Dag dames, Wanneer kan ik het beste de trappen verven (naar 1ste verdieping en naar de zolder). 20 dec krijgen we de sleutel van onze nieuwe woning en de 24ste komen ze al de vloer leggen voor op de 1ste en 2de verdieping. Dus we moeten best snel alles klaar hebben boven. Moet ik dan meteen de trappen de eerste dag verven voordat we verder iets doen boven of hoe moet k dat doen, ik ben niet zon slimme planner
Ik zou idd de trappen verven voordat de vloeren gelegd gaan worden. Dan hoef je niet zo enorm voorzichtig te zijn en het is mooier omdat de de lelijke randjes dan onder de vloer hebt straks. O ja, nog een tip: Verf de treden om en om, op die manier kun je nog boven komen als de verf stofdroog is. Deze de aangegeven tijd laten drogen en uitharden en dan de andere treden pas verven. (maar als je zeker niet meer naar boven hoeft kun je het natuurlijk ook in 1x doen, dan ben je sneller klaar.)
Als je tijdens een verhuizng wchildert, zou ik het steeds aan het einde van een werkdag doen en dan (bijna) helemaal aan het eind. Wel even goed controleren of je niks meer boven hebt liggen wat je nog nodig hebt! En dan gewoon jezelf naar beneden schilderen. Eventueel kun je de andere ochtend eerst wat klusjes beneden doen, om de trap nog iets verder te laten drogen. En degenen die boven gaan werken eventueel op sompkken de trap op laten gaan en vragen niet te veel op een neer te lopen. Of je het nu doet voor of nada de vloeren gelegd zijn, maakt niet zo heel veel uit, denk ik. Ervoor zal iets handiger zijn, maar erna zal ook nog prima gaan. Alleen moet je dan iets voorzichtiger zijn waar je je verfbakje neerzet. Stel het in ieder geval niet uit tot je er al woont, daar krijg je echt spijt van.
Dat is wel een goede tip, maar als we de dag van de sleuteloverdracht de trappen laat in de avond verven en dan de hele nacht laten drogen, zijn ze dan de volgende ochtend vewoon helemaal droog?
sorry maar ik zou het doen als je klaar ben met verhuizen wij hebben het bij mijn ouders gedaan zoals de meiden boven mij zeggen, met als gevolg kale trappen omdat iedereen er met zijn klus schoenen over heen ging dus toen we er woonde konden we alles weer opnieuw doen
ohw, ja maar er komt dan nog alleen maar de vloerlegger (hoe noem je zo iemand) en voor de rest niemand. Hij zal toch niet heel die trap mollesteren? Al wordt die wel hoogglans wit
bedenk je wel dat een trap niet zo 123 is geschilderd. Goed schuren, diverse grondlagen en echt goede verf eroverheen die ervoor bedoeld is, en dan een aantal lagen en aflakken. Anders kan je alles over een jaar weer opnieuw doen.
Met verhuizen gaan er ook nog aardig wat spullen door het trapgat he? Of ga je het via ramen doen? (Bijv. kasten en andere grotere spullen). Hier zijn nl. best de trappen wat beschadigd door het verplaatsen van spullen van de begane grond naar bijv. zolder of 1e verdieping (denk aan wasmachine, commode uit 1 geheel, groot massief bureau etc.); kwamen allerlei kleine deukjes/krasjes etc. op delen van de trap te zitten. Kortom ik was blij dat de trappen nog niet gedaan waren anders had ik het nogmaals kunnen doen
hmm nu zit ik weer te twijfelen er komen trouwens wel halve maantjes op, wanneer weet ik nu dus nog niet maar anders vind ik het veel te glad voor de kinderen. Wij lopen nooit met schoenen in huis en ik zie ze met hun sokjes al zo de trap af kukelen
Ik zou het ook doen als alles klaar is Zoals devil zegt is het niet zo snel gedaan, en vaak is het zo dat er tijdens de verbouwing altijd lomperikken bij zijn die de trap beschadigen en je weer van voor af aan kan beginnen Het is echt een pricisie klusje wat je beter voor het laatst kan bewaren Eerst alles afbreken en opbouwen bij een verbouwing, en dan pas de puntjes op de i zetten
wat een gedoe zeg dan, ik zie dat eigenlijk helemaal niet zitten om later nog heel die trap te doen als alles al klaar is . Maar goed anders moet ik het laten bedekken met tapijt en ons net gekochte tapijt was niet geschikt voor op de trap dus dan moet ik die ook weer wijzigen etc.. daar heb ik ook geen zin in . Ik zal alle tips even morgen met mijn man overleggen
Als je een trap echt GOED wilt schilderen moet je: Schuren Ontvetten Grondlaag Schuren Ontvetten Grondlaag Verf Schuren Verf Schuren Verf Verf Schuren Lak Schuren Lak Trek er minimaal maar een week voor uit. Binnen 2 dagen is dat echt niet gebeurd, als je het echt goed wilt hebben zodat het jaren meegaat. Ik heb mijn tra hier geschilderd, 2 dagen over gedaan, en na 7 maanden zag je de onderlaag er alweer doorheen. Nu, 1,5 jaar later, kan alles weer opnieuw. Halve maantjes hebben er ook opgezeten, maar als je die eraf trekt, is je hele trap naar de klote als die niet goed is voorbehandeld. Als je 3 goede lagen lak hebt, en je mocht de maantjes eraf willen halen, trek je alleen de lak los en is het een kwestie van schuren en keer opnieuw aflakken. Doe je het wat minder precies, trek je de hele onderlaag eraf en kan je alles opnieuw gaan doen.
wow en ik nog denken we doen geen tapijt op de trap want dan zijn we voordeliger uit . ik snap nu waarom mijn vriendin vertelde van de trap van me schoonzus ziet er na een jaar niet meer uit. Ik snapte al niet waarom want dat was ook een nieuwbouw woning, maar nu begrijp ik het haha die heeft er vast een keer overheen geverfd en klaar
had ik da maar eerder geweten zeg, wat een leek zijn ik en mijn man XD we hebben beide nog nooit een een huis geschilderd of ook maar iets gedaan, we zijn ons app waar we nu in zitten zo ingegaan met de verf en vloer van vorige bewoners.... dat wordt nog wat haha
komt heus goed. Als je maar secuur te werk gaat en het niet afraffeld wat veel mensen doen omdat ze het snel af willen hebben. Je wacht al zo lang, dan kan die week extra ook nog wel. Beter nu tijd erin steken en de eerst komende 8 jaar geen omkijken naar, of nu snelsnel en over 1,5 jaar alles opnieuw doen terwijl er volop in het huis geleefd wordt. Afraffelen is altijd opnieuw.
naja ik vind het niet erg, maar ik weet niet of mijn wederhelft daar zo blij mee is. Die zit dat echt niet zitten volgens mij. Helemaal niet met de kinderen die zullen snachts maar over mijn net voor de 3de keer gelakte trap lopen haha. Achja we zullen zien
googlen is ook handig natuurlijk Benodigdheden Grondverf Lak in de gewenste kleur Transparante lak Schuurpapier of schuurmachine Doek Ontvetter (ammonia of St. Marc) Plamuurmes (optioneel) Verfafbrander (optioneel) Afplaktape (optioneel) Stucloper (optioneel) Plamuur (optioneel) Stappen Bescherm je omgeving De trap verven zal niet het eerste klusje zijn dat je in huis uitvoert. Bescherm daarom je omgeving goed, zodat je aan het einde van je klus geen verf meer hoeft te krabben. Leg dekzeil of stucloper op de vloer en zet dit goed vast met afplaktape. Het kost even tijd, maar het werkt daarna veel prettiger! Schuur de trap goed op Of je nu een oude of een nieuwe trap gaat schilderen; je moet hem sowieso eerst goed opschuren. Dit doe je met een schuurpapiertje of een schuurmachine. Zorg ervoor dat eventuele oude verflagen helemaal verwijderd worden. Als dit niet lukt met je schuurpapier, kun je hier eventueel ook je verfbrander voor gebruiken. Let er wel op dat je het het hout van je trap niet verbrandt! Repareer eventuele gebreken Als je een oudere trap opnieuw gaat schilderen, dan kan het zijn dat deze beschadigd is. Puntjes, gaten, krassen; ze kunnen allemaal eenvoudig opgevuld worden met behulp van een plamuurmes en een beetje plamuur. Breng wat plamuur aan op het mes en trek dit strak over de beschadiging. Trek het mes vervolgens nog drie keer - in alle overige windrichtingen - over de te repareren plek, tot de plamuur echt goed straks is aangebracht. Na het repareren van oneffenheden moet je even wachten tot de plamuur droog is. Daarna kun je deze plekjes alsnog even een keer opschuren. Maak de trap schoon Pak vervolgens een zachte doek en een beetje ammonia of St. Marc en maak de trap goed schoon. Zorg ervoor dat je alle overblijfselen van het schuren goed wegveegt, zodat deze straks niet in je mooie, strakke laklaag terecht komen. Breng grondverf aan Begin met een goede laag grondverf. Als je de tijd hebt, dan kun je zelfs twee lagen grondverf aanbrengen, zodat je helemaal zeker bent van een strakke, mooie ondergrond. Denk eraan dat grondverf veel goedkoper is dan lak; je kunt dus beter voor een dekkend resultaat zorgen met behulp van de grondverf, dan door middel van de lak! Let op: moet je de trap nog gebruiken? Schilder dan de treden om en om, zodat je altijd nog omhoog kunt. Je doet er dan iets langer over, maar het voorkomt praktische problemen! Schuur de trap nog een keer Als de grondverf goed droog is, dan schuur je de trap nog een keer voorzichtig met een schuurpapiertje met een heel fijne korrel. Zo verwijder je de laatste lelijke plekjes en zorg je ervoor dat je trap klaar is voor de uiteindelijke laklagen. Lak je trap Breng nu de lak aan in de gewenste kleur. Begin bovenaan en werk dan langzaam naar beneden. Als er dan een beetje verf naar beneden drupt, dan verpest dit in ieder geval niet je strakke laag. Voor een extra mooi resultaat gebruik je een dikke ronde kwast. Hiermee kun je gemakkelijk in alle hoekjes komen. Laat de laklaag goed - kijk op de verpakking! - drogen alvorens je de volgende laklaag aanbrengt. Als het resultaat nu nog niet dekkend is, dan kun je nog een derde laag aanbrengen. Kies voor een finishing touch In principe is je trap nu klaar. Het is echter niet onverstandig om ook nog een transparante laklaag aan te brengen. Zo bescherm je de kleur op je trap én - als je tenminste kiest voor een anti-slip variant - voorkom je dat je trap zo glad is, dat je regelmatig naar beneden valt. Deze laag kun je eenvoudig aanbrengen op de laatste laklaag. Het grote voordeel is dat een transparante laklaag net even voor wat extra glans zorgt, waardoor je hier met recht kunt spreken van een finishing touch!