Geen kledij aan willen doen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Pink Peony, 8 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pink Peony

Pink Peony Niet meer actief

Mijn dochter van vijf is gevoelig en heeft regelmatig last van bijvoorbeeld een onderbroek die niet lekker zit en etiketjes die uit kledij moeten worden geknipt. Maar sinds een tweetal weken is dit ineens veel erger geworden. Op sommige dagen lukt het gewoon niet om haar iets aan te krijgen buiten een onderbroek en onderhemdje.

Zo ook vandaag: papa ging met de kinderen naar de cinema maar dochter is niet mee omdat geen enkele broek lekker zat. Dus zijn ze zonder haar vertrokken met veel verdriet tot gevolg.

Ik ben ten einde raad! Boos zijn, lief zijn, afleiden, belonen, dwingen,... Niks lijkt te helpen...

Heeft er iemand nog tips? Of iemand die dit ook meegemaakt heeft?

2. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Ja, maar hier is dat al jaren zo. Sinds ze 2,5 is heeft ze geen broek meer aangehad en sinds ruim twee jaar alleen nog maar jurken. Geen maillots, alleen leggings (in de winter de thermoleggings van de H&M). Ben benieuwd of ze ooit nog broeken en rokken gaat dragen.

3. Pink Peony

#3 Pink Peony, 8 nov 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 nov 2015
    Maillot en legging wou ze ook niet. En kleedjes met rits zijn ook vervelend.

Ik hoop dat dit een fase is die snel voorbij gaat. Vraag me nu al af hoe het morgenvroeg moet want dan moeten we op tijd naar school en werk.

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Inderdaad wat Gitta zegt, lekker aantrekken wat ze wel lekker vindt zitten. Waarom moet ze persé een broek aan?

5. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Maar waarom wil ze het niet? Zit niets lekker?

6. Pink Peony

Ja ze mag kiezen van mij maar ze vindt echt niks lekker zitten behalve dus onderbroek en onderhemd.

7. Pink Peony

Ze kan ook niet zeggen wat er zo vervelend is en wat ze dan wel zou kunnen dragen.

8. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Jeetje lastig... weet het ook niet. Uitleggen dat het thuis binnen prima is maar als je naar buiten gaat kleding aan moet heb je vast al gedaan. Maar toch zal het wel moeten natuurlijk. Misschien een beloning er tegenover zetten om dit patroon te doorbreken?

9. zonnestraal21

zonnestraal21 Niet meer actief

Heeft ze niet last van bepaalde stoffen?

Mijn oma bijv kan alleen tegen 100% katoen.

10. Pink Peony

Ja ze snapt ook wel dat het moet en ik denk ook niet dat ze het moedwillig doet. Heb het al vaak uitgelegd ondertussen.

Het rare is dat het soms wel goed gaat.

We gaan nu een beloningssysteem proberen maar of dat helpt? Ze kon nu mee naar cinema maar dat was ook geen motivatie. Maar we gaan het proberen.

11. Pink Peony

Maar eerst kon ze diezelfde kledij wel dragen? Zie ook geen uitslag of irritatie op haar lijfje.

12. zonnestraal21

Kan wel. Uitslag hoeft ook niet. Het kan jeuken of zelfs branden. (Weet niet of dat zo is natuulijk! ) maar ik zou het even uitsluiten zeg maar.:). Kan ze zeggen waarom ze het niet aan wilt? Dus niet alleen vervelend maar een specifieke reden?

13. Humtum

Humtum Fanatiek lid

9 nov 2013
    1.046
    30
    48
    Noord Brabant
    Overgevoelig voor kleding op lijf kan ook wel een duiken op tactiele overgevoeligheid. Ga op zoek naar stofjes die wel fijn voelen, knip labels eruit, gebruik wat extra was verzachter of juist geen als dat fijner voelt. Raadpleeg desnoods een ergotherapeute of fysiotherapeute met ervaring met sensorische intergratie kennis.

14. zonnestraal21

Of juist de wasverzachter/wasmiddel! (Oh dan moet het ook bij der ondergoed zijn)

Ik ben bijv voor veel soorten wasmiddel.. Nou echt branden en jeuken😱. Dat is echt geen pretje😅

15. Pink Peony

Bedankt voor alle reacties en tips.

Het rare is dat ze die kledij vroeger wel gewoon droeg. En sommige dagen doet ze wel gewoon haar kledij aan (of tenminste een pyama of joggingbroek). Dus dan denk ik niet aan kledij die jeukt of branderig voelt. Wasmiddel is het ook niet want dan zou het ondergoed ook irriteren denk ik. Ik gebruik geen wasverzachter maar dat is al heel erg lang zo.

We zijn vrijdag naar de osteopaat geweest op aanraden van iemand en we hebben net een beloningssysteem gemaakt. Ook hebben we andere kledij gekocht. Hopelijk werkt een van die dingen....

Het enige wat ik nog kan bedenken is dat het een reactie is op het overlijden van haar overgrootmoeder. Daar was ze heel close mee en ze heeft het hele stervensproces echt meegemaakt. Ze is gesteven op 13/10 dus nog niet zolang geleden.

Ps: het lijkt misschien alsof ik jullie opties en tips zomaar afwijs maar dat is niet de bedoeling. Heb er gewoon al veel over nagedacht en mee bezig geweest. En dan sluit je al een aantal dingen uit op basis van je ervaring.

16. Pink Peony

Ze komt zelf niet verder dan dat het vervelend is. Jeuk kan ze bv benoemen dus moest het dat zijn zou ze dat wel zeggen denk ik.

17. Pink Peony

tactiele overgevoeligheid had ik ook al gevonden maar de andere kenmerken heeft ze totaal niet. Zo knuffelt ze bijvoorbeeld wel heel graag.

18. zonnestraal21

Oh nee hoor juist blij dat het dat niet is:). Ik kan alleen maar mee denken. Als dat dus allemaal uit gesloten is is dat toch juist fijn? Ik hoop dat het helpt. Misschien zelf de kledij laten uit kiezen?(of doet ze dat al?). Misschien dat idd het overlijden er mee te maken heeft.

19. Pink Peony

Ze mag zelf kiezen ja.

Ik hoop gewoon maar dat dit snel overwaaid!

20. zonnestraal21

Begrijpelijk :(. Het klinkt idd alsof je alles al geprobeerd hebt. Ik duim dat het zo overwaaid!

Deel Deze Pagina