Hoi allen, Helaas is dat waar we bang voor waren werkelijkheid geworden. De afgelopen 2 loonmaanden kwam het salaris niet, alleen enkele betalingen in erg kleine bedragen, maar nog lang niet wat we moeten hebben. We zijn beide onder een andere BV werkzaam, en beide een totaal andere functie, maar uiteindelijk valt alles onder dezelfde werkgever. En we hebben het nieuws gehad nu dat het faillissement is aangevraagd. Nu we het loon niet krijgen is alles even lastig, vooral met 3 kids, maar gelukkig hadden we een buffer achter de hand, maar dat is ook niet oneindig helaas. Ook maar eerst de bezichtigingen stopgezet voor verkoop van de woning, want iets anders kopen zit er nu helaas niet in. Máár waarom dit topic? Wie heeft er ervaringen met een werkgever die failliet is gegaan? Hoe snel na aanvraag werd het uitgesproken? Hoe ging het toen verder? Zijn er ook ervaringen met de UWV uitkering wegens betalingsonmacht? Zo ja, hoe ging dit in zijn werk? Het is voor ons allemaal een totaal nieuwe situatie en ik wil graag wat meer duidelijkheid over hoe de verloop zou gaan. De kans op doorstart is erg klein, al is het wat ik begreep afhankelijk van de curator?
Zodra het faillissement is uitgesproken, gaat het UWV aan het werk. Ik weet niet of je jezelf moet melden of dat de curator dat doet. Vaak doet het UWV al heel snel een voorschot betaling, omdat ze weten dat mensen er op zitten te wachten. Faillissementsuitkering is volgens mij 6 weken + achterstallig loon/vakantiegeld/vakantiedagen. Daarna ga je de WW in, die moet je zelf aanvragen.
He wat bagger! Hier helaas 3 jaar geleden soort gelijk mee gemaakt maar alleen met mij en niet ook mijn partner erbij. Betaling van het voorschot duurde best lang. Begin december failliet en kreeg het voorschot laatste week januari. Resterende bedrag etc echt pas een dikke 3 maanden later En vraag indd nu meteen ww aan anders moet je daar straks ook op wachten. Hier zeiden ze dat je dat pas aan kon vragen nadat je voorschot had ontvangen. Ik heb als enige medewerker toen wel gewoon meteen ww aangevraagd. Collega's hebben dus gewoon nog een keer 6 weken op geld mogen wachten
Hier partner een paar jaar geleden een faillissement meegemaakt. Was wel een heel groot bedrijf (1200 man). Betaling van voorschot ging echt super snel! Binnen 2,5 week. Toen ook gelijk ww aangevraagd (gelukkig niet nodig gehad want hij had snel een nieuwe baan). Heeft al het niet betaalde loon gekregen, overuren en vakantiedagen betaald gekregen via het UWV. Als je lid bent van de bond Kun je daar ook om hulp vragen. Hier heeft de bond heel veel gedaan toen en advies gegeven.
Heel veel sterkte! Lijkt me een vreselijke situatie. Ik zou, als ik de reacties hierboven lees, gewoon zelf het UWV benaderen en dus ook wel meteen WW aanvragen. En daarnaast, al staat je hoofd daar misschien helemaal niet naar, meteen gaan solliciteren. Zeker omdat je beide in deze situatie zit.
Ik zou vandaag even contact opnemen met het Uwv, begrijp ik nu goed dat jullie al 2 maanden niet jullie gehele loon heb en ontvangen? Was er wel surseance van betaling aangevraagd voor die periode?
Ik heb 2x een sluiting van een winkel meegemaakt en zit nu midden in de derde. Gelukkig geen faillissement. Enige wat ik kan zeggen is ga evt voor info naar t juridische loket. Houd contact met de curatoren en teken NIKS. Heel veel succes en sterkte. Weet hoe vermoeiend t is
Ik lees even met je mee. Mijn partner zit in hetzelfde schuitje. Wellicht zelfde bedrijf? Vandaag of morgen komt de curator. Ligt er even aan hoelaat de faillissement uitgesproken wordt vandaag. In ieder geval veel sterkte!