Zucht, gezeur om de kerst...

Discussie in 'De lounge' gestart door Dora en Boots, 3 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dora en Boots

Dora en Boots Niet meer actief

AAARGHHH, wil even mijn verhaal kwijt. Eerlijk meningen zijn trouwens welkom!:)

Met de kerst gaan we op 1 dag naar schoonmoeder en eigen moeder.
    Vorig jaar hebben we dit ook zo gedaan, omdat ik graag 1 kerstdag voor ons als gezin wil houden. Heerlijk zo'n dag als gezin, pyjama lang aan, lekker eten en cadeaus.

Maar goed, vorig jaar hadden we eerste kerstdag voor onszelf. Tweede kerstdag zijn we de ochtend naar mijn zusje geweest, daar was iedereen van mijn kant.
    De middag naar mijn schoonmoeder met daar familie van man zijn kant.

Dit jaar heb ik het omgegooid, zusje kon ook pas 's middags omdat zij de ochtend naar haar eigen schoonfamilie toeging. Een heel geplan dus,maar denk regel het op tijd.

Ik had verder niks gehoord van schoonmoeder, dus toen we daar op visite waren vertelde ik dat wij de ochtend daar konden komen.
    Nou, dat was nogal lastig want ze had geen zin om vroeg haar bed uit te gaan. Prima, komen we tegen de middag, kan de kleine slapen en gaan we tegen 3 uur naar mijn familie.

Dus ik dat met mijn zusje regelen dat het wat later wordt.

Komt gister schoonzus langs....:(
    Of we niet op eerste kerstdag in de middag naar schoonmoeder konden?
    Want ja, schoonmoeder had met schoonzus al besproken dat ze wou uitslapen op tweede kerstdag.

Ook komt vriend van s-zus uit de nachtdienst en hun zijn er dus pas rond 2 uur.
    Ze hadden het er al over gehad met elkaar dat ze het zo raar vonden dat wij in de ochtend kwamen.
    Ze hadden al allemaal leuke plannen gemaakt, die nu niet konden doorgaan.

We zagen elkaar al niet te vaak,(3 keer per week;)) dit hoort er nou eenmaal bij en je kan geen eigen kerstdag als gezin hebben. Heeft zij ook niet.

s-moeder kon dan de bedden klaar zetten zodat we direct kunnen blijven slapen. Nou die logeerpartij gaat niet door, we wonen zowat aan dezelfde straat;).

Maar goed, ik heb maar toegegeven, vooral toen de tranen bij s-zus kwamen. Wel heb ik gezegd, dat ik hier geen idee van had.
    Het had mij wat logischer geleken om het eerst met mij te bespreken voordat ze er achter mijn rug om gingen praten en het zelf zo ontzettend hebben opgeblazen.

Gezellig, kerst!:$

Maar toch baal ik wel een beetje, geen kerstdag als gezin vindt ik best rot. Had me er erg op verheugd.:)

Manlief is het zo beu, dat ie heeft gezegd: volgend jaar gaan we weg met de kerst! Lijkt mij heerlijk en mijn familie zou dat best begrijpen. Ben nu alleen al bang voor de reactie van s-familie...

Is kerst ook voor jou als gezin of moet je eigenlijk rekening houden met de familie? Wat vinden jullie?

2. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Ikzelf ben best een familiemens, kerst vier ik dan ook altijd met familie er bij.

Maar ik kan me ook heel goed voorstellen dat je die gewoon lekker met je gezin wil doorbrengen, helemaal niets mis mee toch? Kerst moet niet als een verplichting gaan voelen want dat haalt meteen de hele sfeer weg.

3. Momisake

Momisake Fanatiek lid

27 jul 2010
    1.641
    173
    63
    Vrouw
    Tja, ik ken het gevoel. Wij wonen niet in de buurt dus wij moeten het ook echt plannen. 1e kerstdag naar schoonouders, 's avonds naar mijn ouders waar we ook blijven slapen. Zo kunnen we 2e kerstdag 's middags weer naar huis.
    We zijn in jaren met kerst niet thuis geweest..

4. natjes

natjes Niet meer actief

Wij hebben vorig jaar als eerste het taboe rond kerst doorbroken.:D
    Heerlijk met ons gezinnetje beide dagen thuis en lekker aankeutelen. Films kijken, lekkere hapjes en relaxen!

Het is ons zo goed bevallen dat we het dit jaar weer doen! We komen wel een keer spontaan bij de familie langs (is net zo leuk) i.p.v. het 'verplichte' nummer bij kerst!

5. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Vervelend he die verplichte bezoeken met kerst. Eigenlijk ieder jaar wel het zelfde gezeur.

Bij mijn ouders is het altijd wel gezellig en doen we ook ieder jaar wel wat anders.

Bij schoonouders is het altijd het zelfde. Gourmetten en cadeautjes. Vorig jaar was er weinig aan.

We waren er klaar mee en daarom gaan wij dit jaar met kerst weg naar de eilanden. Lekker als gezin kerst vieren en even helemaal niks.

6. natjes

natjes Niet meer actief

Wij waren eerst ook van plan om weg te gaan om ervan af te zijn. Kreeg echter een ingeving vorig jaar dat ze het maar te accepteren hadden dat wij het als gezin wilden vieren. Leuk of niet voor hun, jammer dan!

7. denicepino1

denicepino1 Fanatiek lid

2 sep 2009
    1.763
    0
    0
    HUISVROUWTJE
    Kerkrade
    Je moet wel steviger in je schoenen staan hoor.. anders gaat ze datmisschien wel iedere keer doen je s-zus iedere keer tranen maken en dan krijgt ze haar zin omdat je zegt ja is goed... en dan moet jij alles weer omgooien en heb jij geen dagje voor je zelf met je gezinnetje. misschien dit jaar dan maar toegeven maar volgend jaar lekker een eigen kerstdagje houden hoor! laat je oren er niet naar hangen!!

wij hier hadden het ieder jaar wel goed geregelt moet ik zeggen..
    we houden wel rekening met elkaar met de kerst. we proberen het wel op 1 dag te houden maar de tijden zijn nogal verschillend zo wil ik zo vroeg mogelijk daar zijn rond 10 uur heb kids dus is wel lekker. ritme er in houdenook met kerst natuurlijk. en me zus is meer van het uitslapen nou ja dan komt die rond middag uur. maakt niet uit. en dan in de avond doen we wel met zijn alle eten. en rond 8 uur-half 9 meestal weer weg na de koffie met appelflappen en appeltaart... is maar paar keer voorgekomen dat er leuke films op tv waren ook dat we langer bleven.

wij gaan 24ste naar schoonouders. 1e kerstdag naar mijn moeder en 2e kerstdag was voor ons zelf.

maaaaar dit jaar schoonmoeder moest werken op de 24ste dus verschoven naar de 2e kerstdag. dus nu hebben wij de 24ste kerst voor ons zelf.

nu hoorde ik van mijn zus weer van ja mijn schoonmoeder ( dus de schoonmoeder van me zus ) die weetnog niet of ze moet werken... heb ik zoiets van ja pech hebben. bij mij is het geregelt bij me moeder is het geregelt. dus als je niet kom is het jou zorg pak je maar een andere kerstdag dan. moet je maar met me moeder uitzoeken dan.

is gewoon eerste jaar hier een gedoe rondom kerst.
    en oudjaar ook nu heb ik gewoon de knoop doorgehakt geen gezeul met kindjes voorlopig de eerste 2 jaar. gewoon ieder voor zich in eigen huis met de buurtjes erbij gezellig.
    want het was ieder jaar een touw trekken van ja nu bij ons oud jaar vieren hoor...
    en dan was de andere weer beledigt dat het daar niet gehouden word...

heel verhaal weer hahaha kan het nooit eens kort houden hier.

8. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Sinds vorig jaar vieren we de kerst met z'n vijfjes. Gedwongen dat wel. Mijn moeder was op 1e kerstdag jarig en daar gingen we dan ook altijd naartoe. Aangezien vorig jaar allebei mijn ouders zijn overleden is dat helemaal weggevallen. Mijn schoonouders hechten helemaal geen waarde aan feestdagen of verjaardagen, dus daar hoeven we niet aan te komen. Toevallig gaan we wel dit jaar met 2e kerstdag naar m'n zusje en man.

9. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    hou maar op over de kerst, ik word nl al jaren als de boeman(vrouw) gezien hier.

al jaren zijn mijn ouders niet hier met kerst.. en ik vind dat heerlijk.. gewoon altijd de kerst kunnen vieren zoals ik dat wil.
    nu met nieuwe hubby werd het anders.. zijn familie verwacht dat iedereen naar hun toe komt om daar een hele dag te zitten en te eten.. (waar ik dus een schurfthekel aan heb)
    nu is het zo, dat als zwager en schoonpa samen zijn, mijn man het altijd moet ontgelden.. binnen de kortste keren hangt er een grimmige sfeer en al vaak mond het uit in ruzie.
    de eerste kerst dat we dus allemaal daar heen waren gereden ( is 1.5 uur rijden) en we zaten aan tafel, begon zwager te stoken.. en schoonpa steunde hem.. met gevolg dat man met verhitte kop buiten stond te roken... die dag duurde dus enorm lang.. en hele weg terug naar huis zat die te vloeken.. onze kerst was dus verziekt. Met nieuwjaar het zelfde.. eerst word je al op een achterlijk vroeg tijdstip verwacht ( je zit dus smorgens om 8 uur in de auto met hele familie terwijl je dus pas halverwege de nacht je bed hebt gevonden) en weer is er een dag naar de klote omdat het niet gezellig is.
    jaar erop kwam weer de vraag wanneer we kwamen..
    stomverbaasd waren ze toen mijn antwoord was "niet"
    ik heb gezegd dat kerst ook voor ons leuk moet zijn, dat ik het gewoon wilde doorbrengen met mijn gezin ( heb 2 zoons uit eerder huwelijk) en dat we wel keer langs kwamen in week tussen kerst en oud en nieuw.. die kerst hebben we dus heerlijk bankhangend met wat hapjes en goede films doorgebracht.. zalig gewoon
    na die kerst hebben we nog een keer uitgelegd waarom we dus niet zijn gekomen met kerst en dat snapten ze werd gezegd
    maar elk jaar opnieuw komt die vraag.. en elk jaar opnieuw zeg ik nee en elk jaar opnieuw merk ik gewoon dat familie mij achterlijk vind en ben ik diegene die het tegenhoudt.

nu kwam de vraag ook voor sinterklaas... en weer zei ik nee, want DL is pas 1.5, die snapt het zowieso nog niet en we willen het gewoon klein vieren als gezin ipv in gezelschap van een heel druk kind .. dat komt later wel als zij ook het besef heeft wie sinterklaas is.

10. Amfy

Amfy Niet meer actief

hier hebben we dit jaar alle 2 de kerstdagen voor ons zelf. ik had dus geen zin in het gedonder van de verplichtingen

11. Bri

Bri Niet meer actief

Voor mij is het geen verplichting, ik ga graag met kerst naar familie.
    Dagje aankeutelen met het gezin kan wat mij betreft ook op 27, 28, 29, 30 of 31 december (we zijn de hele week tussen kerst en oud&nieuw vrij). Natuurlijk kun je ook op een andere dag naar de familie, eigenlijk maakt dat niet uit, maar er zijn dan ook altijd andere mensen op wie je de plannen een beetje moet afstemmen.

Maar het blijft lastig, als de een dit wil en de ander dat, en vooral als ze het dan buiten je om gaan regelen (terwijl je het dus zelf anders wilde doen).
    Maak het niet groter dan het is, en ik hoop dat jullie er uit komen.

12. Angel1980

Angel1980 Niet meer actief

Het is jammer dat het dan zo'n "gedoe" wordt, terwijl kerst gezellig en leuk moet zijn. Hier hebben we met schoonzus en zwager besloten om in ieder geval geen kerst bij mijn schoonouders te vieren, maar bij ons of hun. Dat komt omdat mijn schoonmoeder er werkelijk niks aan doet om het een beetje gezellig te maken inclusief het koken ( lees: alleen een kerstboompje van 30 cm, geen gedekte tafel, potten en pannen op tafel, kattenharen overal en dan hebben we het nog niet over het gerecht...)

13. Essenhout

Essenhout Niet meer actief

Wij gaan met kerst idd heerlijk weg, weliswaar met familie van vriend, maar mijn familie vind het geen probleem.

Iig, in jou situatie, jammer dan! Ik heb zo'n hekel aan die familieverplichtingen. JIj wilt een dag met je gezin, dus pak die dan ook! Ga desnoods kerstavond naar je schoonfamilie of eigen familie.
    De uitspraak dat een kerstdag met het gezin niet kan, vind ik ronduit schandalig. Het is jouw gezin, waarom mag jij niet een kerstdag met elkaar hebben? Omdat een ander dat niet heeft? So be it, moeten ze het maar anders plannen. Als je elkaar al 3 x in de week zit, zowat aan dezelfde straat woont, dan zie je elkaar toch vaak genoeg.
    Schoonmoeder wilt wel uitslapen, maar jullie mogen geen dagje kerst met je eigen gezin? Sorry, maar ik zou helemaal niet gegaan zijn...

14. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Hier hebben we dit jaar voor het eerst ook een kerstdag voor ons als gezin. Heeeerlijk!
    We gaan 1 dag naar mijn schoonfamilie en 1 dag alleen thuis.
    Mijn familie komt niet meer samen omdat de helft toch afzegt of niet kan/geen zin heeft en als ze wel komen zijn er een paar dronken en gaan ruzie schoppen.
    Ook mijn oma wordt dement en die maakt het niet gezelliger aangezien ik alles jat van haar enz enz enz..

Nee voor ons gezellig een pyama dagje samen!

15. MamavEsmee

MamavEsmee Niet meer actief

Ik heb een hekel aan die verplichtingen.. kerstavond vieren wij thuis. 1ste kerstdag 'smorgen naar schoonouders, s'middags bij mijn ouders, daarna werken.. 2e kerstdag ben ik op 12.00 vrij dus gaan we s'middags wat leuks doen met zijn 3tjes..

Vind je het leuk, lekker doen. Heb je er geen zin in, niet doen! Je bepaald toch zeker zelf hoe je je feestdagen inpland..

16. ella27

ella27 VIP lid

22 jan 2010
    13.977
    1
    0
    nou lekker is dat zeg...:(
    ik zou nu bellen en zeggen dat de plannen zijn gewijzigd hoor!
    s.zus en s.moeder leven niet alleen op deze wereld... en dan maar een kerst zonder hun!

17. ella27

ella27 VIP lid

22 jan 2010
    13.977
    1
    0
    enne leuke dingen gepland? nou wat leuk zeg! als je zo wordt opgedrongen....
    en dan ook nog tranen bij haar...wat een gemanipuleer zeg!

18. siepie

siepie Fanatiek lid

28 apr 2010
    3.424
    3
    38
    Wij vieren kerst de 1e bij mijn familie en dan ook gelijk kerk en dan de 2e bij schoonfamilie.
    Dit jaar zie ik mijn broertje niet omdat hij andere verplichtingen heeft met zijn schoonfamilie maar dat is dan zo.

Doe wat je zelf wil en wil jij een dag met het gezin dan doe je een dag met gezin.
    Je kan altijd bij iedereen op bezoek, het hoeft niet perse op die 2 dagen!
    Groetjes

19. mette

mette Actief lid

18 aug 2010
    105
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij doen het al jaren op deze manier:
    - kerstavond met cadeautjes met schoonfamilie
    - 1e kerstdag met mijn familie
    - 2e kerstdag lekker met gezin thuis.
    Heerlijk! Iedereen gezien en iedereen tevreden.

20. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.421
    446
    83
    Limburg
    Hier hebben we het vorig jaar ook anders gedaan en dit jaar op dezelfde manier.
    Op kerstavond komen mijn ouders hier, was eerst altijd 1e kerstdag. Maar 1e kerstdag zijn er altijd anderen bij en dat wilden we niet meer. Daarbij is eht dan altijd lang tafelen (5 gangen) en daar houden wij niet van.
    Nu is 1e kerstdag voor onszelf. We gaan waarschijnlijk wel ff ergens op bezoek (schoonzus en/of mijn ouders) maar dat is dan voor een kop koffie toch heel wat anders als verplicht lang tafelen.
    2e kerstdag is met de schoonouders.
    Dus hebben we toch beiden kanten familie maar wel hoe wij het zelf willen.

Deel Deze Pagina