: vind ik persoonlijk vrij ruim;
    - stabiliteit: ik heb helemaal nog niet gemerkt dat deze onstabiel is. Zelf al eens onderuit gegaan op een ijsplek terwijl de fietskar netjes op z'n twee wielen bleef staan;
    - afkoppelen en even winkelen: doen we zelf weinig maar is mogelijk. In een kruidvat-achtige winkel lijkt het me inderdaad niet aangewezen (maar dat ligt niet echt aan de fietskar alleen lijkt me).

Wat voor ons het grote voordeel was:
    - er hoeft geen dubbele buggy te worden aangeschaft (voor die paar keer dat we dat nodig hebben kan de fietskar worden gebruikt);
    - je kan de kar aan meerdere fietsen bevestigen. Zo hangt er bij ons een "trekhaak" aan de fiets van mama, papa en oma en opa. Dikwijls blijft de kar op de school of aan de crèche en worden de kindjes door verschillende personen gebracht en gehaald ...

Wat ik eerder een nadeel vind:
    - je ziet de kindjes niet;
    - de kindjes zien minder;
    - veel kracht nodig om te vertrekken, maar dat is dan natuurlijk wel weer goed voor de spierontwikkeling :).

15. lia89

lia89 Actief lid

22 jan 2013
    180
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb een bakfiets. Geen Babboe maar een troy bakfiets met ondersteuning. Heb hem nu 2 maanden en echt spijt dat we het niet eerder hebben gedaan.

Ik vind de elektrische trapondersteuning wel een must. We hebben geen tweede auto en ik doe alles op de fiets. Heb 1 keer een stuk zonder ondersteuning gefietst maar dat vond ik vreselijk.

Het fietsen is even wennen, maar je hebt het heel snel onder de knie!

16. lia89

lia89 Actief lid

22 jan 2013
    180
    0
    0
    NULL
    NULL
    De troy is ook aantrekkelijker in prijs. (incl regenhuif)

Misschien bied dat meer mogelijkheden voor je?

17. Billy60

Billy60 Niet meer actief

Eens.

Ik ging overigens wel de kv in met de kar. Met de duowagen die we nu hebben lukt me dat niet.

Ik zou zeker voor een fietskar gaan.

18. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

13 nov 2012
    3.695
    2
    0
    Helemaal mee eens!

Oh en ik heb de fietskar achter een elektrische fiets, dus geen moeite met vertrekken :p met een kleuter achterop en een tweeling in de fietskar leek me dat een beter idee ;)

19. Vanille99

Vanille99 Lid

4 sep 2014
    46
    0
    6
    Leuk om alle ervaringen te lezen hier. Ik ben ook aan het nadenken over een fietskar of bakfiets. Bij de bakfiets(babboe city) ben ik toch bang dat het onderstel van de kinderwagen of ingeklapte kinderwagen (mutsy igo) of eventueel een buggy hier niet goed inpast. Heeft iemand hier ervaring mee? Fietskar lijkt me weer minder comfortabel om mee de stad in te gaan ofzo.

20. lia89

lia89 Actief lid

22 jan 2013
    180
    0
    0
    NULL
    NULL
    In de troy bakfiets heb ik 2 kids en een mutsy nexo wat erin past

Deel Deze Pagina