hey heb een lieve dochter met een héél uitgesproken karaktertje. ze is nu 2jaar en 8 maanden . soms vraag ik me af of haar gedrag nog wel normaal is, onze zoon was heel anders ... véél minder hevig. - ze kan ineens beginnen meppen , vooral op haar broer - uitstspraken als "stoute mama" , stoute broer / opa ... -> negeren helpt niet en boos worden nog veel minder, het enige wat helpt is de hoek in maar dan staat ze wel veel tijd in de hoek - ze kan echt niet stil zitten. Is altijd aan het friemelen, klimt overal op en haalt zo gevaarlijke toeren uit, springt in de zetel (vooral omdat dat niet mag) , doet constant de deuren open en dicht, zit aan de lichtknopjes ... - is een ongelofelijke tater - is altijd aan het praten en dat kan ze dan ook al goed. - knoeien met eten als het haar niet zint, met bord kloppen, eten op de grond gooien ... wat momenteel vooral vervelend en vermoeiend is , is dat ze opnieuw zo aan mij klit. Het is een tijdje beter geweest maar nu wil ze weer constant bij mij zijn of in mijn buurt en als ze bv niet mee naar boven kan dan is het krijsen onder aan het traphekje... papa is niet goed genoeg en dta is niet leuk voor hem. zou die fase zo stilaan nog niet over moeten zijn, dat kan toch geen verlatingsangst zijn? ze weet dat mama altijd terug komt ...
ja ik herken het zeker wel,dus ik zou zeggen ja dit is normaal peutergedrag. mijn zoon heeft een tijdje iedereen domme genoemd, dus domme opa, domme mama, domme... iedereen dus ik negeerde het altijd, wat niet werkte. Mijn zoon zei op een dag Domme M. tegen zijn buurjongentje wat ouder is, en deze pikte het niet en duwde mijn zoon om! en toen was het gebeurd met Domme... ook knoeien met het eten is herkenbaar, niet stil zitten, en ja met fases kunnen ze heel erg aan je Klitten...
Alles wat je beschrijft is herkenbaar en lijkt me normaal peutergedrag. Leuk is het niet, ook niet voor je dochter die zal er zelf ook last van hebben maar het gaat vanzelf over. Bij mijn dochter wordt het nu langzaam steeds minder maar ik hou er ook rekening mee dat met de geboorte van haar zusje straks alles weer overnieuw begint
Jouw dochter lijk me gewoon een ondernemende peuter en dat kan erg vermoeiend zijn. Vind er in ieder geval niks extreems aan.