Wij zijn actief opzoek naar een huis en hebben een leuk huis op het oog. Nu twijfelen we alleen enorm over de hoogte van een eventueel eerste bod. Dus nu ben ik wel benieuwd: - Wat was de vraagprijs/staat van jullie huis? - Wat hebben jullie als eerste geboden? - Voor welk bedrag zijn de verkopers akkoord gegaan? Alvast bedankt!
Dat hangt ook heel erg af van de verkopende partij. Staat het huis al lang te koop? Is het een buurt waarin veel woningen te koop staan? (dus concurrentie) Zijn kopers al een keer gezakt? En hoeveel belangstelling is er voor het huis? Wij hebben destijds ons huis in de "dure" tijd gekocht met een aankoopmakelaar. Die heeft namens ons onderhandeld en heeft ons toen (toen de huizen dus nog als broodjes over de toonbank gingen) een kleine 10K op de vraagprijs bespaard. Dat was, in verhouding met de toch al lage vraagprijs, best een goed resultaat en dat hadden we zelf waarschijnlijk niet gered.
Je weet dat dit helemaal niets zegt over jouw situatie he... En daarbij is de markt nu héél anders dan een jaar of 3 geleden. Maar om antwoord te geven op je vraag: wij hebben ongeveer 10.000 euro onder de vraagprijs geboden en na wat "onderhandelen" uiteindelijk de vraagprijs betaald. Ons huis is het soort huis dat hier erg in trek is snel verkocht wordt (nu nog steeds). Wij waren de eerste kijkers en de vraagprijs was, naar ons idee, wel redelijk. We hebben dus van de gelegenheid gebruik gemaakt om op dezelfde dag als de bezichtiging de koop rond te maken. Het scheelde wel dat wij ons vorige huis met dikke winst hadden verkocht. Dit alles is nu ruim een jaar geleden.
We zitten in dezelfde situatie. Ons huis stond 3 jr geleden te koop voor 269000, maar staat nu te koop voor 214 500. We weten dat het vorig jaar onder voorbehoud is verkocht voor 209000, maar dat het toen niet is doorgegaan. Daarnaast weten we dat ze met twee koopwoningen zitten, dus we zijn bewust laag begonnen. Ons startbod is 190 000. We hopen rond de 200 000 - 205 000 uit te komen. Ehm met ons huis bedoel ik het huis wat we op het oog hebben.
Oh, het is niet de bedoeling om aan de hand van jullie ervaringen te gaan bieden hoor. Gewoon interesse! Haha. We gaan sowieso gebruik maken van een aankoopmakelaar. Zal wel even wat meer vertellen over het huis waar ons oog op is gevallen: - Jonge wijk (huis is 6 a 7 jaar oud) - Er staat veel te koop - Noorden van het land - Huis staat 6+ maanden te koop Ik hoor om mij heen veel "Oh 10.000 onder de vraagprijs", maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat een bod van 10.000 onder de vraagprijs serieus genomen wordt. Dat voelt zo laag!
Je kunt prima beginnen met 20% onder de vraagprijs. Dit hebben wij ook gedaan en uiteindelijk is het bedrag wat wij het eigenlijk waard vonden het geworden. Wat nog steeds een koopje was. Officiële vraagprijs was 189.000 daarna zijn ze een hoop gezakt en ons eerste bod was 125.000 en uiteindelijk voor 140.000 gekocht.
10.000 euro onder de vraagprijs bieden vind ik zo gek nog niet hoor, ik zou zelfs nog lager bieden. In de goede tijden was het altijd zo'n 10%, dus als je een huis hebt van 100.000 dan is dat al 10.000 euro. Meestal eindig je dan ergens halverwege. Maar nu is alles afhankelijk van hoe lang het huis te koop staat, hoe graag de verkoper er vanaf wil, of de verkoper de eventuele schuld kan ophoesten enz............. Het is dus moeilijk in te schatten of ze op een laag bod in zullen gaan. Maar 10000 euro lager bieden moet geen probleem zijn lijkt mij.
Vraagprijs: 240 Ons eerste bod: 220 Geweigerd Effe gepolst bij de makelaar hoe hij het zag. Het was een koppel dat uit elkaar was en hij zag onze prijs wel zitten, maar zij niet. Tweede bod: 230 Zij wou nog altijd niet mee, maar we merkten serieuze twijfel. Derde bod: 232 Aanvaard. Er waren nogal wat gegadigden, want de wijk is nogal populair. Drie huizen verder (iets meer gerenoveerd huis) zijn ze 5 maand later begonnen aan 320 en geëindigd rond de 270 à 280. Wij wisten hoe ver we financieel konden en wilden gaan. Verder dan de vraagprijs waren we niet gegaan. Maar we waren al een half jaar op zoek, hadden al een boel huizen gezien en het was wel ons absolute droomhuis. Het was overigens in heel de zoektocht het enige huis waar we beiden direct een klik mee hadden en direct iets hadden van "dit is het". Eerder had ik dat gehad met een ander huis, maar mijn partner toen niet. En partner had dat met nog een huis gehad, waar ik het absoluut niet mee had. Veel hangt natuurlijk ook af van de staat van de woning. En van hoe dringend het huis weg moet. Wij hadden luck dat het koppel al 1.5 jaar uit elkaar was en vooral hij gewoon de boel eindelijk verkocht wou zien (bepaalde regels zeggen hier in BE dat je je huis pas na 3 jaar mag verkopen, of er komen zware kosten bij en zij hadden exact 3 jaar gewacht). Hij wou dat stuk uit zijn leven gewoon afsluiten. Zij woonde hier nog en voor haar was het minder dringend. Als ze echt gewild hadden, hadden ze dit huis te koop kunnen zetten aan 270 volgens ons. Maar dan is 10 % al wel wat meer. En het had mensen waarschijnlijk afgeschrikt (want wij keken bijvoorbeeld ook niet naar huizen die hoger dan 250 waren, omdat we toch wisten dat we dat financieel niet haalden).
Appartement, vraagprijs 125.000. Wij hebben toen 88.000 geboden. Tweede bod 99.500 en die is geaccepteerd.
Ik vind nooit dat je structureel een bepaald bedrag onder de vraagprijs moet bieden. Het is per situatie en per vraagprijs afhankelijk. Dus je moet kijken wat in de huidige markt de woning waard is, wat jij er nog aan wilt doen en zo kom je op een bod. Toen ik mijn appartement verkocht had ik een heel reële vraagprijs. Er kwam iemand met een achterlijk laag bod aanzetten en toen heb ik als tegenbod een hogere vraagprijs gedaan met het vriendelijke verzoek erbij dat als ze serieus waren, ze ook een serieus bod moesten doen. Ons. Huis daarentegen hebben we zo'n 20.000 onder de vraagprijs gekocht maar die was niet reëel. Dus kijk naar de situatie, zou ik zeggen. Actuele verkoopprijzen van panden in de buurt kun je gewoon via het kadaster opvragen.
Ik heb alle kadastrale gegevens. Zo weet ik ook dat het huis ernaast voor 22.000 minder is verkocht vorig jaar, maar het huis dat wij op het oog hebben is een hoekhuis. Het heeft een iets grotere tuin en een garage en dat heeft het huis ernaast dus niet. Overigens zijn ze al 22.500 gezakt in een paar maanden tijd. We hebben vandaag in ieder geval weer een gesprek met de makelaar. Ben benieuwd.
Wij hebben ons huis in de goede tijd gekocht (2008) en onze aankoopmakelaar adviseerde ons om een openingsbod te doen van 20.000 onder de vraagprijs (vp was 254.000), uiteindelijk zijn we op de helft uitgekomen, dus toch 10.000 eraf.
Het huis stond eerst te koop voor 290 (hebben we van horen zeggen later) Toen wij interesse hadden stond het huis te koop voor 275. We hebben 1 bod gedaan van 260 en hebben daarbij vermeld dat dit het laatste bod is. Take it of leave it. Dit hebben ze geaccepteerd. Dus 15 duizend onder de vraagprijs. Oh dit was trouwens nog geen jaar geleden De wijk is de nieuwste wijk hier in het dorp, gebouwd in 1997. Mooie, ruime huizen, kadastraal veel waard (wordt ons steeds verteld, maar heb daar niet zo veel verstand van.) Veel succes! spannende tijd!
Wij hebben pas een huis gekocht, stond nog niet al te lang te koop maar we wisten dat de verkoopster graag weg wilde.... Eerste bod 40k onder vraagprijs, niet geaccepteerd, was voor ons ook meer om te kijken of er evt. een tegenbod zou komen, dat bleef uit. Tweede en laatste bod 20k onder vraagprijs met hele gunstige voowaarden voor verkoopster (nog wat tijd om vervangende woonruimte te zoeken etc.). Uiteindelijk is dat geaccepteerd. Een vraagprijs is een vraagprijs hoor, is echt niet zo spannend als je daar onder biedt vooral in deze tijd als je weet dat je je financiering wél rondkrijgt. Was bij ons ook het geval ! Het is een echte kopersmarkt (nog wel...)
Ons eerste bod zat 29K onder de vraagprijs, tegebod gehad van 10K onder de vraagprijs. Het huis stond al 1,5 jaar te koop en die mensen zaten in een financiele noodsituatie en dit wisten wij. Ons 2de bod was 24K onder de vraagprijs En ons definitieve bod en die werd geaccepteerd. Dit was maart vorig jaar
Zes jaar geleden een huis gekocht. Dit huis kwam in de verkoop en er was enorm veel animo voor. Wij hadden dus het geluk deze te kopen voor de vraagprijs (140 dznd).
Ik zou nog lager bieden dan die 10.000 lekker brutaal zijn weet jij veel of ze snel van het huis af willen!
10.000 is echt niet te veel! Vaak is een start bod nog lager dan dat. Wij hebben eerst 30.000 onder de vraagprijs geboden , verkopende partij vondt dat iets te weinig, maar we hebben het voor 20.000 onder de vraagprijs kunnen kopen. En dat terwijl de vraagprijs al relatief laag was ( verkoop van de woningstichting. Oud huurhuis ) Ons huis stond trouwens nog niet eens te koop, hij stond net leeg. Dus zo kan het ook. Al besef ik wel dat we ontzettend geluk hebben gehad.
Ons huis stond al scherp geprijsd. Vraagprijs was 156.000 (hoekhuis, toen vijf slaapkamers, grote tuin). Dat was ook wat wij er wel voor zouden willen betalen en dat was ook de taxatiewaarde. We hebben 153.000 betaald incl de overnamekosten van vloeren, gordijnen, apparatuur etc. Ook heeft de eigenaar daarvoor de tuin kindervriendelijk gemaakt (zat een vijver in ). Maar denk maar zo: nee heb je, ja kan je krijgen.
Jullie hebben ook helemaal gelijk! We zitten in een super fijne positie: - hoeven absoluut geen max. hypotheek te nemen - hebben een huurhuis met voldoende ruimte dus hóeven niet zsm te verhuizen (maar dat willen we natuurlijk wel) - de markt ligt natuurlijk op z'n gat Dus waarom niet een beetje gebruik maken van onze positie en eerst maar eens wat lager inzetten. Omhoog kunnen we altijd nog, naar beneden zal het na een eerste bod niet meer gaan. Er staan in de wijk die we leuk vinden erg veel huizen te koop dus ook als het niet doorgaat is er genoeg ander leuks te vinden!