Ik heb geboortekaartjes uit Belgie waarop de inlog van een bepaalde website/winkel staat waar de cadeaulijst te vinden is. Ik zie dat op Nederlandse kaartjes niet zo vaak. Hoe doen jullie dat? Jullie hebben vast ook nog wel eens wensen voor na de bevalling, of willen misschien het bezoek helpen met een paar hints. Hoe geef je dat aan? Of doe je dat niet en zie je wel wat er komt, en koop je die dingen dan nog lekker zelf?
Wij hebben een online verlanglijstje aangemaakt, daar zijn veel sites voor. Daarop wat wensen gezet in alle prijsklassen. Zo kan iedereen zelf kiezen wat hij graag geeft. En niets dubbel gekregen. Wij hebben de link klein in een hoekje op het kaartje gezet bij de adresinfo. Vonden we handig. Anderen willen dat niet altijd, je kunt dan ook de link doorgeven als mensen je bellen voor een afspraak.
als ze vragen wat ik wil zeg ik het en anders laat ik me verrassen. vaak zijn het toch kleertjes of bonnen. en daar ben ik sowieso wel blij mee. Ik ben persoonlijk niet van de lijstjes. vind dat wat hebberig en moeilijk te bepalen wat ik er op moet zetten omdat ik niet in iemands portemonnee kan kijken.
Ik heb een online verlanglijstje gemaakt maar helaas vragen weinig mensen wat ik we willen hebben. Voordeel is dat we veel originele cadeaus hebben gekregen maar helaas ook dingen die we minder nodig hebben of al veel hadden. Bij ons waren vooral de knuffeldoekjes, sokjes en alles van zwitsal populair....
Wij hadden ook een lijstje gemaakt op interessant. En dat aan onze ouders doorgeven. Zij kregen ook vragen of ze nog tips hadden. En als iemand ons om tips vroeg, dan gaven we ook aan dat het lijstje er was.
ik vind het persoonlijk brutaal om zo;n lijst te maken, je mag blij zijn dat je wat krijg en vaak vragen mensen wel wat je wil hebben...
Ben ik totaal niet met je eens. Je geeft de lijst toch alleen als mensen er naar vragen? Of je dan antwoord geeft of ze verijst naar een lijst dat maakt toch niets uit. Bij zo'n lijst kan iedereen zelf een keuze maken qua bedrag. Zeker niet brutaal dus in mijn ogen!
ligt eraan. als ze ernaar vragen en je verwijst ze er naar vind ik dat op zich niet gek. al vind ik zo'n lijst wel hebberig overkomen. maar een verwijzing in het geboortekaartje vind ik not-done persoonlijk. ook vanwege die hebberigheid. maar zo doet ieder het op zijn eigen manier.
Je moet zelf weten hoe je t doet hoor. Zou zelf niets iets op t kaartje zetten, maar mensen laten weten dat je zo'n verlanglijstje hebt als ze vragen wat je wil hebben. Mijn kindje bleek klein en heb van vrienden bijv een klein pakje gehad. Verder heb ik me laten verrassen en alle kadootjes zijn eigenlijk even leuk
Ik vind dat iedereen hier geheel vrij in is om het te doen zoals ze willen. In België is een officiële lijst heel gewoon, in Nederland veel minder. Het is ons heel goed bevallen op het kaartje. Iedereen weet ook dat we originele, zelfbedachte cadeaus hartstikke waarderen (en dat hadden we ook bovenaan het lijstje gezet) maar ik weet ook dat veel mensen het juist hartstikke moeilijk vinden om zelf iets te bedenken en graag iets wilden geven dat we echt wilden hebben. Nu zaten ze nergens aan vast. Op het kaartje stond: 'cadeau-inspiratie? www.xxx...' dus het was ook daar al duidelijk dat het geen verplichting was. Het maakt ook uit hoe gedetailleerd je het lijstje maakt denk ik. Bij mij stonden er ook algemene dingen op als 'badcape', dan kon men zien dat we dat nog konden gebruiken maar ze waren geheel vrij om te kiezen. We hebben dan ook een bonte mix gekregen van zelfgemaakt en zelfbedachte cadeaus, én wensen van ons lijstje. Bij de tweede doen we het weer zo, want we hebben al zoveel! Ik vind het zonde als mensen geld uitgeven aan iets wat we niet gaan gebruiken.
Als mensen het toch vragen, dan maakt het toch niet uit of je ze naar zo'n lijst verwijst of dat je gewoon antwoord geeft? Dan vind ik zo'n lijst zelfs nog fijner! Je kunt dan als gever gewoon iets in je eigen prijscategorie uitkiezen. Zelf vind ik een geboortekaart een aankondiging van een nieuw leven. Daar zou ik dus geen verwijzing op zetten. Wel vind ik persoonlijk zo'n lijst erg handig. Wij hadden er zelf één en hebben ervoor gezorgd dat ook onze ouders, broers en schoonzussen en beste vrienden er al over verteld. Ook omdat we wisten dat veel mensen bij hun zouden gaan 'vissen' wat wij wilden hebben. Dan konden zij ook gewoon die lijst doorgeven.
Zo dus. Met verjaardagen doen we het ook altijd zo. Sommige vinden het raar dat we het doen maar aan de andere kant heb ik geen zin om met "dure" spulletjes te zitten die ik a) niet leuk vind of b) al zelf heb gekocht.
Ik heb niet eens wat gevraagd of een vraag gekregen of ik dat wilde? Ik zie wel of ik wat krijg, en zo niet, ja jammer dan haha, als ze maar op bezoek komen
Aan de ene kant wel handig zo'n lijstje want er staan echt dingen op die je wilt krijgen. aan de andere kant voelen mensen zich er misschien niet helemaal prettig bij. Al vind ik zo'n symbooltje van een envelopje echt niet kunnen. Mijn nicht had dat ook gedaan en ik vond het zo inhalig staan.
Tja weer een van die B-NL verschillen. In België is zo'n verwijzing op het geboortekaartje heel gewoon. Meer nog, als die er niet is, reageren mensen vaak van "hè geen geboortelijst, zo vervelend". Ik vind het zelf een geweldige gewoonte: je vindt op elke lijst wel iets volgens je budget, en je weet tenminste zeker dat ze het kunnen gebruiken.
Ik weet dat het in België heel normaal is, prima. Maar ik heb het niet gemist. Wij kregen vooral dingen voor als ze wat ouder was (kleertjes vanaf maat 68 en het grootste exemplaar was zelfs 92). En speelgoed voor als het kindje wat ouder was. Er zat maar 1 ding bij dat niet gebruikt of gedragen is. Eén ding hebben we gevraagd, dat was een door een vriendin gemaakte wikkeldoek van fleece die ze voor haar eigen kinderen ook gemaakt heeft. We zagen die en zeiden: dat is handig...! En mijn man zei toen meteen: kun je die voor ons ook maken? Dat had ik zelf dan weer niet gedaan. Ze kwamen hem ook nog speciaal in de kraamweek brengen, zo leuk! Maar verder hebben we ons laten verrassen.
Wij hebben ook een lijstje gemaakt met dingen die we graag willen hebben, maar nog niet hebben gekocht. Er staan zowel wat duurdere als goedkope zaken op. Bij ons in de omgeving is het heel normaal als mensen vragen wat je wilt hebben (heb je nog wensen?) en ik noem dan een aantal zaken van de lijst. Ik vind het ideaal en vooral ook érg praktisch en ik merk dat mensen om ons heen dat ook vinden. Wat mij betreft is het dan ook een win-win-situatie: jij komt niet met "onnodige zaken" te zitten en de mensen om je heen weten dat ze je iets geven dat ook echt gewenst / gewaardeerd wordt. Uiteraard verwijs ik alleen naar de lijst als er direct naar gevraagd wordt. En natuurlijk wordt alles dat komt als een presentje op prijs gesteld. Ik vind het dan ook absoluut niet brutaal om zo'n lijst te hebben. Ik vind het eerder erg praktisch. Wij zetten het trouwens niet op ons geboortekaartje omdat wij dat ook zien als een aankondiging, maar ik zou het niet vervelend vinden als andere mensen dat wel doen. Mijn eerste reactie zou eerder zijn: "hé, wat handig!".
Mee eens! Ik zou er ook geen bezwaar tegen hebben, als er maar ook goedkopere spulletjes bij staan. Iedereen weet tenslotte dat je een cadeautje meeneemt voor een nieuwe baby! Ik zou het zelf niet op een kaartje zetten, nog eerder op een apart inlegvel o.i.d.
Raakt niet geheel het onderwerp van dit topic, maar mag ik even op deze zinsnede inhaken? Ik heb dus een paar keer kraambezoek gehad die met lege handen kwamen. Vond ik persoonlijk buitengewoon opmerkelijk. Nu ben ik echt niet hebberig ofzo, maar idd, een sokje, slabje of zwitsalletje hoeft toch geen fortuin te kosten? Of een laf benzinepompblommetje voor de kraamvrouw?