Wij gaan ons huisverkopen, nu komt donderdag de fotograaf foto's maken. Hebben jullie nog tips waar ik op moet letten en zou hij zelf ook wel zeggen van dit weghalen of laten staan? Ook lastig wat ik met al het speelgoed doe. Heb een kleine kamer met een keukentje van de Ikea erin en een groot poppenhuis. Zouden jullie beiden weghalen of toch wel iets van speelgoed laten staan?
Ik zou het toch weghalen. Het zou mensen kunnen belemmeren om er een eigen plekje in te kunnen zien. Verder zoveel mogelijk weg. Verzorgingsproducten in de douche, schoenen, minimaal aantal jassen, koffiezetapparaat etc. Succes met de verkoop!
Alles weg halen. Echt zoveel mogelijk. Prop je auto vol en zet hem verderop in de straat. Kijk je buurvrouw lief aan en zet grote spullen bij haar in de schuur. Kranen netjes naar voren gericht. Handdoeken netjes opgevouwen, 1tje over de radiator. Bij 360 graden fotos zorgen dat je niks hoeft te verzetten. Gordijnen lekker open. Huisdieren de deur uit, inclusief bakken voer, kooien, grit. Kapstok helemaal leeg. Open schoenenkastje helemaal weg. Sowieso oppassen met open kasten.
Idd zoveel mogelijk weghalen. Schoenen, jassen, handdoeken, verzorgingsproducten, speelgoed en foto's allemaal in de kast proppen. Maar... Het moet ook weer niet te leeg zijn dus niet heel je badkamer leeg halen. Je kan bv best een fles of pot rituals neerzetten. Houd er rekening mee dat als je spullen weghaald, ze dan niet op een andere foto staan. Wij hadden voor de foto van een slaapkamer de strijkplank weggehaald en na de foto weer terug gezet, daarna werd er een overzichtsfoto van de overloop gemaakt en zag je de strijkplank op de slk staan Verder vind ik het persoonlijk erg storend als muren een erg opvallende kleur hebben.
Hier komt de fotograaf ook morgen. Onze schuur staat vol, jassen en schoenen prop ik morgen in de auto... Ik kreeg een hele checklist van de fotograaf via de mail, jij niet? Deze kan je ook wel online vinden op sites van dergelijke fotograven. Succes!!
Wij zijn zelf op dit moment op huizenjacht, en al kan ik de tips hierboven allemaal heel goed begrijpen, vind ik het zelf best bijzonder om te zien dat op de foto's niets in het huis staat bij wijze van, en op het moment van een bezichtiging alles gewoon aanwezig is. Dan weet je dus gelijk dat het voor de foto's mooier gemaakt is, wat 9/10 keer sowieso al zo is met foto's op funda. Ik zou zorgen dat alles er netjes en verzorgd uit ziet, maar je hoeft echt niet te verbergen dat er een gezin met kinderen woont, zeker niet als het een gezinswoning betreft. Een vriendin van mij moest zelfs de kinderstoel wegzetten, gewoon zo'n stokke ding aan tafel, dat vond ik echt nergens op slaan. Misschien zelf een beetje rondkijken op funda? Dan kan je zien wat anderen doen.
Mijn vriend fotografeert woningen voor makelaars. Hij stuurt altijd een lijst met tips door. Hij adviseert iig om zoveel mogelijk prullaria weg te halen. Ook persoonlijke dingen als staande fotolijstjes etc. Wat aan de muur hangt laten hangen omdat je anders de lichte plekken ziet op de muur. Kinderspeelgoed allemaal weg. Je kan het allemaal bij elkaar pakken zodat je het makkelijk aan de kant kan schuiven als de fotograaf die hoek waar het speelgoed staat moet fotograferen, als hij klaar is kan je het daar gewoon weer neerzetten. Van mijn vriend weet ik dat het erg fijn is als hij zelf niet nog van alles hoeft te verschuiven, daarom stuurt hij ook vooraf een mail met de tips. Als je huis zo 'clean' mogelijk is dan word de ruimte goed zichtbaar op de foto's.
Met goede en mooie foto's die de ruimte weergeven trek je de kijkers. Dat er tijdens een bezichtiging wel wat speelgoed staat is niet erg als het maar wel opgeruimd is. Als er op de foto's al veel meuk staat, slaan mensen toch over en door dat weg te halen spreek je een zo breed mogelijk publiek aan. Huizen worden gezocht en gevonden via internet tegenwoordig dus die indruk moet goed zijn!!
Wij hier op huizenjacht en het aller vervelendste vind ik de foto"s van huizen waar je de ruimte op de foto slecht kan bepalen. je ziet dan foto"s van "stukken" uit een huis maar je kan niet inschatten hoe het geheel/ oppervlakte eruit ziet. Nette huizen trekken natuurlijk altijd zonder teveel rommel . Echter kan ik daar prima doorheen kijken. Het gaat mij erom dat ik de ruimtes goed kan inschatten . Of niet op de foto gezette ruimtes. Ik heb een huis op het oog en daar zijn geen foto"s ban beide gangen gemaakt en ook niet van de zolder en garage. Ik zie het al voor me als ik de plattegrond zie op funda hoe ik de gang kleiner maak en daardoor een u vormige woonkamer ontstaat. Maja geen idee of dat kan omdat ik niet weet hoe de trap staat daar in de gang. Naja we gaan zaterdag kijken dan zullen we het zien haha
zoveel mogelijk weghalen, een neutraal en gezellig geheel maken wat iedereen aanspreekt, bloemetje op tafel, fruit in de fruitschaal. de ramen schoonmaken, en alle gordijnen open zodat het huis lekker ruim en fris oogt. als je vuilnisbakken in de tuin hebt, zet die even ergens anders neer. ook als je veel prullaria in huis hebt beperk dit voor de foto's. Mensen moeten zichzelf erin zien wonen, en niet denken ow dit is wel een heel vol huis. natuurlijk kan er wat speelgoed staan, maar niet te veel en zeker geen grote objecten. we hebben voor de foto's destijds vanalles in de schuur gezet, daar hoefde toch geen foto van de binnen kant gemaakt te worden. ook heb ik inderdaad her en der wat dingen verschoven, zodat het even niet op de foto stond.
Hier zijn ze gister geweest,ze maakte eerst een foto van de wc en daarna ging alles de wc in wat hij niet mooi vond op de foto zoals laptops vuilnisbak,schoonmaakdoekjes dat soort dingen. Waar ik wel een beetje van schok nadat ze foto's hadden gemaakt dat gelijk het verkoop bord werd opgehangen,ik dacht dat later ging gebeuren nadat de foto's klaar waren. Maar nu vind ik het leuk en heb er zin in Maandag staan we op funda
Less is more. Wij hebben de kinderspeelhoek (ook ikea keukentje), krabpalen, wasmanden etc allemaal uit de kamers getrokken, foto gemaakt en daarna weer terug gezet. De kinder kamer was gewoon clean en opgeruimd. Bij gebrek aan ruimte, hadden we even snel bor dit moment de auto's vol gegooid met spullen. Op die manier krijg je de meeste optische ruimte. In de woonkamer hadden we wat accesoires op tafel en op de kast. De makelaar zei dat dit bij bezichtigingen allemaal minder relevant is, en dat men mag zien dat er wordt geleefd. En dan zijn mensen toch al binnen om te kijken.
Echt weghalen wat weg kan. Haal alles wat persoonlijk is uit het zicht. Dit deed ik ook tijdens bezichtigingen. Beide auto's stampvol en veel spullen bij mijn ouders gestald. Ook speelgoed. Ons huis zag er super netjes uit en het was zo verkocht. De fietsen stalde ik tijdens bezichtigingen bij de buren zodat ook de schuur ruimtelijk leek. Veel succes Je kunt maar 1 eerste indruk maken
Bij ons is net de fotograaf geweest. Wij hebben dingen als het speelkeukentje en tafeltje van de kinderen weggehaald en in de schuur gezet. Verder foto's enzo ook aan de kant gezet. Maar verder hebben we gewoon gezorgd dat het netjes is zonder een heel kaalheid huis te hebben, dat vind ik zelf altijd een beetje saai om te zien op de foto. Ik wil toch wel een beetje de gezelligheid in de ruimte kunnen zien. Fotograaf gaf meteen aan toen ie binnenkwam dat alles er netjes uitzag. Ook knuffel enzo van de Kids lagen wel gewoon op bed, wastafel verder geen probleem. Foto's erna doorgestuurd gekregen en zo gaan we hopelijk nog voor de open huizen dag op funda zodat we daar aan mee kunnen doen. We hebben al ee 'n ander huis dus er zit wel een beetje vaart achter
Inderdaad, leeg halen, prop je schuur, auto en vaste kasten gewoon vol. Grote dingen als de box verschoof ik gewoon samen met de fotograaf uit het zicht. Dierenspullen weg, aanrecht leeg en de douche leeg. Ik erger me kapot aan foto's met tandenborstels, flessen shampoo, allerlei potten en apparaten op het aanrecht. Weg die zooi. Ook douchematjes en toiletmatjes weg, bril naar beneden en alleen je toilet laten fotograferen als het een mooi, luxe ding is. Zo'n standaard toilet voegt weinig toe aan je foto's. Heb je een open haard? Doe hem aan op de foto. Mooie bos bloemen op tafel ofzo. Maak je bed op als in een hotel. Gordijnen open. Heb je grote, gekleurde gordijnen, haal ze er gewoon af voor de foto, toont ruimtelijker en lichter en het valt vaak geen hond op dat ze er niet hangen. Misschien nog wat meubels of stoelen verzetten zodat het ruimtelijker toont. Iedereen beweert altijd overal doorheen te kunnen kijken, maar in de praktijk kunnen maar weinig mensen dat.
Inderdaad leeghalen. En wij kregen van de fotograaf de tip om een bos bloemen op tafel te zetten, een volle fruitmand. En buiten geen lege bloempotten.
Zet wat mooie planten of bloemen neer. Als je alle prullaria weghaalt oogt her vaak zo kaal. Met bloemen en planten maak je het dan weer gezellig.