Periodes slechter in je vel?

Discussie in 'De lounge' gestart door Zonnebloem1987, 30 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zonnebloem1987

Zonnebloem1987 Fanatiek lid

9 jan 2009
    1.327
    21
    38
    Ik ben momenteel erg bezig met mezelf.
    Heb zeker een paar keer per jaar een week of 3/4 dat ik niet lekker in mn vel zit.
    Sombertjes, nergens zin in, moe, wat angstig enz.
    Soms echt zonder oorzaak.
    Herkennen jullie dat?
    Daarna kan het zo weer een paar maanden okay zijn.
    Dit heb ik trouwens gekregen na een depressie 5 jaar terug.

2. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.631
    2.405
    113
    ik herken dat wel. niet heel erg somber maar wel andere klachten.
    Ik heb eens in een heel fijn en inspirerend boek gelezen dat je energiepeil op en neer gaat in kleinere en grotere cycli (dus zowel op een dag kun je ineens weer wat minder fit zijn en dan weer wat meer, maar ook over de weken en over de maanden heen gaat dat omhoog en omlaag). ik vond dat eigenlijk een heel prettige en logische gedachtengang. Ik probeer mezelf er op zulke momenten aan te herinneren dat het vaak vanzelf over gaat (of het is soms even een herinnering aan dat je dingen wat rustiger aan moet doen of anders moet doen en dan gaat het weer over).
    onthou, this too will pass!

3. Niveah

Niveah Fanatiek lid

4 dec 2014
    3.528
    1.391
    113
    Vrouw
    Dat herken ik ook. Ik slik ook geen pil en dan ben ik ook op bepaalde moment zo chagrijnig, nergens zin in, moe etc. Maar als ik wel pil slik dan voel ik me ook niet top. Gelukkig is het niet altijd zo. Maar toch wel heel vervelend. Ik heb ook ppd gehad, bijna 5 jaar geleden

4. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.675
    5.710
    113
    Jep herken het helaas. Nu voel ik mij goed maar kan ook zo weer tijdje minder zijn. Door kleine dingen kan ik zo een periode minder goed in mijn vel zitten, dan is echt niks goed in mijn leve. Ik ben ook depresief geweest ong 5 jaar terug. Of het daar aan ligt weet ik niet.

5. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Ja, helaas herkenbaar.

Blijkbaar ben ik daar gevoelig voor. Ik ken het bijna niet anders, behalve dat ik langere periodes me echt slecht heb gevoeld (ppd na tweede, depressie op m'n 18e en winterdip).

Nu zit ik in een goede periode. Waar ik me zo over kan verbazen is hoe anders en lichter het dan is. Niet zo onzeker en veel minder piekeren. Meer energie. En dan denk ik weer: Dus, zo voelt het als je een stabieler karakter hebt. Wat heerlijk!

Om ervoor te zorgen dat het acceptabel stabiel blijft, dus dat het geen hoge pieken en diepe dalen worden, zorg ik wel goed voor mezelf.

- Hardlopen - Tuinieren - schrijven - rust nemen bij overprikkeling - sociale contacten blijven vasthouden (ik krijg dan de neiging me terug te trekken) - gezond actief blijven en de weken niet te vol plannen.

Oh ja, en afgelopen winter heb ik mezelf een aantal gesprekken bij een psycholoog kado gegeven.. Haha. Merkte dat ik wat vast zat.

Hoe ga jij ermee om?

6. mamavane

mamavane Bekend lid

27 jan 2011
    687
    21
    18
    Ja hier precies hetzelfde helaas, ook jaren terug een depressie/angststoornis gehad.
    Periodes dat ik me prima voel, en periodes dat ik me niet zo fijn voel. Moe, veel nadenken/piekeren, zenuwachtig gevoel, globusgevoel in mijn keel.......Ik probeer er niet teveel aandacht aan te schenken want ik weet dat het wel weer over gaat, maar dat is wel eens lastig als ik er middenin zit (zoals nu helaas)

Blijkbaar blijf je daar gevoelig voor, als je eenmaal een depressie oid gehad hebt, als ik ook jullie ervaringen zo lees!

7. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    8.007
    6.754
    113
    zuid-holland zuid
    @mamavane heb je weleens je schildklier laten onderzoeken? Die kan ook een globusgevoel veroorzaken en je kan er ook angsten en depressieve gevoelens door krijgen.

Ikke77 vindt dit leuk.
  8. Zonnebloem1987

Zonnebloem1987 Fanatiek lid

9 jan 2009
    1.327
    21
    38
    Ik wel en dat was t niet.
    Kennen jullie ook die zenuwen in je maag?

9. blike1987

blike1987 VIP lid

14 aug 2010
    6.656
    263
    83
    Dierenartsassistente
    Friesland
    Ja, dit komt mij ook hééél bekend voor!
    Ik heb ook regelmatig dat ik mij niet fijn voel... angstig, onrustig, moe...
    Dit is eigenlijk twee jaar geleden plots begonnen, daarvoor was ik eigenlijk redelijk stabiel. Ben er nog niet achter wat dit bij mij triggert...

10. mamavane

mamavane Bekend lid

27 jan 2011
    687
    21
    18
    Nee nooit onderzocht, maar lijkt me dat je daar dan nog wel meer klachten door zou moeten hebben, en dat de klachten er dan ook altijd zijn.
    Dit komt en gaat, en is, denk ik, niks fysieks.......

Deel Deze Pagina