Goede middag allemaal Zojuist te horen gekregen dat onze zoon in een combinatie klas 3/4 komt te zitten ? Hoe is jullie ervaring daarmee ? Gevoelsmatig ben ik er niet zo blij mee ik kan heel slecht uit leggen waarom ik er niet blij mee ben. Onze zoon is een erg gedreven jongetje en ben bang dat hij veel van groep 4 mee krijgt en als hij straks echt in groep 4 komt re zitten hij zich gaat vervelen. Hij kan nu al veel dingen schrijven en lezen .. Groetjes
Hier is er zelfs een 3/4/5 combi... Ik denk dat het onderwijs van tegenwoordig zo ingericht is dat dit echt niet voor problemen zal zorgen. Er is altijd verdiepingswerk aanwezig, dus verveling is er niet zomaar meer bij. Ik heb vroeger zelf altijd in combi-groepen gezeten, heb me toen wek verveeld als ik in de hoogste klas zat, maar toen was er nog minder oog voor verschillen in de klas. Ik vind het wel positief, ze worden er een stuk zelfstandiger van!
Hmm hier ook een 3/4 klas en dat bevalt echt heel goed. De klas is rustiger in vergelijking met beide klassen waar enkel groep3ers in zitten. Ze gaan sneller door de stof en hebben dus meer tijd voor andere dingen (zoals vrij werken, knutselen en lezen). En de snellere kids luisteren inderdaad met groep 4 mee. Zo kon onze dochter heel toevallig gelijk met groep 4 klok kijken. Maar.. Diverse andere kinderen in de klas ook. Echter werken ze sowieso al met niveauverschillen in de klas dus dat zou geen problemen moeten gaan opleveren. Deze klas loopt in z'n geheel voor... En dus doen ze ook met z'n allen allerlei extra dingen om niet te ver uit te lopen op de andere klas. Dochterlief geniet met volle teugen in ieder geval. En voorlopen.. Deed ze ook al voor groep 3 dus dan hoef je niet te verwachten dat ze dan in de loop van groep ineens wel in de pas gaat lopen met de rest.
Ik ben zelf leerkracht en denk persoonlijk ook dat t voor jouw kind zo te horen zelfs meer toevoegt. Hij heeft de uitdaging al voorhanden en kan zo (stiekem) dingen van groep 4 gaan meepikken... Wat ik altijd een voordeel van een combinatiegroep vind, is dat ze er veel zelfstandiger van worden. Succes!
Ik heb vroeger ook altijd in combinatieklassen gezeten (3/4/5 en 6/7/8), prima hoor. Wij kregen voor de echte stof wel apart uitleg met de jaargroepen bij elkaar. In de eigen klas werkte je dan wel zelfstandig tijdens blokuur aan je eigen werk. In gr 4/5 had ik altijd extra stof voor rekenen, maar dat had er niets mee te maken dat ik in een combinatieklas zat.
Hier ook 2 klasse bij elkaar, nooit moeite mee gehad! Oudste zit in 7/8 klas, zijn in totaal maar 16 leerlingen, erg weinig (aankomend schooljaar nieuwe brede school, 2 scholen worden samengevoegd, ben benieuwd!).
Oké bedankt dames... Misschien moet ik ook gewoon even aan het idee wennen. Komt goed nogmaals bedankt voor de antwoorden