Ervaring gebroken neus?

Discussie in 'De lounge' gestart door Narcisje, 30 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Narcisje

Narcisje VIP lid

17 mrt 2016
    12.799
    8.469
    113
    Vrouw
    Heeft iemand hier ervaring met een gebroken neus?

Gisteren tijdens het sporten heb ik metaal op mijn neus gekregen en hierna begon mijn neus erg te bloeden. Vandaag is het behoorlijk dik geworden, vooral bovenop mn neus en aan de rechterkant meer dan links. Ook tintelt het soms iets, misschien door de zwelling... en m'n neus staat iets schreef naar rechts.

Huisartsassistente zei telefonisch dat het gekneusd is en ergens denk ik dat ook, maar toch ben ik bang dat het misschien toch gebroken is. Ik heb alleen geen idee hoe dat voelt natuurlijk haha. Ik kan m'n neus wel gewoon aanraken..

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee? Ik wil het nog even een dag of 2 aankijken maar ik ben benieuwd of anderen hier ervaring mee hebben.

Thnx!

2. muppettje

muppettje Fanatiek lid

7 feb 2010
    1.510
    175
    63
    Ik heb geen idee en ervaring. Maar iets in mij zegt dat als de neus scheef staat hij dan gebroken is.
    Als je het niet vertrouwd moet je morgen weer naar de praktijk bellen en vragen als de ha even wil zien.

3. Neilia

Neilia Niet meer actief

Mijn neus is 2x gebroken.
    Laatste keer omdat iemand een kopstoot erop gaf.
    De arts op de seh zei dat ze door de zwelling niet konden beoordelen of die gekneusd of gebroken was.
    Maar hij staat sindsdien nog schever als dat ie al stond dus hij was zeker gebroken.

Thea23 vindt dit leuk.
  4. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Hier een gebroken neus gehad. Meteen na de klap flink bloeden, stond scheef. Deed énorm pijn.

Dag erna dik gezwollen en bij aanraking nog pijn bij aanraking. Vooral als ik probeerde mn neus recht te duwen ging ik door de grond. Ik had ook twee blauwe ogen vd klap op mn neus.
    Hier uiteindelijk geopereerd aan mn neus omdat ie wel erg scheef stond.

5. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Hmm.. vind het heel knap van de assistente dat zij zonder het te zien kan beoordelen dat het gekneusd is. Als je je zorgen maakt om en breuk dan moet er even naar gekeken worden

twee, Kanarie, Be Happy en 3 anderen vinden dit leuk.
  6. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Ik heb mijn neus eens gebroken maar gelukkig is hij recht blijven staan. Ik voelde het knakken dus het was vrij duidelijk dat hij gebroken was. Geen bloed, wel dik en blauw. Als het licht er “goed” op valt zie je links wel een klein bultje/een verdikking aaar de breuk heeft gezeten. Als je er veel last van hebt of je neus staat scheef zou ik het zeker even laten nakijken.

7. Oopsididitagain

Oopsididitagain Niet meer actief

Zelfde hier. In ziekenhuis zeiden ze dat ze dachten dat het niet gebroken was, maar hij staat echt veel schever nu. Heel jammer. Stiekem hoop ik dat ik hem nog een keer breek, zodat ze hem weer kunnen corrigeren.

Sindsdien trouwens altijd een loopneus tijdens het sporten.

8. Kiekske

Kiekske Actief lid

1 nov 2016
    383
    44
    28
    Ik heb ooit een harde elleboogstoot tegen mijn neus gehad. Hoorde het kraken, deed gruwelijk zeer. Laten nakijken: niet gebroken.

Jaren later kreeg ik geen lucht meer door mijn rechterneusgat. Naar KNOarts, was op het eerste gezicht niks te zien. Omdat er echt geen lucht doorheen kwam, kreeg ik een scan. Neus was op 2 plaatsen gebroken en van binnen helemaal verkeerd hersteld. Ben geopereerd en kon eindelijk weer goed ademhalen door mijn neus.

Laat het nakijken, zeker als hij scheef staat.

9. Oopsididitagain

Oopsididitagain Niet meer actief

Wouw wat lees ik nu al vaak dat er een misdiagnose gedaan is.
    Als ik jou was zou ik zeker aan de bel trekken. Mijn neus is echt heel lelijk geworden :oops::cry:

Doet het geen zeer trouwens?? Ik vond het gruwelijk pijnlijk. Echt weken daarna nog, als je hem perongeluk stoot, bijvoorbeeld tijdens het uitgaan.

10. Neilia

Neilia Niet meer actief

Dit.. heb nog best lang last gehad
    En als het nu koud is word mijn neus op bepaalde plekken blauw.

11. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.028
    2.894
    113
    't Gezellige Brabant
    Mijn neus stond altijd scheef en had daardoor met slapen ook geregeld last dat ik geen lucht kon nemen en dus met open mond lag. De arts heeft 'm gebroken en recht gezet. Dit alles uiteraard tijdens een operatie. De eerste 2 dagen kon ik overigens wel door de grond gaan van de pijn. Ik heb toen aan de morfine gezeten. Aanraken was helemaal een no go! Het is overigens altijd gevoelig gebleven, maar niet meer pijnlijk.

12. Narcisje

Narcisje VIP lid

17 mrt 2016
    12.799
    8.469
    113
    Vrouw
    Inmiddels een week verder. De zwelling en bloeduitstortingen zijn weg getrokken. Gisteren naar de huisarts geweest en hij heeft me doorverwezen naar de KNO arts. Een foto maken doen ze daar tegenwoordig niet meer maar uit onderzoek bleek toch dat er wel een breuk zit helaas. :(

Ik heb nu 3 opties;

1. Niets doen. Dan groeit de breuk gewoon vast zoals het staat. Met het gevolg dat ik een nog schever neus heb dan ik al had.

2. Er kunnen morgen 2 watten in mn neus gedaan worden en 3 injecties voor verdoving gezet worden. Dan wordt de neus gezet door de KNO arts zodat hij iets rechter gaat staan.

3. Omdat hij gebroken is kunnen we via de verzekering een neuscorrectie vergoed proberen te krijgen. Dan wordt de neus onder volledige narcose recht gezet en ook meteen de lelijke bobbel die ik al jaren heb weg gehaald en het tussenschot recht gezet.

Ik neig zelf erg naar optie 3, dit is hét moment om dit te laten doen denk ik. Maar ik zie wel erg op tegen de pijn.

13. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ik zou ook kiezen voor optie 3. Ja het zal pijn doen maar dan krijg je wel een mooie rechte neus voor terug. Ik zou mijn neus in ieder geval niet laten zetten en zeker niet niets doen.

En even wat anders, ik zou ook echt een klacht indienen over de desbetreffende assistente. Ten eerste omdat zij volgens haar via een telefoon gesprek een diagnose denkt te kunnen stellen en ten tweede omdat het nu dus ook een totaal verkeerde diagnose is geweest.

Be Happy, Zonnestralen en Narcisje vinden dit leuk.
  14. Narcisje

Narcisje VIP lid

17 mrt 2016
    12.799
    8.469
    113
    Vrouw
    Ga ik zeker doen. Dank je!

Debaky vindt dit leuk.
  15. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Sterkte met je neus, lijkt mij geen pretje :(

16. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ik heb 'm ooit gebroken, binnen een half uur laten checken bij eerste hulp, waar ik sterke pijnstillers kreeg (was een rechte breuk). In jouw geval zou ik ook optie 3 overwegen. En een klacht indienen over die huisartsassistente...

17. Ahava

Ahava Fanatiek lid

27 mei 2011
    1.138
    201
    63
    Herkenbaar verhaal, van mijn man dan. Die heeft als kind zijn neus gebroken, toen niets mee gedaan. Op volwassen leeftijd twee keer geopereerd, omdat hij weinig adem kreeg door zijn neus en er dus botweefsel naar binnen groeide. Maar ook naar buiten, want hij kreeg ook tot twee keer toe een bobbel op zijn neus. Echt heel vervelend, dus laat het alsjeblieft goed nakijken!

18. lolu

lolu Actief lid

3 apr 2017
    187
    75
    28
    Ik heb 7 jaar geleden mijn neus gebroken ik was al eerder geopereerd aan mijn holtes en de doorgang vanuit mijn neus naar de holtes. In eerste instantie deed het zeer maar was te doen, maar na verloop van tijd steeds meer klachten en uiteindelijk bij de kno was wel duidelijk waarom mijn neus was op 2 plaatsen gebroken. En daardoor was de operatie die ik eerder had gedaan eigenlijk teniet gedaan 1 van de doorgangen zat praktisch dicht (was al nauwer dan de andere ) Ik ben er aan geopereerd ze hebben alles weer open gemaakt en mijn neus gezet, het is helaas nooit meer hetzelfde geworden, mijn neus is recht en je ziet het niet specifiek maar altijd gevoelig nu met de kou ook enorm en de lucht die ik door mijn neus binnen krijg is er aan 1 zijde niet meer, neus ophalen bijvoorbeeld is een drama ik heb altijd een loopneus nu.

Dat alleen maar doordat onze 11 maanden oude zoon zich toen achterover op bed op mijn neus liet vallen. ;)

Ik zou zeker voor optie 3 gaan.

19. Bootcamp babe

Bootcamp babe Niet meer actief

Foto's maken bij een gebroken neus heeft vaak geen zin. Er zijn namelijk alleen consequenties als de neus na afname van de zwelling scheef staat. Aangeraden wordt in dat geval binnen vijf dagen door een kno arts gezien te worden. Die kan de neus dan vaak zonder operatie rechtzetten.

20. Stier86

Stier86 Niet meer actief

Ik zou ook voor optie 3 gaan, nu je de 'kans' hebt. Mijn zusje heeft het ook laten doen omdat ze een scheve neus had een flinke knobbel bovenop. Ze heeft er geen moment spijt van gehad en de operatie en pijn vielen haar mee (uiteraard wel pijnlijk maar niet zo veel als ze gedacht had).

Deel Deze Pagina