Schadelijke stoffen in verzorgingsproducten

Discussie in 'De lounge' gestart door Sonjahh, 13 nov 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sonjahh

    Sonjahh Lid

    11 okt 2016
    76
    15
    8
    Vorige week keek ik Keuringsdienst van Waarde over het onderwerp Microplastics in cosmetica. Verder niets mee gedaan tot ik afgelopen maandag keek naar Radar over hormoonverstorende stoffen in verzorgingsproducten. Ik schrok er best wel van dat er zoveel slechte stoffen in producten zitten die ik gebruik.

    Ik heb de apps Beat The Micro Bead en Clean Beauty gedownload en mijn producten gescand.

    De Oral-B tandpasta, Dove Shampoo en de Niveau deo beauty elixer Deomilk scoren allemaal rood, en bevatten dus microplastics

    Mijn handcreme van Dove, en bodymilk van Nivea bevatten hormoonverstorende stoffen. Maar waar ik nog het meest van schrok was de lipgloss van mijn dochter. Deze bevatten drie soorten parabenen! Die heb ik meteen in de prullenbak gegooid.

    Ik wil nu overgaan op natuurlijke verzorgingsproducten en cosmetica. Maar dat blijkt een hele klus. Vanochtend naar de Kruidvat geweest en alles kleurt rood of oranje. Ik wil echt niet dat mijn dochters nog slechte producten gebruiken.

    Wie heeft er tips voor natuurlijke shampoo, deo, lotion, lippenbalsem, dagcreme enz.?
     
    Esila vindt dit leuk.
  2. hibiscusje

    hibiscusje Fanatiek lid

    31 mrt 2020
    2.201
    3.255
    113
    Vrouw
    Ik snap dat je er van schrikt maar parabenen zijn alleen maar goed voor het houdbaar houden van producten.
    Met producten zonder dit soort toevoegingen bederft het wel sneller en zal je t ook goed in de gaten moeten houden dat dit niet gaat zorgen voor problemen. Met deze producten moet je zelf een stuk bewuster omgaan.

    https://www.bewustpuur.nl/nl/verzorging/
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  3. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.246
    19.008
    113
    Tja, mijn mening is vast niet erg populair maar ik geloof dat het gros van deze "verzorgings"producten pure marketing zijn. Ook de "gezondere" producten heb je vaak gewoon niet nodig.
    Je droogt je lichaam onnodig uit met douchegel om het vervolgens weer te moeten hydrateren met bodylotion. En zo geldt dat voor nog heel veel andere producten.

    Mijn gezicht wassen doe ik gewoon met water, heb geen droge of vette huid en ook nooit puistjes gehad.
    Verder aleppozeep voor onder de douche, shampoo en conditioner gebruik ik nog wel maar wil ik tzt vervangen voor een blok shampoo/conditioner of ghassoul.
    Bij droge handen vaseline in de nacht en verder nog tandpasta.
    Olijfolie gebruik ik in mijn haar, voor droge lippen, als make-up remover etc.

    Als je toch per se je gezicht wil wassen met iets anders dan water zou ik rozenwater proberen.
     
    Esila, Vero0504, Vitamientjuh en 11 anderen vinden dit leuk.
  4. Summerbelle

    Summerbelle Niet meer actief

    Ik heb een webshop met natuurlijke verzorgingsproducten. Denk er wel aan dat het allemaal niet zo schuimt zoals je gewend bent :). Ik vind het fijne producten en een prettig idee dat ik mijn kinderen zoveel mogelijk weghoudt van schadelijke stoffen in hun lijf.

    We love the Planet en botma en van Bennekom vind ik persoonlijk erg fijn.
     
    Esila en Sonjahh vinden dit leuk.
  5. Vaasje

    Vaasje Niet meer actief

    Ik was mijn gezicht ook met alleen water, scrubben doe ik met een handschoen.

    Qua douche/bad producten heb ik eigenlijk altijd rituals (zal ook vast genoeg meuk in zitten)
    En shampoo heb ik Maria Nila want dat is de enige shampoo waar ik tegen kan (is vegan en vrij van sulfaten en parabenen zeggen ze)

    Verder moet ik eerlijk zeggen dat ik me nergens mee in smeer geen dag of nacht crème gebruik en m'n make up er gewoon met water af was.

    Goedkoop en makkelijk :roflmao:
     
    Sonjahh, Gewooniemand en citroenrasp vinden dit leuk.
  6. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.271
    7.832
    113
    Gelderland
    Ik gebruik deo van Loveli. Ze hebben ook nog wat gezichtsproducten. Maar of deze door jouw keuring heen komt? Zo ver heb ik me er niet in verdiept.
    Buiten het feit dat het echt topspul is vind ik het prettig dat ik navul kan kopen.

    Ik gebruik amandelolie om mijn make up te verwijderen. Verder gebruik ik vaseline voor droge plekjes.
    Aleppo zeep voor mijn huid, bevalt allemaal top!
     
    Sonjahh vindt dit leuk.
  7. Gewooniemand

    Gewooniemand Niet meer actief

    Ik gebruik aleppozeep ook voor mijn haar en een blok zeep om te douchen.
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  8. Gewooniemand

    Gewooniemand Niet meer actief

    Ik was mijn gezicht met water en gebruik gewone Nivea crème.
    Mijn haar was ik met Allepozeep en als douche gel gebruik ik een blokzeep.
    Wij hebben nog wel douchegel staan wat wij gekregen hebben en die wordt soms ook nog gebruikt.
    Voor in bad heb ik olie.
     
  9. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.246
    19.008
    113
    Mijn man en kinderen doen dat ook. Heb het zelf ook geprobeerd maar werd gek van de jeuk op m'n hoofd helaas. :(
     
  10. Gewooniemand

    Gewooniemand Niet meer actief

    Jammer! Wij hebben er gelukkig geen last.
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  11. 2jongensmama

    2jongensmama Fanatiek lid

    17 jan 2020
    3.847
    3.624
    113
    gebruik hier zeep en shampoo bars van happy soaps. ze hebben ook deo en conditioners. De kinderen gebruik ik alleen water. En heel zelden een keer een shampoo bar.
     
    Vitamientjuh vindt dit leuk.
  12. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.812
    32.715
    113
    Ik heb nu al verschillende shampoo bars en conditioner bars geprobeerd, maar het werkt niet voor mij. De shampoo gaat nog wel, maar die conditioners, ik kan geen goede vinden. Heb heel dik haar met veel slag en kom er gewoon niet doorheen.
     
  13. 2jongensmama

    2jongensmama Fanatiek lid

    17 jan 2020
    3.847
    3.624
    113
    Ik vind die van happy soaps wel fijn, maar heb er wel relatief veel van nodig en dan heb ik nog geen dik haar. Heb je die al eens geprobeerd?

    Maar kan me prima voorstellen dat een bar met dik haar echt wel lastig werkt, sowieso omdat het een bar is. Kan je een bar niet eens smelten en dan kijken of het beter werkt? (al is dat wel een dure definitieve oplossing).

    Ik heb wel eens gelezen dat men gewoon handzeep smelten voor in pompjes, ik meen op de pagina van happy soaps. Maar kan het bericht niet zo snel terug vinden.
     
  14. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.812
    32.715
    113
    Ja ik heb nu de melon power van happy soaps. Als ik heel veel gebruik werkt het redelijk, maar dan wordt het wel een heel duur geintje idd. Mijn haar is ook heel snel vet daarna.

    Voor mijn dochter werkt het prima. Zij heeft heel steil haar.
     
  15. Lamode

    Lamode Bekend lid

    19 feb 2014
    796
    183
    43
    Vrouw
    Ik sluit me helemaal aan bij @citroenrasp.
    Ook bij ons thuis zijn we sinds een tijdje overgestapt op natuurlijke producten.
    Shampoo: kamelenmelkzeep (van nature erg zacht dus conditioner niet nodig)
    Serum na haren wassen: jojoba olie
    Wassen gezicht/lichaam: ezellinenzeep
    Dag/nachtcreme: pure arganolie
    Make-up remover: pure rozenwater

    Ik moet eerlijk bekennen dat ik enorme last kreeg van mijn (hoofd) huid na het stoppen van mijn gebruikelijke shampoo en douchegels.
    Rode pukkels, ontstoken talgkliertjes op mijn hoofdhuid etc. Dit schijnt dus normaal te zijn. Ben er gelukkig mee doorgegaan en nu zou ik niet meer anders willen!
     
    Esila, Vero0504, Vitamientjuh en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. MinnieMouse94

    MinnieMouse94 Niet meer actief

    Als je flink minimaliseerd in het aantal producten wat je gebruikt, scheelt dat al heel veel uitzoek werk.
    Hier gebruik ik shampoo van Urtekram, de kinderen gebruiken daarbij ook de conditioner van Urtekram en de conditioner spray, maar ik zelf spoel gewoon met natuurazijn na het wassen.
    Oksel, handen en voeten met aleppo zeep en verder volstaat water. Make up draag ik niet. Ik smeer eigenlijk nooit iets, niet op gezicht en niet op lijf, heel soms een schrale plek met sheabutter zalf van de kleine badkamer, zij hebben natuurlijke verzorgingsproducten voor kleintjes. Deodorant is van we love the planet. Tandpasta gebruik ik nu nog gewoon prodent oid, daar wil ik nog eens naar gaan kijken om dat te vervangen. Qua shampoo heb ik ook een tijd allerlei bars en aleppo geprobeerd, maar dat werd 'm niet. Echt niet te doen. Toen heb ik dus gekozen voor Urtekram en nu ben ik het aantal keren dat ik m'n haar was aan het afbouwen om zo toch gebruik van producten verder te minimaliseren. Ik ben nu van iedere dag naar iedere twee dagen gegaan en nu sinds vorige week probeer ik er nog een dag aan vast te plakken. Over van één naar twee dagen, heb ik volgens mij echt heel wat maanden gedaan, maar goed, het is het me wel waard. Scheelt ook heel veel in warm water wat je gebruikt bij het douchen natuurlijk.
     
    Vitamientjuh en Sonjahh vinden dit leuk.
  17. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.945
    12.419
    113
    Vrouw
    Kokosvet werkt ook goed om make up er af te halen..
     
    Vero0504 vindt dit leuk.
  18. Summerbelle

    Summerbelle Niet meer actief

    Je kunt ook appelazijn als conditioner gebruiken.
     
    Vitamientjuh en MinnieMouse94 vinden dit leuk.
  19. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.812
    32.715
    113
    Geprobeerd. Touw haar, niet meer doorheen te komen. Eenmaal droog was het prima.
     
  20. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.367
    5.637
    113
    Neem Radar wel met een korreltje zout. Ze vinden iets en proberen daar een verhaal om heel te maken. Zoeken wat 'deskundigen' die naar hun mond praten en klaar, je hebt een uitzending.

    Stoffen zullen vast hormoonverstorend kunnen zijn, maar ik hoor bij Radar nooit iets over concentratie en frequentie van gebruik. Ook niet of er aanwijzingen zijn dat er bij normaal gebruik een effect optreedt. Vaak bangmakerij.
     

Deel Deze Pagina