Wat denken jullie? Onzin of juist niet?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door MamaMiaatje, 9 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaMiaatje

MamaMiaatje Bekend lid

11 feb 2008
    887
    0
    0
    Het volgende stukje las ik op de site van Ouders van nu:

Er is van alles te doen over Bisphenol A, dat is een van de belangrijkste bouwstenen van een bepaald soort hard, doorzichtig plastic. Deze stof kan onder andere in babyflessen zitten en komt vooral vrij wanneer een nieuwe fles in gebruik wordt genomen. Hoewel het om zeer lage concentraties gaat, maken sommige wetenschappers zich toch zorgen. Bisphenol A heeft hormoonachtige kenmerken en kan invloed hebben op vruchtbaarheid en babygroei. Tinka Murk, hoogleraar toxicologie aan de Wageningen Universiteit doet proefdieronderzoek met
    Bisphenol A: ‘Het eventuele gezondheidseffect is niet zo groot, anders was er niet zo’n twijfel.’
    Toch gebeurt er volgens haar wel iets meetbaars bij de proefdieren. Daarom geeft ze de volgende tips aan zwangere vrouwen:
    • Drink geen frisdrank uit blikjes, ook hier kan Bisphenol in zitten.
    • Hergebruik wegwerp-waterflesjes met water uit de kraan.
    En als de baby er eenmaal is, adviseert ze om:
    • de babyflessen voor het eerste gebruik in flink heet water met een sopje van binnen te
    boenen.
    • de flessen niet in de magnetron te zetten, maar bijvoorbeeld au bain marie te verwarmen
    of in de flessenwarmer. Een andere optie is het water te koken, aan te lengen met afgekoeld
    gekookt water en het zo in de fles te doen.

Wat denken jullie? Onzin of juist niet?
    Ik verwarm een flesje altijd in de magnetron en jullie?

2. janette

janette VIP lid

26 feb 2007
    5.113
    0
    0
    Ben op zoek naar de droombaan
    Heiloo
    hier gaat de papfles nog steeds in de magnatron hoor...
    ach van alle waarschuwingen zou wel wat waar zijn maar als het echt slecht zou zijn was het denk wel uit de handel genomen en op de wegwerpflesjes statiegeld...

en als je alles moet geloven mag je niets meer
    zou me er niet te druk om maken hoor
    volgens mij adviseerd de kraamhulp nog steeds flesje in de magnatron.... bij poeder dan...

3. Noatje

Noatje Fanatiek lid

12 apr 2008
    3.488
    0
    36
    N-BR
    Niet dus ;) bij mijn kraamhulp niet...
    Hoe dan ook neem ik het risico niet, bv in de magnetron is sowieso niet goed. Flessenwarmer verhitten is ook beter omdat de melk gelijktijdig overal verhit word.

4. Baby4

Baby4 Bekend lid

1 mrt 2008
    854
    271
    63
    Vrouw
    Er was een uitzending over bij Oprah waarbij bovenstaande beweerd werd. Schijnt idd heel slecht te zijn.

5. janette

janette VIP lid

26 feb 2007
    5.113
    0
    0
    Ben op zoek naar de droombaan
    Heiloo
    Noatje bij ons destijds wel, het gekookte water dan alleen

maar overal wat anders......
    ik zelf maak me er niet druk over..

6. Yjc

Yjc Fanatiek lid

18 jan 2008
    1.133
    0
    0
    Tilburg
    zag inderdaad al een advertentie deze week in ouders van nu of zo voor flessen zonder dat spul en vroeg me al wat dit nou weer voor nieuws was.

Voorlopig hou ik gewoon mijn flessen en verwarm ik ze ook gewoon in de magnetron

7. Wen26

Wen26 VIP lid

16 jun 2007
    12.487
    0
    36
    Als je flesvoeding geeft dan kun je wel het water opwarmen in de magnetron en daarna de schepjes melk er bij doen, dan is er geen sprake van gelijkmatig verhitten van de melk...
    Met borstvoeding is dat inderdaad anders, dat kun je beter in de flessenverwarmer opwarmen.

Ikzelf heb de borstvoeding dan ook altijd via flessenverwarmer gedaan. En sinds Fenne poedermelk krijgt (7,5 mnd) verwarm ik het water in de magnetron. Moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit gehoord heb dat dit slechts zou zijn... kan me er wel iets bij voorstellen hoor, maar ik ga het nu niet ineens veranderen, of er moet natuurlijk bewezen worden dat het echt slecht is... maar voor het zover is zal Fenne wel geen flesjes meer drinken... ;)

8. MamaMiaatje

MamaMiaatje Bekend lid

11 feb 2008
    887
    0
    0
    Nu las ik zojuist het volgende op de site van de voedsel en waren autoriteit:
    Geen aantoonbare afgifte van bisfenol-A in babyflesjes
    06 november 2008 - nieuwsbericht

Babyflesjes van polycarbonaat hebben geen aantoonbare afgifte van bisfenol-A en zijn dus veilig voor gebruik door baby’s en kleine kinderen. Dit blijkt uit een recent marktonderzoek van de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) naar de veiligheid van babyflesjes. De VWA heeft 33 babyflesjes van 17 merken bemonsterd. Het onderzoek betreft bijna alle merken die op de Nederlandse markt verkrijgbaar zijn.

Bisfenol-A is een stof die wordt gebruikt om polycarbonaat te maken, een hard, transparant plastic materiaal. Van polycarbonaat worden bijvoorbeeld babyflesjes gemaakt. Aan de afgifte van bisfenol-A in levensmiddelen zijn strenge limieten gesteld. Normaal gesproken wordt bisfenol-A tijdens het productieproces omgezet in een onschadelijke chemische stof. Het is echter mogelijk dat bisfenol-A onder invloed van bepaalde omstandigheden vrijkomt.

De VWA heeft in 2005 eveneens een marktonderzoek uitgevoerd naar de afgifte van bisfenol-A uit babyflesjes. Ook toen was er geen aantoonbare afgifte.

9. MamaMiaatje

MamaMiaatje Bekend lid

11 feb 2008
    887
    0
    0
    En dit stukje op de site van Difrax:

Difrax over Bisfenol A (BPA)"Difrax loopt al 40 jaar (sinds haar bestaan) voorop op het gebied van kennis en kunde van babyproducten. Veiligheid van onze producten staat voorop. Voor Difrax is maatschappelijk verantwoord ondernemen erg belangrijk en daarom hebben we een beleid ontwikkeld voor ons bedrijf EN onze leveranciers volgens het systeem van BCI, dat heeft geresulteerd in een kwaliteitswaarborg van onze producten. Wij voldoen aan de Europese (CEN) en nationale (NEN) veiligheidsnormen voor babyproducten.

Ik ben zelf lid van de CEN commissie (Europees normalisatie instituut) en WBT (World Bottle and Teat organisation) en dus ook op de hoogte van Europese, wereld en nationale ontwikkelingen op dit gebied. De ophef rond Bisfenol A 'hypte' rond 2002 en gaf aanleiding tot breed internationaal onderzoek naar de veiligheid van deze stof in relatie tot levensmiddelen. Deze onderzoeken hebben aangetoond dat deze stof geen onveilige situatie oplevert voor kinderen. Godzijdank bestaan deze strakke richtlijnen voor babyproducten en kan ik dus met een gerust hart zeggen dat al onze producten veilig zijn en voldoen aan de normen. Naar aanleiding van alle ophef heeft de CEN zelfs een speciale limiet vastgesteld voor Bisfenol A in drinkgerei voor kinderen en deze norm is 20 keer zo streng als de huidige norm, waar we OOK aan voldoen.

Ook in de zomer van 2008 zijn er wederom van alle belangrijke autoriteiten (FDA, EFSA) onderzoeken verschenen. Hieruit blijkt wederom dat het gebruik van polycarbonaat in babyflessen veilig is. Difrax staat op het standpunt dat op het moment er een twijfel zou zijn wij direct zouden wijzigen."

Vivienne van Eijkelenborg
    Algemeen Directeur en eigenaar Difrax BV

Het zal dus allemaal wel meevallen met de schadelijkheid denk ik.

10. ProudMum

ProudMum Niet meer actief

ik schrok me helemaal naar!
    Joey krijgt al sinds zijn geboorte voeding uit de magnetron. kreeg het even benauwd!

11. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ah joh, kinderen krijgen al jaaaaaren voeding wat is opgewarmd in de magnetron. ALS het al effect heeft, kan het nooit zo extreem zijn want niemand heeft ooit wat gemerkt. Jij wel?

Ik lees dit bericht op dezelfde manier als de berichten over de mobiele telefoon en dat dit kankerverwekkend zou zijn. Pffff. Alles is slecht tegenwoordig. Daar ga ik me echt niet druk om maken.

Leuke is ook dat zulke websites gepubliceerde artikelen altijd ontzettend selectief lezen. In de media wordt zelfs wel eens onderzoek aangehaald dat nog nooit is gepubliceerd (omdat het is afgewezen). Dus zolang een betrouwbare instantie dit niet voor waar aanneemt, moet je niet al te veel geloven in dit soort berichten.

12. ProudMum

ProudMum Niet meer actief

klopt, je hebt helemaal gelijk meis. Maarja, het is toch je kind! Maargoed, Joey's flesje komt straks gewoon weer uit de magnetron!

13. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

we kunnen wel helemaal knettergek worden..

14. wendyp

wendyp Niet meer actief

Precies! En ik bedoel google maar eens op melk en kankerverwekkend.... Dat was ook een tijdje terug een issue.

Deel Deze Pagina