Ik heb een vraag en ik hoop dat iemand hier mij kan helpen of wat tips kan geven. Wij hebben een poes. Ze is bijna 4 jaar oud. We hebben haar bij de dierenbescherming vandaan. Ze was uit een nestje van gevonden kittens zonder moeder. We hebben haar geadopteerd toen ze 11 weken oud was. Ze was een bang maar lief poesje. Toen we haar pas hadden is ze veel ziek geweest maar alles gelukkig goed doorstaan. Sinds een jaar hebben we een hondje erbij. Ze gaan goed met elkaar om en vechten niet. De poes gaat nu wel iets vaker hoog liggen. De poes kan bij ons van beneden tot boven lopen en heeft zo haar eigen plekjes. Ze mag niet in de slaapkamers. Nu is het de laatste paar weken zo dat zodra ze de kans krijgt om m'n dochters kamer in te gaan ze daar op het bed plast. Ze is dan niet opgesloten want dan zou ik het evt nog kunnen begrijpen. Als ze op m'n zoontjes kamer komt doet ze niks. Daar kan ze bij wijze van een hele dag zitten zonder iets te doen. Vrijdag ging in naar bed en mocht ze even met me kroelen. Ik kijk even naar de tv en ze zit gewoon voor m'n neus op het bed te plassen. En vandaag heeft ze in een half uurtje tijd weer op ons bed en dan van m'n dochter geplast. Wat kan dit nou zijn?! De bak is schoon. Ze gaat niet naar buiten. Iemand een idee, tips of wat dan ook?!
Geen idee hoe het komt maar ik zou de deuren van de slaapkamers voortaan in ieder geval dicht laten. Succes!
Blaasgruis zit er sporen bloed in de urine, of je ziet van die kristallen. En blaasgruis dat komt over het algemeen meer bij katers voor als bij poezen.
Ze is gesteriliseerd dus krolsheid is het niet. Ik kon geen sporen van bloed zien en heb er wel naar gekeken. De deuren houd ik nu zeker nog meer dicht. Ook niet meer even snel open zetten om te luchten Als dit zo blijft zal ik toch maar eens naar de dierenarts gaan
Even voor de zekerheid urine opvangen en naar dierenarts brengen. En kat niet meer op slaapkamer laten. Op jouw bed en die van dochter zit nu al haar urine lucht dus dan gaat ze hier de volgende keer weer op plassen. Kreeg je die lucht wel uit je bed?? Kattenpis (lucht) is erg moeilijk uit je bed te krijgen. Hopelijk niet op matras. Je hoeft er geen bloed of kristallen in te zien. Meestal ziet alleen de dierenarts dit onder de microscoop. En luchten kan toch ook met de deuren dicht? Of als kat beneden is? En als je de deuren tegen elkaar open wilt zetten dan zet je haar beneden of even in de badkamer?
Ik zou idd even laten checken op blaasgruis. Bij onze poes was er niks geks te zien aan haar urine, maar ze had het wel degelijk! Gevolg: overal in huis plassen
Mijn poes heeft dit ook gedaan, was ook gesteriliseerd, en was het geen blaasgruis. En toch bleef ze het steeds weer doen, en soms leek het gewoon of ze het expres deed. Dan keek ze mij aan, en piste zo op de mat. Ook als badkamerdeur wel eens open stond, had ze op de mat gepiest. Ik ben toen andere kattenbakvulling gaan halen, van die kristalsteentjes, en toen was het afgelopen.
Bij mij dochter zitten er altijd goede matrasbeschermers rond. Daar is gelukkig niks op d'r matras. Die hoes kunnen we evt ook goed wassen. Bij ons op bed zat het helaas wel op het matras. Dit hebben we wel vrij aardig schoon kunnen krijgen met de stoomreiniger en hg vieze luchtjes.
De poes bij m'n pa deed het ook nadat zijn (nu) vrouw bij hem met haar huisdieren kwam wonen... Ze is nu bij iemand anders zonder andere dieren en ze heeft daar nooit meer binnen geplast...
Moeilijk te zeggen waarom ze het doet, maar vervelend is het wel zeg. Katten kunnen dit doen om te laten zien dat ze wat mankeren, dat ze ergens last van heeft, dus een bezoekje aan de dierenarts is wellicht niet overbodig? Maar het kan ook uit ongenoegen, of omdat het geurtje al in de matras zit (krijg je het er wel uit?) een nieuw matrasje zou ik wel overwegen, tenzij hij uit te wassen is zoals een earosleep bv.
Mijn ervaring is dat als een kat plast uit ongenoegen/stress etc, dat ze dat zeker NIET doet waar jij bij bent. Dus als ze haar geur wil maskeren. Als de poes, in jouw geval dus, dat WEL doet, is er iets lichamelijks aan de hand. Ik zou dus naar de dierenarts gaan.
Een kat/poes met blaasgruis plas niet alleen op een bed, maar door heel het huis, vaak drinken ze er ook onwijs veel bij. let daar even op of ze veel drinkt erbij. vaak doen ze dit ook als ze markeren haar plekje maken, maar urine van een kat ruikt natuurlijk heel sterk erg on aangenaam. Hiervoor heb je in de dierenwinkel een spuit voor het schoonmaken, bind de urinegeur. ook heb je vlekkenverwijderaar om de vlekken te kunnen verwijderen. ik denk dat het markeren is omdat ze al niet in de kamers mag markeert ze maar, ik denk niet dat het blaasgruis is. wat je eventueel kan doen om toch de kamer te laten luchten is een spray of andere dingen wat katten niet lekker vinden en dat bij de deuropening sprayen leggen zodat de poes daar niet meer in de kamer wil komen. Je hebt wel verschillende dingen om het te laten, je zou het eventueel op bij het bed kunnen sprayen dat de kat niet op de bed wil gaan. vaak met katten is het ook proberen omdat ze zo eigenwijs zijn!
Blaasontsteking kan ook. Dit had onze poes en dit plassen deed ze ook op dezelfde plaatsen. En vaak ook mij aan kijkend. Maar kan zeker ook stress zijn! Er bestaat iets voor in het stopcontact, dit geeft een stressverminderende geur af, heet feliway. Kan je naar informeren bij je Da
Evt. Er nog een kattebak bijzetten, op de gang tussen de slaapkamers in en idd even nalaten kijken, komt de kat ook buiten ?? Misschien is er in de buurt een kat bijgekomen??
sorry dat ik er weer andwoord op geef, werk in een dierenwinkel en krijg geregeld dit soort vragen (sorryy!!!) Ook blaasontsteking gaat gepaard met veel drinken, denk dat ze dat eerst even moet kijken. een kat makeert altijd zijn omgeving, zijn geur dus veilige plek waardoor een kat altijd rustig is in zijn omgeving, doet de kat dat niet is een kat ziek of gestrest. dit kan lijden tot ongewenst kattengedrag dus plassen op het bed (kan ook andere dingen zijn) Feliway is een feromoon wat zich verspreid in de kamer (verdamper en wij ruiken het niet) als ik het goed heb verspreid het een geur wat een moederkat ook verspreid als ze de kittens heeft, weer het veilige luchtje. let wel op dat de verdamper maar zoveel meter werkzaam is en word aangeraden om na 4 weken weer te verwisselen, in dit geval alleen de kinderkamer. De kat kent de kamer niet dus gaat markeren in de kamer. er bestaat ook een spray maar dat is alleen aan te raken als je bijvoorbeeld naar een dierenarts moet, even een spraytje in de vervoerskoffer en het is voor de kat al een stuk veiliger. is trouwens ook gewoon verkrijgbaar in de dierenwinkel. Maar ik zou eerst even kijken of de kat veel drinkt door eventueel blaasonsteking of blaasgruis, is het het niet zal de kat de kamer alleen maar lopen te markeren dus is de feliway misschien wel een oplossing.
nee hoor. hier een blaasgruiskater die het boven op 2 plekken deed. op kleding/kleedjes en (achteraf gezien) steeds in een bak met spullen.
Hier ook. Onze kat plaste alleen op de kussens van de bank en een stapel vieze handdoeken in de badkamer (eenmalig). Hij zocht echt zachte plekje op zodat het minder pijn deed.