Omdat mijn man vaak 's avonds werkt, eet ik 's avonds meestal alleen. Onze kleine eet nog niet met de pot mee. Ik merk dat ik, vooral als ik gewerkt heb, echt geen zin heb om alleen voor mezelf te koken. Soms haal ik iets kant en klaars, of ik haal wat op het station. Wie o wie heeft er tips voor (let op, nou komt het: ) snelle, makkelijke, betaalbare en/of slanke maaltijden voor 1 persoon? Had al beetje gezocht naar receptentopics, maar kwam niet echt wat tegen.. Vandaar dat ik een nieuw topic geopend heb Ik kom vaak niet verder dan pasta met spinazie, boursin en spekjes. Dat is snel en goedkoop, maar dan weer totaal niet slank
Gewoon aardappelen, vlees en groenten, zo gepiept. Afwisselen met vis en pasta. En dan invriezen, zodat je afentoe ook gewoon uit de vriezer iets kunt pakken.
Rijst met mosterd,kip, kidneybonen en broccoli Snijd de broccoli heel klein Doe de kidneybonen in een wok met de mosterd ( Limburgse met die zaden erin) halve of hele pot ( net wat je lekker vindt. Bak de kip in een andere pan Kook de zilvervliesrijst...na 4 minuten koken de broccoli erbij doen. Kidneybonen met de mosterd verwarmen ( niet te heet) Peper en zout erbij Dan de rijst met broccoli afgieten en bij de kidneybonen doen. Dan de kip erbij en omscheppen. Ik eet hier altijd 2 dagen van. Heerlijk Je moet wel van de mosterd smaak houden. Erg gezond.
Ik zou gewoon wat meer op voorraad koken, bijv: maandag spaghetti (saus), dinsdag zuurkool, woensdag soep. En dan grotere porties, zodat je dus kunt invriezen voor wanneer je alleen bent.
Lauwe linzensalade: Een kleine stronk broccoli koken, een klein blikje linzen warm maken, een eitje hard koken en in partjes snijden. Een rood uitje in smalle reepjes snijden, rauw laten. Een dressing van azijn, zout en een lepel mosterd. Andijviefritatta: Een andijvie in smalle reepjes snijden en wokken totdat hij geslonken is. Twee eieren en een klein bakje light slagroom loskloppen. Andijvie in een ovenschaal, eiermengsel eroverheen. Toppen met (parmezaanse) kaas, 40 min in de oven. Pestokipmet groenten: Een kipfilet in stukjes snijden, twee stengels bleekselderij snijden, een venkel van stengels ontdoen en in stukjes snijden. Bleekselderij en venkel kort koken, kip bakken met een teentje knoflook. Over de gebakken kip een halve citroen uitknijpen. Dan alles bij elkaar doen en een flinke lepel groene pesto er doorheen scheppen. Kappertjes erbij is erg lekker, maar hoeft niet. Als het te weinig groente is naar je zin kun je het aanvullen met sla of spinazie.
Precies. Goedkoper kan bijna niet denk ik. Pak vooral de seizoensgroenten en vlees uit de aanbieding. Vaak per 2 verpakt dus 1 stuk invriezen. Zak aardappelen kun je heel erg lang mee doen. Denk ook aan soep maken; hoeft ook niet veel te kosten. Volle pan groentensoep voor euro of 5 incl mix, grote zak groenten, balletjes en stokbrood. Je kunt het een dag later als lunch nog eten en van een grote pan kun je meerdere porties invriezen en stukjes stokbrood eventueel ook. Salades is iets duurder maar van een grotere zak gemengde sla kun je ook wel 2x eten en evt nog wat meenemen als lunch.
Ik zeg soep of nasi. Ik koop vaak diepvries groenten of Vries het zelf in. Voor een snelle magere soep heb je niet meer nodig dan water, bouillon, groente en wat kruiden. Soms 1 aardappel erdoor of een kommetje rijst. Zelfde geldt voor nasi. Rijst koken en in een wok groenten, ham blokjes of kip bakken, rijst met een beetje nasi kruiden en scrambled egg erdoor en je bent klaar. Of curry is ook simpel. Wat groenten in de pan met curry en kokos uit een potje, dat over je gekookte rijst doen.
Thanks meiden! Voor meerdere dagen koken is best wel goed idee, maar op een of andere manier vergeet ik het weer uit de vriezer te halen of uit de ijskast en kan ik het weggooien. Overigens heb ik gisteravond een stukje zalm en bakje ratatouille uit de vriezer gehaald voor vanavond. Hoe vriezen jullie in? Een bakje bereide voeding, bijvoorbeeld hutspot stukje worst als een maaltijd invriezen zodat het alleen nog opgewarmd hoeft te worden? Of juist ingrediënten per portie invriezen dat je als je gaat koken je 1 stuk vlees en wat groente uit de vriezer pakt? En pasta altijd alleen de saus zonder pasta invriezen toch? @bosi333 oh dat klinkt lekker! Als het voor 2 dagen is, doe je dan 1 stronkje broccoli, 1 klein blikje kidneybonen? Deze ga ik iig onthouden want lijkt me dat dit goed vult @aylen, klinkt ook goed! Vooral die 1e en 2e. Ben niet zo dol op venkel en bleekselderij. Even kijken of ik dat met andere groente kan verwisselen. Soep en curry ook goed idee. Curry ben ik gek op, is me alleen nooit gelukt het zelf echt lekker te maken.
Ik kook meestal voor 2 keer tegelijk. Dus dan vries ik bereide porties in. Ik maak ook rustig een overschoten, waar ik dus 3-4 keer van kan eten. Gewoon per portie invriezen. Maar wat ik ook doe is bijv. Aardappels voor 2 keer koken en dan de volgende dag de portie die overgebleven is opbakken. Groente doe ik meestal per keer, en anders verwerk het bijv in een pasta saus of lasagne. Bijv met mais of broccoli oid.
Wat eet je man dan? Mijne werkt 's nachts en eet tussen de middag warm. Hij kookt en dan hoef ik het alleen nog maar in de magnetron te zetten.
Door omstandigheden hier ook een tijdje alleen. Gisteren snel een paar wortelen geschild en gesneden met 2 aardappelen, gekookt, gestampt en een ei in de pan. Soep komt hier ook geregeld voor als ik alleen ben. Vanavond is 't gevulde pasta (zakje gekocht in de super - gewoon koken) met gebakken champignons en room. Vorige week een grote pot spaghettisaus gemaakt (gehakt, groenten, tomatensaus) en er drie dagen van gegeten. Alleen de pasta moest nog apart gekookt worden. Bij mij is overigens het geknoei niet "wat eten" maar vooral "hoeveel maken" (ik maak altijd teveel) en "heb ik eigenlijk wel honger en zin om te koken voor mij alleen".
mijn man was laatst 4 weken van huis ik kook gewoon wat ik normaal ook zou koken veel dingen kun je gewoon invriezen
Ik zou denk ik vaak soep eten, of gewoon aardappels, groente en vlees. En als je pasta maakt met saus, wat je over hebt 2 dagen later als ovenschotel doen met lekker wat kaas erover
Ik weet niet hoe oud je kleintje is, maar als hij 6 maanden is zou ik hem wel met de pot mee laten eten, gezellig samen. En dan kun je de recepten van voorgaande dames gebruiken en dan geven wat voor hem geschikt is.
Iets met rijst of pasta. En groente wokken, gedroogde of verse kruiden erin. Ik vind die curry poeder erg lekker van AH. Heerlijk bij rijst. En afwisselen met vis/kip/vlees. Echt zo klaar!
Salade van couscous (couscous, feta, rozijnen, cherrytomaatjes en komkommer en griekse yoghurt als dip erbij) Quinoa salade (mango, feta, rucola, zongedroogde tomaten, quinoa en pijnboompitten) Wokken met rijst, groente en kip / beef etc. Soep koken in het weekend en invriezen? Ravioli met pesto, mozzarella, rucola en cherrytomaat. Wrap met zalm/carpaccio/kip oid.... Aardappelen/vlees/groente. Dit soort dingen eet ik meestal.
Ik kook van alles en eet het dan of 2 dagen achter elkaar of om de dag als mn man weg is voor zn werk. De kids eten meestal alleen aardappels/rijst oid die eten niet volledig mee. Bv zuurkoolschotel, roerbaknoodles, zuurkool uit de koelkast, gehakt of kip met bonen en kruiden met rijst/aardappels/stokbrood en morgen het restje in een wrap met flink rauwkost.