Welke verbouwingen zijn absoluut zinloos en welke vermeerdere nu echt de waarde van je huis? Zoals een vaste trap naar de zolder lijkt mij echt wel iets wat de waarde vermeerdert of niet? En een grotere woonkamer maken? Of is dat echt iets wat je doet voor jezelf.... We gaan verbouwen maar willen toch wel wat oppassen met wat we gaan uitgeven voor als we toch misschien ooit in de toekomst zouden willen verkopen.
Zaken die veel waarde toevoegen zijn vooral nieuwe ramen (dubbel glas), deuren, vloeren, centrale verwarming. Extra kamers op zolder natuurlijk ook. Grotere woonkamer zal niet zo'n groot verschil maken vermoed ik, vaste trap naar zolder is wel een goed idee, maar weet niet of dat zooo heel veel zal schelen.
Meer ruimte levert veelmeerwaarde, dus echt een aanbouw, opbouw oid. Je huis wordt groter en dus meer waard. Mij is verteld dat een goed gebouwde aanbouw altijd zijn geld oplevert. Maar daarentegen is een nieuwe keuken en badkamer niet altijd waardevermeerdering. Het is natuurlijk wel betere om een nette keuken/badkamer te hebben, maar omdat dit meer smaakgevoelig is levert het niet altijd op wa je erin hebt gestopt. Bv badkamer heeft je 15.000 euro gekost dan is je huisdier 15.000 euro meer waard. Succes!
Opbouw hoeft niet altijd meerwaarde te hebben. Wij hebben een appartement met optie om op te bouwen. Maar dit levert uiteindelijk geen meerwaarde op.
Extra kamers op zolder en een vaste trap zullen waarde vermeerderend zijn (= meer woonoppervlakte) alsmede een uitbouw om de woonruimte beneden te vergroten
Hm in deze tijd van dalende huizenprijzen zou ik er niet vanuit gaan dat het iest opleverd. Als je wilt verbouwen in deze tijd moet je dat voor je eigen wiingenot doen. Overigens is verbouwen nu wel relatief goedkoop. Veel bouwbedrijven hebben het erg rustig een staan te springen om werk.
Dingen die extra ruimte of extra functionaliteit creëren. Denk aan een extra kamer of een grotere kamer, een extra badkamer, een extra (bij)keuken. Mits het logisch is natuurlijk, het moet de gebruiksmogelijkheden voor nieuwe kopers verruimen. Een tweede keuken in een slaapkamer heeft zelden nut, maar een pantry in een groot kantoor wel. Verder dingen die de energierekening omlaag krijgen, zoals isolatie of een zuiniger ketel. En dingen waarmee de onderhoudskosten omlaag gaan (nieuwe kozijnen). Deuren en vloeren vind ik al dubieus, omdat het dan weer een kwestie van smaak wordt. Een nieuwe keuken of badkamer vermeerdert wel de waarde (mits netjes uitgevoerd), maar die vermeerdering komt nooit op het niveau van wat het je gekost heeft. Dus een badkamer van 15000 euro vermeerdert de waarde misschien met 5000. Dit heeft vooral te maken met het gegeven dat het een kwestie van smaak is. Een splinternieuwe keuken die ik lelijk vind, daar ga ik als koper geen euro extra voor betalen omdat ik 'm er toch uit wil op den duur.
Het is zo afhankelijk van je huis of appartement. Dubbelglas en goede isolatie is iets waar je wel profijt van kan hebben. Ik zou eens op Funda kijken naar gelijkwaardige huizen in de buurt en kijken wat jullie huis daar op voor heeft of tegen. Op dit moment zou ik in eerste instantie verbouwen om je eigen woongenot te vergroten en niet zo zeer dat van een eventuele koper af te laten hangen. Zeker als je nog niet weg wil.
Dank je voor de reacties! We willen gewoon niet teveel geld uitgeven snappie? Dat als we het ooit in de toekomst kunnen verkopen we wel nog iets van winst maakt. We gaan dus een muur weghalen in de woonkamer waardoor de keuken/woonkamer groter wordt. En idd die vaste trap naar de zolder om daar een slaapkamer te maken. Maar als de huizen maar bv voor 170.000 euro in de straat verkocht worden zullen wij natuurlijk ook nooit meer krijgen al hebben we een hoop meerwaarde gecreeëerd? Maar zoiets als vloerverwarming dan?
Ons is heel simpel verteld; wat het meeste geld oplevert is het aanzien van je huis. (Gevel schilderen, kozijnen onderhouden, voortuin netjes) Als je huis van binnen prachtig is, maar van buiten ziet het eruit als een bouwval, schiet je niets op. En vooral dingen die smaakgevoelig zijn (moderne of juist klassieke badkamer) hebben weinig invloed.
Pimp je kot. Het onze was juist verbouwd, maar ik heb alles mooi gemaakt (muren geverfd in een neutrale kleur), opgeruimd, goed gepoetst, bloemen in de tuin verzorgd, alle persoonlijke dingen weggedaan (denk babyfoto's, een verzameling knuffelberen). En eigenlijk gezorgd dat het huis op een catalogus van een meubelzaak leek. Dit kost bijna niets, maar maakt wel dat je een paar duizend euro meer kan vragen. Natuurlijk als de huizen in de buurt weggaan voor 200 000 kan je meoilijk verwachten dat jouw gelijkaardig huis voor 250 weggaat. Verder ook niet beginnen met keukens van 10 000 euro, echte parket ipv goede laminaat ed, dat zijn zotte kosten, die prijs haal je er niet uit.
Vloerverwarming is niet waardevermeerderend, om even op je specifieke vraag in te gaan. Voor de rest ben ik het eens met mijn voorgangsters. Extra ruimte, zeker die vaste trap naar zolder (mits je op die zolder dan ook nog wat kunt), fris en netjes geverfd, nette tuin, dat zijn belangrijke dingen. Inderdaad haal je tegenwoordig waarschijnlijk niet meer al je verbouwingskosten eruit, maar het kan ook al enorm schelen in de tijd dat je huis te koop staat en dat moet je ook doorrekenen.
Ja we willen het pas over een hele tijd gaan verkopen....misschien.... Nu is het absoluut niet de juiste tijd en we zitten nog wel goed voor nu. Maar asl we het ooit gaan verkopen wil ik niet te veel verlies hebben...maar vloerverwarming is dan alleen luxe zeg maar...
Het ligt er ook aan of je met het verbouwen veel zelf kan doen om zo de kosten te drukken. En wat 1 van de voorgangers zei klopt ook: Bouwbedrijven en aannemers e.d. hebben momenteel genoeg tijd. Wij zijn zelf aan het verbouwen en hadden wel wat hulp nodig. Er stonden 3 aannemers te springen hoor om te mogen komen. En je zult begrijpen dat je dan goede prijsafspraken kan maken. In tijden dat het dan weer wat beter gaat met de huizenmarkt, haal je er misschien in ieder geval uit wat je er in hebt gestopt en heb je zelf je woongenot er van gehad. Voor elke verbouwing of kleine klus geld: Rondshoppen loont! Als voorbeeld hebben wij 3 kozijnenbedrijven laten komen om de volledige achterkant van ons huis te laten voorzien van kunststof kozijnen. We hadden een prijs van 5000, 7000 en 10.500. Het wil natuurlijk niet zeggen dat de goedkoopste dan ook mag komen, maar je ziet dat er ergens wel heel veel verdiend word en zelfs de goedkoopste verdient er ook nog aan. Maar idd levert extra woonruimte de meeste meerwaarde op. Een vaste trap naar de zolder i.p.v. een vliso misschien niet direct, maar als je je huis verkoopt zijn er altijd mensen die het bijvoorbeeld niet zien zitten zelf een vaste trap te moeten maken en dan is het toch weer heel fijn als deze er wel zit.
Wij hebben in januari dit huis gekocht en we hebben een hoop gedaan. We hebben cv aangelegd,hele lecktra vervangen,niet dak erop,dubbelglas beneden,gestuukte wanden. De rest idd smaak; nieuwe keuken,nieuwe vloer,geschilderd. Het huis zal nu meer waard zijn dan toen wij het kochten. Maar we hebben het ook laag gekocht en veel zelf gedaan en door kennissen die een bedrijf hebben geholpen (lage prijs).Dus de verbouwingskosten hebben veel lager gelegen dan wanneer je die mazzel niet hebt.
hier wordt alles zelf gemaakt behalve de trap want dat is maatwerk.... Dus dat scheelt al een hoop....
tja de dingen die jou huis net even iets anders/nuttiger maken dan die van de buren loont mits het je niet de hoofdprijs kost... hier wonen we in een nieuwbouwwijk waa nog steeds gebouwd wordt maar helaas steeds voor een lagere prijs... daardoor wordt het voor ons wel lastig om ''winst" te maken op het huis... wij hebben een vaste trap naar zolder maar zijn daar nu een afgescheiden wasruimte aan het maken en een extra kamer... ik zit alleen nog wel te dubben of we dakramen willen of een dakkapel... het laatste vermeerderd je ruimte behoorlijk en kan een kamer nuttiger maken maar kost ook meer dus daar moet je een balans in zoeken....
moeilijk he ivfje! Dakkapel gaat hier niet helaas....... Kijk sommige dingen doen we voor onszelf natuurlijk om het mooier te maken.....maar we willen niet doorschieten hierin....moeilijk!