Waarom.. kunnen veel mensen niet meer spellen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Manolito, 28 mrt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Manolito

    Manolito Fanatiek lid

    12 sep 2016
    2.521
    1.945
    113
    Ik vraag me serieus af hoe het zo gelopen is..
    Veel mensen, met name de jongere generatie, kan op een of andere manier niet meer spellen.
    Hoe kan dat???
    (Dyslexie daar gelaten uiteraard)
    Ik kwam net een advertentie tegen van iemand die iets zocht.
    Ze vroeg of iemand het had LICHEN zodat het het voor een KLIJN PREIS kon overnemen.
    Ik ken deze dame.
    Nee, ze is niet van buitenlandse komaf en nee, ze is niet dyslectisch.
     
  2. PenF

    PenF VIP lid

    20 aug 2009
    8.292
    2.218
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Gemakzucht....
     
  3. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.912
    1.189
    113
    Nederland
    Omdat ze het echt niet weet? Je kent haar, maar hoe goed ken je haar?
     
  4. Noelle85

    Noelle85 Fanatiek lid

    8 jul 2013
    1.743
    462
    83
    Omdat een hoop mensen tegenwoordig vertrouwen op de autocorrect van hun telefoon? In plaats van zelf een woord volledig te schrijven?

    En sowieso omdat de afgelopen jaren het niveau van onderwijs achteruit is gegaan.
     
    anica vindt dit leuk.
  5. Louise11110

    Louise11110 Niet meer actief

    Ik maak ook veel spelfouten, maar dat komt omdat ik doorgaans op mijn telefoon type en mijn worstenvingers zijn gewoon te dik voor mijn toetsenbord:oops:

    En d en t vind ik moeilijk
     
    Seffie, Manolito en citroenrasp vinden dit leuk.
  6. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik kan mij daar totaal niet druk over maken. Het is geen Nederlands examen en ik begrijp wat er staat.
     
  7. olleke

    olleke Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    4.611
    3.859
    113
    Dat vraag ik me ook af idd.
    Overigens is er veel verborgen analfabetisme.
     
    G89 vindt dit leuk.
  8. floppie888

    floppie888 Bekend lid

    3 sep 2014
    793
    549
    93
    Lijkt me echt gemakzucht. Veel mensen vinden goede spelling niet belangrijk, zolang je maar begrijpt wat er staat.

    Ik heb als juf eens een moeder op gesprek gehad over het achterblijven bij spelling van haar zoon. Ik had het vermoeden dat de jongen dyslectisch was, maar moeder lachte me uit en zei dat spelling toch niet belangrijk is later...
     
  9. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.900
    7.617
    113
    Ik denk een combinatie van gemakzucht, minder aandacht voor spellen op school (en slechtere methodes voor spellen) en dat mensen minder lezen en dus minder woordenschat hebben. Ik vind het een verarming van de taal. Zelfs tot het niveau van verkleutering van de taal.

    En bovenal vind ik het idioot dat je er niets van mag zeggen en er niet zo moeilijk over moet doen omdat je het toch wel begrijpt, of anders ben je van de spelling politie. Maar als ik zeg dat ik het dom en gemakzuchtig vind lijken is de wereld te klein en is die zelfde laissez faire houding ineens ver te zoeken.
     
    Kwek, zara1983, vgg en 3 anderen vinden dit leuk.
  10. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.900
    7.617
    113
    En de tekst uit het voorbeeld vind ik echt schokkend. Tenzij iemand net gemigreerd is naar Nederland toe is er geen enkele reden om zo te spellen. Nee en ook niet dyslexie, dan maak je dit soort fouten niet.
     
    Leni88 vindt dit leuk.
  11. SAARC

    SAARC Fanatiek lid

    16 nov 2018
    1.676
    2.387
    113
    Mensen noemen het gemakzucht maar vergeten dat niet iedereen goed onderwijs heeft gehad. Zo heb ik zelf op 3 basisscholen gezeten (wegens verhuizingen) en pas op het mbo werd ik aangesproken op mijn slechte spelling.
    Ik vind veel dingen nog steeds moeilijk en doe echt mijn best. Maar het blijft een zwak punt. Mensen snappen echt niet dat ik bepaalde fouten niet zie.
    Ook denk ik dat er een enorm groot verschil zit tussen iemand die het vwo heeft gedaan of het vmbo.
    Niet iedereen is overal goed in. En spelling is voor mij, en vele met mij een zwak punt. Niet alles is gewoon gemakszucht van de ander wanneer jij wel iets kan en een ander niet.
     
    Cindy1977 en G89 vinden dit leuk.
  12. Lorena86

    Lorena86 Bekend lid

    7 sep 2015
    582
    352
    63
    Mestreech
    Dat valt mij ook op. Vooral toen ik afgelopen week een offerte binnen kreeg voor een nieuwe badkamer van een gewoon normaal lokaal bedrijf . Er zaten serieus 7 spelfouten in de offerte. Dat gaf bij mij de indruk : als ze al niet opletten dat ze de offerte goed schrijven , hoe goed letten zij dan op bij het plaatsen van een badkamer .

    Wellicht had diegene die de offerte maakt dyslexie of iets dergelijks, maar dan zou je toch verwachten dat iemand het nakijkt voor het op de post gaat .
     
    Manolito vindt dit leuk.
  13. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.900
    7.617
    113
    Maar @SAARC jij spelt heel goed en hebt duidelijk aandacht voor wat je schrijft. Niemand schrijft ooit foutloos. Er is echter een wereld van verschil tussen foutloos schrijven en de grootste fouten in zinnen weg zetten als zijnde 'niet belangrijk'.

    En inderdaad, ik heb hierboven ook gezet dat er niet genoeg aandacht is voor spellen op school en meerdere scholen in je basisschooltijd kunnen ook zorgen voor een achterstand. Goed trouwens dat je op het MBO niet alleen werd aangesproken op je spelling maar er ook mee bent geholpen (wat ik begrijp uit je tekst). Want dat geeft aan dat het iets is dat je kunt leren en ook kunt verbeteren. Het is niet makkelijk, Nederlandse taal is onlogisch, maar je kunt het wel leren.
     
  14. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Iedereen maakt wel eens een spelfoutje, daar stoor ik me niet aan. Maar ik moet bv aanmeldingen beoordelen voor een studie waar een maximum aantal studenten geldt, en als iemand dan een brief heeft geschreven vol fouten... dan sta je gewoon bij voorbaat al lager dan een ander. Net zoals bij sollicitaties, laat je brief en cv dan even nakijken door een paar mensen...
    Dat iemand op een forum z’n teksten niet na laat kijken is logisch, maar eerlijk? Als ik telkens ‘klijne preis’ zie staan, dan haak ik af.
     
    Ysabella, Manolito, suus1983 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. SAARC

    SAARC Fanatiek lid

    16 nov 2018
    1.676
    2.387
    113
    Ook hier op het forum zijn er mensen die mij hebben aangesproken op mijn spelling. Ik maak bijvoorbeeld vaak d t fouten. Dat zijn voor veel mensen "makkelijke" regeltjes. Ik vind ze onlogisch. En ik maak vaker fouten dan je denkt. Mijn man controleert vaak wat ik schrijf. Of ik vraag hem hoe iets moet. We hebben de schoolopdrachten van onze kinderen ook verdeeld. Hij helpt bij spelling en ik bij rekenen.
     
    Athina vindt dit leuk.
  16. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.271
    19.023
    113
    #16 citroenrasp, 28 mrt 2020
    Laatst bewerkt: 28 mrt 2020
    Maar niet iedereen kan dat helaas. Ik heb ass en ben daardoor (zoals ik het zelf noem) 'omgekeerd dyslectisch'. Als er iets heel krom/fout staat, dan kunnen de meeste mensen nog wel -zij het met moeite en gepuzzel- uitvogelen wat er staat. Voor mij is het soms heel lastig!
    Daarom ben ik zelf wel heel blij met correcte spelling. Zal zelf ook best wat foutjes maken en het foutje van TS ('daar gelaten' ipv 'daargelaten') begrijp ik best, maar soms is het gewoon zo verwarrend dat ik er niet uitkom.

    En voor de duidelijkheid; ik voel me niet beter oid dan mensen die moeite hebben met spellen noch ben ik van de (zoals ik hier al eens ben genoemd) 'spellingspolitie'.
     
  17. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Mijn zoon zijn trainer is meester in het basis onderwijs. Als ik zijn berichten lees verbaast het mij niet dat er zoveel kinderen zijn die slecht spellen.. ik vraag me dan af hoe je door die Pabo komt?
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  18. Boordevol

    Boordevol VIP lid

    26 jun 2009
    6.072
    4.181
    113
    Ik kreeg een mail van een zorgverlener. Schokkend hoe slecht het was. Interpunctie was deze persoon vreemd. Letterlijk 1 punt was er gebruikt in 2 alinea’s. De inhoud was zo vreselijk slecht geschreven (diegene had gewoon een Nederlandse naam) dat ik me echt afvraag hoe de werkgever zou reageren als hij/zij dat zag. Ik was gewoon echt in shock.
     
  19. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.271
    19.023
    113
    Ik ken ook iemand die Pabo deed (en nu juf is!), en echt nooit iets snapte van d, t en dt. Snap dat echt voor geen meter.
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  20. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.271
    19.023
    113
    Dat denk ik zelf niet eigenlijk. Het is toch net zo gemakkelijk om kleine prijs te schrijven/tikken als klijne preis?
     
    Maslov en Manolito vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina