Bedrijfsarts, wie weet hier meer over?

Discussie in 'De lounge' gestart door Lamode, 31 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lamode

    Lamode Bekend lid

    19 feb 2014
    793
    183
    43
    Vrouw
    Hallo allemaal,
    Ik ben sinds een aantal weken (in overleg) met mijn leidinggevende minder gaan werken.
    Ik worstel enorm met mezelf (angststoornis, slapeloosheid, enorm moe, kan weinig hebben, last van alle prikkels om me heen, ben enorm vergeetachtig, dwangmatige klachten en zo kan ik wel door gaan).

    Ik ben door de HA doorgestuurd naar de POH en deze heeft me weer doorgestuurd naar de psychiater. Hier ben ik aan het wachten voor een consult voor eventuele medicatie.

    Ik merk dat ik ondanks de mindere uren, werk me echt opbreekt. Ik werk in de zorg en tijdens werk ben ik van de ene client naar de andere aan het gaan en dit vreet energie.
    Ik ben zo moe elke ochtend van het piekeren en mijn depressieve klachten en heb weinig tot geen energie voor werk. Het kleine beetje energie wat ik in mijn lijf heb gaat op aan werk en gezin, waardoor ik mar niet kan opladen.

    Ik heb met mijn leiddinggevende afgesproken dat het beter is als ik in gesprek ga met de bedrijfsarts.

    Wat kan ik hiervan verwachten?
    Waar kijkt een bedrijfsarts naar?
    Kan deze ook adviseren om voorlopig 100% ziek te melden en me richten op mijn herstel? Zo ja, wanneer adviseren ze dit?
    Of blijft deze altijd adviserrn aan het werk te gaan?

    Ik heb echt geluk met mijn leidinggevende. Hij denkt enorm mee met mij en hierdoor voel ik me schuldig om me conpleet ziek te melden. Maar als ik naar mezelf kijk en hoe ik me voel zou dit wel het beste voor me zijn.

    Volgens de huisarts ben ik depressief (en zo voel ik me ook helaas).
    Mochten jullie tips hebben voor het gesprek hoor ik dit graag.
    Liefs Lamode
     
  2. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.832
    12.956
    113
    Vrouw
    De bedrijfsarts is er juist voor jou! Deze zal dus meedenken in jouw belang en inderdaad eventueel adviseren om voorlopig niet te werken en daarna rustig op te bouwen. Als je in 1 keer weer volledig aan de slag gaat, heb je namelijk kans op een nog grotere terugslag waardoor je veel langer uit de running zal zijn.
    Het kan zijn dat hij/zij ook medische informatie bij de huisarts wil opvragen. Dit kan alleen als jij een schriftelijke machtiging hiervoor geeft. Anders zal de huisarts nooit informatie over jou aan de bedrijfsarts geven.
     
    nosilla, Lamode en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  3. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.516
    7.315
    113
    Geen advies, maar hoor op het werk van collega's wel dat het heel erg per bedrijfsarts verschilt.
    De één praat je bijna een schuldgevoel aan, terwijl de ander juist ontzettend meedenkt.

    Ik hoop dat je een goede treft! Sterkte!
     
    Lamode vindt dit leuk.
  4. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.302
    5.920
    113
    Vrouw
    Mijn ervaring met de bedrijfsarts is juist echt tegenovergesteld. Echt een hork van een man zonder emotie. Voelde me al veroordeeld voordat ik überhaupt binnenkwam en daardoor totaal niet op mijn gemak.

    Gelukkig hoeft dit dus niet zo te zijn, maar ben er wel op voorbereid dat de bedrijfsarts daar ook zit voor de belangen van de werkgever/verzekering. Belang om jou zo snel mogelijk weer aan het werk te krijgen zodat de verzekering niets hoeft uit te keren. Althans, nogmaals zo was dat in mijn geval.

    Achteraf hoor ik dat ik zo helemaal niet behandeld mag worden en best een klacht mag indienen of in ieder geval met mijn vuist op tafel mag slaan, bij wijze van. Want ik voelde me echt ontzettend schuldig, wat ik me al voelde maar door hem nog meer.

    In ieder geval heel fijn dat je je werkgever mee hebt, dat is het belangrijkst vind ik. Goed je grenzen bewaken, teveel is teveel, dat kan niemand voor jou beslissen vind ik. Beter nu preventief misschien de rem erop dan dat het straks te laat is en je nog langer eruit ligt. Uiteindelijk voor jezelf ook niet prettig.
     
    Lamode vindt dit leuk.
  5. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Nee joh, daar heeft niemand wat aan. Jij hebt duidelijk een verkeerde getroffen, maar de meesten zijn gewoon ok hoor. Niemand heeft er bovendien wat aan als je langdurig uitvalt doordat je eerder niet genoeg tijd hebt kunnen nemen.

    Ik heb vanuit het werk best wel wat contact gehad met bedrijfsartsen en de meesten zijn echt wel welwillend richting medewerker.
     
    sprits, Lamode en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  6. birds86

    birds86 VIP lid

    13 mei 2013
    5.304
    2.001
    113
    Vrouw
    Wat je kan verwachten hangt helaas van de bedrijfsarts af. Sommige zijn echt ruk en toe aan een cursus "leren omgaan met mensen".

    Maar laten we het erop houden dat hij/zij goed zn werk doet en kijkt naar de weg die je al hebt gelopen en hebt afgeremd. Wat je goed hebt gedaan is om alles in overleg met je leidinggevende te doen en de huisarts hebt ingeschakeld. Als je aangeeft dat de huisarts denkt dat je depressief bent zal de bedrijfsarts daar meestal niet tegen in gaan. En zeker omdat je half bent gaan werken, vrijwillig en dat je nu er achter komt dat dat ook niet werkt. Ze zien echt wel dat je er alles aan hebt gedaan om werk en privé te combineren.

    En heb je wel een bedrijfsarts die niet goed heeft gepoept die ochtend dan kun je altijd aan je huisarts vragen of die alleen je medische gegevens over je depressiviteit naar de bedrijfsarts kan doorgeven.
     
    Lamode en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  7. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.302
    5.920
    113
    Vrouw
    Ja bizar hè, hij was zelf heel stellig en ik liet me een beetje onder tafel praten. Nu weet ik wel beter hoe ik het gesprek in mag gaan.. maar omdat ik dus anders had verwacht was ik niet op zoiets voorbereid. Totaal overdonderd. Met tranen in mijn ogen bij mijn werkgever verhaal gedaan (oké ja hormonen) en zij staan wel achter mijn besluit. Verwacht binnenkort opnieuw gesprek te hebben..
     
  8. miramare

    miramare Bekend lid

    1 mrt 2013
    736
    143
    43
    Nou ik heb vorig jaar ook echt een ... van een bedrijfsarts gehad. Ook echt in het belang van de werkgever. Die praatte in termen van: een burn out creër je zelf, psycholoog praat je alleen dieper de grond in enz enz......
    Mijn man had ( wel met andere klachten) een super meedenkende bedrijfsarts, dus het kan wel! Hopelijk tref je een fijne arts! Sterkte!
     
    Lamode vindt dit leuk.
  9. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Pff. Veel succes. Je weet dat je ook voor een bedrijfsarts een second opinion mag aanvragen?
    Gelukkig is de werkgever wel ok.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  10. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.302
    5.920
    113
    Vrouw
    Hmm nee, maar goed om te weten. Dankje!

    Ja werkgever is heel erg meedenkend, dat scheelt 100%. Fijn dat ts dat ook heeft, anders zou je oprecht bijna gaan twijfelen aan jezelf.
     
    Lamode en suus1983 vinden dit leuk.
  11. Orchid24

    Orchid24 VIP lid

    19 nov 2018
    16.401
    13.232
    113
    Vrouw
    Het is heel erg afhankelijk van de bedrijfsarts..bij mij was de leidinggevende er bij het eerste gesprek bij en dat was erg fijn had toen ook echt een goed gesprek. 2e gesprek was ze er niet bij en veranderde hij van een aardige man naar echt een chagrijn.. dit aangekaart toen bij mijn leidinggevende en die vond zijn advies echt heel raar.. en heeft toen ook melding gemaakt. Ik zou het op je af laten komen en misschien kent je baas de bedrijfsarts en kan hij beetje vertellen hoe hij is. Mocht je met een rotgevoel weggaan, dan zou ik meteen aan je baas uitleggen.. zo te horen heb je een meedenkende baas die daar ook naar wilt luisteren. Ik merk dat blijven communiceren met je baas het belangrijkste is en dan komt dat allemaal wel goed! Bedrijfsarts kan je tot niks dwingen..
     
    Lamode vindt dit leuk.
  12. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Exact dit. Ook ervaring vanuit werk op pz bij een groot winkel bedrijf. Wij waren onze eigen arbo dienst en hadden 5 bedrijfsartsen in dienst. Dat die er zijn voor de werkgever is een fabeltje. Al gingen wij op onze kop staan en verzochten we een stevig gesprek (bij mensen die regelmatig uitvielen) dan nog keek de bedrijfsarts alleen naar wat medisch gezien haalbaar was. De bedrijfsarts is er niet om te kijken naar wat je niet kan maar om te beoordelen wat je in je functie (of soms in aangepast werk) wel kan doen. Hij/zij kijkt of er benutbare mogelijkheden zijn en als ik het verhaal van ts lees zijn die er niet en verwacht ik dat het advies volledig ziekmelden zal zijn en iets van wekelijks contact houden met leiding gevende en af en toe een kopje koffie op de werkvloer om het contact met collega"s te onderhouden en de drempel om straks weer op te bouwen niet te hoog word.
     
    Lamode en suus1983 vinden dit leuk.
  13. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Dat gaat via het uwv en heet een deskundigen oordeel. Heb je wel bij de bedrijfsarts aangegeven dat je het niet eens bent met hem?
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  14. Lamode

    Lamode Bekend lid

    19 feb 2014
    793
    183
    43
    Vrouw
    Wauw! Wat een reacties zeg.
    Sommige positief over de bedrijfsarts en de andere totaal niet. Ik vind het alleen maar fijn om te lezen, want zo heb ik een beter beeld erbij.

    Ik merk uit jullie reacties dat het verstandig is om al wat informatie voor mezelf te noteren. Ik ben enorm vergeetachtig en leef van dag tot dag. Zul je zien dat ik tijdens het gesprek niks meer weet en niet op mijn woorden kom.

    Ik lees ook dat de bedrijfsarts info mag opvragen bij de huisarts. Ik weet niet of ik hier wel achter wil staan. Heb best wel het een en ander met mijn huisarts besproken en voor veel dingen dar geweest, vind absoluut niet dat andere dit hoeven te weten. Van de POH vind ik niet erg bijvoorbeeld.

    Mijn werkgever heeft zelf aangegeven dat hij me wilde doorsturen, omdat hij aan me merkte dat ik ondanks de mindere uren nog steeds enorm met mezelf in de knoop zit. Hij wilde dat ik samen met de bedrijfarts naar mijn belastbaarheid ging kijken. Ben echt blij met hem inderdaad.
     
  15. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Je kunt met de huisarts bespreken dat alleen zaken die hiermee te maken hebben doorgespeelt mogen worden of dat hij een korte brief opsteld voor de bedrijfsarts met daarin alleen zijn diagnose en behandelplan.

    En voor jezelf dingen opschrijven is heel verstandig. En als je best vergeetachtig bent is het ook niet gek om
    iemand mee te nemen ter ondersteuning naar het gesprek.
     
    Orchid24 vindt dit leuk.
  16. Orchid24

    Orchid24 VIP lid

    19 nov 2018
    16.401
    13.232
    113
    Vrouw
    Je kan inderdaad aangeven bij de huisarts wat wel en wat niet. Mijn bedrijfsarts heeft niks opgevraagd trouwens. Dat je werkgever er zo instaat scheelt echt een hoop! En opschrijven is altijd fijn, je mag ook iemand meenemen. Mijn man was er ook bij omdat ik soms zo nerveus word van artsen dat ik overdonderd kan raken soms door wat ze zeggen, heb ik ook wel als fijn ervaren. Achteraf niet perse nodig geweest, maar daardoor kon ik wel bepaalde adviezen wat beter relativeren. Komt bij mij dan soms wat negatiever over doordat het een arts is ofzo en bij mijn man kwam het dan bv heel anders over.
     
    Lamode en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  17. Jacy82

    Jacy82 Bekend lid

    24 nov 2018
    742
    418
    63
    Vrouw
    Ik was juist enorm blij met de bedrijfsarts. Dat was de eerste die mijn klachten werkelijk serieus nam en me zelfs afremde. Het was wel belangrijk om eerlijk en best open te blijven, wat ik best mo eilijk vond. Ik kaart niet graag mijn problemen/incompetenties aan. Maar het heeft me echt geholpen
     
    GossipGirlxoxo en Lamode vinden dit leuk.
  18. MnnW

    MnnW Fanatiek lid

    10 jun 2013
    3.142
    2.230
    113
    Vrouw
    Je kunt je huisarts ook vragen of je de info die doorgestuurd wordt eerst mag lezen of samen op het spreekuur mag doornemen!
     
    Lamode vindt dit leuk.
  19. maartje84

    maartje84 VIP lid

    8 okt 2008
    12.702
    4.199
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ik vind jouw klachten niet perse depressief als ik het zo lees. Burn out lijkt mij misschien meer waarschijnlijk. Heb je je ingelezen over beiden dingen?
     
    Paardenbloem en Lamode vinden dit leuk.
  20. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Het verschilt ontzettend per bedrijfsarts.

    Het doel van de bedrijfsarts zou moeten zijn: om je op de lange termijn weer zo consistent mogelijk aan het werk te krijgen.
    Dus als dat betekent dat je nu 100% adempauze nodig hebt, zodat je er over 3-6mnd weer helemaal voor kan gaan, zou hij dat moeten adviseren.

    Er zijn bedrijfsartsen die dit idd doen maar er zijn ook bedrijfsartsen van het kaliber "je bent niet terminaal en niet opgenomen op de gesloten afdeling dus je gaat 100% aan de slag".

    Je weet het niet.

    Persoonlijk zou ik met behulp van iemand anders afwegen wat het beste nu voor jou zou zijn en dan met die onderbouwing naar de bedrijfsarts.
    Je moet sowieso binnen 6 of 8 weken van ziekmelding naar een bedrijfsarts.

    Edit: een bedrijfsarts heeft ook slechts een adviserende rol en is niet bindend. Als jij met je werkgever iets anders overeenkomt is dat ook prima.
     
    Ysabella en Lamode vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina