Iemand ervaring met de teckel?

Discussie in 'De lounge' gestart door Zwijntje, 24 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zwijntje

Zwijntje Lid

24 nov 2014
    28
    0
    1
    NULL
    NULL
    Hallo,

Wij zijn ons aan het oriënteren op een teckelpup, Om specifiek te zijn een ruwharige derg of kaninchen teckel. Wij hebben altijd een hond gehad van een ander ras en willen nu bewust een kleinere hond met een leuk karakter, lekker mee te wandelen en mee te knuffelen. We zijn veel thuis. Nu ben ik benieuwd naar ervaringen. Je leest veel verschillende dingen. Heel veel leuke, maar ook een paar waar ik nog twijfels over heb, nl. dat ze door jachtinstinct moeilijk los kunnen lopen. Wij wonen dicht bij het bos en wandelen daar veel, zou leuk zijn als het beestje los kan. Ook hoor ik vaak kleine hondjes heel veel blaffen (keffertjes). Nu is het niet erg als er iemand binnenkomt of de bel gaat, maar het hoeft van mij niet overmatig te zijn en tijdens het wandelen. Dan nog de rug, deze is kwetsbaarder vanwege de lange rug met korte pootjes. Wij gaan er wel een bij de fokker halen, zodat we medisch gezien het minst kans hebben op afwijkingen oid.
    Graag ervaringen gevraagd!

2. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Ja, wij! We hebben een boxer en een teckel, ruwhaar dwerg. Volgens mij heb je verschillende foklijnen, die van ons jaagt NIET, echt he-le-maal niet. De boxer gaat nog weleens achter konijnen aan, maar die teckel schuimt alleen maar de grond af op zoek naar hapklaar eten ;)).
    Wij passen heel erg op met optillen, kinderen mogen het ook niet. Zijn rug is heel sterk. Lupus is wel een ziekte die vaker voorkomt bij teckels, maar de diagnose wordt nog weleens gemist. Die van ons zit al drie jaar aan de medicijnen en doet het prima.
    Blaffen valt wel mee, als er wordt aangebeld inderdaad en raar genoeg ook als mensen weggaan.
    Verder kunnen het piepers zijn, daar moet je niet in meegaan, anders kun je er nooit meer met een vinger naar wijzen. Bij injecties gillen alsof ze geslacht worden bijvoorbeeld of gillen bij de aanblik van een grote hond. Niet te veel aandacht aan schenken, dan leert hij wel dat het niet zo erg is als hij zich in zijn koppie haalt.
    En ze zijn koppig, heel koppig. Je hebt een lange adem nodig bij het opvoeden en het zijn echt kleine napoleonnetjes: groot ego in een kleine verpakking.
    En knuffelig, althans die van ons. En ze hebben veel beweging nodig, je kunt heerlijke wandelingen maken en ze zijn nier te stuiten.
    Ik ben dus helemaal voor, veel plezier alvast!

3. Cooks

Cooks Fanatiek lid

9 mrt 2011
    1.312
    66
    48
    Overijssel!
    ik heb ook een teckel een teefje. Leuke hond super lief naar mensen en kinderen maar ontzettend vocaal en eigenwijs.... En ik zou haar echt niet los willen laten lopen ! Denk dat het ook aan het karakter ligt die van mij is gewoon knettergek

4. Kyra73

Kyra73 Fanatiek lid

24 okt 2013
    1.568
    455
    83
    Ik heb ervaring als de buurvrouw van een gezin met twee teckels en ik wordt af en toe knetter van het geblaf. Om het minste of geringste (ik hang de was buiten op, de kinderen spelen in de tuin, de postbode doet bij mij een brief in de bus etc) wordt er heftig geblaft. Dat is echt wel iets om rekening mee te houden en de hond goed in te begeleiden.

5. sjak

sjak Niet meer actief

Ik krijg al een glimlach van het woord tekkel! Wat een leuke beestjes!
    Mijn zus had er een, we noemden hem ook gewoon Tekkel. Hij luisterde niet, deed nooit wat je wilde, ging achter de konijnen aan, zelfs een keer vastgezeten in een konijnenhol, beet in je vingers als hij het er niet mee eens was, gezakt voor de puppycursus (had ik nog nooit gehoord dat dat kon) en sliep onder een deken.. Maar serieus de allerleukste en liefste hond ever.
    (Was niet overdreven blufferig trouwens)

6. denanja

denanja Fanatiek lid

18 nov 2013
    3.636
    203
    63
    Weert
    Jaaah wij heben een teckelpup van 4 maanden. Een kruising dwerg en kanichen. En hij ligt momenteel op mn benen te slapen! Wil hem nooit meer kwijt. Die van ons wandeld niet zo graag. Geeft zelf aan als ie naar buiten wilt en dan plast en poept ie en wilt ie weer naar binnen. Hij is wel eigenwijs ja maar die van ons blaft bijna nooit. Onze bel hoor je neit goed dus hij reageerd dan niet. En hij is altijd zoooo entiousiast als je smkrgens naar benenen komt zo leuk! Hij kan t ook heel goed vinden met alle honden, groot en klein en zelfs met poezen.
    t is echt een schoot hondje maar kan ook goed zelf spelen, knuffels kapot maken.

onze oude teckel had t idd aan zn rug en is met 5jaar gestorven, hij sprong wel veel. Die teckel was niet sociaal, was bang voor vreemden

Wij willen nooit meer wat anders!
    t ligt dus helemaal aan t karakter.

7. denanja

denanja Fanatiek lid

18 nov 2013
    3.636
    203
    63
    Weert
    Luisteren doet die van ons redelijk trouwens. Luisterd heel goed naar zn naam.

8. Vagans

Vagans Niet meer actief

Heel goed opletten waar die vandaan komt sowieso! Het zijn hondjes waar Kwa fokken nog wel is de mist in wordt gegaan Kwa gezondheid.

Wbt loslopen, het zijn idd echte jagers. Meestal geeft dit wel problemen. Maar de een is de andere niet. Ze zijn erg eigenwijs dus een cursus is wel aan te raden. En hou in je hoofd dat die niet los kan. Dan kan t alleen maar mee vallen mocht t wel kunnen.

9. Islah

Islah Niet meer actief

Mijn oma had er 1. Voor ons was 'ie heel lief maar als er een vreemde kwam (iemand buiten de familie) dan werd het een roofdier en moest hij kalmeringsmiddelen krijgen omdat het anders te gevaarlijk werd, en kende je het beestje gewoon niet terug, zo agressief dat hij werd.
    Uiteindelijk kreeg hij hernia waardoor hij niet meer kon lopen en heeft mijn oma hem laten inslapen.

10. Islah

Islah Niet meer actief

En loslopen mag sowieso op veel plekken niet, ongeacht het ras.

11. BlijEi

BlijEi Bekend lid

27 sep 2014
    657
    0
    16
    Where the heart is
    Teckel, leuk! :D Ik heb altijd gezegd dat als wij een teckel nemen, hij Schnitzel gaat heten ;) In het Engels noemen ze een teckel ook wel een Wiener, dus dan krijg je Wiener..... muhahaha! :D

Maareuh, ik ben wel serieus: ik vind het hartstikke leuke honden!

12. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Ja hier, wij hebben een kruising tussen een ruwhaar en een korthaar, standaard teckel met de naam Jochie. Hij is nu anderhalf.

Zijn hobbies zijn rennen, graven en knuffelen :D
    We hebben ook drie katten, hij probeert ze al anderhalf jaar er van te overtuigen dat ze echt wel samen kunnen spelen. Dan loopt ie weer met zijn touw voor een blazende kat te springen.

Hij is wel waaks, niet zozeer naar mensen, maar wel met andere honden. Als een andere hond naar de kinderen toe rent dan gaat hij er voor staan blaffen. Het blaffen valt hier trouwens mee, de buren horen hem nooit. Hij gaat wel hier met mij mee naar de kennel op school, daar wordt ie heerlijk vertroeteld. Met de kinderen is hij heel lief.

Als ie zich verveeld gaat ie helaas wel zich uitleven op sloffen en beren, voor de rest is het een schat van een beest, als de kids dadelijk op bed liggen komt hij voor me staan en is het knuffel tijd.

Wij zijn stapel met hem, heerlijk beest!

13. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Hier nog een fotootje..

14. pluisje19

pluisje19 Fanatiek lid

23 sep 2009
    1.754
    0
    0
    OOOH wat een snoepie:D:D:D

15. cathymoon

cathymoon Actief lid

7 apr 2014
    201
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier in de buurt wonen 2 teckels, beide ruwharen maar niet met elkaar de vergelijken. De ene is echt een mega diva en piept om alles en iedereen die ook maar te dicht in de buurt komt. Loop altijd los en heeft veel echte teckelkwalen. Die andere heeft veel meer temparament, blaf tegen alle honden die die tegenkomt, is mega eigenwijs en mag niet los lopen anders is ie weg.
    Dus elke hond zijn eigen karakter.
    Maar als je een klein hondje wil is een lancashire heeler misschien ook wel wat voor je. Is in nl een vrij onbekend ras. Ik heb hem op mijn lijstje staan als eventuele kleine opvolger voor mijn huidige favo ras.

16. moon78

moon78 Actief lid

15 mei 2013
    282
    0
    16
    Sta voor de klas
    Friesland
    Ja ik ben al 10 jaar de trotse eigenaar van een ruwhaar dwergteckel. Het is een reu en echt een heerlijk beest. Hij loopt het liefste de hele dag achter me aan. We hebben een
    grote tuin, maar los kan echt niet want hij gaat er van door. Mijn ouders hebben zijn zus en die luistert helemaal niet :D
    Ik ben hem al eens een nacht kwijt geweest, helemaal in paniek...iedereen gebeld, alle instanties en meneer kwam de volgende morgen heel vrolijk de tuin in rennen.
    Zowel mijn hond als zijn zus zijn superlief voor de kinderen en ook onze kat is helemaal fan van hem.
    Het zijn echt leuke honden, maar ze hebben wel een baas nodig. Het zijn geen allemans honden, want als ze de kans krijgen gaan ze hun neus achterna. Ik ben naar een hondenschool geweest, maar na 2x gezakt te zijn (meneer deed helemaal niks behalve af liggen...maar bewegen ho maar) heb ik het opgegeven.
    Lees je goed in en heel slim om het aan andere mensen te vragen. Dat geldt trouwens voor alle honden, het zijn geen gebruiksvoorwerpen.

Succes met je keuze en laat je nog zien voor welke pup jullie gekozen hebben?

oh ja, mijn hond denkt meestal dat hij het formaat Deense Dog heeft want hij kan enorm tekeer gaan tegen grote honden. Sommige grote honden vindt hij geweldig. Tja, het zijn nogal eigenzinnige beestjes ;)

17. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    Mijn oom en tante hebben een ruwharige tekkel gehad en dat was echt geen leuk beestje! (Komt misschien ook omdat ze niet consequent genoeg naar hem waren hoor!)
    Hij blafte naar iedereen die voorbij liep of binnen kwam, viel visite aan en stond op een gegeven moment mijn tante uit te dagen bovenop de salontafel. Wij noemden hem terrorteckel, even voor de beeldvorming ;)
    Mijn oom en tante hebben op een gegeven moment echt afstand van het beestje gedaan omdat het echt niet meer ging. Echt heel sneu voor beide partijen! Ze hebben trouwens nooit problemen gehad met hun andere honden, maar dat waren dan ook echt totaal andere rassen (cocker spaniël, Duitse heidewachtel en een Drentse patrijs).

18. nijn37

nijn37 Fanatiek lid

13 aug 2006
    2.703
    2.382
    113
    Wij hebben vroeger thuis 2 teckels gehad (niet samen, na elkaar). Beide waren langharig, de 2e dwerg. Van de eerste kan ik me wat minder herinneren omdat ik jonger was, maar beide honden waren zeker geen piepers of keffers. Van de 2e kan ik me zeker herinneren dat we die prima los konden laten lopen met wandelen, zij luisterde goed en ik heb nooit wat gemerkt van het jachtinstinct. Je moet inderdaad wel echt baas zijn zoals iemand al eerder zei. Het zijn namelijk koppige, eigenwijze beestjes. Maar dat maakt ze ook juist zo leuk :D

Van de 1e kan ik me geen kwalen herinneren, de 2e heeft een hernia gehad. Maar dit kun je wel een heel eind voorkomen door de hond geen trap te laten lopen, niet op de bank te laten springen etc en uit te kijken met optillen. Zij is overigens wel over die hernia heen gekomen hoor en mocht daarna dus ook niet meer naar boven of zelf op de bank springen. De klachten zijn daarna niet meer terug gekomen.

De 1e had een stamboom, kwam van een heel goede fokker en heeft volgens mij wel minder kwalen gehad. De 2e had geen stamboom en kwam eigenlijk gewoon van een broodfokker, mogelijk dat zij daarom wat zwakker was. De 1e is iets van 13-14 jaar geworden, de 2e werd niet zo oud maar dat was omdat ze ergens aan geopereerd moest worden (weet niet meer wat) en ze heeft helaas de narcose niet overleefd.

Hier zal niet snel een hond komen, maar als er al een zou komen dan kan dat geen andere hond dan een teckel zijn.

19. moon78

moon78 Actief lid

15 mei 2013
    282
    0
    16
    Sta voor de klas
    Friesland
    @moontje2008

Haha, werkten wij niet allebei op een groene school binnen het voortgezet onderwijs en hebben we dezelfde naam? Nu dus ook allebei een ruwhaar teckel....
    Ben je ook getrouwd met mijn man :D?

Sorry, compleet offtopic...

Mijn teckel ligt trouwens nu op zijn rug, alle 4 pootjes in de lucht...zo ligt hij meestal :D

20. Cooks

Cooks Fanatiek lid

9 mrt 2011
    1.312
    66
    48
    Overijssel!
    Hier is onze eigenwijze diva :D

Bijgevoegde bestanden:

• image.jpg
      image.jpg
      Bestandsgrootte: