Hallo moeders, Ik heb al meerdere keren dingen gepost over het slapen van mijn zoon, omdat hij dit niet zoveel doet. Sinds 2 weken is hij overdag altijd na 45 minuten weer wakker. Soms slaapt hij nog een ronde door van 45 minuten maar meestal niet. Hij is dan vaak nog wel moe maar kan niet meer in slaap komen. Hebben meer mensen dit probleem? En wat deden jullie ermee? .. gisteren heeft hij overdag 3x 45 minuten geslapen.. dat is toch veel te weinig..
slaapt hij 45 min na elk flesje of over de hele dag? als hij het na elk flesje doet zou ik me niet zo'n zorgen maken. als ze echt moe zijn, slapen ze wel. daarbij is die natuurlijk van alles aan het ontdekken en word ie groter, dus minder slapen doen ze uiteindelijk toch ook. slaapt ie snachts wel goed? mijn dochter was gister van 12 smiddags tot 20 savonds aan 1 stuk wakker. was wel moe maar wou niet slapen, dus heeft ze in de box gespeeld. je kunt er denk ik weinig tegen doen. je kunt ook altijd even cb of ha bellen? ik heb ook geen ervaring met lastige slapers, dus je zult wel niks aan mn "advies" hebben haha
45 minuten is een heel gewone slaapcyclus voor een baby en ze moeten dus leren om na die 45 minuten niet volledig wakker te worden en weer verder te slapen. Het helpt wanneer ze hiertoe de kans krijgen (oftewel niet opgepakt worden ed), de kamer heel donker is en geen prikkels (mobiels boven het hoofd, overvloed aan knuffels in bed etc) 3x45 minuten is inderdaad wel weinig. Geef je kindje vooral de kans om zelf weer in slaap te vallen. Laat het even en zorg dat de kamer heel donker is en geen prikkels. @Melaniie.. was het maar waar dat kinderen die moe zijn wel gewoon slapen.. het zal niet voor het eerst zijn dat babies oververmoeid raken en daardoor zich slecht ontwikkelen. Geen idee hoe oud jouw kindje is maar als zij onder 1 jaar is dan is wakker zijn van 12 tot 8 geen goede ontwikkeling. Misschien is zij niet lastig met slapen maar voldoende slapen samen met eten het belangrijkste wat kinderen moeten doen... en nee, dat doen niet alle kinderen uit zichzelf... PS: als een kind moe is, kun je het toch het beste in bed leggen...
Hier deed mn zoontje dat ook(en regelmatig nog steeds) Hij kan na die cyclus gewoon niet meer in slaap vallen ofzo.... Dus hier was het toen vaak 45 min slapen, 1/1,5 uur wakker en weer 45 min slapen... Dus wij hadden veeeel slaapjes... En door die hazeslaapjes elke keer kon ie ook niet lang wakker blijven Maar goed t is vanzelf steeds beter gegaan
Mijn zoontje sliep rond die tijd ook steeds slaapjes van maar 45 minuten, en dan maximaal 3 keer per dag. Hij was gewoon een wakkere baby, was ook niet lastig als hij wakker was. Nu hij veel drukker is en veel onderneemt en leert, slaapt hij een stuk meer. Slaapt je zoontje 's nachts wel goed? Als hij gewoon content is zou ik me geen zorgen maken.
wat je ook kan porberen, is paar min voor die 45 min om zijn als stiekem op zn kamertje te zijn..en je bijv bukkend te verstoppen, zodat je ( als hij dat heeft) zn speentje stiekem kunt geven op het moment dat ie lichtjes ontwaakt...hooguit btj kriebeln in zn gezichtje etc etc, knuffeldoekje oid mn kids sliepen op hun buik, dus zagen me sowieso niet ( in elk geval geen oogcontact) en o deze manier heben ze ehct heel snel zelf leren doorslapen
sorry, maar wat probeer je precies te zeggen? dat ik mn dochter niet op tijd in bed leg als ze 1x een volle dag wakker is? ik ken de slaapsignalen, maar madame had er gewoon geen zin in. heb het 3x geprobeerd, en op n gegeven moment hou ik er ook mee op. als ze in bed huilt maar in de box speelt, kies ik voor de box. overigens is ze 12 weken, ze groeit goed, is vrolijk, tevreden, en indd zij slaapt binnen 5 min. als ze in bed word gelegdd normaal gesproken. alle kinderen zijn toch anders? daarbij hadden we t ook niet over mijn dochter geloof ik.
mijn zoontje heeft tot hij een maand of vijf/zes was altijd 45 minuten overdag per keer geslapen. Soms werd ik er gek van, want veel tijd om zelf iets te doen heb je niet en weggaan is een probleem omdat je kindje na een uur alweer moe is. Mijn zoontje deed vijf slaapjes op een dag. Ik probeerde zijn slaapje wel te verlengen door snel een speentje te geven als hij wakker werd, maar meestal zonder succes. Rond zes maanden is hij uit zichzelf langer gaan slapen, zo'n anderhalf uur per keer. Nu is hij bijna negen maanden en doet hij meestal 2 slaapjes a 2 uur op een dag. Soms nog een derde slaapje als hij niet veel ervoor heeft geslapen. Ik heb er van alles aan gedaan om hem langer te laten slapen....laten liggen, speen geven, even op en weer terug leggen etc. Niets heeft geholpen, hij si uiteindelijk uit zichzelf langer gaan slapen, dus er is hoop! Als je kindje zo als de mijne is, moet je nog wel ff geduld hebben
Hier deed mijn oudste dat ook en die kon ik soms weer in slaap helpen en soms was ze echt klaar wakker. Rond 4 maanden ging ze dieper slapen en viel ze zelf ook makkelijker weer in slaap. Jongste komt helemaal niet zelf in slaap en die krijg ik overdag ook niet in bedje/kinderwagen in slaap. Die moet ik in slaap wandelen en kan haar soms overleggen. Maar dan is ze er soms binnen een half uur alweer wakker. Overigens is die na een hazeslaapje nog erg moe en ze moet dan ook gewoon slapen maar het lukt haar gewoon niet.
Mijn jongste dochter en zoon hebben dat ook gehad,toen ze 3,5/4 mnd waren ging het beter en gingen ze langer slapen, ik stopte ze vaak weer in bed nadat ze een half uurtje wakker waren, zo sliepen ze vaak 6x 45 min
Mijn dochtertje slaapt overdag meestal ook heel kort, 45 minuten of een uurtje. Ze ligt zo veel mogelijk boven in haar eigen bedje want beneden wordt ze soiweso snel wakker van stemmen en geluiden. En ze wil gewoon graag wakker zijn Ze slaapt 's nachts echter 11-12 uur achter elkaar dus slaap krijgt ze wel voldoende denk ik dan. Heel soms doet ze overdag een ruk van 2 uren ofzo, maar dat komt weinig voor. Momenteel doet ze helemaal moeilijk met slapen overdag, dan is het eerst krijsen, maar omdat ze wel moe is valt ze uiteindelijk wel in slaap. Ze heeft die slaapjes ook wel nodig anders wordt het helemaal crisis aan het einde van de dag en is ze zelfs te moe om te drinken...
Mijn zoontje heeft ook nooit langer als 45 minuten geslapen. Nog steeds slaapt hij niet langer als 45 minuten. Kan er de klok op gelijk zetten. Wel merken ik vaak dat hij nog lang niet zijn slaap uit had, maar hij kon niet meer terug in slaap vallen. Hierdoor heeft hij heel veel uren in mijn draagzak doorgebracht. Daar kon hij vaak wel weer de slaap terug pakken. Ook de nachten precies 45 minuten slapen en weer wakker. Dat gaat heel langzaam beter nu. @ Melaniie: Helaas gaat die vlieger vaak niet op, als ze moe zijn, dan slapen ze toch wel.
Mijn zoontje heeft dit ook gedaan en vanaf een maand of 9/10 werd dit beter. Al de tips als even laten huilen, aai over de bol en weer weg werkten niet. Hij raakte alleen maar meer overstuur. Ik heb veel gewandeld, want dan sliep hij wel! Nu slaapt hij 1x 1.5u ong en 1x een uur.. Gewoon in meegaan en volgende slaapje beter!
Heel herkenbaar en na mijn mening niets aan te doen! Meestal verandert dit alles ze groter worden......Jasmijn sliep overigens buiten altijd heel goed! In de kinderwagen tukte ze 2 a 2 1/2 uur weg, ik haar ledikant de welbekende 45 minuten....
Bedankt voor alle reacties! @ melaniie: Helaas merk ik dat mijn zoontje wel nog slaap heeft na 45 min. Hij heeft het dus eigenlijk wel nodig. @Cygnet2: Geen prikkels etc. Dat heb ik allemaal geprobeerd. Hij slaapt boven in zijn bedje in een donkere kamer, ingebakerd in een doek. Ik heb geprobeerd hem te laten liggen. Dat werkt helaas niet. Binnen 10 minuten ligt hij dan heel hard te huilen. Een aantal van jullie noemden stiekem erheen en weer in slaap helpen. Dat werkt hier ook het beste, maar slechte 1 van de 5 keer denk ik. Bij de eerste kik moet ik er dan heengaan en de pink geven (speen wil hij niet). Dan valt hij soms weer in slaap. Snachts slaapt hij gelukkig wel best goed. Hij ligt meestal 12 uur in bed (van 8 tot 8) en krijgt in die tijd nog 2 voedingen. Hij slaapt dan ongeveer 10 - 11 uur.
Hier ook exact 45 minuten overdag, heb vaak geprobeerd haar daarna weer in slaap te krijgen, maar dat is maar een paar keer gelukt. Nu laat ik het dus bij die 45 minuten. Ze is verder gewoon heel actief, vrolijk en gezond, ontwikkelt zich prima, dus het zal wel goed zijn zo
Na twee kinderen heb ik die ervaring niet en het is ook onzin.. straks is het om 5 uur gewoon pikdonker en dan wil je ook niet dat je kind in slaap kukelt... JIJ bepaalt een ritme en een baby weet niet wat dag en nacht is (hij / zij kan namelijk geen klokkijken en beperkt zich tot woordjes als papa, mama en bal) Een ritme wordt bepaald door de ouders en het verschil tussen wanneer je geacht wordt wakker te zijn en wanneer je slaapt ook. Een duidelijker signaal dan het donker maken is er niet.. maar doe vooral wat je goed dunkt... Mijn kinderen slapen altijd zonder morren en overal.. licht of donker maar ze sliepen met 10 weken wel zonder problemen 2,5-3 uur achter elkaar overdag En ook na 4 jaar geen problemen met slapen...
Hmm... Duidelijk een verschil van mening dus Maar hoe weet een kleine anders dat het nacht is en dat er van hem verwacht wordt dat hij (uiteindelijk) de hele nacht moet doorslapen?
Hier werkte het bij de oudste ook veel beter om het donker te maken overdag. Dag/nachtritme is bij beide kindjes geen probleem. Oudste had het gelijk al door maar lag toen in de zwangerschap bewust s avonds na het eten op de bank, was ze dan wakker en als wij op bed gingen konden we slapen. Met de 2e was dat geen optie en die was de eerste 2 weken s nachts wat onrustig maar daarna was het gewoon voeden en slapen. Hier laat ik haar s nachts ook niet echt wakker worden en leg haar gewoon bij de 1e kik aan en doe hooguit een klein lampje aan bij het aanleggen en verder is het stil.