Help, verband vast aan wond..

Discussion in 'De lounge' started by demaco, Dec 14, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. demaco

demaco Fanatiek lid

Nov 1, 2011
    1,426
    0
    0
    Even een dringend vraagje en ik hoop dat iemand hier kan helpen.

Mijn zusje heeft afgelopen vrijdag een stuk van het topje van haar duim afgesneden met een kaasschaaf. Niet een klein stukje maar een hele hap is er uit.
    Bloedde als een rund en de huisarts heeft het ingepakt met vetgaas en verband. Dit moest ze 3 dagen laten zitten en dan eraf halen. Maandag probeerde ze het eraf te krijgen maar het zat compleet vast aan de wond. Terug naar de huisarts die het er helemaal vanaf getrokken heeft. Wond weer open en mijn zusje een lichtelijk trauma. Opnieuw ingepakt en wederom moest ze het 3 dagen laten zitten en dan bij de huisarts laten verwijderen.
    Morgen moet ze daarheen, maar ze was heel bang dat het wederom vast zat en hij het er dus weer zo vanaf trekt.

Nu heeft ze het vanavond geprobeerd los te maken maar het zit alweer vast.

Wie o wie heeft er tips om dit verband er af te krijgen zonder dat ze door de grond zakt van de pijn?

Ze is al sinds 19.00 uur aan het weken om het los te krijgen maar het gaat gewoon niet. Als het er weer afgetrokken moet worden dan laat ze het never nooit niet meer verbinden uit angst hiervoor.

2. moontje2008

moontje2008 VIP lid

Aug 7, 2008
    9,366
    87
    48
    Female
    Docente Engels
    Achterhoek
    Biotex! werkte bij mijn vriend in elk geval wel..

3. demaco

demaco Fanatiek lid

Nov 1, 2011
    1,426
    0
    0
    Daar was ik al bang voor.. ze heeft dat niet en ik kan niet weg ivm de kids en vervoer.. Ik ga het wel even aangeven wellicht kan iemand het komen halen.

4. sapje

sapje Fanatiek lid

Sep 6, 2009
    1,037
    0
    0
    NULL
    NULL
    ja idd, lekker lang laten weken in een warm badje biotex dan gaat het er echt wel af en dan in het water heel zachtjes lostrekken kost even wat tijd maar dan lukt het echt wel

5. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    je kunt ook soda gebruiken ipv biotex, misschien heeft ze dat wel?

6. evenstar

evenstar VIP lid

Jan 22, 2009
    9,809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Pfoe, anders gewoon met water zonder iets. Water op zichzelf is niet irriterend. Soda kan misschien nog maar op een wond zou ik er voorzichtig mee zijn. Lauw water en weken?

7. demaco

demaco Fanatiek lid

Nov 1, 2011
    1,426
    0
    0
    Soda heeft ze ook niet. Weken doet ze nu al 2,5 uur en heeft tot nu toe geen effect.

Probleem is dat het verband in de nieuwe huid lijkt te zijn gegroeid. Ze krijgt dit met geen mogelijkheid losgeweekt.

Lostrekken kan ze hierdoor zelf ook niet, want dan begint het weer gigantisch te bloeden. Dat was de vorige keer ook zo.

Ben bang dat voor haar de enige optie is om het wederom bij de huisarts eraf te laten trekken. Het probleem is dat ze de afspraak pas om 14.30 uur heeft staan en ze vannacht geen oog meer dicht zal doen hierom.

Pfff... als ik een auto had gehad had ze het eraf getrokken en had ik de kids in de auto gedaan en naar de ehbo gereden met haar. Helaas heb ik die niet en de rest van de familie is aan het darten (toevallig ook nog buiten de plaats).

Heeft iemand enig idee hoevaak je vetgaas moet vervangen? Van de huisarts moet ze het steeds 3 dagen laten zitten. Maar dit is overduidelijk te lang..

8. Supernurse

Supernurse Fanatiek lid

Aug 16, 2009
    1,837
    0
    0
    hoi
    vetgaas kan op zich wel 3 dagen blijven zitten maar moet altijd makkelijk te verwijderen zijn. Op het werk weken wij met NaCl (zout water). Ik zou er voor thuis een natte doek opleggen en als alles goed doordrenkt is stukje voor stukje lostrekken. Als er een stukje los is weer weken. risico op bloeden is er wel maar minimaal als je het heel voorzichtig doet. Ik denk dat het vette gaas niet vast zit maar het gaas wat er bovenop zit. Mocht de huisarts het morgen weer gaan verbinden laat er dan een extra laag op zetten. maar drogen aan de lucht is nog altijd het beste.

9. demaco

demaco Fanatiek lid

Nov 1, 2011
    1,426
    0
    0
    @Supernurse, ik heb je antwoord aan haar doorgegeven. Dank je.

Ze gaat het nu laten rusten en morgen aan een buurvrouw vragen of die biotex heeft. Of de huisarts er een extra laagje op wilt doen betwijfel ik want het is iemand die niet luisterd naar de patienten.
    Maar kan ze het morgen dan zelf na die tijd uitpakken (behalve het vetgaas) en hier zelf een extra laagje op doen en dan weer inpakken?

Aan de lucht drogen lukt alleen maar als het niet meer zo bloedt. En het is niet zomaar een wondje maar echt een hap eruit (net of er een mini ijsbolletje uit is gehaald zeg maar).

10. guppekop

guppekop VIP lid

Aug 28, 2009
    13,271
    1
    0
    varend op schip
    hm, mij lijkt ook weken en stukje bij beetje weghalen het beste nu. Lijkt me wel zeer doen zeg, als ze het weer opentrekken!

11. demaco

demaco Fanatiek lid

Nov 1, 2011
    1,426
    0
    0
    Oh ze zegt net dat er 2 lagen vetverband op zaten en 1 laag is nu losgekomen. Enkel de 1e laag vetverband zit er nog op en die zit muurvast.

12. fluitekruid

fluitekruid Fanatiek lid

Oct 5, 2011
    1,748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als ik dit zo hoor zou ik absoluut niet meer terug gaan naar die huisarts. Is er geen andere (huis) arts waar ze terecht kan?

13. demaco

demaco Fanatiek lid

Nov 1, 2011
    1,426
    0
    0
    Ze heeft nog geen andere huisarts kunnen vinden. Het is hier heel moeilijk. Ik heb zelf net een andere kunnen vinden die plek had (na ruim een jaar zoeken en wachten) maar die valt buiten haar postcode.

14. Lianne39

Lianne39 Bekend lid

Oct 14, 2011
    816
    0
    0
    Doktersassistente
    Hoogezand
    Je moet het idd laten weken met handwarm water... En dan proberen heel zachtjes los te trekken... Je kan het bijna niet voorkomen dat het weer gaat bloeden!!! Het is idd zo dat er alweer nieuwe huid is ontstaan en vet gaas erin is gegroeid... Dat nieuwe huidlaagje is nog heel dun en teer!!!!!

Het vetgaas is grootmazig... Dat betekent dat er 'grote' hokjes te zien zijn, voor een bloedende wond moet je een kleinmazig vetgaas gebruiken, deze 'hokjes' zijn dan heel klein, bijna dicht en het gaas is erg vettig dan...

Hopelijk kan je er wat mee....

15. Lianne39

Lianne39 Bekend lid

Oct 14, 2011
    816
    0
    0
    Doktersassistente
    Hoogezand
    Heb net een paar weken terug een wondbehandeling cursus gehad en het is dus niet nodig om vetverband dubbel erop te doen!!! Helemaal als het grootmazig verband is.... Gewoon 1 laagje kleinmazig vetverband en dan gewoon gaasje.....

Doorgaan met de andere laag... Het water heeft eerst de eerste laag los geweekt.....

16. demaco

demaco Fanatiek lid

Nov 1, 2011
    1,426
    0
    0
    Super al die antwoorden. Ze houdt hem momenteel weer onder de lauwe kraan.

17. Lianne39

Lianne39 Bekend lid

Oct 14, 2011
    816
    0
    0
    Doktersassistente
    Hoogezand
    Ik zou handwarm water doen....

18. demaco

demaco Fanatiek lid

Nov 1, 2011
    1,426
    0
    0
    Lauw water is toch dezelfde warmte als je hand? :):)

19. En als het niet voldoende werkt, bel anders even de huisartsenpost. misschien wordt ze daar fijner geholpen dan bij de huisarts morgen.

20. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

Sep 15, 2008
    15,693
    1
    0
    Ik zou precies ook gewoon verder laten weken, zeker nu er al een laagje af is kan het zijn dat de tweede wat extra week nodig heeft.

Brrr, krijg het helemaal koud als ik er aan denk. Hoop dat ze niet naar de ha hoeft en dat het zelf lukt. Want zo schiet het natuurlijk ook allemaal niet op he...

Iemand reageerde van soda dat het misschien irriteerde, maar soda werkt ontsmettend, dus dat kan geen kwaad.

Share This Page