Onze zoon is motorisch wat onhandig en voorzichtig. Hij wordt in augustus 3 jaar en hij heeft het trappen met trappers, op bijvoorbeeld een fiets, nog niet begrepen. Ook niet met voordoen, voetje goed zetten, vasthouden, etc. Zelfs een loopfiets kan hij niet gebruiken. Hij heeft een loopauto, kan vooruit komen, maar niet vlot en daarbij is sturen ook nog lastig. Hij geniet van andere kinderen op (loop)fietsjes en wil meedoen, maar kan ze never nooit bijhouden. Nu willen we hem daar toch wat meer bij helpen. We dachten zelf aan een fiets met zijwieltjes, met duwstang ofzo en waarbij we zijn voeten in riempjes o.i.d. kunnen doen, zodat hij aan de rondgaande beweging went.. Maar deze fiets is dus onvindbaar.. Iemand nog suggesties waar we zo'n fietsje kunnen vinden? Of andere fietsjes/wagentjes, waarbij motorisch onhandige en voorzichtige kindjes het trappen kunnen leren?
Wat als je de zijwieltjes op bakstenen (oid) zet. Dan geeft het achterwiel geen weerstand meer en zo kunnen kinderen makkelijker leren trappen. Overigens vind ik het niet zo raar dat een kindje van 2 nog niet kan trappen. Onze oudste is motorisch juist vrij goed, maar trappen op een fiets kon ze pas met 3,5 jaar. Onze jongste (die motorisch gezien juist wat achter loopt) fietst al sinds een klein jaar op een driewieler. Nog niet op een gewone fiets met zijwieltjes.
Zoontje was drie en een paar weken toen ie leerde trappen. Hadden z'n fiets op blokjes gezet zodat het een hometrainer werd, zo heeft ie de trapbeweging geleerd. Hij kan inmiddels fietsen met zijwieltjes maar vindt het nog eng, op z'n loopfiets scheurt ie erover...hij is ook wat voorzichtig en angstig aangelegd maar vorig jaar zomer waren er meerdere kindjes met loopfietsjes op de camping en daar kwam ie helemaal los. Met 2/3 jaar hoeven ze nog niet te kunnen fietsen hoor
Ik vind het ook niet zo gek, onze dochters waren was ook rond de drie (net wel of net niet, dat weet ik niet meer precies) toen ze het opeens begrepen. Komt vanzelf dus, is mijn ervaring.
onze zoon kan het sinds enkele weken (word in sept 3 jaar) hij heeft zelf een 12 inch fietsje met zijwielen en daar kan hij het niet bij, die is erg zwaar en moet hij te veel kracht zetten, dat kan hij dus niet. maar op een lichter fietsje van plastic kan hij het wel, hij gaat echt geen meters want met zn voeten op de grond is hij veel sneller
Hier ook met drie nog niet echt kunnen trappen. Met 3,5 wel en ook ineens heel snel zonder zijwieltjes! Komt wel...!
Is inderdaad nog lastig met die leeftijd hoor, komt goed! Ik zou beginnen met een loopfiets. zo kan hij oefenen met zn evenwicht bewaren en sturen. zal dan makkelijker worden straks met trappen.
Hier een net vierjarige die de grootste en snelste stunts uithaalt op zijn loopfiets en pas net een paar weken trapt. Maak me daar geen zorgen over, komt vast goed
Mijn dochtertje heeft een beperkt zicht en is daardoor heel voorzichtig. Motorische ontwikkeling is goed alleen wel langzaam op de loopfiets. Ik heb haar geholpen om op de loopfiets te leren ´fietsen´door haar een rugzak aan te doen en ik het handvat vast houden en zij op de fiets. Inmiddels kan het zelf en ze doet het niet gek. Heel misschien is een kleine skelter iets voor hem of zo´n trekker met trappers.
bedankt voor jullie reacties. Ik denk ook wel dat het komt, maar vind het zo jammer dat ik zie dat hij mee wil doen maar verder geen idee heeft hoe hij het aan moet pakken. Fiets op blokken lijkt me een goede tip! Loopfiets ook, maar daar wil hij (bij anderen) echt niet op, bang om te vallen. Hij heeft een traptraktor, en een driewieler maar kan met beide niet vooruit komen. (ook niet door te "steppen")
Hier ook het trappen een tijdje na zn 3e verjaardag door. Onze zoon heeft het trappen geleerd op een driewieler waarvan de trappers meedraaien als de fiets rijdt. Op deze manier voelde hij de beweging als hij zijn voetjes erop zette. Op de driewieler gaat het nu hartstikke goed, maar de fiets met zijwieltjes is nog te zwaar.
Dat trappen kon ze hier toen ook nog niet hoor! Ze was 3,5 toen ze dat een beetje door kreeg Toen ze 2 maanden terug (net 4 jaar) begon over zonder zijwielen fietsen had ik er ook een hard hoofd in, maar ze reed zo weg Misschien dat een step (met 2 wieltjes aan de achterkant) een idee is? Toen mijn dochter dat onder de knie had ging ze meer op haar loopfiets en fiets..