Ik wil een keer koekjes gaan bakken met zoontje Wat is beste recept? Is bastar suiker nodig? Welke boter?
Makkelijk recept voor zandkoekjes: 300 gram bloem 225 gram boter 150 gram basterdsuiker halve theelepel bakpoeder 160 graden (heteluchtoven)
Gewoon een pakje harde boter. Heb zelf vaak Blue Band. Basterdsuiker is denk ik lekkerder. Bakpoeder volgens mij wel nodig voor het rijzen (kost bijna niks). In de oven... ongeveer een minuut of 15? Gewoon tot ze bruin zijn. Ligt er ook aan hoe dik je ze maakt.
Of gewoon een pak kant-en-klaar mix kopen waar je alleen nog water bij hoeft te doen. Lekker makkelijk
Recept die ik gebruik (speciaal voor koekjes uitsteken, blijven mooi in vorm) en zijn super lekker: Vanillekoekjes: 250g boter op kamertemp 150g poedersuiker (of witte basterdsuiker) 2tl vanille extract 1 ei 450g bloem halve tl zout Boter, suiker en extract mixen tot een romig mengsel, daarna ei er goed door mixen. Dan bloem en zout er bij en mixen tot een egaal deeg. Een 'pizzabodem' van het deeg maken, luchtdicht in folie verpakken en 2 uur in de koelkast. Daarna uitrollen, uitsteken en 20 min op 160 graden in de oven. chocoladekoekjes: 250g boter 180g suiker (poedersuiker of donkere basterd) 50g cacao 1 zakje vanillesuiker 1 ei 400g bloem halve tl zout. Zelfde als bij de vanille, maar dan de vanillesuiker en cacao ook direct door het botermengsel doen. Je kunt het ei evt vervangen door 50ml volle melk. zelf nooit geprobeerd.
100 gram suiker 200 gram boter 300 gram bloem Een half uur in een voorverwarmde oven op 140 graden, af en toe wel even kijken of ze gaar zijn kan iets langer of korter moeten hangt van je oven af. Ik gebruik meestal roomboter en voor de suiker als ik geen basterd heb dan gebruik ik gewone suiker.
Bakpoeder hoeft niet perse voor koekjes. Een snufje zout is altijd lekker door het deeg en een smaakmaker zoals een zakje vanillesuiker of wat citroenrasp. Deze roomboterkoekjes zijn óntzettend lekker: Mijn mixed kitchen: Roomboterkoekjes
Nee het moet echt een blok zijn. En als je dan toch gaat bakken, ja dan kies je natuurlijk voor roomboter