structuur en orde aanbrengen

Discussie in 'De lounge' gestart door zeester, 6 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zeester

zeester Bekend lid

28 jun 2012
    780
    0
    16
    Help!

Ik heb sinds juli van dit jaar 3 kinderen. Ik ben de hele dag thuis, maar het is hier een ontplofte bende :)

Er spelen best wel wat dingen die de bende veroorzaken (zowel psychisch als praktisch), maar ik wil even praktisch aan de gang. Waar kan ik het beste beginnen als ik orde en structuur wil aanbrengen in ons gezin, zowel huishoudelijk als in routines in het gezin en vooral dan voor mezelf.

Wie kan/wil me daarin tips geven? Wie is goed georganiseerd en heeft een bepaalde routine (in schema of gewoon in hoofd) voor zichzelf gevonden die werkt? Zou je die met me willen delen. Ik kom nu tot niets omdat ik niet weet waar ik moet beginnen met als gevolg dat de troep blijft en de kinderen (die de structuur hard nodig hebben) er last van hebben.

Even ter illustratie:
    - 3 kinderen, 6 en 4 jaar en 3 maanden. de kinderen doen praktisch niets in huis en zijn weinig zelfstandig.
    - man, veel werken en doet niets in huis
    - eensgezinswoning: grote (uitgebouwde) woonkamer, 5 slaapkamers

Ik wil liever niet horen dat ik de jongens (alle 3, groot en klein :D) een schop onder hun kont moet geven omdat ze niet meehelpen, maar meer tips hoe ik ze eventueel aan de gang krijg.

Belangrijkste vraag is dus: Hoe breng ik orde en structuur aan in mijn dagelijks leven.

Tis nogal een verhaal geworden, maar het zit me dwars en houdt me bezig.

Alvast superbedankt voor het meedenken en helpen.

Liefs Zeester

2. Luciaatje

Luciaatje Fanatiek lid

15 nov 2011
    2.349
    2
    36
    Psycholoog
    Ik heb zelf nog geen kinderen, maar ben soms ook wel chaotisch in allerlei dingen, ook bvb m'n studie.
    Bij mij werkt heel goed het maken van to-do lijsten. En dan echt opschrijven. Op de een of andere manier houd ik me sneller aan dingen als ik het opschrijf :p

3. minon

minon Niet meer actief

Misschien kan je hulp vragen bij je moeder of een vriendin dat ze je een paar ochtenden helpen om alles op te ruimen, sorteren etc?
    Zo begin je je praktische start met een opgeruimd huis. En bij mij is een opgeruimd huis al gedeeltelijk een opgeruimd hoofd. Als het een rommeltje is ben ik heel gestrest dat ik dit dit dit en dat nog moet doen. Als je huis opgeruimd is is het bijhouden een stuk makkelijker.
    iedere ochtend als je kinderen naar school zijn/slapen een uurtje of twee en savonds als de kinderen op bed liggen even alle speelgoed opruimen scheelt al een heleboel.
    Dan doe je de ochtenden de slaapkamers opruimen, was verzamelen en wassen enzo. Borstel door toilet.
    En in de middag/avond beneden zuigen en dweilen en opruimen.

4. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Wat ik hier doe met mijn zoon ( bijna 2,5)

We gaan vlak voor hij naar bed gaat samen zijn speelgoed opruimen ( niet alles maar hij moet wel mee helpen )
    Dan gaat hij douchen en naar bed.
    Dan doe ik de rest als hij op bed ligt.

Als hij dan wakker word de volgende ochtend en de jongste slaapt doe ik even stofzuigen en dweilen terwijl de oudste een boterham eet.

En dan kan hij er weer vrolijk een speelgoed bende van maken hahaha.

5. mimi83

mimi83 Niet meer actief

in ieder geval de 2 oudste doekjes met schoonmaak spul geven en dan de slaontafel. kasten etc laten poetsen.

verder opschrijven wat je minimaal wil dat er gebeurd en dat ophangen zodat je man het ook kan lezen en verder LOS laten. hier is dat het enige wat helpt, als ze allebei op school zitten dan ga ik wel weer eens kijken of ik het huis echt knap kan houden. (ik zit met fysieke problemen ook nog)

je hebt een baby van 3 mnd. huishouden op rolletjes moet je pas weer aan gaan denken op maandag/dins/dond ( en dan dus de oudste die dag laten overblijven) en als de jongste rons een jaar is.

Sowieso de eerste 6 mnd niet zoveel druk op jezelf leggen of een schoonmaakster in huren.

6. Luna28

Luna28 Niet meer actief

Je kindjes van 6 en 4 kunnen toch wel hun eigen speelgoed opruimen als ze klaar zijn met spelen?
    Mijn zoontje is bijna 1,5 jaar, maar vind het super leuk om mij te helpen met het huishouden. Hij wordt zelfs boos als hij niet mag helpen stofzuigen :D

Ik zou een schema gaan maken met wanneer je wat gaat doen. Ik stofzuig bijvoorbeeld elke woensdag, vrijdag en zondag. Dweilen 1x in de week. Wc kan je makkelijk even doen tussendoor doen lijkt me. Ik heb ook nog een schoonmaker die eens in de 14 dagen het hele huis even grondig poetst. Erg fijn.
    Voor de was in elke kamer een zakje ophangen bijvoorbeeld, je oudste kindjes kunnen best 's avonds hun vieze kleertjes daar in doen. Hoef jij alleen maar de zakjes af voor de vieze was.

7. maria04

maria04 Niet meer actief

Hier ook drie kindjes en ik moet zeggen dat het hier zelfde een troep is.
    Tip
    1: je kinderen het speelgoed opruimen waar ze niet meer mee spelen.
    2: meteen als je thuis komt van je kids naar school brengen. Bedden opmaken kleding in wasmand doen en de ontbijttafel opruimen.
    3: iederedag iets doen in huis bijv maandag beneden en dinsdag boven.
    4: als de gewassen kleding droog is meteen opvouwen.

Hopelijk heb je hier wat aan.

8. zeester

zeester Bekend lid

28 jun 2012
    780
    0
    16
    wow! Wat een fijne reacties al! Dank jullie wel!
    Hier kan ik wel wat mee hihi.

Alle verdere tips zijn welkom!

9. Mystiek

Mystiek Fanatiek lid

19 okt 2013
    2.646
    1.529
    113
    OV
    Ik denk dat jouw mannen het normaal moeten gaan vinden om bepaalde taken te hebben. Als ze het normaal vinden ook dingen te doen, dan hoef je er op den duur geen strijd meer over aan te gaan. En de enige manier om hen ervan overtuigd te krijgen dat het normaal is, is om die strijd nu aan te gaan en de langste adem te hebben. Dus in het begin een drama, en later werpt het vruchten af.

Je man werkt veel, zeg je. Dat is prima, en dan is het ook logisch dat jij meer in het huishouden doet dan hij. Maar dat betekent niet dat hij niets kan doen. Als jij kookt, dan heeft hij bijvoorbeeld tijd om even de tafel te dekken. In het weekend even helpen met wat klusjes is ook niet dodelijk. Jij hebt het ook de hele week druk, dus samen even aan de slag totdat de boel op orde is maakt de sfeer veel beter dan de verantwoordelijkheid bij één persoon te leggen!
    Wellicht kun je er met je man over praten en hem vragen welke klusjes hij graag zou doen. Maakt hij zelf zijn keuzes, dan is het makkelijk afspraken maken. En het gaat niet alleen om wat hij zou moeten doen, maar ook om jullie verantwoordelijkheid voor een prettig en ordelijk huis voor de kinderen te delen.

De kleinere mannen kunnen ook wel wat doen. Elke dag helpt er één met tafel dekken (goed voor het getalbegrip) en ze ruimen hun eigen speelgoed op. Kleding gooien ze zelf in de wasmand, en verder kunnen ze op speelse wijze helpen met sommige dingen (ook een stukje badkamer poetsen, een beetje helpen in de tuin, of afdrogen/vaatwasser uitruimen). Een paar tips:
    1. Geef vijf minuten voor ze iets moeten doen aan dat ze nog vijf minuten hebben. Dan kunnen ze ten eerste even de tijd nemen om te accepteren dat ze een klusje moeten doen, en leren ze ten tweede goed tijd in te schatten.
    2. Maak de dingen die je samen doet gezellig. Liedjes zingen tijdens het doen van de vaat maakt het bijvoorbeeld leuk om te doen, en voorkomt drama. Een kleine beloning achteraf kan ook motiverend werken.
    3. Geef niet toe als ze een keer niet willen. Dat is namelijk een beloning, en die krijgen ze niet als ze de hakken in het zand zetten. Een vermoeiende strijd soms, maar zolang jij er als winnaar uit komt is het de moeite waard.
    4. Wees duidelijk over wat moet, wat mag, en wat niet de bedoeling is. Bijvoorbeeld: na de afwas mogen ze spelen, maar het spelen komt pas als alles netjes en schoon in de kast staat. Dan mogen ze zelf kiezen wat ze gaan doen. Is dat de routine, dan is het steeds makkelijker om hen te blijven betrekken. Mogen ze de ene dag halverwege weg en de volgende dag als het bijna klaar is, dan komt er veel discussie.

10. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Even een snelle tip die voor mij goed werkt.

Op zondag als manlief thuis is doe ik de boven verdieping, hij doet de kids en als ik er 1 hoor huilen ren ik niet meteen meer naar beneden.

Bedden afhalen en meteen opmaken.
    Stofzuigen.
    Opruimen.
    Alles afstoffen.
    En evt dweilen.

Badkamer doe ik als ik zelf ga douchen.

Elke avond al het speelgoed op zijn plek.

11. zeester

zeester Bekend lid

28 jun 2012
    780
    0
    16
    Dank jullie wel mystiek en anica!

Ik ga er zeker wat mee doen!

12. Spikkel19

Spikkel19 VIP lid

18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    wat ik doe hier met 2 kindjes 1 van 3.5. en 1 van 7 maanden is zo:
    zodra de kids wakker zijn en rustig in hun stoel/bank zitten dan doe ik het volgende rondje
    - kinderkamers gordijnen open en bedden openslaan. moeten ze verschoond worden gelijk afhalen.
    - naar de wc dan gelijk chloor erin en schoonmaken
    - daarna door naar de badkamer wasmachine aanzetten
    - daarna de keuken.
    en dan even koffie.. dan even spelen met de kinderen om vervolgens te stofzuigen samen met oudste dochter en een doekje door de woonkamer, als de jongste in de box speelt. Zo rkijg ik dat op orde. s'avonds sowieso samen het speelgoed opruimen is niet veel.. en als de kinderen op bed liggen droger uitruimen die ik tussendoor aangezet heb, daarna de vaat. en dan ruim ik vaak nog een kast op als dat nodig is.gewoon 1 ding per dag groot aan pakken, een grote kast of een grote ruimte die vol ligt.. langzaam leegruimen en sorteren wat kan er weg en wat kan ik eventueel weggeven/verkopen..

Succes!

13. ma1

ma1 Fanatiek lid

14 mrt 2010
    1.211
    0
    0
    Het is hier soms ook een ontplofte bende, ik heb wel het gevoel hier alles op de rails te hebben
    Mijn vriend werkt full time ik 15 uur, als hij thuis is help hij wel mee, anders is het haast geen doen
    De twee oudste gaan naar school, ik probeer dan op de ochtend het huishouden te doen
    Grote beurten doe ik als mijn vriend thuis is want anders spoken ze steeds om me heen

14. p1982

p1982 Niet meer actief

hier hebben we een schoonmaakschema per week

verder heb ik een lijstje gemaakt met extra taken wat opgeruimd/uitgezocht moet worden

manlief werkt 60 uur en ik nu 24 uur (vanaf december tm maart rond de 40 uur per week)

hier werkt het erg goed. en het ruimt ook nog lekker op

15. BeingMommy

BeingMommy Fanatiek lid

19 dec 2009
    2.089
    0
    0
    Begin met eventueel puinruimen, een opgeruimd huis, betekend ook rust in je hoofd!

Een goed opruimsysteem voor speelgoed van je kinderen is een begin.
    Kamer voor kamer aanpakken wat betreft opruimen en schoonmaken (weet niet hoe 'erg' het is?).
    Voor jezelf een schema creeëren in opruimen en schoonmaken.
    Dingen aanpakken terwijl je ergens bezig bent, bijv de keuken tijdens het koken, de afwas bijhouden. De douche, terwijl je aan het douchen bent.
    En zorg dat je ergens in huis, een rommel la of bak hebt. Dat is dé bak of la, voor al die prulletjes die anders geen plek hebben.
    Een opruimsysteem voor je papieren en post super belangrijk. 2 bakken werkt altijd goed, 1 met binnen gekomen post, en 1 met verwerkt die je vervolgens in de map/organiser kan doen of weggooien.

Wat betreft je kinderen een routine erin gooien waar de jongste ook in mee gaat dalijk. Beloningssysteem? Duidelijkheid in wat er gebeurd in de dagen. Routine, routine, routine.

Vergeet niet, als je in eenmaal hebt lopen ruimen en alles is netjes. Is het een kwestie van bijhouden en niet verwaarlozen. Prioriteiten kiezen en uitvoeren. Niet bij de pakken neer gaan zitten, want dan blijf je erin. Maar gewoon doen, handjes uit de mouwen en gaan met die banaan haha. Hoppaa heerlijk, je zal super trots zijn op jezelf als alles is zoals je het wenst te hebben. En het bijhouden is dagelijks binnen een half uur gepiept. Grote dingen doe je volgens schema en combineren van dingen, werkt super altijd.

16. Monique1985

Monique1985 Fanatiek lid

7 okt 2013
    1.472
    113
    63
    Almere
    Hier ook soms een bende hoor.. 3 kids van bijna 7 bijna 3 en 1,5 jaar en 18 weken zwanger... Ik hou het zoveel mogelijk elke dag bij.. Zuigen,dweilen doe ik elke dag.. Loopt ook hond en kat rond... Verder wc fftjes vaatwasser weekend moeten de kids zelf hun kamer opruimen.. Badkamer elke dag ff doekje overheen..
    Maar soms is er ook geen doorkomen aan hoor... En dan ook nog last van bekken/rug/slaap gebrek.. Kom slecht in slaap... Maar huishouden gaat helaas altijd door.. Wassen kan ik nog wel is achter de feiten aan lopen.. Speelgoed enzo doen ze ook maar zelf.. Kan ook moeilijk bukken... Verder doet me vriend iets wanneer het hem uit komt en er zin in heeft.. Hij doet ze wel de dag in bad en elke dag (als hij optijd is) in bed ....

17. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    Maak een lijst met alles wat moet gebeuren en wat jij al lang weet wanneer het handig is. Zo krijg je zeven lijstjes en die hang je aan de binnenkant van een kast of je keukenkastjes. Zo kan je man zelf zien als hij wat tijd heeft wat hij kan doen om je te helpen.

18. Buikje0

Buikje0 Fanatiek lid

24 nov 2011
    1.095
    1
    0
    NULL
    NULL
    T'is hier ook altijd een chaos, vooral in mijn hoofd;). Ik heb het gevoel dat ik constant opruim en dat er maar troep blijft ontstaan (goh;)). Wat bij mij best goed helpt is dat ik standaard iedere ochtend opruim en even stofzuig. En ik probeer het door de dag wel bij te houden, maar op een gegeven moment wordt ik heel moe en dan lijkt de boel 's avonds weer ontploft. Ik ga er nu weer een ritme inbouwen dat zoonlief na het eten even in bad gaat en ik dan de laatste afwas en rommel opruim.

19. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.780
    18.927
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik heb een poetsschema. Bepaalde dingen moeten elke dag gebeuren (aanrecht, tafels, wc) en alle andere dingen die toch in ieder geval één of meerdere keren per week moeten gebeuren, verdeel ik over de week. Twee dagen in de week ben ik beneden bezig met opruimen en poetsen, één dag op de bvenverdieping en één dag op zolder (dat is qua poetsen minder werk, maar dan ruim ik gelijk de was van die week op. Die verdeel ik trouwens na elke was al opgevouwen over verschillende manden, dus het gaat er dan alleen nog om dat ik het in de juiste kast leg. Als ik dat niet zo doe liggen na een maand al onze kleren ieen gekreukte berg op zolder.) Er is ook een dag voor bedden verschonen en trappen stofzuigen. In het weekend probeer ik minder te doen. Wel de vaste dagelijkse klusjes. Maar dan komt sowieso meestal boodschappen doen er nog bij en voor mijn man het aquarium. Verder houd ik het weekend liever zo veel mogelijk vrij.

Dat schema heb ik voor vier weken naast elkaar op een blad staan. Elke week staat er ook een extra klus op. Bijvoorbeeld 'badkamer uitgebreid' dan pak ik ook echt de tegels mee en ga ik lekker ontkalken enzo. In de andere weken poets ik minder grondig, alleen de belangrijkste oppervlaktes. In een andere week pak ik de keuken wat uitgebreider aan (bestekla weer eens leegmaken en ontkruimelen, koelkast van binnen goed schoonmaken).

Op deze manier komen de meest noodzakelijke klusjes die dagelijks, wekelijks of maandelijks terug moeten komen om het huis leefbaar en toonbaar te houden terug. Ik streep de klusjes netjes af als ze gedaan zijn. Heb ik op een dag al mijn klusjes af, dan mogen we een bolletje kleuren. Vijftig bolletjes = uit eten. Overigens doet mijn man ook mee. (Hij mag ook mee uit eten. :))
    Ja, ik weet het: volslagen kinderachtig. Maar hé' voor deze adhd-er werkt het... Voorlopig :)

Er staan trouwens ook lege bolletjes voor 'luxe' klusjes. Dingen die ik minder noodzakelijk vind, maar toch ook af en toe moeten gebeuren. Dus als ik de ramen lap, de bladeren uit de tuin haal of de vriezer ontdooi (om er maar een paar te noemen) ontvang ik een bonuspunt. :D
    Die klusjes worden hier vooral gedaan als ik al 40 bolletjes of meer heb gekleurd en weer zin begin te krijgen om uit eten te gaan, haha. Of soms als 'boetedoening' als ik één of meerdere dagen niet aan al mijn klusjes ben toegekomen en wat punten wil inhalen.

Overigens: vooruitwerken mag en dan telt het gewoon mee. Als ik klusjes niet gedaan heb, probeer ik ze de andere dag wel in te halen, maar dan mag ik van mezelf het bolletje alleen inkleuren als ik een héél goed excuus had om het niet op de 'juiste' dag te doen. Bijvoorbeeld als ik op een vrije dag toch moest werken, ziekte e.d.

20. bloem3

bloem3 Actief lid

17 mrt 2013
    224
    0
    0
    NULL
    NULL
    Er is al heel veel gezegt, maar kun je geen 'leuke klusjes' lijst maken samen of voor je kinderen en daar een beloning aanplakken om het eenmalig met elkaar op te ruimen?. Klusje klaar? Sticker erachter. Lijstje helemaal af? Samen iets leuks gaan doen. Daarna structureel bijhouden en gebruik maken van alle al gegeven tips. overigens doe ik het zelf s avonds nadat dochter op bed ligt en in hey weekend als papa haar vermaakt en ze 'helpt' graag. Enne, volgens mij heb je het hardstikke druk met 3 kinderen, ik heb respect voor je, ook als je een dagje niet stofzuigt :)

Deel Deze Pagina