mijn nepper is nu 16 jaar oud, begint wel uit te vallen als een echte. Heb er toen dacht ik €700 voor betaald. Bizar duur vond ik dat toen, maar lichtjes in de boom was toen net nieuw en achteraf dus niet mega duur over al die jaren. Dit is echt het laatste jaar dat hij staat.
ik had het daar vanmiddag met mijn moeder over, ik heb dus nog nooit in mijn leven lichtjes in een boom gehangen toen ik thuis woonde deed mijn moeder dat en sinds we een eigen huis hadden heb ik de kerstboom gehad die ik dit jaar nog heb met lampjes vast erin. Ik zou niet weten waar en hoe te beginnen
Even een vraagje. Hoe denken jullie over kerstbomen en het milieu? Wij kopen altijd een echte maar dacht nu over om een kunstboom te kopen. Scheelt uiteindelijk ook geld. En het vervoeren van al die bomen steeds van bos naar verkoop plek is niet goed voor het milieu..en natuurlijk het vernietigen daarna van de boom. Of overdrijf ik nu? Ik wil wel op het milieu letten maar ben geen milieu freak ofzo Hoe denken jullie hier over en wat is voor jou de reden dat je kiest voor een echte of kunstboom?
Ik ben zo'n debiel die het zielig vind voor de echte boom.... Hier altijd een neppe. En die gaat al 15jaar mee Dus aardig goed goed duurzaam bezig. Maar wat het stiekem ook is.... in echte kunnen beestjes zitten....
Ik heb daar dit jaar ook over nagedacht aangezien mijn boom na deze kerst vervangen moet worden. Met de kunst boom die ik nu heb heb ik 16 jaar gedaan. Ik baseer het niet op feiten maar vermoed dat dit duurzamer is dan elk jaar een echte. En mijn boom is niet stuk, op of lelijk. Hij valt alleen nu uit sinds vorig jaar maar hij kan zeker nog een aantal jaar mee. Hij is alleen te groot geworden voor onze nieuwe inrichting (muurtjes weg gesloopt en wat grotere meubels) enige plek waar hij tot zijn recht komt is in de keuken maar dat vind ik een beetje gekke plek vandaar dat ik volgend jaar kleiner wil. Deze is 180cm en ik wil naar 150 cm. Ga deze na kerst op de weggeefhoek zetten en wie weet hoeveel jaar hij daarna nog mee gaat bij een andere eigenaar.
Haha die beestjes dat snap ik wel. Dat zielig voor een boom heb ik dan weer niet. Zolang er maar weer een nieuwe voor in de plaats geplant wordt. Eaar kocht jij je neppe? En hoe duur was die?
Haha ja het is wel een karweitje. Ik heb er 3 snoeren inzitten. En ik ben dus wel een type dat als ik ze niet mooi vind zitten ik alles eruit haal en opnieuw begin. Ik ben ook echt een dag bezig met de Kerstboom.
Voor het milieu niet zozeer, wel voor de portomonee haha. Bij ons op dorp kun je je kerstboom in januari inleveren bij de gemeentewerkplaats en voor iedere kerstboom ontvang je €0.50. Iedereen legt de boom aan de weg en dan zie je dat kinderen ze gaan inleveren bij de gemeentewerkplaats worden ze versnipperd. Normaal hebben we er één op stam, dit jaar op kluit en hopelijk kunnen we die volgend jaar dan weer opnieuw gebruiken.
Gewoon in de pot.. ben benieuwd. Mijn ouders hebben dit ook gedaan vorig jaar en kunnen hem nu weer gebruiken.. Wel uit de volle zon houden en veel water geven in de zomer
Hier heb ik dus ook over nagedacht. Maar al die bomen die geplant worden speciaal voor kerst die leveren ook weer zuurstof e.d. Dus groen planten vind ik dan juist weer goed. Zou dat opwegen tegen het feit dat een plastic kunstboom moet worden geproduceerd? Ik heb geen idee hoor. Maar het idee dat er bewust bomen worden geplant en die een aantal jaar groeien , vind ik mooi. Dus daarom koop ik een echte boom.
Uit meerdere onderzoeken blijkt dat een kerstboom uit de natuur milieuvriendelijker is dan een kerstboom van plastic. Volgens een Australisch onderzoek veroorzaakt een echte boom bij het proces van kweken, transporteren, en verbranden ongeveer 3 kilo CO2-uitstoot. Bij de productie van een plastic boom is dat bijna 48 kilo CO2. Dat betekent dat een kunstboom na 16 jaar pas duurzamer is dan een echte kerstboom. https://www.duurzaamthuis.nl/echte-of-kunst-kerstboom Een kunstkerstboom is dus pas na 16 jaar duurzamer. Jeetje, dat had ik niet verwacht. Wij hebben onze boom nu "pas" 9 jaar. Het scheelt misschien wel dat we geen boom hoeven te halen en weg te brengen. Halen is 20 km en brengen naar gemeentewerf is 30 km (totaal heen en weer).
Ik denk niet dat je overdrijft. T is daarom onze laatste echte boom. Er is toch behoorlijk veel impact. Kweek, vervoer, verbranding. En kunst heeft ook impact. Maar gaat natuurlijk veel langer mee. Mijn project voor de kerstvakantie is zelf een kunstboom maken van hout. Ik wilde dat al eerder, maar door drukte niet aan toe gekomen. Daarom nog 1 keer een echt boom, want boomloos naar de kerst is dan wel milieuvriendelijk, maar toch te kaal voor ons.
Wij hadden vorig haar 1 met kluit. Die was in januari al zo dood als een pier . Viel nog harder uit dan de afgezaagde die we eerder altijd hadden.
Ben bang dat dat mij ook gebeurd. Ik krijg een cactus nog dood in een week, heb zo geen groene vingers helaas.
Blij te lezen dat ik niet de enige ben die elk stukje groen kapot krijgt. Al moet ik zeggen dat bob het heel goed doet. Bob hebben we al een jaar in huis. Een tijd geleden gaf hij bloemen. Volgens mij geen goed teken. Geen idee hoe deze plant heet maar blijkbaar doet hij het goed als je hem vergeet