Onze zoon is altijd een slechte slaper en vroege vogel geweest. Toen hij zijn speentje nog had en hij werd om 4.30 wakker kregen we hem tussen ons in of in zijn eigen bed nog wel in slaap. Sinds een half jaar heeft hij geen speen meer en lijkt hij ontzettend veel moeite te hebben om weer rustig te worden in de nacht. Door die speen werd hij altijd rustig ook met naar bed gaan. Hij wilt/kan ook niet meer in slaap komen en is dus vaak al vanaf 4.30/5.00 wakker. Maar is wel super moe!!! Als ik tegen hem zeg doe je ogen maar dicht dan val je makkelijker in slaap. Dan zegt hij; "Nee, ze moeten vanzelf dichtgaan". En hij blijft maar bewegen met zijn benen en geluidjes maken... alles om maar niet in slaap te vallen. Iemand DE tip hoe ik hem weer in slaap kan krijgen? - Beloningssysteem al geprobeerd (maar dan wilt hij zo graag een sticker dat hij daar maar over door blijft gaan en uiteindelijk toch wakker blijft) - Hij heeft een slaaptrainer, blijft soms netjes in zijn bed wachten maar duurt hem te lang en gaat dan hele harde geluiden maken waardoor het hele huis wakker word. En uiteindelijk komt hij er alsnog uit. - We hebben gewerkt met consequenties en dat doet hem 2x iets (erg huilen) en daarna denkt hij, nou en..
Mijn oudste is even oud en ook vaak vroeg walker of ‘s nachts. Ik heb haar speen overigens nog niet weggedaan omdat zij er zo rustig van wordt. Ik merk bij haar dat de nachten onrustiger worden als de dagen te druk zijn (na school nog opvang bv). Misschien herken je daar iets in en kun je daar iets in aanpassen?
Werkt het misschien om een lampje aan te laten gaan op een bepaalde tijd? Dat werkt hier goed. Als het lampje aan gaat s morgens mag mijn zoon zijn bed uit. Veel kinderen vinden het lastig om hun ogen dicht te doen. Ze wachten meestal met open ogen en die vallen pas dicht als ze in slaap vallen.
Oh sorry ik zie nu pas dat je slaaptrainer hebt. Misschien iets vroeger zetten zodat hij niet lang hoeft te wachten?
Misschien er gewoon even bij gaan zitten bij het in slaap vallen? Vonden ze hier wel altijd erg fijn.
Ik heb er nu ook wel spijt van dat we de speen weg hebben gedaan Het is nog erger wanneer er iets spannends aan komt. Dus we vertellen vaak iets als bv logeren bij oma op de dag zelf. Maar kwa school en bso volgens mij niet, ik ga daar is goed op letten.
Hij staat op 6.00, zou hem op half 6 kunnen doen en steeds wat verder kunnen rekken... Maar daar is helaas niet het probleem van in slaap vallen mee weg
Ik ga het is proberen we nemen hem nu 9 van de 10 keer bij ons in bed om zo verder te gaan slapen. Dat werkte voorheen prima met zijn speen maar nu niet meer. Het is net alsof hij zijn rust niet kan vinden
Als je ergens niet van kunt slapen is het wel van 'moeten slapen '. Misschien het over een andere boeg gooien en hem een boekje geven om in te bladeren in bed om de tijd te doden tot het ochtend is, en hopen dat hij dan toch in slaap valt.
Mijn dame van 4,5 jaar is ook geen geweldige slaper en ook erg gevoelig. Drukte en spanningen vertaalt zich snel naar onrustig/slecht slapen. Ik ken dit van mijn oudste dochter, die was ook zo... Hoe laat gaat in de avond slapen? Hoe valt hij dan in slaap? (kijkt hij nog beeldscherm binnen 2 uur voor slapen gaan? Dit kan kwaliteit van slaap beïnvloeden) Wij hebben een 'strak' ritueel (vaste routine) waarbij ieder stapje compleet voorspelbaar wordt gevolgd door de volgende en als we bij de laatste zijn aanbeland, dan weet ze dat het tijd is om te slapen. Zo werken we naar het slaapmoment toe. Tegenwoordig gaat dit goed, ze speelt nog even in het donker met haar knuffels in bed, voordat ze daadwerkelijk in slaap valt (maar komt er niet meer uit! Hallelujah ). Het komt bij haar ook wel voor dat ze rond 4-5 uur in ochtend vraagt of het al ochtend is. Ik leg haar altijd meteen terug in haar eigen bed, met de mededeling dat iedereen slaapt en zij stil in bed moet blijven en proberen te slapen. Haar knuffels 'passen' op haar en ik zeg altijd dat die nog heel moe zijn en ook graag willen slapen. Sommige dagen lukt haar dat niet, en staat ze om de 20 min weer bij me. Soms valt ze dan na 1-2 uur alsnog in slaap, soms ook niet en dan laat ik haar vanaf 5:45 uur de dag beginnen. Gelukkig zijn deze dagen erg in de minderheid... Zou ze geluid maken zodanig dat anderen wakker worden, dan zou ik behoorlijk boos worden. Gelukkig voor mij werkt haar gevoeligheid dan in mijn voordeel, ze vindt het afschuwelijk als ik boos op haar ben en kan dus gehoorzamen. Mijn zoon had veel last van overprikkeling wat hem tot een (erg) slechte slaper maakte. Toen we zijn overprikkeling konden aanpakken, verbeterde het slapen ook. Al is hij altijd een vroege vogel gebleven (dag begint altijd om 6:00 uur). Sterkte, het is lastig als ze niet goed slapen!
je zou tijdelijk tabletjes kunnen proberen om even weer opnieuw ingesteld te worden. hier kindival van van gebruikt dat hielp wel iets. is homeopathisch en worden ze rustig van. of avonds laat naar bed totdat hij morgens 'normale tijd wakker wordt. vanaf dat moment het tijdstip van avonds steeds vervroegen zodat je daar ook op een normale bedtijd uitkomt. is wel even week maar kan helpen om erdoor te komen en normale nachten te maken
@Kache Bedankt voor je eigen ervaring en het meedenken. Wij hebben ook een vast ritme. Als ik kook is het tv of tablet tijd. Na het eten doen we vaak nog een spelletje dan een boekje en slapen. Mocht er te weinig tijd zijn dan alleen een boekje. Ze gaan standaard tussen 18.30 en 19.00 naar bed, soms door omstandigheden wat later maar vaak gaan ze er eerder. In slaap komen is niet zo zeer het probleem (het gaat niet altijd geweldig maar dat kan ik beter negeren dan midden in de nacht). Het is meer 's nachts als hij wakker word rond 4a5 uur. Afgelopen dagen was hij zooo moe dat hij toch heel makkelijk in slaap viel rond dat tijdstip. Hij werd dan wel om 5.30/6.00 wakker en kon niet meer slapen dus zijn dag begint dan vroeg. Maar dat is maar zo... Misschien heb ik het er nu ook wel extra moeilijk mee omdat ik zelf mijn slaap zo hard nodig heb. Komende week hou ik ook weer alles in de gaten, kwa overprikkeling en dan kijk ik weer verder. Maar afgelopen week ginf dus wel redelijk. Onze dochter is trouwens het tegenovergestelde. Die kan zo van 19.00 tot 7.00/8.00 doorslapen maar wordt vaak door onze (lawaaierige) zoon al wakker gemaakt. @jp87 Die tabletjes ken ik nog niet. Is ook een goed idee! We hebben voorheen wel eens Melatonine gegeven maar daar kreeg hij nachtmerries door en was dan nog vroeger wakker. Later naar bed doen is hier geen optie zodra hij al uit school komt is hij helemaal gesloopt. Dan rek ik het liever niet. Vandaag sliep hij zelfs al om 18.15 zo moe was hij.