Al een aantal maanden probeer ik te letten op mijn smartphone-gebruik. Maar iedere keer weer sluipt het er bij in. Ik vind dat er teveel tijd in gaat zitten, dat vind ik eigenlijk al langer, maar toch altijd bleef ik denken; ja maar zonder smartphone leven is ook geen optie. Het is mijn camera, agenda, wekker en nog veel meer, immers. Maar inmiddels ben ik volgens mij wel aardig klaar voor een nieuwe stap: een simpel toestelletje om te sms'en als het nodig is en bellen in geval van noodzaak en dan die smartphone weg. Niet meer de hele dag door die prikkels, dingen willen opzoeken, checken, doelloos scrollen omdat je na het lezen van een mailtje toch automatisch doorgaat naar Facebook. Wie heeft hier ervaring mee?
ik niet in ieder geval.. Ik heb een mobiel, maar gebruik hem echt puur om te bellen/sms en of whatsappen. een enkele keer als wekker. Ik maak er af en toe een foto mee, thats it.
Ik herken het 'probleem' wel een beetje. Maar er zijn veel dingen die je kan doen voordat je de hele smartphone de deur uit doet. Bijv alle meldingen van apps uit zetten. De apps van dingen als Facebook weg gooien. Dan moet je via je browser naar de Facebook website dus dan is die stap groter. Of gewoon helemaal Facebook etc niet meer gebruiken. Ik heb bijv Snapchat en Instagram helemaal afgemeld, heb daar geen account meer. Wat ook schijnt te helpen; je telefoon op grijstinten zetten. Dan is het scherm niet meer aantrekkelijk.
De oplossing: - prepaid kaart erin - apps uitzetten zodat je geen meldingen binnen krijgt. - of alle apps eraf. Simpel. Ik heb op mn telefoon alleen whatsapp en een spelletje.
Ik heb geen smartphone. Nooit gehad dus ik mis hem ook niet. Tijdens een dagje uit gaat (naast mijn mobiele telefoon) de camera mee en een wekker staat gewoon naast mijn bed. Een (digitale) agenda heb ik via google en kan ik raadplegen via mijn laptop of tablet. En er zijn nog steeds papieren agenda's te koop. mocht je dat prettig vinden. Het is voor mij een bewuste keuze om geen smartphone te hebben, om de redenen die jij ook al noemt. Als ik zie hoeveel tijd ik nu al kwijt ben aan het checken van allerlei zinvolle en (vooral) minder zinvolle informatie op internet, dan kan ik een smartphone er gewoon niet bij hebben. Te veel prikkels. (En ook, eerlijk gezegd, te weinig zelfdiscipline om te stoppen als ik eenmaal aan het surfen ben... nog even dit op zoeken, nog even dat opzoeken.... en voor ik het weet is het ineens 2 uur later... ) Ik vind het juist heerlijk als ik even (of langer) weg ben dat ik dan niet de hele tijd mijn mail etc. 'moet' checken. Dat komt 's avonds wel weer als ik thuis ben. Ik heb wel een (oude) mobiele telefoon, zodat ik in geval van nood bereikbaar ben en ook zelf kan bellen. Maar daar zit dus geen internet op. Ondertussen geniet ik van het hier en nu, ik kijk om me heen, heb leuke gesprekken en veel persoonlijke contacten in real life. Ik vind de kwaliteit van deze contacten belangrijker dan de kwantiteit van internet contacten via facebook etc. Maargoed, ik heb dus nooit een smartphone gehad dus ik weet niet wat ik mis. Ik denk dat het heel moeilijk is om jouw smartphone weg te doen als je er aan gewend bent.
De mijne zit in mijn tas en meestal hoor ik hem niet. Dl maakt er filmpjes mee, dus het geheugen zit al een paar dagen vol. Ik kijk liever op een groter scherm. Meldingen van de klasse-whatsapp staan wel aan, dat is wel handig.
Ik zou het soms wel willen maar gebruik hem echt als computer. Ik zit echt nooit achter onze laptop. Administratie, online boodschappen, internetbankieren echt álles gaat op mijn smartphone. Natuurlijk heb ik hetzelfde als jij: te veel prikkels en te veel tijd aan de telefoon besteden. Ben tijdelijk van Facebook en Instagram geweest. Merk dat de verslaving niet uit mijn telefoon komt, maar uit mezelf. Dit moet ik afleren. Er is een app die een boom laat groeien in de tijd dat je telefoon niet gebruikt wordt, die werkte wel bij mij.
Ik heb een Iphone, maar gebruik hem eigenlijk alleen om te bellen, en heel sporadisch SMS/whatsapp. Op vakantie gebruik ik internet wel, handig als er geen wifi is. Geen smartphone verslaving dus. De Ipad is een ander verhaal...
Ik typ dit vanaf mijn telefoon. Maar daar moet ik wel bij vermelden dat ik ook niet echt een andere manier gebruik om te internetten. Onze laptops zijn beide zo goed als dood. De oude laptop van mijn moeder staat nog wel hier in de kast, voor het geval dat we toch een laptop nodig hebben. Er zijn 2 tablets in huis, die worden eigenlijk alleen gebruikt voor spelletjes, filmpjes voor dochter en internetbankieren. Ik heb vrijwel geen apps, alleen WhatsApp, een virusscanner en Klasbord (app van school, waarin de juf een paar x per week berichten plaatst). Facebook en forummen doe ik via de browser. En zelfs dát is nog verslavend. Mijn mail kijk ik wel op mijn telefoon, ik gebruik de wekker (omdat de gewone wekker buiten bereik staat en ik door mijn bekken nu niet snel uit bed kan komen om hem uit te zetten voordat het hele huis klaarwakker is) en alle afspraken die op onze kalender/planner staan, zet ik ook in mijn telefoon zodat ik van tevoren een melding krijg. Met mijn huidige zwangerschapshersens heb ik dat wel nodig. Ik heb vorig jaar een tijdje pauze genomen van Facebook en hoe triest: ik verveelde me kapot. Uiteindelijk won de FOMO. Dus toch weer terug. Maar ik wil de komende tijd wel echt weer wat gaan minderen, ook hier op het forum, want ik zit echt te vaak met de telefoon in mijn handen.
Wel een smartphone, geen abonnement dus buitenshuis en -treins gebruik ik 'm eigenlijk niet en dat vind ik wel zo prettig (behalve als ik in een stad ben en niet weet wanneer de treinen gaan vertrekken).
Ik zou niet meer zonder kunnen. Ik heb wel het geluid uit voor meldingen. Als iemand mij direct nodig heeft moet die persoon bellen.
Tja, wat is verslaafd? Ik vind het erg handig dat is alles gewoon even op kan zoeken. Ik kan het namelijk niet hebben als ik iets niet weet of er niet op kan komen. Verder vind ik whats app geweldig. Iedereen onder handbereik. Verder doe ik niet aan social media, dat scheelt een hoop doelloos scrollen. Al vind ik zp ook wel een soort social media. Ik merk wel dat ik mijn smartphone er snel bij pak als ik even een paar minuten moet wachten. Even appen of zp-en. Wat ik jammer vind is dat je zo onbereikbaar lijkt als je “in” je telefoon zit. Mensen spreken je dan toch minder snel aan. Ik heb wel al die meldingen en pop-ups uit staan. Veel te irritant. Verder gebruik ik mijn telefoon natuurlijk om te bellen en te sms-en/appen maar het is ook mijn krant, tijdschrift (ik lees echt veel artikelen op mijn smartphone), wekker, agenda, navigatiesysteem, fotocamera, ik kan er op afstand de printer mee bedienen en mijn e-mail checken. O ja, en online shoppen! ik zou wel zonder kunnen, ik ben tenslotte ook zonder zo’n ding opgegroeid, maar het heeft toch wel veel voordelen om een smartphone te hebben.
Nou ik heb wel vrienden en collegas die bewust geen smartphone hebben. Daar ben ik stiekum weleens jaloers op. Fb-app heb ik verwijderd, maar ik browse er zo makkelijk heen. Het ergst vind ik eigenlijk dat je nu ook in het buitenland je dataabbo kan gebruiken, dus dat we op vakantie nu ook gewoon verslaafd zitten te zijn
Ik heb heel lang geen smartphone gehad, die ik nu heb is mijn tweede ooit. Ik vraag me af of ik er hierna weer een koop. Vond het leven rustiger zonder eigenlijk.
Ik heb heel lang geen smartphone gehad, die ik nu heb is mijn tweede ooit. Ik vraag me af of ik er hierna weer een koop. Vond het leven rustiger zonder eigenlijk.
Leuk om te lezen. Ik vind het gewoon bizar van mezelf dat ik gewoon in ieder vrij moment m'n telefoon pak en als ik dat bewust probeer niet te doen, hij begint te branden in m'n zak zo ongeveer. Of dat ik stress ervaar als ik bijna geen batterij meer heb of hem per ongeluk thuis heb laten liggen. Dat moet gewoon klaar zijn. Ik denk dat het echt ontzettend moeilijk gaat worden inderdaad... Maar ik wil er echt voor gaan.
Ik vond het leven absoluut rustiger zonder smartphone. Ik vind t wel heel lastig, want het is echt een ontzettend handig ding, maar heel veel handig en op zich noodzakelijk gebruik, gaat altijd weer over in, op dat moment, zinloos of niet belangrijk gebruik. Dus ik pak hem voor een foto en zie dat ik ook nog een mail heb gekregen, dus lees die gelijk en vervolgens ben ik daar in m'n hoofd mee bezig ipv genieten van de kids van wie ik zojuist een foto heb gemaakt op een leuk moment. Of ik app mijn collega tijdens werk om te vertellen welke leerling ziek is, maar zie ook een appje van een familielid, wat dat toch ook mijn aandacht krijgt, ook als ik niet reageer, denk ik er toch over na.