Zojuist gebeld met de afdeling gynaecologie voor een eerste echo. De verloskundige zei dat dit in week 10 moest, dat vond ik al vrij vroeg, dacht altijd dat het rond de 12 weken was. Maar de telefoniste gaf aan om het 28 mei in te plannen, maar dan ben ik 8.5 week zwanger! Dat is toch te vroeg? Ik zei dan kan ik niet zit nog in het buitenland, het zou het beste vanaf 10 juni schikken. Zei ze dan moet je het zelf maar weten maar dit is bijv te laat voor een combinatietest. Nou wist ik FF niks te zeggen zei ik wat houdt dat precies in zei zeja dat is niet aan mij om uit te leggen, dat moet je maar aan je verloskundige vragen. Nou vond t maar raar allemaal, nu dus echo met 10.5 week staan maar is dit wel goed? Wordt deze echo vergoed trouwens door de verzekering? Ps laatste begin dag menstruatie was 28 maart ik heb toch geen rekenfout gemaakt? Bah wat wordt ik hier onzeker van!
Bedoeld de telefoniste de termijn echo? Want die moet geloof ik tussen de 10 en de 12 weken plaats vinden. Dan ben je dus gewoon op tijd hoor! Vind het maar een rare telefoniste. Wbt de combinatie test, zoek daar informatie op en overleg met je VK. Als je dit zou willen dan moet je daarvoor bloed prikken en rond de 12 weken nog een echo laten uitvoeren. Combinatie test is een kansberekening op bepaalde chromosoomafwijkingen d.m.v. bloedonderzoek en een nekplooimeting (google het eventjes dan vind je meer info!). Deze test wordt meestal niet vergoed door verzekeringen tenzij je ouder bent dan 36 of in een risico groep valt.
Mijne met 8w3d. Beetje lullig hoe ze reageerde op je! Vind die verloskundiges wel heel vaak erg hard over komen als je t mij vraagt maar heb vaak zoiets van ach als de baby er is ben je er weer vanaf! Krijg binnenkort een andere vk ivm verhuizing hopen dat die heel vrolijk is
1e echo is meestal tussen 8 en 10 weken. Snap wel dat ze zei dat je niet heel veel later moet komen dan 10 weken, aangezien je dan nog moet beslissen of je de combinatietest wil én er moet een afspraak ingepland worden (bij mijn echobureau was het altijd razend druk dus moest op tijd gebeuren). Deze echo wordt idd gewoon vergoed hoor.
Ik had met 7 weken en 2 dagen de eerste echo omdat ik meteen weer zwanger was na een miskraam. De tweede echo was met 9 weken voor de termijn bepaling en met 12 weken de echo voor de nekplooimeting. De bloedtest heb ik met 10 weken en 1 dag laten doen. De combinatietest is idd een kansberekening. Ik zou hem ook alleen doen als je iets met de uitslag doet wanneer er een hoge kans is op een of meer van de syndromen.
Bedankt voor jullie antwoorden, ik ben dus in ieder geval op tijd. Het gaat inderdaad om de eerste termijnecho.
Ik had mijn eerste echo bij 7,5 week. Bij 12 weke krijg ik dan een termijnecho. Ik denk dat dat bij elke praktijk toch weer anders geregeld is. Echo's worden volgens mij vergoed, maar je moet waarschijnlijk wel een eigen bijdrage betalen. Ik heb me extra hiervoor laten verzekeren, waardoor ik meer vergoed krijg.
iedereen gefeliciteerd ik krijg hem met 8weken en 2 dagen tegenwoordig mogen ze het al vanaf de 8e week door betere echo-apparatuur en kan niet wachten dan gaan we het mijn opa en oma vertellen en onze zoon dat hij eindelijk een broertje of zusje krijgt wou dat die weken voorbij waren