1e keer hardlopen: wat moet je aan en wat moet je niet vergeten?

Discussie in 'De lounge' gestart door Hestia12, 26 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hestia12

Hestia12 Actief lid

14 jan 2014
    292
    49
    28
    NULL
    NULL
    Ik ga meedoen met een hardloopclubje. Ik heb nog nooit hardgelopen en ik heb geen speciale hardloopkleding. Twee vragen:

Wat moet ik als minimale outfit aanschaffen? Liefst niet alles meteen het beste van het beste, want als ik het niet leuk vind of niet volhoud... maar het moet wel goed genoeg zijn om niet vanwege slechte schoenen ofzo af te haken. Kan ik gaan beginnen als ik nieuwe hardloopschoenen koop (niet de goedkoopste, niet de duurste), maar verder wat oude sportkleren bij elkaar raap?

En waar moet ik verder aan denken voor zo'n 1e les? Hoe lang van tevoren moet ik gegeten hebben, en wat is een goede maaltijd om op te hardlopen? Hoeveel water moet ik mee? Dat soort dingen.

Tips en meedenken van harte welkom!!! Ik hoop natuurlijk dat ik het heel leuk vind en blijf doen :)

2. Bollen

Bollen Fanatiek lid

22 jul 2013
    1.422
    7
    38
    NULL
    NULL
    H&M heeft simpele en goed betaalbare hardloopkleding. Zit echt fantastisch. Qua maaltijd kan ik weinig zeggen, ik at twee crackers voor t lopen omdat ik anders ga spugen. Als ik ging hardlopen dan at ik na m'n rondje. Ik nam altijd een bidon koud water mee met ijsblokjes, dat was voldoende.
    Luister voor de rest goed naar je lijf en laat je vooral niet opjutten!!

3. Daantjuh85

Daantjuh85 Fanatiek lid

6 mrt 2013
    3.166
    2
    38
    Zoetermeer
    Goede schoenen is toch wel belangrijk. Kleding maakt op zich niet zo heel veel uit.
    Simpele trainingsbroek kan prima. Je kan altijd nog een mooie outfit aanschaffen.

qua eten zorg ik altijd dat ik 1.5 uur van te voren heb gegeten, anders komt het bij mij omhoog.

En indd: Luister goed naar je lijf. Hardlopen lijkt zo simpel, maar je krijgt zo verschrikkelijk snel blessures als je te hard van stapel loopt.

4. Boommm

Boommm Niet meer actief

Ik zou wel je goed Latem adviseren wat schoenen betreft, dit scheelt enorm!!
    Verder kun je als beginner prima slagen bij de H&M, met dit weer zo' lange sportlegging is prima. Verder een shirtje en een vestje.
    Ik ren graag met muziek in, dus heb ook altijd oortjes mee en zo'n band waarmee je je iPhone op je arm kan bevestigen. Ook omdat ik met een app ren die vanalles bijhoudt.
    Verder een flesje water meenemen. En een banaan voor het sporten is fijn. Ik ging meestal 2 uur na het eten lopen. Anders kwam m'n eten weer omhoog.

5. Boommm

Boommm Niet meer actief

En goed rekken/strekken van te voren. En rustig opbouwen. Je hebt anders binnen no time een blessure te pakken!

6. Noordeling

Noordeling Fanatiek lid

5 aug 2014
    1.268
    127
    63
    Eten moet 'k hier echt minimaal 2 uur van te voren doen, anders krijg 'k onwijze steken.
    En inderdaad heel rustig opbouwen.

7. poely

poely Actief lid

26 mrt 2010
    174
    0
    0
    NULL
    NULL
    Goede hardloopschoenen is wel echt heel belangrijk om blessures te voorkomen. Ook een sportbh is wel fijn, zeker als je een grote cup maat hebt. Kleed je niet te warm tijdens het lopen.

Succes, hopelijk vind je het leuk!

8. Jolina

Jolina Niet meer actief

Waar bewaar je dat water dan eigenlijk?

9. Noordeling

Noordeling Fanatiek lid

5 aug 2014
    1.268
    127
    63
    Ik neem nooit water mee tenzij 'k meer dan 7km ga lopen (doe 'k bijna nooit, meestal rondje van 5 km).

10. Boommm

Boommm Niet meer actief

Ik laat het altijd in de auto haha. Voor na het lopen. Vind het niet fijn om met een flesje te rennen. Als ik echt lang ga neem ik wel een flesje in mijn hand mee.

11. Jolina

Jolina Niet meer actief

12. Hestia12

Hestia12 Actief lid

14 jan 2014
    292
    49
    28
    NULL
    NULL
    Dank voor de tips! Ik ga zeker naar een goede sportschoenenzaak voor advies. Daarna naar H&M :D En een stevige sportbh is ook een goeie!

Boommm, bedoel je dat je twee uur van tevoren eet en dan vlak voor het sporten nog een banaan?

Het is een clubje met een leraar, dus ik neem aan dat ik met warming-up begin :) En ik zal me niet laten opjutten als ik de anderen niet bij kan houden...

Er zijn hier best veel meiden die hardlopen, volgens mij. Fijn hoor, dat ervaren dames een beginner willen helpen :)

13. Astre

Astre Niet meer actief

Water meenemen is alleen nodig als je langer dan een uur gaat hardlopen. Wel is het belangrijk om daarna goed vocht bij te vullen. Qua eten is een banaan en volkoren brood of havermout een goede basis. Maximaal een uur van te voren niet meer eten, want dan gaat de energie naar de verbranding en juist die energie heb je nodig om te lopen.

Wat volgens mij nog niet genoemd is je kapsel. Niks is zo irritant als zwiepende plukken haar voor je ogen als je rent. Ik zet alles vast met schuifjes of een speciaal sporthaarbandje van zenner.

En misschien een rare tip. Ik weet niet of je ooit bevallen bent, maar hardlopen geeft nogal druk op je blaas. Na een bevalling (soms ook als je nooit bevallen bent) kun je last hebben van urineverlies bij het hardlopen. Goed plassen van te voren is dan belangrijk of voor de zekerheid een tena ladietje. De eerste keer dan ik weer ging lopen na de bevalling had ik binnen 10 minuten een leeg gelopen blaas en letterlijk een zeiknatte broek :).

14. Poohbear82

Poohbear82 Fanatiek lid

12 feb 2013
    2.415
    0
    36
    Vrouw
    Secret agent
    Ergens in het midden
    Goede schoenen en een goede bh!
    Qua kleding: ik ben begonnen in een normaal thirt en een jazzbroek, voor de eerste keren was dat prima.
    Als je korter dan een uur gaat is drinken niet direct nodig.
    Ook handig: je huissleutel :)

15. potjesoep

potjesoep Bekend lid

13 apr 2014
    713
    0
    0
    goed paar hardloop schoenen ( raad je asics aan ) en even naar hennies of zo en een paar hardloop lange broek kopen ,de rest wat je erop doet maakt niet uit als je borsten maar goed strak vast zitten :D:D lang haar in een staart en gaan met die banaan ,, zal de eerste paar keer moeilijk zijn maar als je een goed schema krijgt ben je binnen 1 a 2 weken stukke verder. is een zware sport omdat je eigen lichaam mee sleept dus neem het jezelf zeker niet kwalijk als het niet meteen lukt om goed mee te komen

( oo bijna vergeten klinkt heel stom maaaar hier komt die heb je een buikje doe een slankheidsbroekje aan tot je taille ,,looooppttt stukke lekkerder en na een paar maanden heb je die niet meer nodig ;)

16. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Haha ik lees het hier nog niet, maar trek ook goedzittend ondergoed aan. Niets zo irritant dan een slip die tussen je billen kruipt!

Verder heel veel succes en plezier. Ik ben een jaar geleden begonnen en ben verslaafd geraakt aan lopen....

Deel Deze Pagina