Hi allemaal, Ik vraag me eigenlijk af wanneer kinderen een beetje vaste vriendjes gaan krijgen. En dan bedoel ik vanaf welke leeftijd? Mijn zoontje is nu 6,5 zit in groep 3 en heeft wel een aantal vriendjes waar hij mee speelt maar wisselt ook nog erg. In groep 2 zijn 3 kindjes waar hij het goed mee kon vinden verhuisd en nu gaan er weer 2 verhuizen einde van dit jaar. Dit zijn allemaal kindjes waar hij al vanaf groep 1/2 bij in de klas zit. Zoonlief weet het zelf nog niet omdat het pas in groep 4 aan de orde is maar maak me er best zorgen over voor hem. Nu is hij gelukkig wel makkelijk in contact maken. Ach blijft zorgen die kids. Dank alvast gr vruchtje
Hier is het verschillend: Mijn dochter heeft vanaf week 2 in groep 1 haar beste vriend, en ze zijn al jaren onafscheidelijk, het is inmiddels een hele hechte en bijzondere vriendschap (incl kalverliefde) Zoon heeft 3 vrienden waarmee hij afwisselend veel speelt, en hij ligt goed in de groep. Mijn oudste dochter heeft het echter wat lastiger. Zij speelt met veel kinderen, is heel sociaal, maar ze heeft geen echte beste vriendin of vriend. Ze is helemaal verzot op een meisje in de klas, maar die trekt meer naar een andere vriendin. Wij praten veel met haar, en proberen haar hierin te begeleiden, maar het is wel een fase waar kinderen zelf doorheen moeten.
hier een groepje ontstaan sinds de kleuters, de andere 3 meiden kwamen op school in groep 1, mijn dochter zat toen in die combi in het groep 2 gedeelte. Toen de meiden naar groep 2 gingen heeft mijn dochter groep 2 overgedaan en nu in groep 3 weer bij elkaar. Dus hier al voor het derde jaar nu. Er zijn wel nieuwe meiden bijgekomen met de wisseling naar groep 3 en ik stimuleer haar wel daar nu ook contact mee te maken.
Vanaf groep 1 tot groep 3 was er wel een soort vast groepje waar ze mee afsprak. Nu zit ze in een combi en bijna al haar vriendinnetjes zijn naar de andere gtoep 4 gegaan. Ik maakte me er best wel zorgen om maar had al snel een nieuw vriendinnetje Verder zijn de meiden uit het groepje nog steeds vriendinnen doordat ze in de buurt wonen en elkaar toch opzoeken
Mijn oudste is nogal een allemansvriend en speelt eigenlijk wel met iedereen. Ze had een tijd wel een beste vriendinnetje maar sinds het nieuwe schooljaar staat het wel iets op een lager pitje heb ik het idee. Ze heeft nu weer twee andere meiden waar ik haar veel over hoor en met wie ze nu afspreekt meer. Ik meng me daar verder niet in.
Hier niet echt een vast vriendinnetje maar wel een paar meiden (stuk of 5) waar ze naartoe trekken. Met een aantal meiden hebben ze gewoon niets.
Mijn zoon heeft vanaf groep 0 een beste vriend. Erg leuk die 2. Ook heeft hij iets van 6 vriendjes waar hij regelmatig mee speelt. Is een groepje dat heel close met elkaar is. Ook de moeders kunnen goed met elkaar .
Mijn zoon van 6 heeft al jaren een vast vriendinnetje, ze woont ook in de straat, en zit in dezelfde groep. zie ze een beetje als jip en Janneke. nu sinds een halfjaar trekt hij ook wat meer naar de jongens toe. 1 vriendje die regelmatig bij ons is of andersom. maar die woont wat verder en moet met de auto gebracht worden. maar tis wel een echte vriend denk ik. verder speelt mijn zoon ook veel met andere kinderen in het dorp maar die komen niet veel bij ons thuis. zijn meer straatvriendjes zeg maar.
Verschilt per kind. Er zijn kinderen die vanaf 2/3 jaar al een vriend(in) hebben waar het zo mee klikt dat ze altijd samen spelen. Er zijn ook kinderen bij wie het de hele basisschool lang wisselt.