Pijnaanvallen in spieren herkenbaar?

Discussie in 'De lounge' gestart door frummeltje31, 6 aug 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. frummeltje31

frummeltje31 Fanatiek lid

16 sep 2009
    2.158
    110
    63
    Ik heb al langere tijd last van een soort pijnaanvallen in mijn spieren. Voornamelijk mijn armen, handen, benen en voeten. De "aanval" lijkt te beginnen en het doet enorm veel pijn, om meestal na 1,2 dagen weer langzaam af te zakken. Tot weer een volgende aanval. Er kan weken tussen zitten, soms een paar dagen. Ik zit al in de bloedonderzoeken, maar momenteel nog niets uit gekomen. Vitamine B12 gaat komende week meegenomen worden. Omdat ik merk dat je tegenwoordig overal zelf achteraan moet, vroeg ik me af of deze klachten herkenbaar zijn voor iemand? Ik heb ook erg last van in beide handen een triggervinger (beide pinken) en volgens de fysio komt dit door constante spanning op mijn onderarmen. Maar de oorzaak is nog niet achterhaald ook. Iemand die hier iets in herkent?

2. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.368
    21.747
    113
    Helaas hier precies hetzelfde, bij mij zijn ze nu ook aan het onderzoeken wat het is. Ik heb het wel voornamelijk bij m'n benen trouwens. En nu in de zomer heftiger dan wanneer het weer afkoelt.

3. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.995
    113
    Wel typisch dat t allemaal in je extremen zit (ledematen). Ik ken zo'n fenomeen alleen met wintertenen/handen dat t in je extremen zit, iets anders komt me niet echt direct bekend voor.

Doorbloeding is verder wel oke?

Kan je t vergelijken met krampen of is t echt alleen pijn? (wat al beroerd genoeg is daar niet van)

4. frummeltje31

16 sep 2009
    2.158
    110
    63
    Het is echt pijn. Krampen heb ik soms ook, maar magnesium gehalte is prima. Ja doorbloeding in mijn voeten bijvoorbeeld is prima in orde. Het is enorm vervelend en gaat echt de ene periode beter als de andere.

5. frummeltje31

16 sep 2009
    2.158
    110
    63
    Oh wat apart dat jij het ook hebt, maat dan in je benen. Echt vervelend he! Sterkte voor jou!

6. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Magnesium is in bloed niet goed te meten. Heel klein deel zit in het bloed en de rest in de botten. Dus ik zou goede magnesium bij gaan slikken en kijken wat er dan gebeurd.
    Is je vitamine d gecheckt en zo ja, hoe hoog was deze? Vitamine d tekort kan deze klachten ook geven. Bij een vitamine d te kort is er bijna altijd ook sprake van magnesium tekort. Deze 2 verbruiken elkaar.
    Je vitamine d moet minimaal 80 zijn en liefste tussen de 100 en 150

frummeltje31 en Vero0504 vinden dit leuk.
  7. alisaroba

alisaroba Nieuw lid

7 aug 2023
    2
    0
    1
    Man
    Tijdens de zwangerschap kunnen vrouwen verschillende soorten pijn en ongemakken ervaren, waaronder aanvallen van pijn. Deze pijn kan verschillende oorzaken hebben en kan variëren in ernst en duur. Hier zijn enkele mogelijke redenen waarom vrouwen aanvallen van pijn kunnen ervaren tijdens de zwangerschap:

1. Groei van de baarmoeder: Naarmate de baby groeit, zet de baarmoeder uit en kan druk uitoefenen op aangrenzende organen en weefsels, wat pijn en ongemak kan veroorzaken.

2. Bandenpijn: De baarmoeder wordt ondersteund door een netwerk van banden en ligamenten. Naarmate de baarmoeder groeit, kunnen deze banden uitrekken en ongemak veroorzaken, vooral tijdens plotselinge bewegingen.

3. Braxton Hicks-contracties: Tijdens de zwangerschap kunnen vrouwen zogenaamde "oefenweeën" of Braxton Hicks-contracties ervaren. Deze contracties kunnen aanvoelen als een krampachtige pijn in de buik, maar ze zijn doorgaans onregelmatig en niet zo pijnlijk als echte weeën.

4. Indigestie en maagzuur: Door de veranderingen in hormonen en de druk van de groeiende baarmoeder kan zwangere vrouwen meer last hebben van indigestie en maagzuur, wat pijn en ongemak kan veroorzaken.

5. Rugpijn: De veranderingen in het lichaamsgewicht en de houding tijdens de zwangerschap kunnen rugpijn veroorzaken, vooral in de onderrug.

6. Urinaire problemen: De druk van de groeiende baarmoeder op de blaas kan leiden tot frequentere urinelozingen en mogelijk pijn of ongemak.

7. Baarmoederhalsveranderingen: Tijdens de zwangerschap ondergaat de baarmoederhals veranderingen, waaronder verzachting en rekbaarheid om zich voor te bereiden op de bevalling. Dit kan soms pijn veroorzaken.

8. Andere aandoeningen: Sommige vrouwen kunnen tijdens de zwangerschap andere medische aandoeningen ervaren, zoals bekkenpijn, vaginale infecties of pre-eclampsie, die pijn kunnen veroorzaken.
    Het is belangrijk om eventuele aanhoudende of ernstige pijn tijdens de zwangerschap met een medische professional te bespreken. Zij kunnen de oorzaak van de pijn bepalen en indien nodig passend advies of behandeling bieden.

Hier zijn enkele tips die zwangere vrouwen kunnen helpen om pijn te voorkomen of verminderen tijdens de zwangerschap:

1. Houd een goede houding aan: Probeer bewust te zijn van je houding, vooral naarmate je buik groeit. Sta en zit rechtop om rug- en bekkenpijn te voorkomen.

2. Zorg voor voldoende rust en slaap: Voldoende rust en slaap zijn essentieel voor het herstel van je lichaam en om pijn te minimaliseren. Gebruik kussens om comfortabel te liggen en ondersteuning te bieden aan je buik en rug.

3. Blijf actief: Matige lichaamsbeweging kan helpen om je spieren en gewrichten sterk te houden en pijn te verminderen. Praat met je arts over geschikte oefeningen voor zwangere vrouwen.

4. Draag comfortabele schoenen: Kies schoenen met goede ondersteuning om rug- en beenpijn te voorkomen. Vermijd hoge hakken en platte schoenen zonder demping.

5. Gebruik ondersteunende zwangerschapskleding: Zwangerschapskleding en buikbanden kunnen de druk op je buik en rug verminderen en je comfortabeler laten bewegen.

6. Neem voldoende rustpauzes: Als je veel moet staan of zitten, neem dan regelmatig pauzes om te bewegen en je lichaam te ontlasten.

7. Let op je dieet: Een gezond dieet kan bijdragen aan je algemene welzijn en comfort. Vermijd voedingsmiddelen die indigestie en maagzuur kunnen veroorzaken.

8. Hydrateer goed: Voldoende water drinken kan helpen om urinewegproblemen te voorkomen en je algemene gezondheid te ondersteunen.

9. Zorg voor ontspanning: Zoek naar ontspanningstechnieken zoals yoga, meditatie of ademhalingsoefeningen om stress en spanning te verminderen.

10. Praat met je zorgverlener: Als je aanhoudende of ernstige pijn ervaart, aarzel dan niet om contact op te nemen met je arts of verloskundige. Zij kunnen je specifiek advies geven en eventuele onderliggende problemen identificeren.
    Onthoud dat elke zwangerschap anders is, en het is belangrijk om naar je eigen lichaam te luisteren en te handelen volgens het advies van je medische professional.

8. Esther2901

Esther2901 Fanatiek lid

3 jul 2014
    2.073
    1.567
    113
    Ik geloof niet dat TO zwanger is.

citroenrasp en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  9. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

16 jan 2022
    2.887
    4.160
    113
    Vrouw
    Ik geloof dat dit een ChatGPT antwoord is.

JupitR, Juul75, Nellie4 en 4 anderen vinden dit leuk.
  10. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    Ik heb ook dit soort pijnaanvallen gehad, maar in combinatie ook met een slapend gevoeld in mijn armen en 1 been en het gevoel van krachtverlies/minder goed ‘aan te sturen’ zeg maar. Bv een vork pakken was soms moeilijk, ik moest heel bewust pakken anders glipte hij uit m’n hand. Ik heb een onderzoek gehad waarbij ze de zenuwen doormeten vanaf de armen en benen, met kleine stroomsignaaltjes, maar dat was helemaal prima. Uiteindelijk in bloed ook niks gevonden, neuroloog vond niks, het werd op stress gegooid en als ‘troost’ mocht ik naar een revalidatiearts. Dat was eigenlijk de eerste die eens naar het grotere plaatje keek, ik bleek een beknelling in mijn nek te hebben. Met goede oefeningen (ook om mijn krachtverlies te herstellen), aandacht voor een goede houding en ook op tijd leren herkennen van klachten, heb ik nu helemaal geen last meer :)

JupitR en frummeltje31 vinden dit leuk.
  11. Lovieyou

Lovieyou Fanatiek lid

3 sep 2021
    1.136
    884
    113
    Vrouw
    Volgens mij ook:roflmao:

Fruity90 vindt dit leuk.
  12. frummeltje31

16 sep 2009
    2.158
    110
    63
    Mijn vitamine D3 was 48,7 en dat slik ik nu extra. Ook magnesium neem ik en deze was in het bloed 0,83. Huisarts vond het niet extreem, maar als ik jou zo lees....magnesium slikte ik, maar zal ik nu weer oppakken.

13. frummeltje31

16 sep 2009
    2.158
    110
    63
    Ohhhh dan zal ik daar ook eens naar laten kijken. Ben namelijk wel heel erg bekend met nekklachten!! Zenuwonderzoek heb ik inderdaad ook gehad, maar is niets uitgekomen. Terwijl ik ook alle symptomen heb van neuropathie in mijn voeten.

14. lynole

lynole Fanatiek lid

22 nov 2014
    1.433
    587
    113
    Vrouw
    Als je een aanval hebt zetten je ledematen dan ook op/houdt je vocht vast.

Ik heb vanaf mijn 16de ook deze klachten gehad en ben de hele medische molen door gegaan.
    Uiteindelijk heb ik na 7 jaar dokteren de diagnose fybromyalgie gekregen. Daarvoor revalidatie gehad en kan de aanvallen nu meestel voorkomen.

15. Sansaatje

Sansaatje Niet meer actief

Ik heb dit voornamelijk in mijn linkerbeen/voet. Soms weken niet en nu helaas wel weer. Heel irritante pijn, been minder pijn maar voelt heel moe maar onrustig, licht krampen aan maar in mijn voet scherpe pijn vooral onder mijn voetzool. Iemand die dit iets zegt? (Ik wil je topic niet kapen maar het klinkt herkenbaar)

Ik ben bekend met hernia’s in de rug. Dokter gooit het nu ook op mijn rug en krijg pijnstilling. Na de vakantie maar weer aan de bel trekken.

16. Asil

Asil VIP lid

14 nov 2018
    10.144
    9.744
    113
    Vrouw
    Hier herkenbaar van vriend maar die heeft het met name in rust en voornamelijk s'nachts.
    Hij heeft PLMS en RLS (erfelijke vorm maar je kunt ook niet erfelijk hebben)

Periodic Limb Movement Syndrome en Restless Legs Syndrome (dat laatste @citroenrasp zou ik voor jouw in het achterhoofd houden en even op zoeken)

Fibromyalgie dacht ik ook nog aan, ook als het weergevoelig is. Minder last bij zonnige dagen meer last bij regenachtige dagen?

17. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Mag ik vragen welke hoeveelheden je slikt? Vit d en magnesium?
    En welk soort magnesium?

En naast vit d is het ook belangrijk dat je vit k2 neemt. Dat bevorderd de opname van vit d en zorgt ervoor dat de vit d op de juiste plekken terecht komt.

Huisartsen houden zich nog vast aan de verouderen onderwaarde van vit d. Die staat bij de meeste nog op 50.. huisartsen weten vaak weinig van vitamines en zijn vaak nog wat ouderwets.
    Ik had een waarde van 30 en flinke klachten en mn huisarts vond het niet ernstig. 20 was pas ernstig. Nou, bij die waarde kan je al flinke klachten en restverschijnselen krijgen. Al mn (psygische) klachten zouden door stress komen. Klaar.
    Toen overgestapt naar een andere huisarts en die gaf aan dat het minimaal 80 moest zijn of hoger. En dat mn klachten allemaal door vit d tekort konden komen.

frummeltje31 en Asil vinden dit leuk.
  18. frummeltje31

16 sep 2009
    2.158
    110
    63
    D3 70mcg 2800ie en magnesium 375mg

Hmmmm okee hou dit in de gaten!

19. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Bij een te lage vitamine d wordt aangeraden dagelijks minimaal 5000 IE in te nemen. En dan een goed opneembare versie op olie basis. En 400 mg goed opneembare magnesium. Bijvoorbeeld geen oxide.

frummeltje31 vindt dit leuk.
  20. frummeltje31

16 sep 2009
    2.158
    110
    63
    Heb ik nooit zo opgelet eigenlijk, maar heb wel af en toe wat vocht inderdaad.

Deel Deze Pagina