Ik ben een aantal maanden terug begonnen met afvallen. Puur op basis van gezond eten, ik ben geen sportmens dus wilde me eerst hierop concentreren. In enkele weken viel ik vijf kilo hierdoor af. Kort nadat ik was begonnen kreeg ik last van een brok gevoel in mijn keel. Na ik denk wel acht weken was dit gevoel nog niet weg dus heb ik de assistent van de huisarts gebeld met de vraag wat ik er mee moest. Even aankijken was het advies vaak kregen mensen dit gevoel door stress, echter was het twee weken later nog niet over dus heb ik een afspraak bij de huisarts gehad. Hij constateerde na eerst in de keel gekeken te hebben een vergrote schildklier, niet echt zichtbaar maar wel duidelijk te voelen. Nu heb ik moeten bloedprikken. Hij gaf aan dat het verschillende dingen konden zijn. Ik ben gaan kijken op internet en daar kom ik inderdaad heel veel verschillende dingen tegen waarvan natuurlijk ook niet hele prettige dingen. Wie heeft hier ervaring mee en kan me even wat goede uitslagen vertellen. Word er toch wel wat kriebelig van merk ik. Misschien dat er hier ook personen zitten die veel met afvallen bezig zijn en me kunnen vertellen of dit ook een reactie hierop kan zijn, de huisarts kon dit namelijk niet vertellen tenzij ik pillen erbij gebruikte voor het afvallen maar dat doe ik niet, ben echt puur gezonder gaan eten!
Ik heb ook ervaring met een trage schildklier. Na mijn bevalling was hij eerst te snel, toen te traag. Nu zijn mijn waardes goed maar liever zien ze ze nog wel iets lager. Weet jij jou waardes? Voeding kan zeker invloed hebben op de schildklier. Koolhydraatarm bijvoorbeeld is niet zo'n heel goed idee met schildklierproblematiek. Heb jij nu ook medicatie gekregen? Ik had ook zo'n vergrote prop in mijn keel. Had ook helemaal een andere stem volgens veel mensen. Iedereen vroeg of ik verkouden was, maar dat was niet het geval. Het voelde ook heel irritant en kon het niet wegslikken. Nu is dat gevoel bij mij weg. Ik ben in behandeling gegaan bij een orthomoleculair arts. Daar ben ik nu nog steeds in behandeling. Bij haar heb ik voedingsadviezen en supplementen gekregen. Nu gaat het dus goed, maar mijn schildklier is nog steeds wel iets aan de trage kant.
Ik moet wachten op de uitslagen, hij heeft voor veel dingen geprikt, die zullen er snel zijn. Ik heb nu nog geen medicatie gekregen omdat hij eerst wil weten wat het probleem is. Ik heb wel even gekeken naar andere syptomen bij enkele aandoeningen die ik tegenkwam maar vind het allemaal wat dubieus. Ik heb geen koolhydraat arm dieet, ben gewoon gezonder gaan eten, meer gevarieerd en de hoeveelheid die ik nodig had om af te vallen. Ondanks dat ik er nu niet meer zo strak op zit val ik nog wel wat af. Heb de laatste week ook last van de nek, kaken en oren maar eigenlijk is het dat ook wel. O en ik heb inderdaad een wat hese stem want precies wat je zegt, mensen vroegen mij of ik verkouden was of last had van mijn keel. Ondertussen word ik wel hartstikke kriebelig van dat constante brok gevoel. Heel irritant en het zorgt ook voor meerdere irritaties zoals last van mijn keel. Ook kun je de buitenkant ter hoogte van de schildklier niet aanraken want dat is extreem gevoelig. Zou een schildklier ook zonder rede kunnen opzetten?
Jahoor, dat kan zeker. Ik las eens dat 40% van de vrouwen boven de 40 jaar een te trage schildklier hebben. Ben heel benieuwd naar je waardes. Vraag ze dan ook even op want de huisarts zegt vaak dat het goed is, maar dan is dat het eigenlijk niet.
Maar als het zonder rede is zouden ze dan wel wat aan dat brokgevoel kunnen doen? De rest heb ik namelijk niet zo heel veel hinder van
Grote kans is dan dat je wellicht altijd al een te trage schildklier heb gehad. Of in ieder geval al langer. Je bent ten slotte ook niet zomaar te dik geworden toch? Kan daar ook mee te maken hebben eventueel. Waarschijnlijk krijg je dan medicatie.
Ik was/ben opzich niet te dik, probleem was dat ik niet tevreden was na de bevalling, maar misschien is het inderdaad een probleem wat al langer speelt, heb namelijk wel al een tijdje vage klachten die ze niet kunnen plaatsen.
Mijn moeder heeft dit ook. Ze heeft een vergrote schildklier (struma) en heeft hier een jodiumbehandeling voor gekregen. De schildklier lijkt iets kleiner geworden te zijn maar de prop in haar keel blijft. Er is onderzoek gedaan maar er was in haar keel niks te vinden. Niet echt een nuttige post maar het gebeurd dus vaker in combinatie met een vergrote schildklier.
Ik heb al jaren een vergrote schildklier. Merkte er zelf niets van. Met een auto ongeluk wees de arts die mijn nek nakeek me erop. Waardes waren allemaal goed en internist gaf aan dat dit kon zonder dat de schildklier niet goed werkt. Er is nog met een echo naar gekeken maar dat was ok. Vanwege het slikken van lithium wordt er regelmatig bloedgeprikt oa op de TSH en die is altijd goed . Omdat ik soms benauwd voelde is er nog een longfunctie test gedaan maar ik bleek uiteindelijk astmatisch te zijn.
Ik heb al jaren struma, een vergrote schildklier dus. Ik heb er verder nooit echt last van gehad, alleen een bepaald gevoel bij slikken/bukken. Alsof er iets in de weg zit. De werking was steeds prima. Tot drie jaar geleden toen er opeens knobbels in m'n schildklier gingen groeien. 1 daarvan is zo groot geworden dat die, samen met d'r rest van m'n schildklier, weggehaald wordt. De knobbel wordt onderzocht op afwijkende cellen. De knobbels geven ook extra schildklierhormoon af waardoor die te hard is gaan werken.
Ik heb ook sinds 2 maanden een vergrote schildklier. Bij mij is het ook begonnen na een dieet. Ik ben bij de huisarts geweest die heeft me bloed laten prikken en er is een echo gemaakt. Bloed was goed en echo was alleen een goedaardige zwelling te zien. Omdat ik geen andere typische schildklier-klachten had , moest ik het van de huisarts 3 maanden aankijken. Waarschijnlijk is het een virale ontsteking. Ik heb wel een beetje keelpijnig gevoel wat uitstraalt naar mijn oren en kaak. Maar ik ben net als jij TO, ik vind het helemaal niks om met zo'n dikke keel rond te lopen. Vraag me ook de hele tijd af of het door het dieet kwam, of het helpt als ik ga sporten of stop met alcohol drinken, kan mezelf er echt tureluurs mee maken soms. Misschien kunnen we elkaar een beetje steunen? Ik voel me ook meteen heel oud en onaantrekkelijk, ik vind het echt zo'n oude vrouwenkwaal
Ben aan de ene kant heel blij te lezen dat er meerdere zijn met dit probleem, zeker omdat er bij niemand iets heel raars uitkwam. Aan de andere kant is het een echt rotgevoel en dat gun ik echt niemand!
Bij jou is het dus eigenlijk een beetje op dezelfde manier begonnen. Lees dat je bijna dezelfde klachten hebt. Ik hoop dat er bij mij dan ook hetzelfde is en ik hoop dat het bij ons beide dan uit zichzelf weer verdwijnt. Ik voel me eigenlijk meer raar omdat ik soms echt moeite moet doen om mijn eten te kunnen doorslikken. Merk ook dat ik daardoor liever niet in gezelschap eet
Oh getsie wat vervelend dat je zo'n last hebt met eten ... Ik heb wel een beetje moeite met slikken, maar als ik eenmaal de eerste happen genomen heb gaat het daarna weer soepeler. Bij mij zit het meer aan de buitenkant denk ik, je kan het goed zien zitten bij mij. Ik heb dus moeite met jurkjes met een blote hals, ik zou het liefst een coltrui dragen, maar dat gaat niet met dit weer Ik kan echt heel slecht tegen afwachten, ik ga dan toch dingen denken als "ze hebben het toch wel goed gezien op die echo?" En "zouden mijn bloedwaardes inmiddels veranderd zijn?", "Valt mijn haar nu meer uit dan vorige week?" Je had bloed geprikt, maar had je ook al uitslagen of nog niet. Succes met afwachten dan!
Hoort haaruitval er ook bij? Die had ik nog niet opgemerkt, die gaan er soms met plukken bij mij uit. Na het wassen en kammen moet alles onthaart worden echt heel vies. Bij mij zie je het zo volgens mij niet maar toen de huisarts zijn handen om mijn nek/keel legde (ook zo akelig ben echt een watje) zei hij meteen O ja je schildklier is opgezet dus ik verwacht dat het naar binnen toe dan wel dik is. Als je het zo heftig ziet is het inderdaad wel balen, zeker nu! ik verwacht mijn uitslagen morgen, ben benieuwd wat er te zien is. Dat wachten inderdaad is het ergste, je weet niet wat je lichaam aan het doen is en dat maakt je onzeker.
Ja haaruitval is een van de klachten die hoort bij een traag werkende schildklier. Maar er zijn hele waslijsten met klachten dus ik weet ook niet zo goed wat ik daarmee moet. Laat even weten wat je bloeduitslag was. Hopelijk krijg je ook een echo, dan kunnen ze in elk geval zien of het niet kwaadaardig is. Anders gewoon vragen om een echo!
Tot nu toe zijn alle uitslagen in orde, hij is nog aan het wachten op volgens mij twee dingen maar daarvan wist ie dat het langer zou gaan duren, dank je wel!