hoe uit ADHD zich ?

Discussie in 'De lounge' gestart door liesbet77, 4 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. liesbet77

liesbet77 Actief lid

26 dec 2009
    333
    0
    0
    bediende
    België
    ik stel die vraag omdat mijn zoon zowel ASS als ADHD zou hebben volgens testen maar ik herken het autisme niet echt in hem ... de adhd lijkt echter wel sterk boven te komen maar weet nu niet of bepaald gedrag van hem kan gelinkt worden aan ADHD dan wel toch aan ASS.

wat het moeilijkst en het meest hinderlijk is, is het soms totale gebrek aan remmingen - alles eruit flappen - tussen komen - niet stil staan / zitten en vooral : dat zelf niet doorhebben en niet doorhebben dat anderen dat niet leuk vinden (nadien wel : dan volgt er meest al een sorry). Hij is niet "wild" maar verschrikkelijk zenuwachtig, friemelt, draait rond .. kan ook ineens beginnen roepen, rare geluiden maken (ook in de klas helaas :()
    Hij is altijd aan het praten, stelt heel erg veel vragen, herhaalt ook vragen of vraagt dingen die hij al weet.

Ik vroeg me af of dit ook binnen adhd kan vallen: te veel fantasie hebben en zichzelf bang maken, dingen niet kunnen lossen.
    Bv vorig jaar op school geleerd dat batterijen giftig kunnen zijn - hij denkt dat meteen dat zijn speelgoed giftig kan zijn en blijft doorbomen over die batterijen en dat gif. Of Bv bang zijn omdat hij denkt dat hij een giftige bloem heeft aangeraakt, is dan niet te stoppen en blijft daar dan in hangen.

verder is hij heel lief, heeft veel fantasie , en als jong kind was hij erg gemakkelijk, kan heel flexibel omgaan met veranderingen en ook teleurstellingen ...

Ik weet vaak niet goed waar ik hem moet plaatsen.
    heb het heel erg moeilijk de laatste tijd.

vandaar de vraag : vertel eens hoe jullie kindjes met ADHD zijn (of jezelf, partner ...)
    het zou me echt helpen.

en nog een vraag : nemen jullie je ADHD - kinderen mee naar de winkel? Ik heb in een winkel nog nooit kinderen gezien die zo "erg" zijn als die van mij :(

2. Englishwoman90

Englishwoman90 Niet meer actief

heb toevallig mijn studieboek voor me! Ik zal het samenvatten hieronder dit zijn de DSM-IV criteria voor ADHD

1. Slaagt er niet in om voldoende aandacht te geven aan details of maakt achteloos fouten in schoolwerk, werk of andere activiteiten
    2. Heeft moeite om de aandacht bij taken of spel te houden
    3. Lijkt vaak niet te luisteren als hij/zij direct wordt aangesproken
    4. volgt aanwijzingen niet op en slaagt er vaak niet in om schoolwerk of karweitjes af te maken
    5. heeft moeite met het organiseren van taken en activiteiten
    6. Vermijdt taken die langdurige geestelijke inspanning vraagt
    7. raakt dingen vaak kwijt
    8. makkelijk afgeleid
    9. vergeetachtig
    hyperactiviteit:
    1. beweegt vaak onrustig met handen/voeten
    2. staat vaak op in de klas of in situaties waar verwacht wordt dat je op je plaats blijft zitten
    3. rent vaak rond/klimt overal op (ook in situaties waarin dit ongepast is) (bij volwassenen/pubers uit zich dit vaak in rusteloosheid)
    4. kan moeilijk rustig spelen/bezig houden met ontspannende activiteiten
    5. is vaak in de weer/draait maar door
    6. praat vaak aan een stuk door
    impulsiviteit
    7. gooit het antwoord er vaak al uit voordat de vraag is afgemaakt
    8. heeft moeite met op de beurt wachten
    9. verstoort bezigheden van anderen/dringt zich op

zes (of meer) symptomen moeten minstens zes maanden aanwezig zijn.

3. liesbet77

liesbet77 Actief lid

26 dec 2009
    333
    0
    0
    bediende
    België
    ja, dat heeft hij eigenlijk op één of twee punten na allemaal ...

maar ook die angsten, fantasieën, obsessies
    het blijven hangen in dingen

kan dat ook bij ADHD?

4. Sallie

Sallie VIP lid

27 sep 2008
    8.257
    292
    83
    Voor de klas
    Noord-Holland
    Ik had vorig jaar in groep 3 ( en het jaar daarvoor, doublure) een meisje met ADHD. Ik herken alles wat je schrijft. Ook het bang zijn en de rijke fantasie. Zij was vang voor verhalen, sinterklaas en bijvoorbeeld voorstellingen met verkleedkleren die echt leken. Het werd naarmate de jaren vorderden wel minder, maar ze bleef het houden. Hoe oud is jouw zoontje?!

5. liesbet77

liesbet77 Actief lid

26 dec 2009
    333
    0
    0
    bediende
    België
    Hij is zeven...

6. Mirro

Mirro Fanatiek lid

27 dec 2007
    1.782
    30
    48
    Mijn zoontje is 5 jaar.
    Ik zie vooral veel ongecontroleerde bewegingen.
    Moeilijk te reguleren.
    Hij kan prima mee naar de winkel. Laat hem wel altijd helpen, dat geeft structuur. Dan gaat het bijna altijd goed. Als het niet goed gaat gaat hij rennen door de winkel, dingen omgooien, van alles in de winkelwagen gooien. Dat soort dingen...

7. kimberly1989

kimberly1989 Fanatiek lid

23 sep 2013
    1.743
    277
    83
    Vrouw
    Jeugdhulpverlener
    Hoi Liesbet,

De angsten, het grote fantasievermogen en dingen niet kunnen oplossen kunnen zeker ook kenmerkend zijn bij adhd.
    Niet op kunnen lossen van problemen of dingen hebben vaak te maken met de impulsiviteit en drukte in dat koppie. Het wordt ze dan vaak teveel. Ook hebben Kids met adhd weleens last van faalangst, omdat ze toch vaak 'anders' zijn dan anderen.
    De angsten en fantasieën kunnen ook voortkomen uit stukje autisme. Ze vatten dan vaak dingen heel letterlijk op, zoals je voorbeeld vh speelgoed.
    Meenemen naar de winkel kun je zeker wel doen, maar dan is het waarschijnlijk handig om van tevoren duidelijke afspraakjes met hem te maken over hoe hij zich kan/moet gedragen en dit groots belonen als hij het goed doet. Zou hem zeker niet weg houden van toch dagelijkse dingen..

Hoop dat je er wat mee kunt anders kun je me altijd pb-en ;)

8. Rosa5

Rosa5 VIP lid

21 okt 2011
    7.561
    1.935
    113
    Het is duidelijk dat je ons nog nooit in de winkel bent tegen gekomen.:p

Verder herken ik alles wat je schrijft, vooral bij 1 van mijn kinderen.
    Hij is ook getest op autisme maar heeft dit niet. Zijn diagnose is adhd-odd. Maar hij heeft ook een enorme fantasie. Hij kan bv een opmerking heel letterlijk nemen, laat vervolgens zijn fantasie daarop los en kan daar dan ook heel lang in ´blijven hangen´. Hoe je ook probeert om hem op andere gedachtes te brengen.
    Gelukkig wordt dit minder nu hij wat ouder begint te worden. (hij is bijna 9)

9. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    dat extreem blijven hangen in angsten ed is juist autistisch. De dingen die je ervoor noemt vallen meer onder adhd, het willen friemelen, niet stil kunnen zitten/staan, veel praten, continu de aandacht opeisen op wat voor manier dan ook (geluiden maken, rare dingen zeggen enz)

10. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    Mijn schoonmoeder wist niet dat mijn man adhd had, dus hij ging gewoon mee naar de winkel. Leuk was het niet, maar kon niet anders. De combi adhd/autisme maakt het wel wat lastiger kan ik me voorstellen omdat je dan nog moeilijker tot iem door kan dringen.

Deel Deze Pagina