Show je achtertuin! ( & tips?)

Discussie in 'De lounge' gestart door Aegyo, 8 mrt 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.882
    6.411
    113
    Hier een nieuwbouwhuis, tuin was dus helemaal kaal. Een vriend is tuinarchitect, die heeft het samen met ons uitgetekend en een plan voor planten en bomen gemaakt. Heel blij mee nog altijd :) Hij kwam echt met allerlei ontwerpen, van vrij klassiek tot modern, en uiteindelijk is het een soort moderne, maar weelderige tuin geworden.

2. tuc

tuc Niet meer actief

Leuk om te horen, en succes met plannen maken.
    Wij hebben het door een hovenier laten doen. Wij kunnen dit soort zaken ook helemaal niet zelf:roflmao:, maar wilden ook dat het goed gedaan werd. Hij heeft ook het plan getekend nav onze wensen. De pergola achter kunnen we zoals je kunt zien schommels en rekstokken enz hangen. Dat is ivm mijn werk als gastouder.

3. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    Volg! Ik heb erg veel tuin en weet echt niet wat ik ermee moet

Nummer4 vindt dit leuk.
  4. Krisjee

Krisjee Bekend lid

19 feb 2013
    720
    1.246
    93
    NULL
    NULL
    Dit is onze tuin. Vorig jaar september aan laten leggen. Niet heel bijzonder, maar wel makkelijk qua onderhoud.
    Hebben nu echt gras, maar hebben stiekem spijt dat we geen kunstgras hebben gedaan. In ons vorig huis hadden we dat. Was heel erg fijn!

Bijgevoegde bestanden:

Jess93, Zeebra, NiVa0230 en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.486
    113
    Wij hebben een locale hovenier laten komen. Die heeft geholpen met het ontwerp. En materiaal gezocht wat erbij past. Wij hebben een tegel terras, een vlonder/steenschotten terras. Gras en borders. Dus vanalles door elkaar. De hovenier heeft planten uitgezocht die bij elkaar kunnen. Die mooi en verschillend qua hoogte en kleur zijn. En die in schaduw, zon of halfschaduw kunnen.

mijn advies zou zijn, zoek een locale hovenier die bij je wensen past.

6. Young Flower

Young Flower Fanatiek lid

25 jul 2006
    3.369
    507
    113
    vlakbij Rotterdam
    Hier een diepe tuin. In 2 gedeeltes. Wel is de foto met de flamingo's oud. Want daar staat rechts nu een nieuwe grote schutting.

Bijgevoegde bestanden:

NiVa0230 vindt dit leuk.
  7. sannever

sannever Fanatiek lid

22 jan 2014
    1.784
    1.580
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik heb een kleine achtertuin (5x10) pal op het noorden dus bijna nooit zon in de herfst/winter...de ene helft wil ik (tot aan de schuur) vol gaan stoppen met laagblijvend/groenblijvend siergras en andere planten die tegen schaduw kunnen ,tussendoor mooie stepstones neerleggen voor de afwisseling.Vlinderstruik blijft en helemaal achterin waar ik nog een beetje zon heb wil ik bv hortensia.Ik vind het zo saai als er in de herfst/winter geen blad te zien is...
    De andere helft wil ik gedeeltelijk kunstgras (echt gras groeit echt niet) en de andere helft bestraat zodat ik makkelijker mijn fiets uit de schuur kan krijgen.De achterste schutting en poortdeur wil ik in een mooie kleur beitsen (nordic green karwei) om het wat groter te laten lijken.Aangezien de schuttingen op de erfgrens niet van mij zijn is dat het enige stuk waar ik kleur aan kan brengen.Naast de deur heb ik een stuk gaar, daar wil ik kleine potjes en andere frutsels aanhangen.

8. YaelStone

YaelStone Fanatiek lid

5 aug 2019
    2.439
    4.368
    113
    Onze tuin is 33 meter diep en 9,5 meter breed en het is zo veel ruimte dat ik niet weet wat ik er mee moet, behalve het helemaal omheinden met een laurierhaag. :o:

owly en Lies1611 vinden dit leuk.
  9. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.182
    6.579
    113
    Ik zou een hovenier uitzoeken die weet welke planten voor NL (en de NL beestjes) geschikt zijn. Veel planten zijn (sub) tropisch en daar hebben onze beestjes niet veel aan. Zorg ook voor een goede afwatering, dus niet al te grote tegels (sowieso niet veel tegels) en niet voegen met cement o.i.d.

Chayammy, Saartje33, Nummer4 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. tuc

tuc Niet meer actief

O ik zou wel raad weten met zo'n heerlijke grote tuin.

11. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.674
    6.570
    113
    Vrouw
    Onze achtertuin is zo'n 70x20 meter dus aan mij heb je weinig. :cool:
    Vooral veel gras, wat afgescheiden gedeelten voor fruit- en moestuin zodat de hond er niet bij kan, speelgazon en speelhuis voor de kinderen en een paar schuren.
    Wel vorig jaar een terras aangelegd langs de achtergevel. Zou het graag nog wat meer aankleden met pergola en wat borders langs het terras. De rest blijft lekker open.
    Zo ook de voortuin, vorig jaar net nieuw gras ingezaaid maar daar mag ook wel wat opgeleukt worden. (op het noordoosten dus lastig)

Ik kijk mee naar de mooie plaatjes :)

Catou, owly en YaelStone vinden dit leuk.
  12. Spoetnik

Spoetnik Fanatiek lid

8 jun 2013
    4.365
    4.422
    113
    Vrouw
    Zo'n hok met overkapping wil ik ook bij ons nieuwe huis. Hoeveel kostte zoiets als ik vragen mag?

13. Spoetnik

Spoetnik Fanatiek lid

8 jun 2013
    4.365
    4.422
    113
    Vrouw
    Hoeveel ben je voor zoiets kwijt? Ontwerp, planten en materialen?

14. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.170
    35.831
    113
    Wij hebben 2 jaar geleden iemand gevraagd en die gaf zelf aan dat het te duur ging worden (alsof ie in onze portemonnee kan kijken). Na een halve offerte kwam hij al tot 4000 euro. Denk dat ie er gewoon geen zin in had, omdat wij geen achterom hebben en er geen kraan kon komen.
    Maar kan wel aardig in de papieren lopen.

15. Spoetnik

Spoetnik Fanatiek lid

8 jun 2013
    4.365
    4.422
    113
    Vrouw
    Poeh... en dat was de helft nog maar.
    Ik geloof dat ik het zelf maar moet gaan doen :/

16. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.331
    8.334
    113
    Amsterdam
    Wij hebben van de zomer de tuin laten doen, alle planten moeten nog. Ook een tuinarchitect in de hand genomen. Maar hou er rekening mee een simpele tuin aanleggen kost ook echt heel veel geld tegenwoordig. Tuinarchitect was bijv al bijna 2000 euro, echter wel heel blij mee want kwam echt met goede ideeën en ook qua materialen etc.

17. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.672
    18.747
    113
    Vrouw
    Het is ook gewoon allemaal veel duurder als je wat wil aanpassen.
    Waar je bij een mini tuin met een leuke lounge, bloembak en een paar plantjes sfeer kan brengen is dat heel wat anders bij een grotere tuin.

Onze tuin is nog wat groter als de uwe maar is niet leeg.
    Buxus een 15 tal meter (gaat allemaal weg).
    Haagbeuk rondom (1kant gaat er volledig uit).
    Stukje moestuin. .
    Plukbloemen veldje.
    Trampoline
    Speeltoestel met glijbaan en 3 schommels.
    Tuinhuis van 3 op 6.
    Stuk waar konijnen lopen.

Het is echt niet zomaar gras en haag maar dat knusse zoals bij kleine tuintjes vraagt veel meer. Zowel geld als tijd .
    Het knusse heb ik wel op mijn terras.
    Houten bank, lounge, gas bbq, bloembakken, lampjes ,...

YaelStone en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  18. JosjeM

JosjeM VIP lid

4 jun 2017
    10.887
    9.664
    113
    Vrouw
    #38 JosjeM, 8 mrt 2023
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2023
    Vorig jaar onze tuin laten aanleggen door een hovenier. De grote paal bij de containers is voor de schommel bedoeld. We zijn er erg blij mee! We hebben gekozen voor kunstgras, omdat we zo’n slechte grond hebben. Wild gras kwam elke keer tussen onze grasmat en vol met engerlingen waar we niet vanaf kwamen en de wortels van het gras aanvreten en daardoor constant kale plekken in het gazon.

Bijgevoegde bestanden:

Huismuisie, owly, bababoe en 7 anderen vinden dit leuk.
  19. Neskio

Neskio Fanatiek lid

5 mrt 2017
    3.310
    2.677
    113
    Vrouw
    NB
    Wij hebben ook een hovenier een plan laten maken. Was 250 euro voor het plan, de uitvoering was iets van 2000 euro en we hebben achterin de tuin een overkapping met schuur laten maken, die was ongeveer 4000 euro. Wat ik heel fijn vond is dat ze echt aan het groen denken en wat past maar wel meedenken als je niet extreem veel tijd hebt in onderhoud bijvoorbeeld.

Spoetnik vindt dit leuk.
  20. Krisjee

Krisjee Bekend lid

19 feb 2013
    720
    1.246
    93
    NULL
    NULL
    De overkapping stond al in de tuin voordat wij er kwamen wonen.
    Als ik zoek op internet kom ik rond de 6000 euro.

Deel Deze Pagina