Tuin is overigens 5,70 x 3 meter We denken er nu over om em volledig te betegelen met vierkanten grijzige tegels en in het midden een grote ronde pot te zetten met een smal boompje erin Dat van jou is ook Leuk @Jo79!
Waarom dat boompje niet in de volle grond? Vind die zelf namelijk veel leuker dan in zo'n kleine pot met weinig water.
Onze voortuin is net als die van jullie erg klein. Wij hebben dit gedaan. Omdat er meer zon is in de namiddag willen wij voor het voorjaar zomer toch een beschut plekje om te zitten
Bedenk wel dat door vele betegelde voortuinen het water minder goed weg kan. Je krijgt dan overlast en verzakkingen. Ook trekken tegels de warmte aan in de zomer en houden het vast. Een mooie boom zou ik in de volle grond zetten. Dan heb jij veel minder onderhoud en doet de boom het beter.
Ik zou je voortuin lekker groen maken en vooral veel planten die goed zijn voor insecten, bijen enzo. Is heel hard nodig! En staat ook veel gezelliger dan al die tegels.
To, ik zou alle buxus weghalen. Onderhoud is minder (kleine stukjes die je overal tussenuit moet plukken. En vaak gaan ze kapot. Je kunt kiezen voor een mooie bak met van die grijze gemetselde blokken. Dan heb je alles op de goede hoogte en het is goed te onderhouden. Paar mooie vaste planten erin met veel kleur. Een klein boompje (ecalyptus op stam is ook leuk) Hortensia is heel sterk en makkelijk en wat kleine hangplanten voor over de rand. Neem geen klimop. Verder lavendel (ruikt heerlijk) en sierui is ook leuk voor tussendoor. Tegen de muur eventueel een clematis op een rek(je). Prachtige bloemen en ze sterven weer af dus geen muur die kapot gaat. Het pad kan je combineren met grote stenen en grind er omheen of ertussen. Dat is wat minder betonplaat dan nu.
Dit klinkt echt top! Dankje Ga ik thuis even bespreken @Lisanne1811, dat kan best zo zijn maar daar zit ik niet op te wachten En dat vind ik te veel onderhoud. Ik heb groene vingers hoor maar daar heb ik geen zin in. @Afkes 10tal leek mij juist handiger. Die kan je nog eens verplaatsen of veranderen voor een andere.
Je kunt prima planten hebben zonder veel onderhoud hoor, ligt er maar net aan wat je neerzet. Maar als je niet wilt moet je het niet doen hè.
Als wij de voortuin gaan doen komt er een L vormige bak in met allemaal plantjes voor de bijen en vlinders. Wij hebben de voorkant op het zuiden dus genoeg keus in plantjes e.d.
Ik pleit ook voor een insectentuin. Zet er bloemen en struikjes in die vlinders en bijen aantrekken en een leuk insectenhotelletje. Iedereen bestraat altijd maar, lekker "onderhoudsvrij" terwijl je aan een insectentuin ook weinig werk hebt. Die van ons. Het stukje zand is ondertussen insectvriendelijk begroeid .
Wat voor boom is die hoge boom? Ik vind bomen in de grond super leuk maar jeetje wat zijn bomen duur zeg! Wij krijgen een nieuwbouw huis dus moeten voor en achter een tuin aanleggen, ik vind het maar een lastige klus
foto ook weer gedraaid Hier ongeveer hetzelfde formaat voortuin als jij. We hebben er twee appelboompjes en een druivenstruik in de volle grond, en twee moestuinbakken met aardbeien en kruiden.
De beplanting moet nog weer aangroeien nadat ik iets te ver gesnoeid heb Maar het zijn twee witte hortensia’s en siergras
Wij zijn gewoon rechtsstreeks naar een kweker gegaan. Kun je zelf een boompje uitzoeken en het was ook voordeliger. Ik heb bij de volksuniversiteit een cursus tuinontwerpen gedaan. Veel van opgestoken. Die vrouw gaf ook veel tips om de kosten zo laag mogelijk te houden. Dit is ook een nieuwbouwhuis, dus meer dan modder was het niet. Ik heb veel low budget bestrating, planten en bomen. Je wilt niet weten wat mensen op MP aan prima tegels, stenen enz. gratis of voor een habbekrats wegdoen. We hebben de boel door een boer die er wat met tuinen bij deed voor weinig wat af laten graven en goede aarde, zand en grind laten storten. Dan heb je niet heel veel zwaar werk verder. Voor TS. Een bolcatalpa ofzo is ook leuk in je voortuin waar nu die buxus staat. En wat lavendel ofzo met grind eromheen staat ook leuk en op een jaarlijkse snoeibeurt na heb je daar ook weinig omkijken naar. Zou het juist niet in plantenbakken zetten, moet je veel meer water geven dan planten en bomen met hun wortels in de grond.