"Pijn" frustratie

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door piccolina, 7 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Al week duurt dat en we worden helemaal gek van ;)
    Ze is week geleden gevallen op knie is 1mm krasje op. Sindsdien ze is extreem op gefocust dag en nacht.
    Ze smeert cream op, plakt stikkers op, zeg steeds pijn pijn pijn, jankt.
    We hebben toen pleister op gedaan maar leek erger worden ze wordt meerdere keren snachts wakker met vragen om pleister op.
    We hebben pleisters weggedaan maar ze lijkt helderziend waar ze liggen;)

Wat we doen is zeggen dat het geen pijn is, kusje op, klaar. Dat helpt maar eventjes maar pleister of cream ook eventjes.
    Er zit nog steeds zichtbare puntje.
    Ze is zeker niet kleinzerig ze valt zo vaak met dikke bulten en blauwplekken, 2x van hoge trap etc. Was nooit probleem maar nu lijkt dat al op dwang:)

Tips voor hoe we dat beter kunnen afhandelen? Ze vraagt wellicht zo om aandacht maar negeren wil ik niet als ze om hulp vraagt maar ook toegeven dat het pijn is(met het wegnemen met kusje) wil ik ook niet.. Maar wat dan?

2. bsmits

bsmits Actief lid

29 apr 2014
    127
    2
    18
    NULL
    NULL
    Waar is ze op gevallen? Misschien zit er nog een klein glasscherfje of vuiltje in wat echt pijn doet.

En anders toch gewoon minder aandacht aan besteden en afleiden. Je hebt er bij stilgestaan, pleister gegeven, meerdere kusjes erop, nu is het klaar.
    Ga met haar zitten en leg haar uit dat je het vervelend voor haar vond dat ze zich pijn heeft gedaan en een wondje heeft opgelopen, maar dat het nu beter is geworden en er geen nieuwe pleister / creme / kusjes voor nodig is. Dan weet ze waar ze aan toe is. Als ze vervolgens weer erover begint, erken je het ("ja dat heeft pijn gedaan he") maar vraag je of ze wilt gaan kleuren / buiten spelen / helpen met iets in huis / vlechtjes in haar haar maken etc. Als ze om een pleister o.i.d. vraagt negeer je dat gedeelte wel en ga je niet de discussie aan. Zo kan ze haar verdriet/angst om wat er gebeurd is uiten, jij hebt haar gevoelens bevestigd en erkent, maar jullie blijven er niet in hangen waardoor zij weer verder kan met de orde van de dag.

3. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.137
    8.869
    113
    Ik zou er ook minder aandacht aan besteden. Gewoon één zinnetje als 'ja, je was gevallen en dat deed pijn, maar nu is het plekje bijna weg' oid en na verloop van tijd ook dat niet meer.

Volgens mij hoort het wel een beetje bij de leeftijd. Hier hebben ze allebei ook een fase gehad dat ze er geobsedeerd door waren en dat overal pleisters op moesten ed.

4. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Bedankt! Heb vandaag het gedaan. Ze was ook tevreden ermee dus ga even zo het "behandelen";)

5. yasmine04

yasmine04 Fanatiek lid

17 nov 2010
    3.050
    304
    83
    Tbm
    Zuid holland
    och heel herkenbaar! dochter heeft hier ook een klein schaafwondje op haar knie! Alles moet erop maar ik geef er niet aan toe .. laat haar bijv. een schrammetje bij papa of mama zien en l eg haar uit dat het vanzelf weer weggaat.. ze is al zoon grote meid daar hebben we helemaal geen pleisters voor nodig ;)
    nu laat ze vol trots aan iedereen het wondje zien en verteld ze ike groot meisje
    denk Dat het dus ook bij de leeftijd hoort..
    is ze onlangs ziek geweest waardoor ze extra aandacht kreeg?
    N heeft de afgelopen maanden een aantal x in het ziekenhuis gelegen en kreeg dus best wat extra aandacht dus nu is het bij alles oh even dokter bellen .. ik ben ziek

6. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Nee niet ziek geweest.
    Nou ze ziet het ook niet bijv in jeans zit ze en ineens tilt op en zegt pijn pijn en gaat cream halen. Ze kan echt uur janken voor cream dan.
    Ik denk ligt ook aan haar eczeem ze had paar maanden geen last van dan kwam 5e kies begon het weer waardoor cream haar verlichting heeft. Ze koppelt het plekje op huid aan eczeem wellicht.

Ook plus leeftijd uiteraard ze heeft erg veel "dingetjes" bijv wil niet op trap stappen waar mier of vlieg zit: mama moet wegjagen;) of luier moet niet uitsteken uit romper etc.
    Maar zo echt aan 1 plek/ding week lang hangen had ze nooit nog..
    Btw als we iets laten zien bijv ook ik heb nu droge gezicht huid vaak door zwangerschap ze zegt ook "pijn pijn", bekijkt aandachtig, heeft kusjes en dan pakt cream voor mij😳😳

Deel Deze Pagina