Pauze-frustratie gehandicaptenzorg!

Discussie in 'De lounge' gestart door Pluis81, 16 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pluis81

Pluis81 VIP lid

16 mrt 2010
    6.445
    2
    0
    Pedagogisch werker
    Brabant jonguh!!
    Al maanden ben ik er over in strijd maar ik krijg maar geen gelijk,zo frustrerend..grrrrrr :x
    Van iedere dienst wordt er een half uur pauze ingehouden maar we kunnen die pauze niet nemen.

Wie werkt er ook in de (gehandicapten)zorg en hoe is dat bij jullie geregeld?

Hier echt absoluut geen mogelijkheid tot het nemen van pauze en ze verplichten ons zelfs om op de werkplek te blijven. Dat kan toch zomaar niet??
    Ik heb het al via de vakbond bij de OR weggelegd en zij zeiden dat ik het met m'n leidinggevende moet bespreken maar die wil het gewoon niet horen..;)

Een half uur per dienst is in mijn geval ruim een maandsalaris per jaar!!

2. danip

danip Niet meer actief

Bij mijn man is het ook zo. Hij moet ook op zijn werkplek blijven, en is dan ook eigenlijk gewoon aan het werk. Hij eet dan brood met de clienten, maar houdt dus toezicht, en als er iemand een woedeaanval o.i.d. heeft, of naar de wc moeten, dan wacht ie dus ook niet tot na de pauze met ingrijpen of iemand op de wc helpen :cool: Dus pauze is het niet echt. In de hele organisatie waar hij voor werkt is dit zo. Lastig dit soort dingen.

3. Floortje27

Floortje27 Fanatiek lid

26 dec 2012
    1.029
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mag niet. In het cao staat dat je recht hebt op pauze dus ook de werkplek moet kunnen verlaten en wat voor jezelf doen. Anders is het geen pauze en moet je de uren doorbetaald krijgen. Kijk maar in het cao.

4. Leo85

Leo85 Niet meer actief

Denk dat dat in meer branches wel zo is? Wel vervelend.. Ik ben dierenartsassistente maar heb eigenlijk ook nooit pauze.. Als er een klant binnenkomt, of de telefoon gaat, moet ik ook gewoon helpen, pauze of niet..

Nou is het in de gehandicaptenzorg wel wat zwaarder, maar het idee is hetzelfde.. Je werkt terwijl je niet betaald krijgt..

5. Pluis81

Pluis81 VIP lid

16 mrt 2010
    6.445
    2
    0
    Pedagogisch werker
    Brabant jonguh!!
    Ja dat weet ik,die CAO had ik natuurlijk al doorgespit voor ik m'n beklag ging doen bij de vakbond/OR/teamleidster ;)
    Mijn teamleidster wil het alleen niet horen.

6. oudjaarsvlinder

oudjaarsvlinder Niet meer actief

ik krijg door betaald en heb verder geen pauze.

7. Pluis81

Pluis81 VIP lid

16 mrt 2010
    6.445
    2
    0
    Pedagogisch werker
    Brabant jonguh!!
    Dat is toch raar? Zit je met je mond vol brood,gaat de telefoon of komt er iemand binnen,lekker professioneel..
    Maar wordt er dan wel pauze ingehouden van je loon?

8. Floortje27

Floortje27 Fanatiek lid

26 dec 2012
    1.029
    0
    0
    NULL
    NULL
    Knap dat je het aankaart, dan naar de manager stappen :)
    Altijd rot zulke dingen, maar ze zijn het verplicht. Als jij een fout maakt en de arbo komt en je vertelt dat je geen fatsoenlijke pauze hebt gehad zijn ze aan de beurt.

9. Pluis81

Pluis81 VIP lid

16 mrt 2010
    6.445
    2
    0
    Pedagogisch werker
    Brabant jonguh!!
    Mijn teamleidster zegt zelfs: "Kijk eens wat de organisatie allemaal voor jou doet?" Ik zei: "Zoals wat dan? M'n salaris betalen? Daar werk ik toch voor?"

10. nijntje11

nijntje11 Fanatiek lid

16 nov 2009
    3.000
    10
    38
    noord-brabant
    Herkenbaar :(
    Hier ook zo. Maar als ik echt helemaal geen pauze heb kunnen nemen, geef ik dat door aan de planners en teamleider via dr mail en dan krijg je het soms alsnog. Maar ik ben ook bijna nooit op tijd weg bijvoorbeeld. Die uren zou je ook eens op moeten tellen...

11. Rozeroos

Rozeroos Niet meer actief

Voorheen werkte ik op KSW in de ouderenzorg en daar werkte een helpende zodat de woonbegeleidster haar pauze kon nemen. De andere pauzes nam ze tijdens het koffiedrinken met de bewoners.

Nu werk ik in een verpleeghuis en hebben altijd zelfde tijd pauze. Ik ben van mening dat het op KSW goed te regelen is. Al werk je met een vrijwilliger die iedere dag komt koffie drinken en de tafel dekt.

12. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik probeer in oplossingen te denken. Kunnen jullie als team niet roulerend pauze nemen zodat je allemaal om de beurt pauzeert? Ik weet niet hoe groot je team is en hoe groot de groep, maar misschien wil dit. Ik denk dat je meer kans van slagen hebt bij je teamleider als je met een oplossingsrichting komt.

13. Loesje 29

Loesje 29 Bekend lid

28 dec 2010
    660
    0
    0
    P&O
    Noord Brabant
    De reden dat ze het niet doorbetalen is omdat ze dan gedoe met de arbo krijgen, het is nl bij wet verplicht en dan zou je een arbodienst in kunnen schakelen, nu kun je eigenlijk weinig....behalve een rechtszaak aanspannen, de sfeer en je baan op t spel zetten.

Valt mij overigens op dat veel werkgevers ( ook in andere topics) gewoon maar doen wat hun het beste uitkomt. Personeel schikt zich maar omdat niemand een rechtszaak wil en dan zijn baan kan verliezen.

Wij hebben ook een eigen bedrijf, 10 man personeel en ook bij ons gaat t werk in de pauze door. Dat wil zeggen als de telefoon gaat neemt iemand ( roulerend) die op, en als er een vrachtwagen komt laden of lossen moet ie ook geholpen worden. Daarentegen eten wij met z'n allen in de kantine, haal ik elke dag vers brood op kosten van de zaak en kijken we niet op een minuutje meer of minder. Op deze manier hebben wij een relatie met ons personeel van 'geven en nemen' en is iedereen blij!

14. Pluis81

Pluis81 VIP lid

16 mrt 2010
    6.445
    2
    0
    Pedagogisch werker
    Brabant jonguh!!
    We staan alleen op 6 of 7 cliënten..;)

15. Pluis81

Pluis81 VIP lid

16 mrt 2010
    6.445
    2
    0
    Pedagogisch werker
    Brabant jonguh!!
    Ik weet dat ze het verplicht zijn,het gaat mij erom dat we die verplichte pauze niet kunnen nemen..
    Wat jullie doen is netjes,hier moeten we alles zelf meenemen voor zowel een vroege als een late dienst. Het is ook niet toegestaan om iets te bereiden voor jezelf (rijst koken,stukje vlees bakken),alles moet in de magnetron opgewarmd worden. Ze vinden namelijk dat je die tijd aan je werk moet besteden..;)

16. kirst78

kirst78 Fanatiek lid

15 nov 2007
    4.760
    0
    0
    Hier is dat ook een hele discussie geweest. Moesten opeens ook verplicht pauze houden, terwijl we elke dag alleen staan ;). Uiteindelijk zijn we als team gestopt mer zeuren en gaat iedereen nu gewoon om half 4 naar huis ipv 4uur en wordt er geen woord meer over gerept. Nu is het wel zodat onze leidinggevende niet veel aanwezig is en we vanaf 1 januari een zelfsturend team worden (zoals dat mooi klinkt ;)), dus in overeenstemming met elkaar kunnen we veel doen en laten. Ik snap,jouw frustratie ook zo! Hier hebben we dat vooral als het gaat om ziektemelding, ook 1 grote frustratie en dat terwijl we als team supergoed "scoren" wat betreft het ziekteverzuim. Succes!

17. Pluis81

Pluis81 VIP lid

16 mrt 2010
    6.445
    2
    0
    Pedagogisch werker
    Brabant jonguh!!
    Fijn dat jullie dat zelf zo oplossen,dat gaat hier helaas niet.
    Een half uur eerder weg kan sowieso niet want dan staat er niemand op de groep,we hebben namelijk ook geen overlap voor de overdracht.
    Het probleem is ook dat ik de enige ben (en sinds kort nog 1 collega) die het steeds aankaart. De rest durft dat niet..

18. kirst78

kirst78 Fanatiek lid

15 nov 2007
    4.760
    0
    0
    Pff dat is wel vervelend, zeker als je niet het hele team zo krijgt om ook echt als team samen achter elkaar te staan. En als jij steeds degene bent die het wel roept, ben jij dadelijk ook degene die ervoor moet "boeten" misschien wel. Succes, hopelijk dat er snel collega's van je opstaan die zich ook laten horen!!

Onze hele manier van werken is de afgelopen jaren veranderd, we werken nu veel ambulant en ik mag ( lees:moet) mijn eigen tijd indelen, dus dat is een bijkomend voordeel. Maar toen we zo nog niet werkte, hebben we het dus onderling geregeld.

19. louise88

louise88 Actief lid

19 mei 2013
    354
    13
    18
    Brabant
    Mijn man heeft ook in de gehandicaptenzorg gewerkt (nu niet meer, had er genoeg van en een carriereswitch gemaakt) maar hij had eigenlijk ook nooit echt pauze. Eten etc werd samen met de cliënten gedaan. Dus je was nog aan het werk want je moest toezicht houden en helpen.

20. angel229

angel229 Niet meer actief

Ik ben aantal jaar geleden doktersassistente geweest en ook ons werk ging door in de pauze (Spoedlijn en spoedgevallen) echter was dat zelden. Ik had in die tijd een uur pauze en dat kreeg ik doorbetaald. Alle huisartsen waar ik gewerkt heb deden dat.
    Bij mijn werk nu moet ik zelf weten of ik pauze pak of een half uur eerder naar huis ga.

Het is wel zo fijn om even een half uur tot rust te komen!!!

Deel Deze Pagina